URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 24 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
27 Septembrie 2017, 08:05

Ţeapă de drumar: Lucrările pe DN 76, între Ştei şi Vârfuri, s-au oprit din cauza Construct Mod

Ţeapă de drumar: Lucrările pe DN 76, între Ştei şi Vârfuri, s-au oprit din cauza Construct Mod ÎNTR-UN AN CÂT ÎN ŞAPTE. Dacă în iunie 2016, când a preluat reabilitarea tronsonului Vârfuri - Ştei, stadiul de execuţie a lucrărilor începute de Construct Mod în 2011 era de 38%, Trameco l-a adus în prezent la peste 70%. Dar la atât l-ar şi putea lăsa...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Instalat astă-vară în funcţia din care predecesorul său, Claudiu Pop, obţinuse reabilitarea DN 76 din Oradea până aproape de Beiuş, actualul prefect Ioan Mihaiu şi-a asumat finalizarea celorlalte tronsoane din judeţ până cel târziu în primăvara anului 2019. Obiectivul îi este deja compromis, însă, de neînţelegerea dintre drumarii bihoreni.

Construct Mod, care a câştigat licitaţia pe tronsonul Vârfuri-Ştei, dar n-a făcut lucrarea, a angajat firma Trameco s-o execute, dar fără s-o plătească. "Am luat plasă!", zice Beniamin Rus, proprietarul grupului Selina, din care Trameco face parte.

Soluţia tehnocrată

Reabilitarea DN 76 Deva-Oradea se dovedeşte anevoioasă ca ridicarea piramidelor egiptene. Lucrările licitate în 2009 de CNADNR nu sunt gata nici acum, în ciuda zecilor de interpelări ale parlamentarilor şi de proteste ale bihorenilor din localităţile afectate.

Totuşi, ca urmare a acestora, în vara anului 2016 se întâmpla o mică minune. Pe şantiere descindeau, în premieră, ministrul Transporturilor, Dan Costescu, şi directorul general al CNADNR, Cătălin Homor, pentru a pune presiune pe drumari. În special pe cel mai întârziat, Construct Mod Oradea, care pe tronsonul Vârfuri - Ştei (33,3 kilometri) abia ajunsese la un stadiu de execuţie de 38%, în condiţiile în care termenul de finalizare expirase încă în 2015.

Cei doi oficiali anunţau că au pus în vedere firmei fie rezilierea contractului, fie angajarea unui subantreprenor care să-l ducă la bun sfârşit. Pusă la zid, Construct Mod a încheiat cu Trameco un contract de prestări servicii pentru ca aceasta să finalizeze lucrarea.

La "judecata" prefectului

Ioan Mihaiu, prefect BihorDupă ce a mobilizat pe şantier 120 de utilaje şi 220 de muncitori şi ingineri, subantreprenorul a ridicat de atunci volumul execuţiei la peste 70%. BIHOREANUL a aflat, însă, că înţelegerea e pe cale să fie ruptă, cu riscul ca terminarea lucrărilor, prevăzută pentru primăvara lui 2019, să fie amânată iarăşi, cine ştie pe când.

În urmă cu trei săptămâni, prefectul Ioan Mihaiu (foto), care şi-a făcut din finalizarea DN 76 obiectivul nr. 1, a fost nevoit să arbitreze în biroul său, împreună cu noul şef al Direcţiei Regionale de Drumuri şi Poduri Cluj, orădeanul Radu Băruţa, o dispută deschisă survenită între cele două firme. Motivul? Deşi Compania Naţională asigură plata lucrărilor, subantreprenorul nu-şi primeşte banii promişi de titularul contractului. "Sunt probleme legate de bani între Construct Mod şi Trameco, care a notificat suspendarea lucrărilor", a declarat prefectul BIHOREANULUI.

Fără cuvânt

Beniamin Rus, patronul Trameco, Selina GroupProprietarul Trameco, Beniamin Rus (foto), confirmă că a oprit lucrul încă de luni, 18 septembrie, fiindcă a luat "ţeapă" de la patronul Construct Mod, Ovidiu Moldovan. "Vara trecută, când CNADNR voia să-i rezilieze contractul, a venit să mă roage să preiau, de pe o zi pe alta, lucrările printr-un contract de prestări servicii. Pentru că proiectul nu putea fi studiat peste noapte, am fixat o clauză că în 60 de zile urma să încheiem un act adiţional pentru reglementarea detaliilor. Moldovan m-a purtat cu vorba şi, deşi am lucrat cu motoarele turate, nu l-a semnat nici până azi", povesteşte Rus.

În aceste condiţii, Construct Mod nu s-a achitat nici de obligaţiile tehnice, nici de cele financiare faţă de subantreprenor. "Nu ne-a eliberat front de lucru, nu a relocat stâlpii de electricitate ca să putem lărgi şoseaua şi n-a refăcut lucrările pe care le-a lăsat să se degradeze. Vrea să ne plătească lucrări complexe ca şi cum ar fi unele ieftine", spune Rus, exemplificând: "În loc să ne achite 53 lei pe metrul cub de săpătură înghesuită, voia să ne dea 24 lei, ca pe săpătură simplă. În loc să ne plătească 215 lei pentru stabilizarea solului cu blocuri mari de piatră, a vrut să ne dea 89 lei, ca şi cum am fi pus piatră spartă".

În consecinţă, deşi contractul de 51,66 milioane lei prevedea că Trameco va primi 95% din plăţile de la stat şi Construct Mod 5%, aceasta din urmă şi-a reţinut 30%, iar subantreprenorul e silit să lucreze în pierdere. "La ultima factură, în luna mai, Trameco a primit 5 milioane lei, iar Construct Mod, care nu are nimic pe şantier, 11 milioane", arată Rus.

"Aducem alţii"

Ovidiu Moldovan, patronul Construct ModPatronul Construct Mod, Ovidiu Moldovan (foto), confirmă şi el litigiul în care a ajuns cu Trameco, dar susţine că nu are nicio vină, deoarece i-a plătit subanreprenorului "cât trebuia".

"Nu am căzut la pace, avem o divergenţă la două sau trei articole de lucrări pe care n-am reuşit s-o depăşim. Dar noi am respectat întocmai clauzele din contract", spune Moldovan, adăugând că se gândeşte să rezilieze înţelegerea cu Trameco şi să facă alta, cel mai probabil cu ARL-Strabag, "pentru că trebuie o firmă mare care să poată continua lucrările".

Tupeu, nu glumă, din partea unui drumar care a câştigat în cine ştie ce condiţii lucrări pe care s-a dovedit incapabil să le execute! Şi ce garanţii ar avea un alt subantreprenor că va fi pus la lucru tot fără a fi plătit, întocmai şi la timp?

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
"Săpătura înghesuită" a unui înghesuit la minte
Încă o perlă din şiragul din care mai face parte "am cea mai tare sculă din Bihor" şi "am băgat bolovani ca pumnul". Un asemenea redus nici nu merită mai mult! Referitor la mita dată pentru obţinerea contractelor de lucrări, Selina a"donat" 500.000 de euro pentru lucrarea de la extindere a reţelei de canalizare din Judeţul Arad (la nevoie pot nominaliza şi localitatea), la Centrul Oncologic, la lucrările finanţate de C.N.I. şi la nenumăratele contracte "subsecvente" pentru asfaltările din Oradea.
Postat 27 Septembrie 2017, 16:24 de eutanasiu
CONSTRUCT MOD=?
CONSTRUCT MOD = MANG? Oare? Cine stie?
Postat 27 Septembrie 2017, 15:45 de oradea_mea_si_a_ta
CONSTRUCT MOD=?
CONSTRUCT MOD = BLAGA? Oare? Cine stie?
Postat 27 Septembrie 2017, 09:53 de scortosul
Țepar "bazat"
Construct Mod a primit sa faca doua tronsoane pe DN 76 inca pe cand era Anca Boagiu ministru la Transporturi.Drept recompensa, AB a primit de la Construct Mod cadou un VW Passat. Stiu si cine a dus masina la Anca Boagiu la Bucuresti.
Postat 27 Septembrie 2017, 08:40 de User anonimizat
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6699 RON
  • 1 EUR = 4.9762 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON