URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 13 IUNIE 2021
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Spuneam odată, cu părere de rău, că Oradea nu va fi niciodată cum e Clujul, referindu-mă în principal la diferenţa dintre universităţi. Acum spun că Oradea nu va fi niciodată ca Bucureştiul, dar din fericire, când văd ce mizerie este la ei în domeniul gunoaielor. Şi când spun gunoaie, nu mă refer doar la cele din pubele...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Nu-i prima oară când Bolojan vrea să rezolve probleme gingașe cu metode... inginerești. Ideea trecerii actorilor și instrumentiștilor pe contracte de muncă pe durată determinată, pentru „eficientizarea” actului cultural, reflectă un reflex al stilului managerial cu iz dictatorial care l-a făcut celebru - dar, fără îndoială, și eficient - pe fostul edil al Oradiei.
Zic şi eu
Adrian Cris
Cam 8,5% dintre bihorenii care s-au prezentat la urne în decembrie 2020 și au votat AUR au contribuit la o premieră pe care, sunt singur, nu și-o doreau nici ei: Bihorul este primul județ cu un parlamentar condamnat în timpul mandatului pentru fapte de violență.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Românii au grijă mai mare de automobilul personal decât de propriul corp. Mașinile sunt duse la timp la revizii și la ITP nu doar pentru că le iubim mai mult decât pe noi înșine, ci și pentru că așa zice legea, iar dacă nu o respecți, faci buba la buzunar. Și aici ajungem la miezul problemei, un miez care frige mai tare decât centrul soarelui - legea! Imaginați-vă ce răzmeriță ar fi în țărișoară dacă toți cetățenii ar fi obligați („obligați”, nu „să aibă dreptul”) să facă o dată pe an un set integral de analize! Atunci să vezi discursuri despre dictatură medicală, nu ca acum, cu vaccinurile!
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre faptul că Inspectoratul Școlar l-a schimbat din funcție pe directorul Colegiului Gojdu, Florin Nicoară?






De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Sâmbătă, 15 mai, a intrat în vigoare Legea nr. 130/2021 prin care procedura penală a fost modificată ca efect al deciziei din 7 aprilie a Curţii Constituţionale prin care s-a stabilit că, în materie penală, "este necesar ca hotărârea judecătorească să fie redactată, motivată în fapt şi în drept, la data pronunţării". Conform noii legi, în procesele clasice în care procurorul formulează o acuzaţie împotriva unui inculpat, iar judecătorii sunt chemaţi să se pronunţe asupra vinovăţiei sau nevinovăţiei acestuia, noua lege impune ca hotărârea să fie motivată la momentul pronunţării şi să fie înmânată cât mai repede părţilor din procesul penal, aspecte pe care le-am detaliat săptămâna trecută.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Tratamentul diabetului zaharat vizează normalizarea glicemiei. Bolnavul trebuie să ştie şi să fie convins de importanţa respectării dietei şi a tratamentului, fiind de asemenea instruit să îşi controleze singur glicemia şi glicozuria (cantitatea de glucoză din urină). Bolnavul se va afla în evidenţa medicului specialist diabetolog, care va stabili dieta, tratamentul (cu medicamente antidiabetice orale sau cu insulină), ritmicitatea controalelor şi monitorizarea în vederea prevenirii sau tratamentului complicaţiilor.
14 Ianuarie 2010, 11:42

Autobuze cu "sârmă"!

Autobuze cu 'sârmă'! "LA PRIZĂ". Conducerea OTL vrea ca, pe lângă clasicele autobuze, în viitorul apropiat pe străzile Oradiei să circule "autobuze" trase pe sub sârmă. Troleele ar fi o apariţie inedită pentru orădeni, dar şi o soluţie mult mai ieftină pentru buzunarele tuturor...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere
Tramvaiele sunt prea scumpe şi zgomotoase, autobuzele prea poluante. Conducerea regiei de transport local vrea troleibuze!

Pentru prima dată în istoria oraşului, municipalitatea ia în calcul dezvoltarea transportului electric pe "gume" şi nu doar pe şine. "Avem oportunitatea să atragem fonduri europene pentru achiziţionarea de troleibuze şi să ne modernizăm astfel parcul regiei, fără să îndatorăm oraşul", pledează directorul OTL.

Vreţi trolee?

07 Csuzi.jpgManagerul OTL, Csuzi Istvan (foto), susţine că axa de finanţare a Uniunii Europene, care ar putea face din proiectul privind introducerea troleibuzelor în Oradea o realitate, se va deschide în cea de-a doua jumătate a acestui an, astfel că studiile necesare vor fi demarate în următoarele două săptămâni. "Vom lansa un sondaj de opinie profesionist, pentru a afla date concrete despre aşteptările orădenilor de la transportul în comun, precum şi argumente pro şi contra achiziţionării de troleibuze", spune Csuzi. Printre altele, sondajul care va fi realizat în colaborare cu Primăria şi cu Universitatea va mai cuprinde întrebări cu privire la oportunitatea actualelor trasee de tramvai şi autobuz, va cere orădenilor să propună noi trasee şi va măsura mobilitatea populaţiei din toate cartierele oraşului.

În funcţie de rezultatele sondajului, conducerea regiei va comanda studiul de fezabilitate în baza căruia va fi scrisă cererea de finanţare. OTL vrea să atragă fonduri europene prin intermediul Agenţiei Române de Conservare a Energiei. "Va trebui să ne mişcăm repede, pentru că Uniunea Europeană va lansa în vară axa de finanţare privind ecologizarea transportului în comun prin încurajarea transportului electric", spune directorul.

"Tramvaiul" fără şină

OTL vrea să investească 7 milioane de euro pentru achiziţionarea a 10 troleibuze noi şi pentru amenajarea liniei electrice aferente. Csuzi spune că preferă "autobuzele" electrice datorită cheltuielilor mult mai mici. "Un troleibuz costă de patru-cinci ori mai puţin decât un tramvai, iar faptul că nu necesită o infrastructură special amenajată, cum sunt şinele, îl face şi mai avantajos", susţine directorul.

Spre exemplu, amenajarea unui kilometru de linie de tramvai, cu macaze cu tot, costă nu mai puţin de 2 milioane de euro. Asta înseamnă o investiţie de 2.000 de euro pe metru liniar de şine. Cablarea liniei electrice pentru troleibuz ar costa, în schimb, doar câteva zeci de euro pe metru liniar.

Şi avantajele nu se termină aici. "Vrem să cumpărăm troleibuze de tip hibrid, care funcţionează atât electric cât şi pe motorină, pentru a avea o mobilitate mărită. La nevoie, dimineaţa şi seara, s-ar putea prelungi traseul maşinilor şi cu doi kilometri în cartierele mai îndepărtate, pentru a transporta orădenii la şi de la serviciu", explică directorul OTL.

Trei linii noi

Un alt avantaj îl constituie faptul că, în comparaţie cu autobuzele, troleele sunt mult mai puţin poluante, atât chimic, cât şi fonic. "Pentru că merg pe curent şi nu eliberează gaze de eşapament, sunt perfecte pentru zonele aglomerate. La fel, din motive ecologice, ar putea fi folosite foarte bine pentru a lega oraşul de staţiunile Băile Felix şi 1 Mai", spune Csuzi.

O a doua linie de troleu ar putea lega Aeroportul de Calea Clujului, pe şoseaua de centură, deservind zona care se va dezvolta de-o parte şi de alta a inelului ocolitor, iar cea de-a treia rută prognozată ar face legătura între Gara Centrală şi magazinul Real II, deservind cartierul Episcopia. Cum e şi normal, însă, traseele finale vor fi stabilite în urma unor studii aprofundate şi doar după consultarea orădenilor.

Pro şi contra

Primarul Ilie Bolojan consideră o idee bună introducerea transportului cu troleibuze. "Ar putea fi folosite de-a lungul şoselei de centură, preluând orădenii din zone care acum nu au variante de transport în comun convenabile", spune Bolojan.

07 Corches.jpgConsilierul PDL, Dorin Corcheş (foto), este însă mai sceptic. "Cu siguranţă transportul în comun trebuie îmbunătăţit, dar nu ştiu dacă achiziţia de troleibuze este neapărat benefică, în condiţiile în care oraşul ar trebui să facă un nou împrumut. Nu ştiu dacă este momentul", zice consilierul PDL-ist.

Oricum ar fi, pe lângă avantajul unui transport economic, ecologic şi relativ flexibil, transportul cu troleibuzul are, totuşi, şi dezavantaje. Cel mai mare este că pentru a realiza o investiţie de 7 miloane de euro, chiar şi cu ajutor european, ca să poată asigura cofinanţarea, oraşul va trebui să se împrumute cu circa 3,5 milioane de euro. Un al doilea handicap e că troleele au un traseu relativ predefinit, de la care se pot abate prea puţin, şi numai folosind combustibil lichid. Ambele inconveniente au fost deja luate în calcul de conducerea regiei.

A mai rămas însă unul: cerul oraşului, care va fi acoperit de cabluri electrice. De parcă cele deja existente nu ar fi destule...


TOATĂ ORADEA

180.000 de pasageri sunt transportaţi zilnic cu tramvaiele şi autobuzele în Oradea, conform evidenţelor OTL


GO WEST!
OTL vrea încă un depou

Potrivit OTL, peste 70% din călătorii deserviţi de regie folosesc tramvaiul ca principal mijloc de transport în comun. În condiţiile în care în cursul acestui an vor începe lucrările la Parcul Industrial Eurobusiness din Şoseaua Borşului, actuala linie de tramvai va trebui prelungită cu circa un kilometru pentru a putea deservi noua platformă. "Vrem să amenajăm în locul haldei de deşeuri a fostei întreprinderi Alumina un al doilea depou, pentru zona de vest a oraşului, care să adăpostească circa 20 de tramvaie de pe traseul liniei 1", spune directorul OTL, Csuzi Istvan.

Investiţia presupune construcţia unei platforme betonate, amenajarea a circa 600 metri liniari de şine, şi se ridică la circa 1 milion de euro. În schimb, regia va economisi banii daţi acum pe energia consumată inutil la retragerea tramvaielor de pe această linie până în depoul din strada Atelierelor, care este şi aşa neîncăpător. De asemenea, dimineaţa, tramvaiele ar putea ieşi mult mai repede pe traseu fără a ocoli tot oraşul, astfel că în centru maşinile ar putea circula mai uşor.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.0636 RON
  • 1 EUR = 4.9228 RON
  • 1 HUF = 0.0142 RON