URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
09 Noiembrie 2010, 08:10

Turbo-distracţia

Turbo-distracţia GIRAŢIA "RAPIDĂ". "Turbo-giraţia" edililor provoacă ambuteiaje de luni de zile. "Nu ştiu dacă de săptămâna viitoare, după finalizarea integrală a lucrărilor, se va circula mai bine, dar în mod cert nu se va circula mai prost", promite primarul Ilie Bolojan
Turbo-distracţia DEGEABA. La orele de vârf cozile de maşini se întind până la intersecţia Pieţei Independenţei cu strada Traian Moşoiu. Şoferii se plâng că finalizarea lucrărilor la carosabil nu a uşurat cu nimic traficul
Turbo-distracţia LA PLEZNEALĂ. Pentru că indicatoarele din Calea Averescu nu-i lămuresc pe şoferi, fiecare se încadrează în intersecţie la noroc. Cei care vor să ajungă în centru dar au rămas pe prima bandă trebuie să traverseze podul şi mai pot întoarce doar la Facultatea de Mediu
Turbo-distracţia PIETONI ÎN AER! Desfiinţarea trecerii de pietoni de la capătul podului obligă pietonii să ocolească sute de metri. Soluţia subtraversării e considerată costisitoare...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Intersecţia din zona Cele Trei Crişuri a trebuit refăcută ca să nu deraieze tramvaiele Siemens în curba prea strânsă din dreptul liceului Gojdu.

Cu doar câteva zile înainte de finalizarea lucrărilor se poate spune că "limuzinele cu pantograf" cumpărate de fosta administraţie au fost salvate. În schimb, traficul auto a deraiat rău de tot! La fel ca nota de plată a lucrărilor...

Intersecţia "curbă"

Dacă tensiunea acumulată în ultimele 6 luni în noul sens giratoriu putea fi stocată, Oradea ar fi avut asigurat necesarul de energie pentru câţiva ani de-acum înainte. Şoferi cu nervii întinşi, pietoni agresaţi, drumari presaţi să lucreze sub trafic şi agenţi de circulaţie copleşiţi de ambuteiaje au fost, peste vară, personajele balamucului cotidian.

Amenajarea giraţiei de la intersecţia Calea Clujului - Calea Mareşal Averescu - Cele Trei Crişuri - Piaţa Independenţei a avut ca scop "îndulcirea" şinelor de tramvai, prea abrupte pentru tramvaiele Siemens, care se tot stricau din acest motiv, şi fluidizarea traficului în una dintre cele mai aglomerate zone a oraşului.

Estimate la 7,7 milioane lei, lucrările de reamenajare a intersecţiei sub formă de sens giratoriu au fost adjudecate la începutul lunii iunie cu doar 3,5 milioane plus TVA, având ca termen de predare data de 15 noiembrie. Dacă de refacerea traseului liniei de tramvai s-a ocupat firma Rivara Cons, reamenajarea carosabilului a revenit Drumuri Bihor, fratele mai mic al cunoscutei Selina.

Atenţie, pietoni!

Săptămâna trecută drumarii au terminat lucrul la carosabil. Angajaţii societăţii Drumuri Orăşeneşti au asfaltat ieşirea din parcarea aflată peste drum de Catedrala Ortodoxă, iar cei de la Drumuri Bihor au terminat lucrările la intersecţie. Însă, deşi şoseaua a fost eliberată de utilaje şi oameni, circulaţia e tot greoaie!

02 alin herman.jpg"Giraţia mai mult încurcă", reclamă Alin Herman (foto), unul din şoferii care traversează zilnic giraţia. El consideră că trecerile de pietoni dau peste cap tot traficul. "La semafor măcar ştiai când poţi traversa, dar acum trec doar pietonii. Aici se întâlnesc liniile de tramvai cu cele de autobuz, aşa că pasagerii lor traversează mereu intersecţia".

Situaţia se repetă în miezul sensului giratoriu, unde o zebră taie intersecţia în două. Peste vară, ambuteiajele s-au întins spre Cantemir până la Piaţa Mare, iar spre Gară până la Facultatea de Mediu. La ore de vârf se menţin şi acum. "Dacă vii dinspre piaţă şi prinzi roşu la intersecţia cu strada Traian Moşoiu, cei care ies de la Parcul 1 Decembrie trec prin faţa ta şi blochează intersecţia. Când semaforul se face verde, trec câteva maşini tot claxonând pietonii, după care iar se blochează intersecţia sub nasul tău", explică un taximetrist.

Cum ţi-o fi norocul!

BIHOREANUL a descoperit şi alte probleme. Şoferii care ies din parcarea din faţa Poliţiei Rutiere sau intră în giraţie dinspre Nufărul sunt condamnaţi din start. Cum la orele de vârf nu au nicio şansă să se încadreze pe banda a doua pentru a vira la stânga spre centru sau a merge drept spre Rogerius, nu le rămâne decât să ocolească pe... Calea Clujului.

Unde dau de alte belele! Indicatoarele de presemnalizare din Mareşal Averescu mai mult încurcă decât îi lămuresc. Pentru că drumul spre centru e marcat cu săgeată înainte, iar cel spre Gară cu săgeată la dreapta, şoferii care vor să ajungă la Primărie sunt tentaţi să rămână pe prima bandă, care însă duce spre Gară, peste pod!

Nici cei care au avut şansa să facă la stânga nu o scot la capăt mai uşor. Pentru a putea rula spre centru sunt nevoiţi să "taie" două benzi de circulaţie şi două linii de tramvai, urmând un traseu şerpuitor în formă de "S", aşa că doar norocul îi scapă netamponaţi. Şansa lor este doar că în majoritatea timpului prin giraţie se circulă bară la bară, iar maşinile nu apucă să ia viteză. Dar apucă să claxoneze!

02 gheorghe carp.jpgViceprimarul Gheorghe Carp (foto) spune totuşi că lucrurile se vor îmbunătăţi. "Studiile spun că durează cam 4 luni ca localnicii să se obişnuiască cu o modificare de trafic. Cei străini de oraş sunt mai atenţi şi se adaptează mai uşor. După finalizarea lucrărilor se va circula fluent. Eu am făcut doar 4 minute de la intersecţia Magheru-Enescu până la ieşirea din giraţie spre centru". Cu toate acestea, până şi Primăria e nemulţumită de rezultate...

La loc comanda!

02 ilie bolojan.jpgDupă luni de tămbălău, municipalitatea a realizat şi ea că proiectul giraţiei este prost. "Totul a pornit de la abordarea problemei. Poliţia dorea şicane la intrările în giraţie, pentru a obliga şoferii să încetinească, iar noi doream fluidizarea circulaţiei", declara luna trecută primarul Ilie Bolojan (foto).

Compromisul a fost obţinut cu de-a sila. După o ceartă la faţa locului, în urmă cu două săptămâni, între poliţiştii, constructorii şi proiectanţii, Bolojan a ordonat firmei Drumuri Bihor să micşoreze cu circa 4 metri toate "insulele" de la intrările în giraţie. Abia terminate, acestea au fost sparte la loc, dar au dus la apariţia unei benzi suplimentare pe fiecare sens de mers. Timpul va dovedi dacă în folosul şoferilor sau al tinichigiilor...

Mai scump, dar mai bun

Problema e că notele suplimentare de comandă vor majora costul lucrărilor cu mult peste limita de 15% impusă acum două luni prin ordin al primarului la orice contract. "Ne va costa cu circa 40% mai mult. S-a turnat cu o treime mai mult asfalt, s-au pus mai multe indicatoare şi s-au amenajat mai multe parcări", zice inginerul Leontin Pătcaş, direct responsabil de lucrări.

Încălcarea propriei dispoziţii nu pare să-l afecteze, însă, pe primar. "Dacă se depăşeşte plafonul de 15% voi semna o derogare. Aşa e şi normal, pentru că tot eu am fost cel care am cerut Direcţiei Tehnice să întreprindă ce trebuie pentru ca, după finalizarea lucrărilor, traficul să se poată desfăşura în cele mai bune condiţii", spune Bolojan. Deşi majorarea ar putea însemna nu mai puţin de 1,5 milioane lei, cu TVA inclus, plătiţi suplimentar din bugetul local, primarul consideră că turbogiraţia va merita fiecare leuţ. Pentru că, în final, tot se va circula mai bine, fără ambuteiajele, nervii şi claxoanele care au format ingredientele actualului non-sens giratoriu...


TOT DEGEABA
59%
dintre cititorii consultaţi pe site-ul BIHOREANULUI cred că turbogiraţia este o investiţie inutilă, care nu fluidizează traficul


GIRAŢIA "VERDE"
Intersecţie cu "ţâşnitoare"
Conform contractului încheiat de municipalitate cu Drumuri Bihor, investiţia în sensul giratoriu presupune reabilitarea străzilor aferente intersecţiei pe o lungime de 810 metri, reabilitarea a 880 metri de trotuare, amenajarea a 272 locuri de parcare, a peste 15.000 mp de spaţii verzi, refacerea canalizării pluviale, a iluminatului public, precum şi asigurarea semaforizării corespunzătoare, a marcajelor şi indicatoarelor.

 Toate spaţiile verzi din sensul giratoriu sunt dotate cu instalaţie de irigare, iar în jumătatea dinspre Podul Dacia, Clubul Rotary va amenaja pe propria cheltuială (circa 15.000 euro) o fântână arteziană.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
11 Comentarii
Intrebare
Ce ar trebui facut sa fie lumea multumita? Azi, 10 nov la aprox ora 15, pe o ploaie torentiala si aglomeratie in tot orasul am facut 4(patru) minute de la crisul pana ce am fost iesit din giratie. O fi mult, o fi putin? S-ar merge chiar mai bine daca bizonii care schimba benzile pt un castig ipotetic de cateva secunde ar folosi banda corecta in toata giratia si nu ar incurca treaba. Acuma sper ca nu vor mai deraia nici tramvaiele cele noi(fiecare dintre ele mai scump decat TOATA investitia pt intersectia nou-construita. Inca ceva -- parca nici dintii nu mai clantanesc in gura ca inainte cand treceai liniile de tramvai.
Postat 10 Noiembrie 2010, 21:25 de pilif
invatati sa conduceti
mah, astia toti care nu stiu trece prin sensul giratoriu cum naiba si-au luat carnetele? vai de capu nost cu asemenea soferi!
Postat 10 Noiembrie 2010, 10:11 de marin
e ok giratia
daca stii sa te incadrezi e ok, daca nu invatati
Postat 09 Noiembrie 2010, 21:03 de kgo
replica catre bihoreanu
exista o mare doza de inertie cand incerci sa schimbi ceva, orice nou manager se confrunta cu asta. spatiile verzi se vor reamenaja ceea ce din nou este de laudat, sper sa fie plantati si copaci mari. in privinta soferilor care "ies din parcarea din faţa Poliţiei Rutiere sau intră în giraţie dinspre Nufărul" in afara de bunul-simt la volan (lasi si tu pe unu sa se bage in fata ta cand vezi ca sta de 15 min si asteapta) ca se încadreze pe banda pentru a vira la stânga, solutia ar fi inca un set de indicatoare, momentan nemontate care sa precizeze corect incadrarea pe banda, in functie de directia in care vrei sa ajungi.
Postat 09 Noiembrie 2010, 19:30 de unu
replica catre bihoreanu
in mod cert nici acuma nu se circula mai prost: poate ca mergi mai mult in coloana, in fundul masinii din fata ta, dar asa incet cum mergi, macar nu stai pe loc, ca si inainte, la 2 semafoare. iti da impresia de ambuteiaj, dar dc calculezi timpul de care ai nevoie sa traversezi giratia, nu e chiar atat de mare. iar cozi de masini pana la intersectia p.independentei cu tr.mosoiu era ceva normal inainte. indicatoarele de pe m.averescu mi se par foarte clare, sincer nu vad cum ar terbui semnalizate altfel. sa se scumpeasca cu mai mult de 15% din nou e ceva normal avand in vedere faptul ca sund modificari aduse proiectului initial. o parte din cititori spun ca e investitie inutila doar pt ca au citit acolo cifre mari, si se gandesc cat costa personal o casa(si aia probabil la rosu, fara amenajarea gradinii, si intr`o zona periferica, fara conevtare la uitilitati), fara experienta in urbanism, sa inteleaga cat costa o lucrare de constructie publica. (unde trebuie prima data "demolata" fosta constructie, trebuie transportate resturile, si reamenajata zona, sau oradeni carora le e greu sa se acomodeze cu o schimbare. exista o mare doza de inertie cand incerci sa schimbi ceva
Postat 09 Noiembrie 2010, 19:23 de unu
mircea matei si toti ratatii
e drept: mircea matei nu are pic de bun simt. mai tineti minte ca s-a dus in giratie cand aceasta inca era in lucru si s-a plans ca se fac cozi? era si normal!!! azi? pai nu mai are de ce se plange: traficul e fluid. mai tineti minte tam-tam-ul pe care l-au facut pdl-istii ca bolojan a taia pomii de pe centura in zona industriala, catre iesirea spre satu mare? stiti ca nepricopsitul acela de urmas al lui filip a ridicat bordurile de la drum exact pe marginea exterioara a celor doua benzi. adica, pe margine, unde era linia continua de demarcare a benzii. nu a lasat nici un pic de spatiu de siguranta. acum in zona sunt patru benzi. dar iata, pdl-ul, impreuna cu nimicuri ca si antonie solomon, berceanu, basescu, udrea, cocos, videanu si ridzi fac scandal numai ca sa nu taca. orasul e mult mai fluid ca trafic, si arata mult mai bine. in doi ani vom avea trei poduri noi. filip ce a facut? un mare zero! la fel cum e si el. ba nu, pardon, a facut rost de bani pentru podul peste cris, acela mare. foarte bine! de ce nu a facut-o inainte? oricum, e bine si acum. poate va face bine si ne va face rost si de bani pentru centura dintre real si selgros. oricum, prima data n-au vrut pod mare.
Postat 09 Noiembrie 2010, 11:56 de leaf
sssss pdl-sti
...oameni buni se circula chiar bine prin giratie,doar portoclii nu stiu sa circule ca au luat permisul la Pitesti sa nu uitam cum se circula cu semafoare???se circula mai bine cu semafoare oare?spune-ne te rog me2 cum circulai cu semafoare????
Postat 09 Noiembrie 2010, 11:09 de ares
Prosti
Ruşine să fie la toţi ca au contribuit sub orice formă la înfiinţarea acestei drăcii, bineînţeles, din interese materiale proprii, înafara interesului localnicilor oraşului. Ne-aţi f..t la cap pe toţi. Ar fi superidee, să-l lăsăm pe domnu Carp să circule acolo toată ziua, să vedem , cum se obişnuiesc orădenii cu minunile lor de idioţi..... Şi datorit faptului că peştele de la cap se împute, poate să meargă şi domnu Bolovan acasă la Aleşd, acolo să facă minuni şi ordine, să vedem, acolo ce noroc ar avea.....
Postat 09 Noiembrie 2010, 11:06 de oradean gheorghe
vorbiti degeaba
vorbiti degeaba. eu am circulat ani de zile in fosta intersectie si la ore de varf a fost chinul lumii. azi, la 8.13 am intrat in giratie si traficul era fluid. ma intreb cum va fi peste o saptamana?
Postat 09 Noiembrie 2010, 09:12 de leaf
fiasco total
aaa si inca ceva. cine a avut \"geniala si mirifica\" idee de a pune borduri in toate intersectiile? inteleg ca vor sa disciplineze soferii dar la salvari si la pompieri nu s-au gandit? mai bine se gandeau umpic si apoi se apucau de lucru...
Postat 09 Noiembrie 2010, 08:50 de me2
fiasco total
trec prin giratia vietii zilnic. o mai mare nereusita (ca sa nu-i zic porcarie) n-am vazut. si am umblat umpic prin lumea asta mare. nu bine reusesti sa intri in sens, incerci sa te incadrezi pe banda corecta daca o nimeresti si te trezesti cu o trecere de pietoni in fata.... periculos. am mai spus pe aici si sustin in continuare ca daca semafoarele se corelau nu mai trebuia investitia asta imensa. totusi nu cred in vina proiectantilor si a drumarilor atata timp cat proiectul se modifica din mers la comanda liderului suprem. mai mult, cand faci o chestia de acest gen iti consulti si proprii specialistii. pacat ca toate aste se sparg in capul nostru...
Postat 09 Noiembrie 2010, 08:46 de me2
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON