URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
09 Iunie 2011, 08:17

Astaldi Tango: Spre disperarea şoferilor, firma italiană "cârpeşte" drumul Oradea-Arad încet şi prost!

Astaldi Tango: Spre disperarea şoferilor, firma italiană "cârpeşte" drumul Oradea-Arad încet şi prost! STOP! Lucrările demarate de Astaldi pe DN 79 au blocat traficul la fiecare 5 kilometri. Peste zi, şiruri lungi de maşini aşteaptă minute în şir culoarea verde a semaforului, la nu mai puţin de 12 opriri
Astaldi Tango: Spre disperarea şoferilor, firma italiană "cârpeşte" drumul Oradea-Arad încet şi prost! DRUM "BUN". În apropierea Salontei, Astaldi a început lucrări de lărgire a drumului, motiv pentru care pe un kilometru circulaţia se desfăşoară alternativ, pe o singură bandă
Astaldi Tango: Spre disperarea şoferilor, firma italiană "cârpeşte" drumul Oradea-Arad încet şi prost! ÎN LUCRU. Toate podeţele de pe ruta Oradea - Avram Iancu au fost transformate în adevărate baricade. Maşinile traversează pe rând, în funcţie de culoarea verde a semaforului. Sau pe roşu!
Astaldi Tango: Spre disperarea şoferilor, firma italiană "cârpeşte" drumul Oradea-Arad încet şi prost! LA RISC. Pentru că lucrările durează de doi ani fără să se vadă nimic, răbdarea şoferilor a ajuns la sfârşit. La un singur drum între Nojorid şi Salonta, BIHOREANUL a numărat nu mai puţin de 8 şoferi care au trecut pe roşu, punându-şi vieţile în pericol
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Licitaţia a fost adjudecată în 2009, muncitorii au ieşit în teren prin 2010, iar "şantierul" s-a deschis cu adevărat abia în 2011.

Deşi ar trebui să fie deja finalizată, reabilitarea DN 79 Oradea-Arad, atribuită consorţiului italian Astaldi, este în continuare în fază incipientă. Doar răbdarea şoferilor se apropie de sfârşit. Pentru că sunt puşi să-şi piardă timpul la semafoare şi să-şi distrugă maşinile pe hopurile din asfalt...

Răbdare şi tutun!

Durata unei călătorii cu maşina pe ruta Oradea-Avram Iancu este apreciată de orice "calculator" de distanţe de pe internet la circa 52 de minute. Teoretic, pe DN 79 Oradea-Arad şoferii pot rula cu o viteză medie de 66 de kilometri pe oră.

Practic, însă, de mai bine de un an, de când Astaldi a demarat lucrările de modernizare, viteza medie s-a înjumătăţit, iar durata călătoriei a devenit dublă. Astăzi acelaşi drum durează cam o oră şi 45 de minute. Gropile din asfalt, porţiunile răzuite pentru plombare şi "trecerile de nivel" de la vechiul covor asfaltic la cel proaspăt turnat silesc coloanele de maşini să înainteze atât de lent încât, prin comparaţie, carul cu boi din tabloul lui Grigorescu pare monopost de Formula 1!

De parcă nu era de ajuns, săptămâna trecută BIHOREANUL a numărat pe o distanţă de 57 de kilometri nu mai puţin de 12 semafoare la care şoferii aşteptau în soare minute în şir. Şi asta fără a mai pune la socoteală indicatoarele de drum îngustat!

Condamnaţi să întârzie

08 Teodor Matica.jpgPrimarii localităţilor de pe DN 79 sunt revoltaţi. "Toată lumea mă întreabă când se termină lucrările. Oamenii sunt supăraţi fiindcă dacă au treabă la Oradea trebuie să pornească mult mai devreme. Şi nici aşa nu pot fi siguri că ajung la timp!", reclamă Teodor Matica (foto), primarul din Avram Iancu, care spune că firma Astaldi munceşte pe sărite: "În loc să ia lucrările dintr-un capăt şi să avanseze treptat, face câte un kilometru de drum, după care se mută şi tot aşa".

Primarul de Salonta, Torok Laszlo, e şi mai supărat. "Suntem în toiul Zilelor Salontei, avem invitaţi din Ungaria, Italia şi Slovacia. Zilele trecute o delegaţie străină a întârziat mai bine de 20 de minute la un eveniment din cauza semafoarelor de pe drum. Oamenii nu se aşteptau ca un drum de Arad să dureze cu o oră mai mult!". Primarul evită acum orice ieşire din oraş. "N-am fost de trei săptămâni la Oradea. Se circulă aşa de rău încât, dacă nu e ceva urgent, mai bine nu merg!".

Pericol de moarte!

Hadrian Borcea, şeful serviciului SMURD Bihor, spune că starea drumului pune în pericol viaţa oamenilor. "Chiar săptămâna trecută am avut un caz la Ciumeghiu, cu un pacient în stop cardiorespirator. Maşina noastră a ajuns abia în 27 de minute, în loc de 20 cât făcea de obicei. E foarte mult. Noroc că pacientul a fost stabilizat de colegii din Salonta", zice medicul.

Borcea spune că principalul motiv pentru care creşte timpul de deplasare sunt hopurile de pe drum. "Diferenţele de nivel de mai bine de o palmă dintre asfaltul vechi şi cel proaspăt sunt foarte periculoase, mai ales când transportăm pacienţi în stare de şoc ori copii nou-născuţi". Ca să nu pună în pericol pacientul, maşina trebuie să ruleze foarte încet, deşi cel mai adesea ar trebui să ajungă urgent la spital.

Piatră "de import"

Lucrările de modernizare a DN 79 au fost adjudecate la începutul anului 2009 de consorţiul italian Astaldi. Firma s-a obligat să reabiliteze 104 kilometri pentru suma 266,3 milioane lei plus TVA, adică 79,9 milioane euro. Deşi banii, adunaţi din taxa de rovignetă plătită de şoferi, existau în bugetul Ministerului Transporturilor până la termenul de predare stabilit pentru martie 2011, firma a terminat doar un sfert din lucrare.

Întâi reabilitarea a întârziat din cauza proiectului prost făcut, apoi pentru că plombele puse în 2010 au trebuit refăcute în 2011. În plus, firma cară piatra necesară de la 80 de kilometri, tocmai de la Poieni, judeţul Cluj, deşi Bihorul abundă de cariere. "Consultantul care supraveghează lucrările a spus că piatra noastră nu e bună, fără să vină măcar o dată să ia probe", spune Alfredo Guidi, patronul unei cariere din Urviş. Patronul nu înţelege motivele pentru care Astaldi aduce piatră mai scumpă şi de la o distanţă mai mare."Cred că la mijloc sunt interese", spune italianul, "luxat" tocmai de conaţionalii săi.

În bătaie de joc

Şefii Consiliului Judeţean au protestat încă de anul trecut împotriva situaţiei. "Ăsta nu e stil de lucru, că pui semafor, decopertezi asfaltul şi pleci. Şoferii tot pe noi ne înjură, deşi lucrarea e a Ministerului, nu a Consiliului Judeţean", spune vicepreşedintele Dumitru Voloşeniuc.

Pentru ca lucrurile să fie şi mai complicate, autorităţile judeţene nu au nicio putere să intervină. Lucrarea este supervizată de CNADNR prin intermediul firmei de consultanţă WSP International, ai căror reprezentanţi sunt la Bucureşti!

Nici măcar intervenţia făcută de prefectul Gavrilă Ghilea în februarie, când a cerut CNADNR urgentarea lucrărilor, nu a avut niciun rezultat. A fost nevoie ca firma să fie amendată cu 1,8 milioane de euro pentru avansuri la plată nejustificate cu lucrări, dar şi de intervenţia ministrului Tranporturilor, pentru ca lucrurile să se mai dezmorţească.

Atenţie, lucrări!

La începutul lunii aprilie, după expirarea termenului de predare, ministrul Anca Boagiu a ieşit pe şantier şi a ameninţat Astaldi cu rezilierea contractului. "Aveţi foarte multe lucrări şi pe toate le-aţi încâlcit. Ori le duceţi la bun sfârşit, conform contractelor, ori renunţaţi! Deja ştiu prea multe din detaliile şi culisele contractelor", a spus Boagiu.

08 Gavrila Ghilea.jpgAmeninţarea a dat rezultate. După ani de chiul, luna trecută constructorul s-a mobilizat, a început să-şi aducă muncitori şi utilaje, aşa că de săptămâna trecută pe drum se circulă... şi mai greu. Astaldi şi-a asumat turnarea primului strat de asfalt pe tot drumul până în toamna acestui an şi finalizarea lucrărilor până în vara anului viitor. "Acum se lucrează din plin. Pe drum sunt 12 semafoare, ceea ce înseamnă tot atâtea puncte de lucru. Chiar dacă e un disconfort pentru şoferi, eu zic că este un lucru bun", crede prefectul Ghilea (foto).

Rămâne de văzut însă cât va ţine hărnicia drumarilor. Nu de alta, dar săptămâna trecută, din 12 puncte de lucru, abia dacă se lucra la jumătate dintre ele. Iar la cât de greu s-a apucat constructorul de muncă are toate şansele să "obosească" repede-repede...


DRUMURILE NOASTRE TOATE...
În top hârtop!

Drumurile bihorene se numără printre cele mai proaste din ţară. În vara anului trecut, un portal de ştiri economice a făcut topul celor mai proaste şosele din România în baza răspunsurilor primite de la firmele de transport, distribuţie şi logistică. Pe primul loc s-a situat centura ocolitoare a Capitalei, iar locul secund a revenit drumului Oradea-Deva. Revoltaţi, şoferii din zona Beiuş au şi făcut luna trecută un marş de protest, cerând reabilitarea arterei. Dacă locul trei a revenit DN Piteşti-Câmpulung, următorul loc în topul ruşinii a aparţinut DN Oradea-Arad. Iar cum în ultimul an nu s-a mai lucrat deloc pe drumurile naţionale din judeţ, acestea au toate şansele să urce în clasament.


PE BANI GREI
620.000
euro costă reabilitarea fiecărui kilometru din cei 104 kilometri dintre Oradea şi Arad

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
ORADEA -ARAD
Voi chiar nu vedeti ca e ORADEA-ARAD nu DEVAAAA?!?
Postat 10 Iunie 2011, 11:44 de Eu
bataie de joc
Fac in fiecare zi naveta pe drumul asta si am si eu cateva puncte pe langa cele enumerate in articol, 1) unele zone unde nu s-a largit partea carosabila deja s-a inceput asfaltarea finala, 2)poduri facute de jumate in constructie care au ramas fara nici un muncitor saptamani la rand nu au fost terminate , semafoarele ramand acolo chiar daca nimeni nu muncea, 3)S-au inceput de o gramada de lucrari sa se vada ca muncesc dar le-au lasat asa, au pornit peste tot cate un santier si apoi au plecat de acolo, 4)s-au inceput de cea mai buna zona de lucru in loc sa se inceapa de cea mai proasta
Postat 09 Iunie 2011, 14:25 de navetist
Gunoiul de Ungur Dorel
Pai o parte din lucrari sunt efectuate de gunoiul de Dorel Ungur-stapanul Salontei cum ii place sa se intituleze. Bineinteles in cardasie cu familia domnului deputat Seremi
Postat 09 Iunie 2011, 10:49 de RELU
PIGS
BAGAMIAS **** IN INIMA LOR, SUDRIGIU-PIETROASA E LA FEL IMPRACTICABIL, ORADEA-DEVA IDEM...INTRE LUNCA-VASCAU SUNT DOUA SEMAFOARE LA CARE STAI CATE 10 MINUTE/SEMAFOR. NUMAI O NOUA REVOLUTIE NE SCOATE TARA ASTA DIN KKT!
Postat 09 Iunie 2011, 10:30 de Aoleu
titlu
Schimbati va rog titlul. Deva cu Arad. Induceti oamenii in eroare.
Postat 09 Iunie 2011, 09:56 de jorgensen
Tara nimanui
Am fost pe drumul Oradea-Arad,in urma cu 2 sapt,intr-o duminica.Pe portiunea din Bihor se lucra in reluare,adica,in zona Salonta,muncitorii erau in pauza de pescuit,la propriu; nu mi-a venit sa cred ca se poate asa ceva,traficul se derula intr-un ritm enervant de incet in timp ce muncitorii stateau si pescuiau;ceea ce m-a surprins a fost faptul ca,de cand am intrat in jud.Arad,lucrurile aratau altfel: toate utilajele lucrau,muncitorii erau intr-o continua miscare,nici nu ai fii zis k e zi de duminica.Nu inteleg de ce,pe portiunea din Bihor se lucreaza cu atata dezinteres,in schimb ce in Arad se lucreaza intr-un ritm cu totul altu,,desi e aceasi firma in ambele judete.
Postat 09 Iunie 2011, 09:54 de Anca
ARAD
Ieri am fost la Arad ....am plecat la 8.30 si am ajuns la 12.30 ..... Dezastru ....dezorganiare ..... cand m-am intors am ramas blocat in drum pana mi-a fiert apa in radiator .....
Postat 09 Iunie 2011, 09:36 de Sandu
ce cauta GHILE in functie
el are firme de constructii fratele lui e in functii de conducere ce cauta omul asta in post , TRAFIC de influenta nu va spune nimic, ce faceti UNIUNE pune accent pe demnitatea functionarului public, vreti sa ne pierdem fondurile si sa platim din BUZUNARUL nostru, ANI si DNA sa se autosesizeze ce faceti? JOS toti functionari care au rude de gradul patru in PRIVAT si influenteaza pe banii publici afacerea privata a rudelor, afara din FUNCTIE.
Postat 09 Iunie 2011, 09:09 de mai fratilor
piatra
cu granitu din poieni jud. cluj o fost pavate strazile din viena asa ca, caliatea lui este sigura
Postat 09 Iunie 2011, 08:52 de someone
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON