URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.

Scuarul de pe Dacia: Scump, dar frumos!

Scuarul de pe Dacia: Scump, dar frumos! SCUMPETE DE PRUN. Deşi costă nu mai puţin de 100 de euro bucata, prunii de lux din bulevardul Dacia a fost înconjuraţi cu leţuri ieftine, ce amintesc de nişte fracturi prinse în atele. Conducerea municipalităţii speră că până în toamnă "botele" cu frunze vor schimba aspectul zonei. Dacă supravieţuiesc vandalilor...
Scuarul de pe Dacia: Scump, dar frumos! BORDURIADA. Pentru a da un aspect unitar zonei, municipalitatea a înlocuit toate bordurile scuarului de la intersecţia bulevardului Dacia cu Decebal, până în zona industrială. Dincolo de strada Podului, costurile lucrărilor au fost suportate de o firmă privată
Scuarul de pe Dacia: Scump, dar frumos! GIRAŢIE PENTRU POD. Primarul Ilie Bolojan spune că giraţia de la intersecţia bulevardului Dacia cu strada Carpaţi a trebuit amenajată pentru a prelua traficul generat de viitorul pod din zona străzii Sovata, care va lega cartierele Ioşia şi Rogerius
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Anunţată iniţial ca o simplă plantare de primăvară, reamenajarea scuarului din bulevardul Dacia a dospit peste noapte.

Săpatul de gropi s-a transformat în înlocuiri de borduri, amenajări de sensuri giratorii şi multe altele, care au majorat factura de nu mai puţin de patru ori. De la un buget estimat la 200.000 de lei s-a ajuns, în jumătate de an, la cheltuieli de 792.000 de lei. Care au toate şansele să crească în continuare!

La pomul lăudat

Factura pentru înlocuirea copăceilor uscaţi de pe scuarul situat între cele două sensuri de mers din bulevardul Dacia a dat pe dinafară ca laptele în foc. Dacă la început era vorba de câteva lucrări de întreţinere, pe 19 ianuarie Primăria a cerut firmei Selina, în baza contractului de întreţinere de drumuri, să înlocuiască toată marginea scuarului de la intersecţia cu bulevardul Dacia până la strada Podului. Adică nu mai puţin de 1.201 de metri liniari de bordură. Şi a fost abia începutul!

În loc să replanteze doar arborii uscaţi, aşa cum anunţase iniţial, Primăria a dezrădăcinat toţi boscheţii şi i-a mutat între hypermarketurile OBI şi ERA. Apoi, municipalitatea a încheiat pe 18 aprilie un contract cu firma Gardener pentru 1.200 de arbori şi arbuşti, în valoare totală de 150.000 lei cu TVA inclus. Materialul dendrologic a fost plantat în diferite zone din oraş, cum ar fi parcul Seleuş şi străzile Sfântul Apostol Andrei sau Dragoş Vodă. "În Bulevardul Dacia, în locul pomilor scoşi au fost plantaţi 82 de arbori Prunus Laurocerasus Caucasica şi 83 de arbuşti Photinia Red Rubin", spune Emil Benţan, directorul adjunct al Direcţiei Tehnice.

Gata crescuţi

Speciile de arbori şi arbuşti au fost alese de o comisie de specialişti, iar preţul a fost stabilit prin licitaţie. Dar tot a ieşit enorm! Pentru fiecare puiet de prun municipalitatea a plătit 453 lei fără TVA, de parcă ar avea GPS, iar arbuştii au costat fiecare 153 lei fără TVA, de parcă s-ar tunde singuri. Preţurile sunt de trei ori mai mari decât cele afişate pe site-urile firmelor de profil, pentru că municipalitatea a cerut ca pomii să fie gata crescuţi, fără a fi însă bătrâni, ca să nu aştepte ani de zile înverzirea zonei. La asta se mai adaugă preţul pentru un an de udare, de 113 lei pentru fiecare arbore, respectiv 38 lei pe arbust. Bani plătiţi degeaba, de vreme ce scuarul va avea instalaţie de irigare...

Asta pentru că firma de grădinărit Adenandra, care se ocupa de plantarea gazonului, a primit de la Primărie, prin atribuire directă, lucrările de amenajare a unei instalaţii de irigare la un preţ de 14.500 euro. Adică exact cu 500 de euro sub pragul de la care devenea obligatorie organizarea licitaţiei! Cu toate acestea, în condiţiile în care tot orădeanul traversează bulevardul Dacia pe unde îl taie capul, e evident că şansele de supravieţuire a petecului de verdeaţă sunt minime!

Trafic cu "învârteli"

Pe lângă prunii de lux şi instalaţia de irigaţie, costurile lucrărilor au fost influenţate şi de amenajarea sensului giratoriu de la intersecţia bulevardului Dacia cu strada Carpaţi şi mutarea giraţiei improvizate din bidoane de plastic la intersecţia cu strada Transilvaniei. "Giraţia de lângă Colors va fi de formă ovală cu partea alungită de-a lungul bulevardului Dacia pentru a acorda prioritate celor care circulă pe această arteră şi va avea pe ambele laturi ale bulevardului câte o bandă rapidă pentru cei care nu doresc să intre în sens", spune Leontin Pătcaş, şeful Serviciului Drumuri şi Poduri.

Pentru a degaja traficul, staţia de taxi a fost retrasă câţiva metri pe strada Carpaţi, iar intrarea în parcare a fost mutată undeva în dreptul străzii Spartacus. La fel, Primăria a mutat cu câţiva metri şi trecerea de pietoni din intersecţia cu strada Transilvaniei pentru a nu stânjeni circulaţia prin sensul giratoriu. "Chiar şi aşa, cu trecerea de pietoni şi cu lucrările care se fac în giraţie, tot se circulă de o mie de ori mai uşor decât înainte, când funcţionau semafoarele", spune Pătcaş, satisfăcut. Inginerul va propune transformarea intersecţiei într-o giraţie definitivă. Deci, alţi bani, altă distracţie!

Imaginea costă!

Contactat de BIHOREANUL, primarul Ilie Bolojan susţine în continuare necesitatea lucrărilor. "Vreau ca turiştii care intră în Oradea să îşi dea seama că sunt în România abia după ce au trecut de boscheţii din Săcădat", zice Bolojan.

Primarul spune că toate investiţiile sunt justificate. "A trebuit să înlocuim toate bordurile pentru că erau de trei feluri, una mai sus ca alta, şi am vrut să dăm zonei un aspect unitar". Acelaşi motiv a stat şi la baza strămutării pomilor vechi. "În anii '60 au fost plantaţi regulat iar cînd i-am intercalat cu arborii noi, ne-am trezit că într-un loc era spaţiu, în altul se suprapuneau. Arăta urât, aşa că i-am scos", spune primarul.

Deşi Primăria a plătit peste 100 de euro pentru fiecare pui de prun, Bolojan spune că preţul mediu rezultat la cumpărarea de arbori a fost undeva la 100 de lei. "Dacă în ciuda crizei n-au venit la licitaţie firme cu tarife mai mici, înseamnă că acesta este preţul de piaţă", argumentează edilul-şef. Acesta spune că firma Gardener oferă un an de garanţie pentru fiecare pom şi va înlocui în primăvara viitoare tot ce nu s-a prins.

La fel, achiziţionarea instalaţiei de irigare a fost impusă de traficul intens de pe bulevardul Dacia, care nu permite udarea scuarului cu cisterna. "Am preferat atribuirea directă pentru că legea ne permite şi timpul era scurt. Firma ne-a oferit acelaşi preţ ca pentru Lotus şi OBI, pentru care a făcut intrările în oraş, iar eu nu cred că privaţii au acceptat facturi umflate", zice Bolojan.

Se reface tot!

Deşi lucrările pe bulevardul Dacia se vor încheia în cursul acestei luni, primarul spune că rezultatele se vor vedea abia în toamnă, când vor înverzi copacii. Până atunci, Bolojan promite să refacă, după modelul bulevardului spre Borş, toate intrările în municipiu. "Calea Clujului arată acceptabil, iar lucrările la strada Matei Corvin vor fi terminate până în vară. Mai trebuie să asfaltăm Calea Aradului şi ieşirea spre Băile Felix, după care putem să începem amenajarea spaţiilor verzi".

Bolojan spune că municipalitatea va planta pomi şi flori de-a lungul tuturor intrărilor în municipiu şi va cere locuitorilor din zonă să facă acelaşi lucru în curţile lor sau spaţiul din faţa blocurilor. Primăria ia în calcul inclusiv varianta de a mai interzice riveranilor parcarea maşinilor de-a lungul intrărilor principale în oraş pentru a fluidiza traficul şi a dezvălui privirii zonele verzi nou amenajate. Pentru că, în fond, prima impresie e cea care contează. Iar municipalitatea pare dispusă să investească în ea o avere...


"Poliţiştii Serviciului Circulaţie care acum stau cu radarul noaptea pe bulevardul Dacia vor trebui să iasă pe viitor în teren ziua, să nu treacă oamenii peste scuar. Dacă gazonul va fi distrus, n-au decât să-l replanteze ei"

Ilie Bolojan


PE BANI PRIVAŢI
Scuar pentru Kaufland

În continuarea lucrărilor făcute pentru municipalitate, firma Selina se ocupă şi de amenajarea scuarului care desparte cele două sensuri de mers de la podul peste bulevardul Dacia până la viitorul sediu Kaufland din şoseaua Borşului, situat pe amplasamentul fostului imobil Dacia Service.

Lucrările sunt executate de firma RND din Arad şi vor fi terminate cel mult în două săptămâni. "Firma a suportat intregral costurile lucrărilor, care cuprind amenajarea scuarului dintre cele două sensuri pentru ca şoferii care vin pe strada Uzinelor să nu mai poată face la stânga, montarea unui semafor şi realizarea unui sens giratoriu pe terenul propriu", zice Leontin Pătcaş.

După terminarea lucrărilor, municipalitatea va demola giraţia de la fostul magazin PIC pentru a putea amenaja alta lângă Parcul Industrial.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
excelent
felicitari pentru ideea amenajari intrarilor in oras, asa trebuie facut intr-un oras normal ! pentru astfel de lucrari banii nu conteaza e important ca se fac si orasul va arata altfel.
Postat 05 Mai 2010, 18:06 de oradean
K
Bravo! Primar, nu japitza, ca Filip!
Postat 05 Mai 2010, 14:12 de Neo
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON