URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 25 SEPTEMBRIE 2022
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Cine spune că avem o clasă politică de doi bani se înşală. Asta pentru că la mijloc e vorba de o grămadă de bani, pe care-i cheltuim pe cei care ar trebui să se ocupe de viitorul nostru. Exact acum era momentul potrivit ca politrucii să-şi mărească salariile pentru că, nu-i aşa, cum spunea onorabilul ministru Cseke Attila, inflaţia le-a mâncat din venituri.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
E sufocarea pe care o simţi în lipsa libertăţii, obrazul ce-ţi arde încă sub palma securistului care ţi-a curmat cuvântul, ruşinea că te-ai născut într-un loc atât de cenuşiu. E despre "vom muri şi vom fi liberi", "dreptate, ochii plânşi cer să te vadă" sau "mai bine golan...". E despre mulţumirile primite de la omul simplu, care a găsit în tine singurul ascultător şi reazem, înfruntând "sistemul". Despre orele de nesomn...
Zic şi eu
Adrian Cris
Nu cred că vreun consumator de presă din România şi-a dat ochii peste cap după ce Recorder a prezentat relaţia viciată dintre partide şi presă (în special televiziuni), arătând cum formaţiunile politice plătesc, netransparent, nu spaţii publicitare (marcate ca atare), pentru a-şi transmite mesajele, ci de-a dreptul redacţii întregi, pentru a ascunde, farda sau plăsmui fapte, după împrejurări. 
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Credeți că ar fi oportună introducerea autobuzelor școlare pentru scăderea aglomerației din centrul Oradiei?




De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Săptămâna trecută, Înalta Curte de Casație și Justiție a dat publicității o decizie pronunțată în martie 2022, prin care s-a stabilit definitiv că autoritățile locale nu pot condiționa eliberarea unei autorizații de construcție de donarea unei suprafețe de teren. Soluţia este extrem de importantă, deoarece există o practică de mulţi ani la nivelul autorităţilor locale (inclusiv în Oradea) prin care cetăţenilor li se solicită donarea unei suprafeţe de teren către unitatea administrativ teritorială respectivă pentru a le fi eliberată autorizaţia de construcţie.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Diabetul zaharat este cea mai frecventă boală endocrină, frecvenţa reală fiind mai greu de apreciat din cauza standardelor diferite de diagnostic. Considerând hiperglicemia matinală ca un criteriu de diagnostic, circa 1-2% din populaţie este afectată. 
10 August 2022, 08:01

Autostrada chix: CNAIR lasă fără constructori ambele tronsoane din Bihor ale Autostrăzii Transilvania (FOTO)

Autostrada chix: CNAIR lasă fără constructori ambele tronsoane din Bihor ale Autostrăzii Transilvania (FOTO) RISIPĂ RECORD. Pe cei 415 km ai A3, cea mai scumpă lucrare, de 200 milioane euro, este viaductul de 1,8 km realizat de Bechtel peste acumularea de la Suplacu de Barcău (foto). Un „ciot” și costisitor, și inutil, de vreme ce atât pe lotul Suplac – Chiribiș (foto sus), cât și pe Chiribiș – Biharia (jos) lucrările sunt blocate, primul trebuind finalizat peste doi ani, iar celălalt anul acesta
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Visul bihorenilor de a circula pe o șosea de mare viteză nu doar spre Occident, ci și către centrul țării se amână. Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere pregătește anularea licitației pentru lotul Suplacu de Barcău – Chiribiș, la doar trei luni după ce a rupt contractul pentru Chiribiș – Biharia. 

În primăvară, CNAIR denunța firmele angajate pe acest tronson, deși tot ele făcuseră, fără nicio problemă și în avans, singura bucată de autostradă din Bihor, Biharia - Borș II. Anularea licitației pentru Suplac – Chiribiș arată, însă, acum, că adevărata responsabilitate aparține chiar Companiei: a licitat lucrările cu documentații tehnice superficiale...

Eșec exploatat politic

Vestea anulării licitației pe Suplac - Chiribiș a dat-o pe 27 iulie fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă (foto), anunțând pe Facebook că va fi a patra reziliere pe A3 în Bihor de la începerea lucrărilor, în 2004. 

Șeful USR a exploatat politic eșecul, indicându-l vinovat pe succesorul său, actualul ministru PSD-ist Sorin Grindeanu, acuzat că „a blocat al doilea tronson după ce în primăvară reziliase și lotul vecin, Chiribiș – Biharia, pe care nu a fost în stare să îl re-liciteze nici până azi. La aproape 20 de ani de la startul lucrărilor de către Bechtel, contorizăm a patra reziliere sau anulare de licitație pe Suplacu de Barcău – Chiribiș, o situație unică la nivel mondial”.

Politicianul s-a lăudat, în schimb, că „anul trecut, în mandatul meu, a fost anunțat câștigătorul acestei licitații, iar în februarie s-au finalizat contestațiile. Trebuia desemnat câștigătorul final și semnat contractul, însă un asemenea scenariu a fost de neimaginat pentru Grindeanu”. 

Atât doar că rateurile imputate de USR-ist PSD-istului au de-a face nu atât cu politica, cât cu incompetența CNAIR, pe care au girat-o toți miniștrii Transporturilor... 

Minus 28%, plus 30%

Pe 12 mai 2022, Compania anunța rezilierea contractului pentru Biharia – Chiribiș, încheiat în iunie 2020 pe suma de 326,1 milioane lei (sub 11,5 milioane lei/km) cu asocierea Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt (din grupul Selina), Vahostav (Slovacia) și East Water Drillings (București). „Proiectul tehnic nu respectă prevederile contractuale”, arăta CNAIR, acuzând „incapacitatea antreprenorului de a furniza o documentație de proiectare în termenul contractual și în conformitate cu cerințele beneficiarului”. Compania preciza, de asemenea, că a penalizat asocierea cu 4,6 milioane lei și i-a emis un așa numit certificat negativ, ceea ce înseamnă interdicția de a mai participa la licitații vreme de 3 ani.

Rezilierea fusese cerută repetat de Asociația Pro Infrastructura, între ai cărei fondatori se numără și Drulă, ONG-ul învinuind firma că a sublicitat lucrarea la 72% din valoarea estimată (deci cu 28% sub costurile prognozate) și apoi a cerut suplimentarea contractului inițial, de 66 milioane euro, cu echivalentul a 30 milioane euro, adică o majorare de 40%. 

Risc „să puște” 

Totuși, lăcomia firmelor nu e nici singura, nici cea mai importantă cauză a faptului că acestea au întocmit un proiect tehnic potrivit căruia costurile urmau să crească. Cea dintâi a fost lentoarea CNAIR, care a lansat licitația în 2017, a finalizat-o în 2018, iar contractul l-a atribuit abia în 2020. Mai grav e, însă, că documentația tehnică a licitației s-a dovedit depășită. Unele lucrări executate până în 2011-2013 de Bechtel erau mai degradate decât arăta studiul de fezabilitate, întocmit la comanda CNAIR de o firmă din București, iar studiile geo erau superficiale. 

Obligate de lege, ce impune că orice lucrare suspendată mai mult de 6 luni trebuie expertizată înaintea reluării, firmele au comandat o expertiză care a relevat că în unele zone terenul trebuia consolidat. „Peste tot (n.r. – documentația CNAIR) a dat numai terenuri solide, de categoria B și A, deși nu-s nici măcar C. Există zone unde solul trebuie consolidat ca să fie fundații solide, să nu apară fisuri și după 2-3 ani să-ți puște autostrada”, spunea patronul Selina, Beniamin Rus (foto).

CNAIR a respins asocierii trei variante de proiect tehnic bazate pe expertiză, iar percepția publică a rămas că firmele vor mai mulți bani pentru a recupera din pierderea asumată pentru a câștiga licitația. Cert e că, din primăvară, când a reziliat contractul, CNAIR nu a declanșat o altă licitație pentru Biharia – Chiribiș, lot ce trebuia finalizat luna trecută. 

Rateu cu repetiție 

În schimb, pregătește anularea licitației pentru lotul Chiribiș – Suplac. Compania a lansat licitația abia în toamna lui 2020, până în martie 2021 înregistrând patru oferte, dintre care a descalificat două (ale unor firme din Italia și din Turcia), și doar în septembrie a anunțat câștigătorul: asocierea Erbașu Construcții București - Vahostav, pe locul secund clasându-se Trameco, Drum Asfalt (din grupul Selina), OPR Asfalt (Timișoara), Obras Publicas y Regadios (Spania), Citadina 98 și Lemacons (ambele din Galați).

N-a fost semnat, totuși, niciun contract. Aparent, vina aparține asocierii perdante, care a atacat decizia CNAIR întâi la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor și apoi în justiție, în februarie anul acesta Curtea de Apel București obligând Compania, printr-o sentință de peste 100 de pagini, să reevalueze ofertele. Din iarnă, însă, CNAIR tergiversează reevaluarea și nu a furnizat nicio informație publică pe această temă, deși lotul trebuie finalizat în 2024.  

În impas

Motivul poate fi doar bănuit, și anume impasul în care s-a trezit Compania: dacă ar menține câștigătoare oferta Erbașu – Vahostav, ceea ce ar duce la riscul unui nou proces, ar admite că poate încheia contracte cu o asociere din care face parte o firmă, cea din Slovacia, căreia îi emisese certificat negativ pe lotul Biharia – Chiribiș. Culmea, asta s-ar întâmpla și în ipoteza contrară, dacă ar declara câștigătoare asocierea care a făcut contestația, din același motiv, două firme componente, Trameco și Drum Asfalt, având și ele certificat negativ. 

Dincolo de rivalitatea dintre constructori, interesant e că dacă lotul Biharia - Chiribiș fusese atribuit de CNAIR sub prețul estimat, pentru Chiribiș – Suplac l-a stabilit la 549,95 milioane lei (20,60 milioane lei/km), adică peste prețul de pornire, de 503,68 milioane lei. „Era limpede că, la fel ca Selina, nici Erbașu – Vahostav nu ar putea lucra acum la prețurile din anii trecuți, așadar Compania a admis că propriile documentații sunt depășite, iar asta fiindcă și licitațiile le finalizează greu. Între lansare și finalizare trec și ani”, explică sursele BIHOREANULUI

Trebuie consolidări

Marea surpriză este, însă, că și dacă nu ar exista motive juridice care să împiedice încheierea contractului dintre CNAIR și Erbașu – Vahostav pentru lotul Chiribiș – Suplac, cele două firme s-ar trezi în imposibilitatea de a se încadra în prețul stabilit, la fel cum s-a întâmplat și pe lotul Biharia – Chiribiș, din cauza slabei calități a documentației tehnice.

„CNAIR a făcut licitația cu un studiu de fezabilitate care tratează „din avion” probleme foarte serioase. Prima e că viaductul peste acumularea de la Suplac are pilonii degradați, prezintă uzură și trebuie consolidați. A doua e că traseul trece printr-un câmp petrolier al Petrom, iar terenul are nevoie și el de consolidări în unele locuri, deci e nevoie de lucrări suplimentare”, a dezvăluit BIHOREANULUI o sursă implicată în proiect. Prin urmare, proiectul tehnic, care trebuie să rezolve problemele, va determina majorarea costurilor. 

Oficial, nicio veste

Încă înainte ca fostul ministru Cătălin Drulă să fi anunțat pe Facebook anularea licitației pe Chiribiș - Suplac, BIHOREANUL a solicitat CNAIR, pe 4 iulie, să comunice atât demersurile pentru desemnarea altor constructori pentru Biharia – Chiribiș, termenul și suma estimată pentru o nouă licitație, cât și stadiul de atribuire a lucrărilor pe lotul Chiribiș – Suplac.

Răspunsul, primit abia pe 28 iulie, la o zi după postarea lui Drulă, este pe cât de laconic, pe atât de evaziv: „În prezent CNAIR pregătește documentația pentru lansarea licitației”, arată Compania, precizând că asta se va întâmpla în „luna august”, iar „suma estimată va fi cunoscută doar la finalizarea documentației tehnice necesare lansării licitației”. În mod cert va fi peste cea contractată cu prima asociere.

Cât despre anularea licitației pentru Chiribiș – Suplac, CNAIR afirmă că „procedura de atribuire se află în reevaluare” și „informațiile solicitate nu au dobândit, momentan, caracter de informație publică”. Pe de altă parte, Compania afirmă că „întârzierile sunt cauzate (numai) de contestațiile depuse”, la fel cum pentru rezilierea contractului pentru Biharia – Chiribiș „vina a fost exclusiv a constructorului”. Cum altfel, de vreme ce niciodată angajații Companiei nu greșesc niciodată cu nimic?... 


ISTORIA UNUI EȘEC
Începută de americani, poticnită cu români

Întreaga poveste a autostrăzii Transilvania stă sub semnul incapacității „firmei” Ministerului Transporturilor responsabile să dezvolte infrastructura rutieră, indiferent că s-a numit CNADNR sau CNAIR.

În 2003 lucrarea era atribuită Bechtel, cea mai puternică firmă de construcții din SUA, care între altele a realizat celebrul baraj Hoover (1936) ori mai recent (1994) la fel de celebrul Canal al Mânecii, ce leagă pe sub mare Franța de Marea Britanie. În România, însă, n-a făcut autostrada, statul decontând cu întârziere lucrările, oprite aproape total în 2011. În 2013, după ce cheltuise 1,4 miliarde euro, CNADNR i-a reziliat contractul și a despăgubit-o cu 37 de milioane euro. 

În 2015, Compania a desemnat un nou constructor, asocierea Corsan – Corviam (Spania), dar contractul a fost rupt în 2016, pentru că firmele nu au făcut nimic. Atunci, ministrul bihorean din Guvernul Cioloș, Sorin Bușe, a decis ca șantierul să fie divizat în secțiuni și subsecțiuni (cam câte trei pe județ), pentru ca lucrurile să meargă mai rapid. Așa au fost stabilite, pentru Bihor, subsecțiunile 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km), 3C2 Chiribiș – Biharia (28,55 km) și 3C3 Biharia – Borș II (5,35 km). Doar aceasta din urmă a și fost finalizată până acum, în septembrie 2020, de Trameco, Drumuri Bihor, Drum Asfalt, Vahostav și East Water Drillings.

Singura parte pozitivă este că proiectul are finanțarea asigurată din fonduri europene prin Programul Operațional Transport 2021-2027. 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!
Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
Putina obiectivitate...
Dacă CNAIR a scos lucrarea la 465 milioane lei adica 90 mil euro si Selina a licitata la 60 milioane adica a spus ca o face cu 60 milioane euro nu cu 90 cine e de vină????? După adjudecare la 60 milioane benny hill a venit la CNAIR sa mai ceara bani adica 30 milioane euro ca sa poata executa tronsonul...cine a gresit..???? Sa mai mentionam si faptul ca au fost prezenti la licitatie inca 5 firme si au fost scoase din joc din cauza ofertei de executie a lui Selina ... cine e de vină ??? CNAIR sau Selina cu beni rus la cârmă? Mai fratilor evaluarea lucrarii facuta de CNAIR a fost buna peste 90 milioane euro... Daca Selina venea si zicea "o fac gratuit" ce sa zica CNAIR...Le-a dat lucrarea.
Postat 11 August 2022, 11:19 de strada
Cam alambicat
Trecând peste îmbârligăturile politice prin care se încearcă să se găsească scuze unora și să se aducă acuze altora, articolul putea fi scris la concret și argumentat cu dovezi. Au fost documentele/licitațiile realizate greșit? Au dreptate legal cei care au anulat? Ce ne mai învârtim după copac? Unii au greșit, alții au luat măsuri. Ți-a dat UE bani pt drumuri, folosește -i la drumuri, nu la umplut buzunare. Nu ți-a dat UE bani, uneste-te cu alte județe și pune -ți fonduri împreună. Strânge -ți cureaua la cheltuielile inutile și veți avea bani.
Postat 11 August 2022, 08:33 de Dinu29
The truth is out there
Da, banii europeni sunt " cu cintec" . Daca s-ar fi dorit, se faceau autostrazi cu mandat direct de la bruxelles. V-am pus bani la dispozitie,v-am lasat un an,doi, nu puteti, de aci incolo ne ocupam noi. Dar nu, ne baga infringement pe baza de justitie, apa curenta, canalizare...Pe care,desigur,le-am ratat si pe alea... In Oradea, se dau fonduri cu predilectie pentru cosmetizari, in detrimentul infrastructurii,care inca mai are multe lipsuri. Ne amagim cu porfir,bolarzi,piste de biciclete,parculete,pergole la 7x preturi , ca ,deh ,avem finantare, iar lucrurile serioase le copălim, le bifam si le refacem forever.(Nu toate, ca norocu'). Upside down...bine ca se face ceva
Postat 10 August 2022, 13:13 de excalibur
Adevarul nu se scrie
totusi de 20 si de ani cu UE cu tot...clar nu se vrea nu se poate face un drum rapid ce leaga Transilvania de ardeal. Simple as that !
Postat 10 August 2022, 12:48 de ionelas
@excalibur & @unu
Asa-i cum ziceti! Amintiti-va cat s-a zbatut taranul sa-i maximizeze profitul lui benny hill! I-a construit o ,,bretea", doua benzi pe sens. Nu a contat ca breteaua se oprea in camp. Ideea, ingenioasa, nu zic nu, era ca daca va castiga benny sa aiba un drum super ok pe care sa-si transporte agregatele, sculele, etc, etc. Nu s-a prins nimeni (oare?!) ca in oferta facuta de selina apareau si cheltuieli cu drumul tehnologic, doar ca drumul exista prin vointa birtinezului, pe banii oradenilor si in folosul lui benny. A fost ca in 2000 cand nascase a dat legi, bani, a inceput proiecte, sa aiba ce suge si cand va fi presedinte. Si a fost! Primul premier roman ajuns la bulau! Ptiu! tarane, sa nu-ti cobesc!
Postat 10 August 2022, 10:44 de pinonel
Contratimp
N-am citit articolul, desi d-l Abrudan merita citit, pur si simplu ma excede "grija" delicata cu care probabil a cautat scuze pentru tagma politica care ne-a fost bagata pe git odata cu "echipa cistigatoare". Ani de zile ne-am vaicarit ca suntem in contratimp, cind era guvern psd ,noi aveam consiliu si primar pnl...ma rog, noi de 12 ani o tinem làngà, un fel de "ghinion" prelungit . "Romania esuata" are acum "guvernul meu", cel mai performant din ultimii 30 de ani,care eclipseaza chiar si guvernul Citu, si noi dam vina pe un ministru pierde-vara usr? In fine, important ar fi sa nu ajunga proiectantii si constructorii "agreati" de Primaria Oradea sa puna laba pe autostrada, asta ar fi culmea ghinionului...
Postat 10 August 2022, 09:59 de excalibur
spalare
Nu stiu ce sa zic, dar asta pare un articol platit de Selina.
Postat 10 August 2022, 09:58 de unul
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 5.0103 RON
  • 1 EUR = 4.9412 RON
  • 1 HUF = 0.0122 RON