URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
23 Iulie 2019, 11:39

Vară pierdută: De ce vor ajunge marile lucrări ale Primăriei Oradea să dea peste cap oraşul din toamnă (FOTO)

Vară pierdută: De ce vor ajunge marile lucrări ale Primăriei Oradea să dea peste cap oraşul din toamnă (FOTO) CU DELAY. Pasajul subteran de sub Bulevardul Magheru a încremenit luni de zile în stadiul de proiect. Lucrarea, atribuită încă din ianuarie unei asocieri reprezentate de Freyrom SA, şi anunţată pentru luna mai, va demara cel mai curând în... august
Vară pierdută: De ce vor ajunge marile lucrări ale Primăriei Oradea să dea peste cap oraşul din toamnă (FOTO) TRIUNGHIUL DE "FOC". Nu există şantier din centrul oraşului fără întârzieri. Dacă lucrările de transformare în arteră pietonală a străzii Aurel Lazăr (stânga) programate pentru luna mai nici nu au început încă, înlocuirea reţelelor de apă şi canalizare din strada Mihai Eminescu (mijloc) trenează de mai bine de un an, iar reabilitarea Pieţei Ferdinand (dreapta) urmează să fie etapizată pentru a face loc lucrărilor de hidroizolare a fundaţiei clădirii Teatrului Regina Maria
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Într-un oraş istoric, cu străzi înguste şi aglomerate, cum este Oradea, cea mai bună perioadă pentru lucrul în construcţii este vacanţa şcolară. Localnicii pleacă în concediu iar traficul auto este mai relaxat. 

Edilii parcă n-ar şti, însă, asta. Aşa se face că multe lucrări mari şi importante sunt ori amânate, ori întârziate!

Şase luni de amânări 

Dacă există o lucrare care poate da peste cap traficul rutier din oraş, aceasta este lărgirea podului Dacia la trei benzi pe sens şi construcţia pasajului subteran pe sub Bulevardul Magheru. Circulaţia în zonă se desfăşoară cu greutate şi acum, în perioada concediilor!

Atribuită încă din ianuarie unei asocieri de firme reprezentate de constructorul podului Centenarului, Freyrom SA, pentru suma de 14,5 milioane lei, lucrarea nu a început nici după 6 luni. "Întâi am aşteptat semnarea contractului de finanţare, apoi predarea proiectului tehnic de către executant, pentru putea fi verificat", explică viceprimarul Florin Birta (foto).

Teoretic, lucrările vor începe undeva în jurul datei de 1 august. "Chiar dacă am fi început în iunie sau iulie, tot am fi prins perioade de trafic intens. E o lucrare de un an, care nu poate fi terminată într-o vacanţă de vară", se scuză edilul.

Totul sub trafic

Pentru a nu închide circulaţia pe durata lucrărilor, şantierul va fi deschis de lărgirea podului Dacia la trei benzi şi amenajarea unei giraţii spre parcul Brătianu. "Pe timpul lucrărilor maşinile vor traversa podul, vor merge spre hotelul Continental şi vor întoarce în sensul giratoriu pentru a intra în Bulevardul Magheru", explică viceprimarul.

Planul municipalităţii este ca pasajul să fie construit sub trafic. "Vom opri circulaţia tramvaielor 60 de zile, dar OTL va asigura transportul călătorilor cu autobuzele", zice Birta.

Soluţiile de trafic pentru perioada săpăturilor nu au fost încă stabilite, dar politica municipalităţii e clară. "Şoferii vor folosi podurile Prezan şi Ladislau sau îşi vor lăsa maşinile în Piaţa Independenţei pentru a-şi conduce copiii la Şcoala Oltea Doamna pe podul pietonal din Parcul Libertăţii", spune edilul. Dovadă clară că lucrările trebuiau măcar începute în perioada vacanţei!

Amânate pe august

Tot cu întârziere va începe şi semaforizarea trecerii la nivel cu calea ferată din strada Uzinelor, care provoacă ambutejaie pe şoseaua de centură. Anunţată încă din septembrie 2018, lucrarea nu a început nici acum.

"Primăria a plătit pentru toate avizele, a vărsat SNCFR banii, dar aceasta a stabilit abia săptămâna trecută câştigătorul licitaţiei", spune Birta. Totuşi, constructorul Abed Nego, singurul ofertant, va începe munca peste o lună. "Firma va trebui să cumpere înainte instalaţiile de semnale luminoase", explică Birta.

Tot pentru a doua jumătate din august s-a amânat şi realizarea bretelei de legătură dintre Calea Aradului şi Calea Sântandreiului, prin care şoferii vor evita sensul giratoriu de la ieşirea spre Arad, şi amenajarea trotuarului din strada Republicii, lângă fosta Policlinică cu plată. "Constructorii au o lună pentru finalizarea proiectelor tehnice, care vor trebui apoi verificate", spune viceprimarul.

Un an de săpături

Orădenii au nevoie de răbdare şi la săpăturile din strada Mihai Eminescu. Înlocuirea reţelelor de apă şi canalizare demarată încă de anul trecut de Leko Construct s-a făcut cu închiderea pe tronsoane a circulaţiei în zonă. Constructorul a ajuns cu săpăturile în strada Republicii, dar lucrarea este departe de a fi terminată. "Ultimele branşamente vor fi făcute luna aceasta, însă strada va fi deschisă doar la sfârşitul lui august, după ce va fi asfaltată integral", spune Birta.

Potrivit reprezentanţilor municipalităţii, la final artera va avea o pistă pentru biciclete pe partea dreaptă a sensului de mers către centru, iar parcările din această zonă vor fi desfiinţate.

Întârzieri la drumul rapid

Astăzi, aproape că nu există lucrare fără întârziere. Demarată în iulie 2018 cu termen de finalizare de 13 luni, construcţia drumului rapid era doar la jumătate. Asocierea reprezentată de Drumuri Orăşeneşti a amenajat la nivel de balast cei 2,7 kilometri de drum şi a turnat cei 92 de piloţi foraţi care vor forma împreună cele nouă picioare ale viaductului peste Valea Frumoasă, dar mai are mult până la finalizare. Constructorul a invocat pauza de peste iarnă şi ploile din primăvară, aşa că termenul de predare va fi decalat.

Reprezentanţii Primăriei au emoţii mai ales în ceea ce priveşte finalizarea viaductului. "Există un singur furnizor de grinzi de beton, la Deva, care este sufocat. Se construiesc foarte multe mall-uri care folosesc astfel de elemente, fapt pentru care, efectiv, refuză comenzi", explică Birta. Şi n-ar fi exclus ca termenul de predare să fie decalat...

De la capăt! 

La fel, Primăria a amânat deja punerea în funcţiune a semafoarelor din sensul giratoriu de la intersecţia străzii Bulevardului Decebal cu străzile Primăriei şi Calea Aradului. "Odată cu modificările la linia de tramvai (n.r. astfel încât garniturile să poată rula şi pe direcţia Rogerius - Ioşia şi invers), aceasta este cea mai dificilă intersecţie din oraş. Aici trebuie reglementate 22 de fluxuri de circulaţie ale tramvaielor, autovehiculelor şi pietonilor", spune viceprimarul Mircea Mălan (foto)

Pentru că Poliţia Rutieră a cerut municipalităţii să se asigure că unda verde asigurată tramvaielor nu îi va afecta foarte mult pe ceilalţi participanţi la trafic, toate măsurătorile vor trebui refăcute. "Vom face încă un studiu de trafic după începerea şcolii. Acum toate valorile sunt distorsionate", spune edilul.

Săpături sub Teatru

O decalare a calendarului lucrărilor ar trebui să aibă loc şi în cazul lucrărilor de reabilitare a Pieţei Ferdinand. Contractată de municipalitate cu o asociere de firme condusă de Gavella, pentru suma de 19 milioane lei, investiţia are toate şansele să se tărăgăneze. 

În ultima clipă, după ce constructorii au început decopertarea platoului şi înlocuirea reţelelor, conducerea Consiliului Judeţean a decis demararea unei investiţii la clădirea Teatrului Regina Maria. "După trei ani în care am purtat discuţii cu riveranii să îşi încheie toate lucrările, Consiliul Judeţean ne-a anunţat că vrea să sape la 3 metri adâncime pentru izolarea hidrologică a clădirii", povesteşte Mălan.

Inevitabil, pe durata lucrărilor la imobil, constructorul va încetini ritmul şantierului din Piaţă. "Pe fiecare proiect apar surprize care nu puteau fi prevăzute", spune viceprimarul. Atâta doar că, pentru orădean, surpriză ar fi fost ca lucrările să se termine la timp...


LICITAŢII CU REPETIŢIE
Bani sunt, nu se găsesc constructori!

Unele lucrări programate de Primăria Oradea pentru vara acestui an nici măcar nu au un executant. Municipalitatea a scos pentru a doua oară la licitaţie lucrările de transformare în arteră pietonală a străzii Libertăţii (10,2 milioane lei) şi pentru a treia oară pe cele de reabilitare a dealului Ciuperca în urma alunecărilor de teren din noiembrie 2016 (2,4 milioane lei). "La dealul Ciuperca am majorat preţul lucrărilor cu 500.000 lei pentru că nu s-a prezentat nimeni la precedentele licitaţii. Este o lucrare sensibilă, de care constructorii se feresc", explică Mircea Mălan. 

Potrivit viceprimarului, cauza principală a întârzierii celor două investiţii, dar şi a altor 33 blocate în licitaţie din lipsă de oferte, o constituie modificările impuse de OUG 114 din 2018. "Constructorii  reclamă majorarea tarifelor pe manoperă şi materiale", zice Mălan. Majorarea salariului minim în construcţii de la 2.400 lei la 3.000 lei, inclusiv în domeniile conexe construcţiilor, a dus la scumpirea manoperei, dar şi a materialelor precum bitum, fier şi ciment.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
10 Comentarii
Cetateanii oradeani (nicidecum bihorean,adica alogen),......sunt " comentatorii astia semiprofesionisti de pe margine, carcotasii orasului de profesie" ???.
Ce "noroc" pe Oradea cu "profesioniostii" de la Primaria Oradea(Malan, Birta)care, in frunte cu conducatorul iubit de toate slugile aflate in preajma sau in parohia acesatuia,care doresc sa "dezvolte",cu orice pret Oradea,fara a lua insa in consideratie,opinia cetateanului oradean legat de necesitatea si utilitatea proiectelor initiate de Dorel Ilie Bolojan,ordonator principal de credite pe Oradea. Accesarea fondurilor europene este o actiune salutara , un obiectiv al tuturor guvernelor.Proiectele finantate pe aceste canale , dar si cele sustinute din fonduri publice guvernamentale sau locale trebuie sa aibe scopul de a servi interesului public, al cetatenilor urmarindu-se un calendar prestabilit al prioritatilor stringente. Aceste surse nu pot fi irosite iresponsabil pe proiecte ineficiente sau deficitare , doar pentru a asigura front de lucru anumitor companii sau pentru a ne "fali" cu palmaresul absorbtiei de fonduri europene....in folosul cui? daca nu al cetateanului oradean.Atunci poate in interesul cetateanuluibihorean,alogen sau birtinez...Sa ne traiasca "profesionostii" de la Primaria Oradea,pana cand ,o data si o data tot o sa li se infunde...
Postat 27 Iulie 2019, 00:46 de platona
ciocu mic si joc de glezna
Pt toti comentatorii astia semiprofesionisti de pe margine, carcotasii orasului de profesie. Stiam ca tot romanu s-a nascut comentator/ antrenor de fotbal/ politica, dar mai nou e la moda comentariul despre mersul lucrarilor orasului. Nu e gresit, traim intr-o lume libera, dar ar fi mai bine ca toti astia sa vina si cu solutii/ sa faca un pic de voluntariat pt Primarie. Atunci v-as aplauda si as ridica palaria. Pentru ca orice fraier stie sa comenteze/ sa bage de vina, dar cand vine vorba de facut ceva/ construit,brusc toti maestrii dispar care-ncotro. Eta normal de dorit ca lucrarile sa-nceapa la timp. Cu un comentariu: nu uitati ca Oradea e totusi Romania, tara birocratiei, a autostrazilor neterminate si prelungite cu 2 ani, al politicienilor care promit dar nu fac, samd. Prin comparatie cu integul, eu zic ca Iradea sta bine.
Postat 24 Iulie 2019, 20:37 de cetateanbihorean
Repetitio mater studiorum est.Errare humanum est sed perseverare diabolicum.
"Repetiția este mama învățăturii. A greși e omenește, dar a persevera este diabolic".Cu alte cuvinte, o lucrare intirziata e mai buna decit una repetata.Cu cit se intirzie mai mult ,cu atit devine mai buna...Ad calendas graecas
Postat 24 Iulie 2019, 01:43 de excalibur
Mă bucur că se face ceva
Cat despre patronii constructori " mergeți în Spania "
Postat 23 Iulie 2019, 23:31 de Sandu1206
Cum îți așterni, așa dormi !?!
Nu poți să dormi pe o pernă cu floricele și acoperit de o plapumă cu tulpinile lor, dacă tu nu ai încă saltea pe pat !?!
Postat 23 Iulie 2019, 18:21 de CrisDumi
scortosule
Vorbesti aiurea din nou.
Postat 23 Iulie 2019, 16:02 de cetateanbihorean
Bolovane...
Bolovane ai alungat constructorii de aici, ii voiai doar pe ai tai, doar pe aiai pe care ii cunosteai tu, acu aia stau cam prost cu meseria. Si apoi cine sa mearga la prosteala de la ciumperca? Cine sa isi assume aiurelile tale? Stie cineva cam cat va costa mp. de tapsan verde in variant bolovanoasa?
Postat 23 Iulie 2019, 15:51 de scortosul
izolarea hidrologică a clădirii
Sunt si eu curios cum arata o izolatie hidrologica subterana, la 3 metrii. Cineva e prost la fraza asta! Ne poate explca cineva?
Postat 23 Iulie 2019, 15:47 de scortosul
metehne vechi, vremuri noi, defazaj total
primaria nu a inteles nici pana in acest moment mecanismul cererii si ofertei. acum cativa ani se plangeau ca lucrarile se castiga la jumatate din pretul estimat...iar acum constructorii nu vin nici la maximul estimat...probabil peste 10 ani vor ajunge iarasi la jumatate din estimat....cine vrea intelege
Postat 23 Iulie 2019, 14:13 de ferfeleaga
123
asta cu "nu gasim constructori" e la fel ca patronii romani ce nu gasesc angajati. mariti pretul lucrarii si o brusc or sa vina toti sa-si depuna ofertele
Postat 23 Iulie 2019, 11:47 de leclick
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON