URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
28 Iulie 2022, 10:45

Autostrada în Bihor, eșec după eșec: CNAIR anulează și licitația pentru lotul Chiribiș – Suplacu de Barcău!

Autostrada în Bihor, eșec după eșec: CNAIR anulează și licitația pentru lotul Chiribiș – Suplacu de Barcău! Construit cu prețul a zeci de milioane de euro, viaductul lung de 1,8 km de pe lacul de acumulare de la Suplacu de Barcău este la fel de inutil ca întregul tronson de autostradă din această localitate până la Chiribiș, abandonat din 2013 (foto: Arhiva BIHOREANUL)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă a anunțat anularea licitației pentru construirea tronsonului Chiribiș – Suplacu de Barcău, de 26,53 kilometri.

Ar fi al doilea tronson al Autostrăzii Transilvania blocat anul acesta, după rezilierea contractului pentru lotul Biharia – Chiribiș, de 28,55 km, și a patra reziliere pe Autostrada Transilvania în județul Bihor de la începerea lucrărilor, în 2004.

Pe Facebook

Cătălin Drulă a scris miercuri despre anularea licitației pentru subsecțiunea 3C1 într-o postare pe pagina sa de Facebook, indicându-l ca responsabil pe succesorul său, actualul ministru Sorin Grindeanu.

„Grindeanu anulează încă o licitație pe A3 – 26 km de autostradă între Suplacu de Barcău și Chiribiș. Este al doilea tronson blocat de Sorin Grindeanu pe Autostrada A3, după ce în primăvară reziliase și lotul vecin Chiribiș - Biharia și pe care nu a fost în stare să îl reliciteze nici până azi. La aproape 20 de ani de la startul lucrărilor de către Bechtel, contorizăm a 4-a reziliere sau anulare de licitație pe sectorul Suplacu de Barcău - Chiribiș, cel mai probabil o situație unică la nivel mondial”, a scris Drulă.

Fostul ministru amintește că „anul trecut, în mandatul meu, a fost anunțat câștigătorul acestei licitații, iar în februarie 2022 s-au finalizat contestațiile. Ar fi trebuit să fie desemnat câștigătorul final și să se semneze contractul. Însă un asemenea scenariu a fost de neimaginat pentru Sorin Grindeanu”.

Al patrulea eșec

Cătălin Drulă a trecut în revistă istoria proiectului Autostrăzii Transilvania, amintind că acesta „a fost abandonat în 2013 de PSD”, sub ministeriatul lui Dan Șova, când stadiul de finalizare ar fi fost de 50%: „De atunci, scheletele de fier-beton nefinalizate au rămas o mărturie vie a incompetenței și nepăsării PSD”.

În 2013, Șova a reziliat contractul cu firma americană Bechtel, apoi a fost rupt și cel cu o asociere de firme spaniole condusă de Corsan Corviam, iar în 2019 a fost anulată o licitație câștigată de o firmă din Sibiu în 2017.

Ultima licitație a fost lansată în decembrie 2020, iar pe 6 septembrie 2021 Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a transmis că asocierea Construcții Erbașu – Vahostav – SK AS era ofertantul desemnat câștigător, cu prețul de 542,956 milioane lei.

Asocierea de firme Drum Asfalt – Trameco a contestat însă rezultatul licitației, iar pe 13 decembrie 2021 Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a admis în parte contestația și a obligat CNAIR la reevaluarea ofertei declarate câștigătoare. Ulterior, CNAIR nu a mai oferit alte informații pe această temă. 

Blocaj și pe Biharia – Chiribiș

În luna mai a acestui an, CNAIR a reziliat și contractul pentru construirea tronsonului Biharia – Chiribiș, încheiat în august 2020 cu o asocierea formată din firmele Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt (din grupul orădean Selina), Vahostav (Slovacia) și Water Drilings (București), pentru suma de 326 milioane lei, reziliere cerută insistent de Asociația Pro Infrastructura, înființată chiar de Cătălin Drulă, motivând că aceasta nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale.

Concret, CNAIR a imputat antreprenorului faptul că proiectul tehnic „nu respectă prevederile contractuale și legale în vigoare” și „incapacitatea de a furniza o documentație de proiectare în termenii contractuali și în conformitate cu cerințele beneficiarului”, după ce asocierea de firme ceruse suplimentarea valorii contractului invocând necesitatea unor lucrări în plus față de cele preconizate inițial, în baza unei expertize tehnice.

Ca efect al rezilierii contractului, firmele au fost obligate să achite o penalizare de 4,6 milioane lei pentru întârzierea proiectului și CNAIR urma să le emită așa numitul certificat negativ, pentru a nu mai putea participa la licitații publice timp de trei ani.

Proprietarul grupului Selina, Beniamin Rus, a declarat însă că va contesta în instanță decizia CNAIR, ceea ce automat suspendă aplicarea certificatului negativ.

Oficial, nicio veste

De precizat că încă de la începutul acestei luni, BIHOREANUL a solicitat în scris CNAIR informații privind stadiul demersurilor pentru reluarea lucrărilor pe ambele tronsoane ale Autostrăzii Transilvania din județul Bihor, fără a primi însă, până în prezent, un răspuns.

Totodată, nici Ministerul Transporturilor și nici CNAIR nu au confirmat oficial, deocamdată, anularea licitației pentru lotul Chiribiș – Biharia, anunțată de fostul ministru Cătălin Drulă.

La solicitarea BIHOREANULUI, purtătorul de cuvânt al Ministerului, Alin Șerbănescu, a declarat joi doar că o decizie finală nu este încă publică. „În momentul de față, procesul de evaluare a ofertelor este în curs de desfășurare, motiv pentru care deciziile adoptate de comisie încă nu au dobândit caracter de informație publică. Acestea vor fi aduse la cunoștința ofertanților ulterior finalizării procesului de evaluare și validării raportului procedurii de către Agența Națională de Achiziții Publice”, a precizat Șerbănescu.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Hai că nici când era PNL nu s-au construit sute de km. PSD=PNL=love
Dar adevărul e că eu simt că partea asta a țării e ignorată total! Către Moldova tot mai se anunță începuturi, contracte licitații se autostrăzi. La noi nimic. Nici Beni care a licitat la preț mult mai mic decât estimarea nu a ajutat. Chiar nu pot toate instituțiile statului să-și pună efortul pentru un scop comun, pentru infrastructură, autostrăzi? Am trăi toți mult mai bine și nu au mai fi atâtea decese pe drumuri. UE ne dă bani pt asta! Noi facem parcări, săli de sport și ștranduri! Drumuri pa, încă avem școli cu buda în fundul curții, copii care merg pe jos la sate ca să ajungă la școală, și multe altele... Nu ne mai facem bine!
Postat 29 Iulie 2022, 08:08 de Vio_427
psd adica
Parca nu era clar ce fel de incompetenti sunt astia de la psd.
Postat 28 Iulie 2022, 11:08 de unul
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON