URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 19 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când au venit liberalii la conducerea Oradiei, numai de dezbinare avem parte. Se face un pod nou peste Criș: de ce se face? Și dacă se face, de ce are doar o bandă pe sens? La ce ne trebuie drum expres când pe terenurile alea vegetația creștea liniștită încă de pe vremea lui Ladislau Întemeietorul? Iar se fac pasaje supra și subterane? E scandalos cum se intervine la renovarea parcurilor, nu era mai bine înainte?!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ca în fiecare an electoral, o grămadă de aleși își schimbă partidul care i-a ajutat să-și câștige mandatele, perioada pre-electorală fiind comparată cu sezonul de Mercato din fotbal. Atât doar că, deși numitorul comun cu fotbalul sunt banii, în politică ar trebui să conteze și factorul moral. Cum aleșilor nu le pasă, însă, de așa ceva (de doctrine și ideologii nici vorbă, iar de fair-play nici atât), alegătorii n-au decât să spună că politica e prostituție, dar să meargă totuși să-i voteze.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat anul trecut, în octombrie 2023 Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie, extrem de importantă, prin care a stabilit că asiguratorul RCA care nu își respectă obligațiile legale trebuie să fie obligat să plătească penalități de întârziere de 0,2% pe zi de întârziere, adică peste 70% pe an, din suma stabilită de instanță cu titlu de despăgubiri.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
15 Octombrie 2021, 15:03

A fost livrat ultimul dintre cele 20 de tramvaie moderne Astra cumpărate de Oradea pe fonduri europene. OTL mai vrea încă 10! (FOTO / VIDEO)

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Ultimul dintre cele 20 de tramvaie moderne cumpărate de Oradea a fost livrat vineri în depoul OTL.

O investiție de milioane...

Investiția, în valoare totală de 30 de milioane de euro, a fost finanțată în proporție de 98% din fonduri europene, diferența fiind asigurată de la bugetul local.

Livrarea ultimei garnituri s-a făcut vineri în prezența primarului Florin Birta, a directorului ADR Nord-Vest, Marcel Boloș și a proprietarului societății Astra Arad, producătorul tramvaielor, Valer Blidar.

Primarul Florin Birta a spus că noile achiziții au îmbunătățit în mod semnificativ calitatea parcului rulant al OTL.

„La ore de vârf, OTL scoate în oraș 40 de tramvaie, dintre acestea 20 sunt tramvaie noi, 10 sunt tramvaie Siemens (n.r. cumpărate la începutul anilor 2000), iar 10 sunt tramvaie mai vechi”, a spus primarul Birta, care a completat că „în următoarea perioadă de finanțare vom încerca să continuăm achiziționarea de tramvaie”.

Mai mulți bani pentru Oradea...

Directorul ADR Nord-Vest, Marcel Boloș, a afirmat că în următoarea perioadă de finanțare, 2021 – 2027, fondurile alocate proiectelor de mobilitate urbană, care permit printre altele achiziția de mijloace de transport în comun, se vor majora de la 200 milioane euro la 300 milioane euro.

„Oradea, în calitate de oraș reședință de județ, va avea un buget alocat de 60 milioane euro, cu 70% mai mult decât în precedenta perioadă de finanțare. În momentul de față suntem în discuții avansate cu privire la portofoliul de proiecte”, a zis directorul ADR Nord-Vest.

Marcel Boloș a spus că majorarea de fondurilor alocate a fost posibilă grație descentralizării managementului fondurilor europene la nivel regional, măsură care a mai diminuat din birocrația europeană și a crescut gradul de absorbție.

Made in Romania

Cele 20 de tramvaie achiziționate de OTL sunt fabricate de compania românească Astra la Arad pentru un preț de circa 1,5 milioane euro pe garnitură.

„Ciclul de fabricație al unui astfel de tramvai este de două luni. Prima garnitură, care este cap de serie, se fabrică în 12 luni, pentru că, practic, atunci se comandă totul de la furnizori”, a declarat Valer Blidar (foto stânga, jos), proprietarul societății Astra Arad.

Potrivit lui Blidar, compania poate produce două tramvaie lunar, cu două echipe de câte 30 de operatori. „Acest proiect a fost derulat într-o perioadă de pandemie când furnizorii au avut sincope majore în livrarea de componente”, a spus Blidar.

Oradea și-a cumpărat un lot de tramvaie personalizate cu o capacitate de transport de 300 de persoane, cu podea joasă pentru a facilita accesul călătorilor, aer condiționat și încălzire și recuperator de energie la frânare care permite reducerea consumului cu 30%.

„Astra Arad s-a achitat de furnizarea unui tramvai competitiv la nivel național care poate concura cu oricare dintre firmele internaționale din domeniu”, a spus directorul general al OTL, Mircea Popa.

În urma contractului derulat cu succes cu Oradea, Astra Arad a reușit să încheie contracte similare cu alte municipalități din țară cum ar fi: Arad (28 garnituri), Cluj-Napoca (24 garnituri), Galați (18 garnituri) și București (100 garnituri).

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
CrisDumi aka KP
Daca te pricepi la finante, cum te pricepi la pandemie, atunci las-o dracului de treaba. Felicitari Ilie Gavril Bolojan, Birta, mai cumpara inca 20, sa moara fraierii de ciuda
Postat 16 Octombrie 2021, 22:08 de Sandu2100
@kp Si tu minti?! Care ,,75%", e 100%!
Cea mai dură corecţie, de 100% din valoarea lucrărilor, riscă să fie aplicată pe proiectul construirii noii linii de tramvai din Calea Aradului. Finanţatorul a transmis municipalităţii la începutul anului trecut o corecţie tranzitorie în valoare de 58,7 milioane lei. Suma depăşeşte de 6 ori cea mai mare corecţie, tot de 100%, în valoare de 10 milioane lei, aplicată municipalităţii în precedentul ciclu bugetar, pentru proiectul centrului de chirurgie cardiovasculară Viva Anima de la Spitalul Judeţean. Atunci, Primăriei i s-a reproşat că a calificat contractul ca fiind de achiziţie de lucrări, pentru care se organizează o procedură de cerere de oferte, deşi acesta era unul de furnizare de bunuri, pentru care e obligatorie organizarea unei proceduri mai complicate, de licitaţie… sursa: flux24.ro
Postat 16 Octombrie 2021, 12:51 de pinonel
30 milioane, din care 98% fonduri europene nerambursabile?
Să ne socotim ce înseamnă să nu înțelegi schema de finanțare. 2% din sumă este aport direct al beneficiarului, care a avansat deja peste 25% de fapt, până a văzut primul decont aprobat. Până aici din credite care se încarcă cu dobândă. Apoi 13% de la bugetul de stat, care se construiește de la tot contribuabilul, inclusiv a orădeanului, că doar nu cad bani din cer. După aceea e vorba de banii "gratis" cum zic românii înghesuiți la minte, care vin din aportul țărilor membre ale UE. Aici e vorba de 1,4% din PIB, cotizația României, asta însemnând cca. 50% din ceea ce se numește "absorbția fondurilor europene". Nu o mai lungesc și trag linia calculelor. Din astea 30 mil. Euro, peste 75% înseamnă cu totul bani românești. Apoi vor veni amortizmentele, infrastructura și mijloacele de transport, care vor depăși investiția în următorii ani. Practic, bani mulți și greu de recuperat în următoarele 3 decenii. Mai simplu și mai ieftin era cu o linie de troleibus. Cam o cincime investiția totală, față de cea cu tramvai.
Postat 16 Octombrie 2021, 09:23 de KP
...
felicitari si la mai mare
Postat 15 Octombrie 2021, 15:26 de Christa
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5614 RON
  • 1 EUR = 4.9715 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON