URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 25 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
08 Septembrie 2010, 08:21

Surprinşi de clopoţel, cu lucrările nici pe departe finalizate

Surprinşi de clopoţel, cu lucrările nici pe departe finalizate ACCESUL INTERZIS. Strada Iuliu Maniu nu are nicio şansă să fie asfaltată la loc înainte de începerea noului an şcolar. Brăzdat de şanţuri, drumul este deja de trei luni un şantier în lucru unde, la fel ca în legenda meşterului Manole, ce acoperă o firmă de construcţii sapă a doua zi alta la loc
Surprinşi de clopoţel, cu lucrările nici pe departe finalizate VA FI GATA. Începând de luni, 13 septembrie, va fi reluată circulaţia tramvaielor prin noul sens giratoriu de la capătul podului Dacia. În mijlocul sensului vor fi montate semafoare automate care, la apropierea tramvaiului, vor opri intrarea în intersecţie pentru 10 secunde, până trece garnitura
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Dacă ar fi să ne luăm după planurile Primăriei, pe strada Iuliu Maniu ar trebui să circule deja maşinile de compactat, în pregătirea stratului de fundare pentru viitorul carosabil. Dar socoteala din târg nu se potriveşte cu cea de acasă.

Lucrările sunt atât de rămase în urmă încât nu există nicio şansă ca strada să fie redeschisă circulaţiei odată cu începerea noului an şcolar. Care va aduce, odată cu primul sunet de clopoţel, ambuteiaje, claxoane şi nervi...

Confort ultracentral

Locuitorii străzii Iuliu Maniu plătesc printre cele mai mari impozite din oraş, datorează bugetului taxa specială de întreţinere a faţadelor, dar ajung acasă umblând peste hăuri şi smârcuri, ţopăind din piatră-n piatră precum caprele negre. "Încă acum e bine, că au mai făcut punţi din scândură peste şanţuri, dar la început ne-am trezit cu intrarea în curte spartă, de nu aveam pe unde intra în casă", povesteşte Ioana C., proprietara unei locuinţe în zonă.

Mai mult, de la începutul verii locuitorii zonei au primit apă cu porţia. "Apa caldă curgea rece minute în şir, iar cea rece nu curgea deloc. Se lua dimineaţa pe la 7 şi venea seara, cam la aceeaşi oră". Culmea ironiei, în vreme ce orădenii nu aveau apă la robinet, pe stradă aceasta se revărsa valuri, dintr-o conductă spartă. "Muncitorii ne-au spus că nu vom plăti noi pentru apa de pe stradă, dar până la urmă asta nu ne linişteşte pentru că şi regia tot de la noi o să recupereze banii". Evident, în urma spărturii întreaga zonă s-a transformat într-o mlaştină, maşinile şi trecătorii cărând apoi noroiul în oraş.

Maniu rămâne închis!

06 Mircea Ghitea.jpgDe parcă n-ar fi de ajuns, BIHOREANUL a aflat că lucrările nu vor fi finalizate în niciun caz până la primul clopoţel, aşa cum promitea Primăria în luna iunie, la închiderea străzii. "E clar că lucrările nu vor fi terminate înainte de începerea anului şcolar. Primăria nici nu a început asfaltările pentru că nu şi-au terminat încă munca cei cu reţelele", spune Mircea Ghitea (foto), şeful Direcţiei Tehnice din Primărie.

Amânate doi ani la rând datorită complexităţii lor, lucrările de reabilitare a străzii Iuliu Maniu au fost demarate pe 12 iunie. Investiţia se ridică la circa 4,3 milioane lei şi cuprinde inclusiv înlocuirea întregii infrastructuri de sub cei 820 metri de stradă. La şantierul din buricul târgului lucrează în paralel constructori contractaţi de Compania de Apă Oradea (CAO), Electrocentrale şi Distrigaz, urmând ca la final strada să fie asfaltată de Drumuri Orăşeneşti pe bani europeni.

"Nu e lucru uşor de făcut. Firma care lucra pentru CAO a trebuit să sape la mai bine de 4 metri ca să îşi pună conductele de apă, canalizare menajeră şi canalizare pluvială, iar după ei a trebuit să vină cei plătiţi de CET să pună conducta de termoficare, şi tot aşa", povesteşte Leontin Pătcaş, şeful Biroului Drumuri şi Poduri din Primărie. Numai că, înghesuiţi pe aceeaşi stradă îngustă, constructorii au ajuns să îşi dea cu târnăcoapele peste picioare sau, mai rău, să aştepte unul după altul. Şi toată harababura a pornit de la firma Aquatot, care trebuia să îngroape cel mai adânc conductele CAO, pentru ca deasupra să monteze alţi constructori alte reţele...

La jumătate din termen

06 Ovidiu Gavra.jpgOvidiu Gavra (foto), directorul CAO, spune că, la presiunile municipalităţii, firma Aquatot şi-a asumat un termen de 3 luni de zile pentru o lucrare care durează aproape dublu. "Firma avea contract pe 5 luni încă din anul 2008. A fost rugămintea noastră să termine mai repede, dar nu s-a putut. Experienţa cu cinci firme care să lucreze în paralel la aceeaşi stradă s-a dovedit neviabilă", spune Gavra.

Conform planificării, strada Iuliu Maniu a fost împărţită încă de la început în trei porţiuni, primul tronson cuprinzând zona dintre Bulevardul Decebal - strada I. L. Caragiale, al doilea tronson fiind între strada I. L. Caragiale şi Jean Calvin, iar tronsonul trei cuprinzând porţiunea dintre străzile Jean Calvin şi Avram Iancu. Pe tronsonul I şi III lucrările de montare a conductelor de apă, canalizare menajeră şi canalizare pluvială vor fi terminate în cursul acestei săptămâni şi, dacă totul merge bine, după 8 septembrie CAO nu va mai opri apa rece pe timpul zilei.

Munca în zadar

Pe tronsonul II nu se ştie însă deocamdată când se vor termina lucrările. "Nu sunt profet, ar putea fi şi o lună de zile...", spune resemnat directorul. Ca să nu aştepte după CAO, constructorii angajaţi de CET şi Distrigaz şi-au montat deja conductele pe tronsonul II, deci Aquatot va trebui să sape pe sub ele. "E ca în meşterul Manole. Noi montăm un branşament, vine termoficarea, sapă lângă el şi îl rupe. Noi punem o conductă de apă, acoperim şanţul, după care altă firmă sapă la loc să pună o conductă de termoficare şi invers", povesteşte Gavra.

Situaţia este cu atât mai încurcată cu cât constructorii sunt cu nervii întinşi la maxim pentru că şi-au asumat penalităţi de 0,1% pe zi de întârziere, iar decalarea termenului le va afecta bugetele.

S-au "sucit"!

Contactat de BIHOREANUL, primarul Ilie Bolojan spune că nu ţine să penalizeze constructorii cu orice preţ. "Săptămâna viitoare vom face o analiză pentru a vedea care sunt motivele pentru care lucrările întârzie şi, dacă acestea sunt obiective, vom da un nou termen", spune primarul Ilie Bolojan.

06 Gheorghe Carp.jpgMai ferm, viceprimarul Gheorghe Carp (foto), cel care şi-a asumat public ca termen limită de finalizare a străzii data de 15 septembrie, afirmă că vinovaţii vor trebui sancţionaţi. Culmea, singura firmă care poate scăpa de penalităţi este tocmai cea care a provocat harababura. "CAO a cerut constructorului să finalizeze lucrarea pe perioada vacanţei de vară, ca să nu apară ambuteiaje în trafic după începerea anului şcolar. Aquatot şi-a asumat verbal un termen mai scurt, tot timpul a spus "Da! Da!", iar acum se prevalează de contractul din 2008 în care are la dispoziţie 5 luni", acuză vicele.

Carp spune că până la începerea noului an şcolar va fi deschis circulaţiei, în cel mai bun caz, tronsonul III, cuprins între străzile Jean Calvin şi Avram Iancu. Va decongestiona această arteră traficul în zona centrală? Puţin probabil. Aşa că primul sunet de clopoţel va fi acoperit, mai mult ca sigur, de claxoanele maşinilor prinse în ambuteiaje...


"Doar Ceauşescu reuşea să facă în 3 luni o lucrare de 5 luni, şi pentru asta a şi fost împuşcat. Nu cred că trebuie să "împuşcăm" acum pe cineva pentru că nu a reuşit asta"

Ovidiu Gavra, directorul CAO


AJUNGE!
5
ani Primăria nu va mai aproba spargerea carosabilului pe strada Iuliu Maniu


06 Csuzi Istvan.jpgALŢII POT!
Tramvaiul revine pe şine

În vreme ce CAO îşi prinde urechile în lucrările din strada Iuliu Maniu, OTL se pregăteşte să reia circulaţia tramvaielor prin noul sens giratoriu din Centrul Civic.

"Şansele ca pe 13 septembrie pe aici să circule tramvaiul sunt de 80-90%. Lucrările sunt în grafic, singurele impedimente ţin de starea vremii, pentru că sunt timpi tehnologici pe care nu îi putem scurta", zice Csuzi Istvan (foto), managerul OTL.

De altfel, circulaţia auto prin sensul giratoriu a şi fost reluată săptămâna trecută, asfaltarea şi lărgirea acestuia, înierbarea liniei de tramvai şi amenajarea spaţiilor verzi urmând să se facă sub trafic.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6567 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON