URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 16 OCTOMBRIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Minerii au protestat la Oradea, pe motiv că pensiile lor au fost reduse drastic odată cu noua lege, care pune pe prim plan criteriul contributivității. Ei au mai puțini ani lucrați, pentru că aveau grupa de muncă zero și ieșeau mult mai devreme la pensie. Așa se face că, după noul algoritm, ortacii pierd bani mulți la pensie...
Zic şi eu
Adrian Cris
Cam așa se jură un personaj dintre cele care, la ordinul încă președintelui Iohannis, au făcut posibilă coaliția PSD-PNL. Nu se numește Gâgă, ci Rareș Bogdan. „Guvernăm împreună, dar nu participăm la treburile coaliției, nu mai există colaborare între noi și PSD”, zicea acesta joia trecută.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cu cine vă gândiți să votați pentru funcția de președinte al României dintre numeroșii candidați?











De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
La data de 5 octombrie 2024, Curtea Constituțională a admis o contestație formulată de doi cetățeni și a anulat o Decizie a Biroului Electoral Central prin care se dispusese înregistrarea candidaturii pentru funcția de Președinte al României a doamnei Diana Ivanovici Șoșoacă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Exercițiile fizice fac parte din tratamentul diabetului zaharat de tip 2. Activitatea fizică nu înseamnă neapărat sport sau exerciții fizice susținute. Efectele benefice ale activității fizice regulate sunt recunoscute ca efecte sigure asupra sănătății precum și a moralului. Activitatea fizică diminuează insulino-rezistența, determinând o scădere a glicemiei. Pe termen lung reprezintă un real ajutor pentru menținerea greutății sau a pierderii de greutate în cazul obezității, ceea ce se reflectă în diminuarea riscului de complicații cardiovasculare și de hipertensiune arterială, menținerea în formă a articulațiilor și a musculaturii și nu în ultimul rând ameliorarea calității somnului.
28 Iulie 2022, 10:45

Autostrada în Bihor, eșec după eșec: CNAIR anulează și licitația pentru lotul Chiribiș – Suplacu de Barcău!

Autostrada în Bihor, eșec după eșec: CNAIR anulează și licitația pentru lotul Chiribiș – Suplacu de Barcău! Construit cu prețul a zeci de milioane de euro, viaductul lung de 1,8 km de pe lacul de acumulare de la Suplacu de Barcău este la fel de inutil ca întregul tronson de autostradă din această localitate până la Chiribiș, abandonat din 2013 (foto: Arhiva BIHOREANUL)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă a anunțat anularea licitației pentru construirea tronsonului Chiribiș – Suplacu de Barcău, de 26,53 kilometri.

Ar fi al doilea tronson al Autostrăzii Transilvania blocat anul acesta, după rezilierea contractului pentru lotul Biharia – Chiribiș, de 28,55 km, și a patra reziliere pe Autostrada Transilvania în județul Bihor de la începerea lucrărilor, în 2004.

Pe Facebook

Cătălin Drulă a scris miercuri despre anularea licitației pentru subsecțiunea 3C1 într-o postare pe pagina sa de Facebook, indicându-l ca responsabil pe succesorul său, actualul ministru Sorin Grindeanu.

„Grindeanu anulează încă o licitație pe A3 – 26 km de autostradă între Suplacu de Barcău și Chiribiș. Este al doilea tronson blocat de Sorin Grindeanu pe Autostrada A3, după ce în primăvară reziliase și lotul vecin Chiribiș - Biharia și pe care nu a fost în stare să îl reliciteze nici până azi. La aproape 20 de ani de la startul lucrărilor de către Bechtel, contorizăm a 4-a reziliere sau anulare de licitație pe sectorul Suplacu de Barcău - Chiribiș, cel mai probabil o situație unică la nivel mondial”, a scris Drulă.

Fostul ministru amintește că „anul trecut, în mandatul meu, a fost anunțat câștigătorul acestei licitații, iar în februarie 2022 s-au finalizat contestațiile. Ar fi trebuit să fie desemnat câștigătorul final și să se semneze contractul. Însă un asemenea scenariu a fost de neimaginat pentru Sorin Grindeanu”.

Al patrulea eșec

Cătălin Drulă a trecut în revistă istoria proiectului Autostrăzii Transilvania, amintind că acesta „a fost abandonat în 2013 de PSD”, sub ministeriatul lui Dan Șova, când stadiul de finalizare ar fi fost de 50%: „De atunci, scheletele de fier-beton nefinalizate au rămas o mărturie vie a incompetenței și nepăsării PSD”.

În 2013, Șova a reziliat contractul cu firma americană Bechtel, apoi a fost rupt și cel cu o asociere de firme spaniole condusă de Corsan Corviam, iar în 2019 a fost anulată o licitație câștigată de o firmă din Sibiu în 2017.

Ultima licitație a fost lansată în decembrie 2020, iar pe 6 septembrie 2021 Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a transmis că asocierea Construcții Erbașu – Vahostav – SK AS era ofertantul desemnat câștigător, cu prețul de 542,956 milioane lei.

Asocierea de firme Drum Asfalt – Trameco a contestat însă rezultatul licitației, iar pe 13 decembrie 2021 Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) a admis în parte contestația și a obligat CNAIR la reevaluarea ofertei declarate câștigătoare. Ulterior, CNAIR nu a mai oferit alte informații pe această temă. 

Blocaj și pe Biharia – Chiribiș

În luna mai a acestui an, CNAIR a reziliat și contractul pentru construirea tronsonului Biharia – Chiribiș, încheiat în august 2020 cu o asocierea formată din firmele Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt (din grupul orădean Selina), Vahostav (Slovacia) și Water Drilings (București), pentru suma de 326 milioane lei, reziliere cerută insistent de Asociația Pro Infrastructura, înființată chiar de Cătălin Drulă, motivând că aceasta nu și-a îndeplinit obligațiile contractuale.

Concret, CNAIR a imputat antreprenorului faptul că proiectul tehnic „nu respectă prevederile contractuale și legale în vigoare” și „incapacitatea de a furniza o documentație de proiectare în termenii contractuali și în conformitate cu cerințele beneficiarului”, după ce asocierea de firme ceruse suplimentarea valorii contractului invocând necesitatea unor lucrări în plus față de cele preconizate inițial, în baza unei expertize tehnice.

Ca efect al rezilierii contractului, firmele au fost obligate să achite o penalizare de 4,6 milioane lei pentru întârzierea proiectului și CNAIR urma să le emită așa numitul certificat negativ, pentru a nu mai putea participa la licitații publice timp de trei ani.

Proprietarul grupului Selina, Beniamin Rus, a declarat însă că va contesta în instanță decizia CNAIR, ceea ce automat suspendă aplicarea certificatului negativ.

Oficial, nicio veste

De precizat că încă de la începutul acestei luni, BIHOREANUL a solicitat în scris CNAIR informații privind stadiul demersurilor pentru reluarea lucrărilor pe ambele tronsoane ale Autostrăzii Transilvania din județul Bihor, fără a primi însă, până în prezent, un răspuns.

Totodată, nici Ministerul Transporturilor și nici CNAIR nu au confirmat oficial, deocamdată, anularea licitației pentru lotul Chiribiș – Biharia, anunțată de fostul ministru Cătălin Drulă.

La solicitarea BIHOREANULUI, purtătorul de cuvânt al Ministerului, Alin Șerbănescu, a declarat joi doar că o decizie finală nu este încă publică. „În momentul de față, procesul de evaluare a ofertelor este în curs de desfășurare, motiv pentru care deciziile adoptate de comisie încă nu au dobândit caracter de informație publică. Acestea vor fi aduse la cunoștința ofertanților ulterior finalizării procesului de evaluare și validării raportului procedurii de către Agența Națională de Achiziții Publice”, a precizat Șerbănescu.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
Hai că nici când era PNL nu s-au construit sute de km. PSD=PNL=love
Dar adevărul e că eu simt că partea asta a țării e ignorată total! Către Moldova tot mai se anunță începuturi, contracte licitații se autostrăzi. La noi nimic. Nici Beni care a licitat la preț mult mai mic decât estimarea nu a ajutat. Chiar nu pot toate instituțiile statului să-și pună efortul pentru un scop comun, pentru infrastructură, autostrăzi? Am trăi toți mult mai bine și nu au mai fi atâtea decese pe drumuri. UE ne dă bani pt asta! Noi facem parcări, săli de sport și ștranduri! Drumuri pa, încă avem școli cu buda în fundul curții, copii care merg pe jos la sate ca să ajungă la școală, și multe altele... Nu ne mai facem bine!
Postat 29 Iulie 2022, 08:08 de Vio_427
psd adica
Parca nu era clar ce fel de incompetenti sunt astia de la psd.
Postat 28 Iulie 2022, 11:08 de unul
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5603 RON
  • 1 EUR = 4.9755 RON
  • 1 HUF = 0.0124 RON