URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 22 OCTOMBRIE 2020
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Un eveniment unic în viaţă, care ar fi trebuit să rămână pe veci în memoria tinerilor căsătoriţi, s-a transformat într-un coşmar. Mi-am imaginat cum trebuie să fi gândit protagoniştii nunţii de pomină care s-a lăsat cu percheziţii la fostul comisar şef Eugen Boc şi cu Covid la nora acestuia.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Obsesia asta a multora, că presa face și desface lucruri la modul absolut, mi-a amintit de o întâmplare relatată cândva de Ilie Bolojan, care nu văd de ce n-ar fi cunoscută acum de toată lumea. S-a întâmplat, acum câțiva ani, ca primarul Oradiei să fie convocat la o discuție de șefii Consiliului Județean, Pasztor Sandor și Ioan Mang, pentru a discuta, cu ziarul BIHOREANUL pe masă, anumite articole...
Zic şi eu
Adrian Cris
Nu ştiu ce şanse rămân, după ultima decizie a Curții Constituționale, ca alegerile legislative să fie la termen, aşa încât actualii parlamentari să nu-şi depăşească mandatele constituţionale. Deşi, potrivit Constituţiei, prelungirea acestora e posibilă doar în anumite condiţii (stare de război, de calamitate, de urgenţă) care, slavă Domnului, nu există, CCR a ajutat din nou PSD, dornic ca scrutinul, cu orice preţ, să aibă loc cât mai târziu.
Vorba lu' Lulu
Lucian Cremeneanu
Alegerile interne în PNL Bihor au murit, s-a votat fără comentarii lista impusă de șefu'. Desființarea competiției interne într-un partid poate fi catalogată drept aroganță bazată pe putere și, adeseori, este primul pas către pierzanie. Nu comentez lista lui Bolojan și nici competențele membrilor ei, care sunt convins că se vor descurca în Parlament, ci doar moartea unui principiu simplu, însă esențial, care stătea cândva la baza funcționării partidelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți despre rezultatul alegerilor locale?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Codul administrativ prevede ce drepturi și ce obligații au consilierii locali și județeni, primarul, viceprimarul și președintele consiliului județean. Iată care sunt acestea...
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
În cursul evoluţiei bolii, după faza septicemică urmează faza organică, în care reapare febra, simultan cu instalarea unor sindroame diferite. Dintre acestea, cele mai frecvente sunt meningita leptospirotică, sindromul hepatorenal, manifestări hemoragice limitate sau grave şi insuficienţa renală.
25 Septembrie 2020, 11:14

Alianța USR-PLUS propune o strategie culturală consolidată: ORADEA - Capitală Culturală Europeană

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Deţinerea titlului de "Capitală Europeană a Culturii" este o ocazie unică pentru anumite oraşe de a-şi schimba sau îmbunătăţi imaginea, de a deveni cunoscute la nivel mondial, de a promova turismul şi de a-şi regândi dezvoltarea comunităţii prin artă, educaţie şi cultură. Discuţiile din spaţiul public abordează rar sau deloc subiectul artei şi al culturii şi al efectului acestora asupra comunităţii.

În managementul urban modern, cultura nu este nicidecum o preocupare periferică ci, din contră, o linie principală de acţiune a administraţiei publice. În marile oraşe ale Europei, arta şi cultura - printre alte avantaje - aduc turişti, produc locuri de muncă şi beneficii economice şi, cel mai important, modelează comunitatea şi contribuie la integrarea cetăţenilor.

Arta şi cultura pot şi trebuie să devină componente strategice majore în dezvoltarea Oradiei şi pot oferi beneficii concrete oraşului şi comunităţii locale, nu doar teoretice şi conceptualizate şi nu doar consumatorilor de cultură şi artiştilor.

O comunitate educată şi care consumă artă şi cultură este o comunitate empatică, selectivă, care are obiceiuri de consum şi de trai diversificate şi sofisticate, este o comunitate care are standarde înalte de convieţuire şi pretenţii mari de la împuterniciţii săi, este o comunitate care se conformează uşor şi fără costuri suplimentare la normele civice şi sociale stabilite de autorităţi, este o comunitate care reacţionează viu, vocal atunci când îi sunt îngrădite sau ameninţate drepturile şi, nu în ultimul rând, este o comunitate care produce mai mult, cheltuie mai mult şi se îngrijeşte mai bine scăzând astfel costurile şi presiunea asupra sistemului de sănătate şi social.

Vrem o astfel de comunitate pentru noi şi pentru generaţiile care urmează?

Atunci avem nevoie de un proiect mare - proiectul unei generaţii - un proiect pentru care administraţia locală şi cea judeţeană pot lucra împreună pentru a defini şi a consolida parcursul viitor şi identitatea comunităţii bihorene într-un context mult mai larg decât cel conferit de limitele geografice.

Viziunea noastră urmăreşte creşterea calităţii vieţii în Oradea şi Judeţul Bihor prin modelarea comunităţii cu ajutorul educaţiei, artei şi culturii.

Misiunea noastră constă în realizarea un plan coerent şi etapizat prin care să exploatăm eficient instrumentele şi resursele de care dispunem sau pe care le putem atrage (financiare, logistice, umane, etc) necesare pentru a le oferi orădenilor şi bihorenilor cel mai bun cadru posibil pentru dezvoltare şi urmărirea propriilor obiective.

Obiectivul nostru pe termen mediu este obţinerea titlului de Capitală Culturală Europeană după anul 2033, atunci când România ar putea candida din nou pentru obţinerea unei astfel de titulaturi.

Măsurile concrete pe care le propunem pentru orizontul imediat sunt:

1. Realizarea strategiei culturale consolidată şi integrată pentru Oradea şi Judeţul Bihor pentru intervalul 2020 - 2036. Acest demers va trebui să ţină seama de strategiile de dezvoltare şi de priorităţile investiţionale şi decizionale ale Consiliului Local Oradea şi Consiliului Judeţean Bihor pentru intervalul menţionat şi să fie coordonat cu strategiile de marketing şi promovare turistică ale celor două entităţi numite.

2. Inventarierea mijloacelor şi resurselor disponibile şi care ar putea fi atrase pentru susţinerea obiectivului stabilit. Demersul trebuie să includă de asemenea măsurarea şi analizarea obiceiurilor de consum cultural local şi a impactului cultural efectiv al instituţiilor şi sectorului privat artistic şi cultural asupra comunităţii orădene/bihorene.

3. Reforma instituţiilor artistice şi culturale de interes local şi judeţean. Această măsură va trebui să abordeze redefinirea misiunii şi obiectivelor urmărite, restabilirea criteriilor de performanţă, profesionalizarea managementului.

4. Reforma sistemului de finanţare pentru domeniul artistic şi cultural instituţional şi privat. Măsura ar trebui să urmărească transparentizarea, eficientizarea şi redefinirea criteriilor de acordare a finanţării în sensul urmăririi a două obiective majore: asigurarea dreptului constituţional de acces la cultură pentru un segment cât mai vast de public dar şi dezvoltarea de noi publicuri şi audienţe.

5. Demararea procesului investiţional în sectorul artistic - cultural local şi judeţean. Această măsură ar trebui să vizeze trei direcţii mari de investiţii: în capital uman (îmbunătăţirea şi creşterea capacităţii profesionale/manageriale), în infrastructură culturală şi în susţinerea sectorului cultural privat.

"Umbrela" sub care pot fi realizate toate aceste măsuri şi prin care se poate atinge obiectivul stabilit este realizarea unui proiect inovator ce constă în înfiinţarea primului Parc de Industrii Creative din România. Acesta ar trebui să ia în considerare câteva axe principale de dezvoltare:

 

Muzeul Satului Bihorean

Amenajat în aer liber, pe o suprafaţă generoasă, acesta ar putea îndeplini două roluri importante:

- punct de atracţie turistică şi de petrecere a timpului liber.

- păstrarea tradiţiilor şi a unei părţi semnificative din patrimoniul cultural material şi imaterial al judeţului Bihor.

Un astfel de muzeu ar putea să-şi îndeplinească menirea atât prin componenta de exponate propriu-zisă cât şi printr-o componentă interactivă de evenimente şi activităţi adresate comunităţii locale, copiilor dar şi turiştilor. Din fericire, judeţul Bihor încă dispune de locuinţe şi gospodării autentice care pot fi strămutate şi salvate astfel de la distrugere şi degradare.

 

Palatul Artelor

Oradea are nevoie de o clădire mulţi-funcţională adresată artei şi culturii, cu spaţii generoase şi modulabile în funcţie de necesităţi, la standarde aplicabile anului 2020 dar şi dincolo de acest punct. O astfel de clădire ar putea îndeplini mai multe roluri:

- să ofere un cadru corespunzător de îmbunătăţire şi dezvoltare pentru întreaga ofertă culturală existentă la momentul acesta în Oradea la nivel instituţional.

- să devină un catalizator pentru noi forme de exprimare artistică dar şi pentru noi operatori culturali, în special din societatea civilă.

- să devină un punct major de interes turistic dar şi să genereze dezvoltare comunitară.

O astfel de clădire ar putea acoperi îndeplini cerinţele prezentului şi viitorului pentru operatori culturali consacraţi şi instituţionalizaţi din Oradea (Teatrul Regina Maria, Teatrul Szigligeti, Teatrul Arcadia şi Liliput, Filarmonica, Şcoli de Artă, Biblioteci, Galerii de artă etc). Este momentul să ne gândim la viitor şi să oferim oraşului un nou teatru, modern, care să asigure un cadru propice pentru aceste activităţi pentru următorii cincizeci de ani dacă nu şi mai bine, păstrând în acelaşi timp şi valorificând la reala capacitate şi funcţionalitate clădirea emblematică a actualului teatru din Oradea.

Este momentul să oferim acestor "nave amiral" ale artei un cadru potrivit în care se pot dezvolta şi creşte astfel încât să putem ţine pasul cu vremurile.

O astfel de clădire ar putea să ofere orădenilor oportunitatea de a cunoaşte şi de a "consuma" noi forme de exprimare artistică (Operă, Operetă, Balet), de a completa oferta culturală cu alte domenii pe care nu le-am experimentat până acum decât ocazional, ca spectatori.

 

Program de rezidenţe artistice

Pregătirea, consacrarea şi exploatarea unei întregi generaţii de artişti şi profesionişti în artă şi cultură necesită costuri, efort şi, în primul rând, timp îndelungat. Putem însă favoriza acest demers prin exploatarea mobilităţii artistice la nivel european.

Putem demara cel mai amplu proiect de rezidenţe artistice din această parte a Europei şi putem atrage la Oradea anual zeci sau sute de artişti în ascensiune sau deja consacraţi care să lase aici o parte din expertiza lor, din crezul lor artistic şi din munca lor. În felul acesta putem avea acces instantaneu şi cu costuri minime la efortul educaţional desfăşurat în alte zone sau ţări. Trebuie doar să le oferim un cadru propice pentru acest lucru prin construirea unui ansamblu rezidenţial capabil să-i găzduiască şi să le oferim suport şi instrumentele necesare pentru a crea.

 

Oradea Open Air Arena

Această zonă ar împlini, simultan, trei roluri: 

- ar asigura desfăşurarea în siguranţă şi în mod profesional pentru evenimentele majore publice existente sau previzionate.

- ar crea baza pentru o dezvoltare ulterioară prin atragerea unor evenimente externe.

- ar deveni punct de atracţie turistică şi comunitară şi ar avea implicaţii în piaţă locală a forţei de muncă şi a antreprenoriatului.

Avem nevoie de o suprafaţă generoasă de teren care să poată găzdui evenimente în aer liber (şi nu numai) adresabile unui public numeros. Oradea are nevoie şi de un eveniment mare, un eveniment emblemă. Nu putem improviza în continuare, pentru fiecare eveniment, câte un loc în care să înghesuim spectatorii.

În jurul unei astfel de zone se va dezvolta, în timp, o întreagă ramură a industriilor creative cu implicaţii semnificative atât pe piaţa muncii cât şi ca impozite şi taxe plătite bugetului local. Inevitabil va creşte numărul antreprenorilor şi specialiştilor care investesc sau activează în domeniul  securităţii, curăţeniei, sceno-tehnicii, furnizării de echipamente, logistică sau expertiză.

 

Potenţiale surse de finanţare:

Programul Operaţional Regional: Axa Prioritară 6 - O regiune atractivă

Obiectiv I - Favorizarea dezvoltării integrate sociale, economice şi de mediu la nivel local şi a

patrimoniului cultural, turismului şi securităţii în zonele urbane

Programul Operaţional Creştere Inteligentă, Digitalizare şi Instrumente Financiare 2021-2027 ( Digitalizare în educaţie şi cultură şi promovarea domeniului e-guvernare).

Buget local: cofinanţarea proiectelor europene, finanţarea investiţiilor care nu pot fi realizate prin proiecte europene.

 

Despre sustenabilitatea acestui proiect. Acesta este un proiect de lungă durată, o viziune, care nu poate fi pusă în practică doar de câţiva "actori", ci are nevoie de dezbatere, de îmbunătăţire, de conlucrare, de susţinere comunitară şi de asumare politică. Este un proiect menit să unească, nu să dezbine, să inspire şi să creeze emoţie. Este despre viitor.

Este, totodată şi un proiect practic, cu activităţi şi obiective a căror sustenabilitate depinde direct de capacitatea managerială implicată. Nu este despre construcţii şi beton, despre a cheltui milioane de euro ci din contră, despre a fi chibzuit, bun gospodar, despre a face un plan, despre a analiza resursele şi despre a anticipa efectele şi a urmări îndeplinirea unor obiective.

 

Despre dimensiunea acestui proiect. Există, desigur, nenumărate probleme relaţionate cu artă, cultură, consumul cultural, infrastructură cultură, industriile creative din Oradea şi Judeţul Bihor. Nu sunt abordate toate în acest proiect şi nici nu sunt prevăzute aici măsuri punctuale pentru fiecare problemă luată individual. Ci, mai degrabă, această propunere se doreşte a fi o "lumină roşie" care să devină un cadru cuprinzător de coordonare şi soluţionare pentru toate aceste probleme.

Arta şi cultura sunt o parte din componentele industriilor creative, cele care pot fi influenţate nemijlocit de autorităţile locale şi judeţene prin instrumentul finanţării şi deciziei. Această iniţiativa este însă suficient de extinsă încât să poată oferi instrumentele necesare de a influenţa şi celelalte ramuri ale industriilor creative dominate de decizie privată şi/sau antreprenorială.

Oradea poate deveni, prin asumarea candidaturii pentru Capitală Culturală Europeană, un centru de "producţie" şi "export" de produse culturale în întreg judeţul şi nu numai. Mai întâi consolidând o relaţie cu cele nouă oraşe şi municipii din judeţul Bihor şi cu Zona metropolitană şi, de aici, pornind mai departe către comunităţile şi mai mici, formând o reţea culturală extinsă şi funcţională.

Ce anume ne împiedică să ne punem la masă - indiferent de culoarea politică, etnică, socială, religioasă - să dezbatem şi să ne asumăm un astfel de proiect?

 

Acest material a fost comandat de UNIUNEA SALVAŢI ROMÂNIA (parte a alianţei electorale "Alianţa USR PLUS") Cod unic de identificare 21200251

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.1135 RON
  • 1 EUR = 4.8737 RON
  • 1 HUF = 0.0134 RON