URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
10 Februarie 2015, 07:39

Satul din Oradea: Locuitorii din cartierul Podgoria duc o viaţă de ţărani din vârf de munte (FOTO)

Satul din Oradea: Locuitorii din cartierul Podgoria duc o viaţă de ţărani din vârf de munte (FOTO) NAVETIŞTI DE ORADEA. Zilnic, Andrea Nagy face de două ori un drum de 4 kilometri prin pădure până la autobuz pentru a-şi duce copiii în oraş la şcoală şi grădiniţă. "Când plec de acasă e încă noapte. Mi-e şi frică să intru pe întuneric cu doi copii mici în pădure, pentru că e plină de mistreţi", povesteşte femeia
Satul din Oradea: Locuitorii din cartierul Podgoria duc o viaţă de ţărani din vârf de munte (FOTO) RITUAL. Strada Podgoria n-a fost asfaltată niciodată. Drumurile sunt atât de mocirloase încât atunci când coboară la oraş localnicii încalţă cizme de cauciuc pe care, odată ajunşi la ABC-ul din centrul cartierului, le ascund într-un WC abject folosit pe post de vestiar. La întoarcere, oamenii îşi încalţă din nou cizmele pentru a se întoarce acasă...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Când alţi micuţi se întorc în pat pe cealaltă parte, copiii familiei Horvath sunt deja sătui de drum. La doar 4 ani, Albert se trezeşte zilnic la ora 5:30, se spală cu apă din fântână, îmbucă iute ceva, se înfofoleşte ca un ursuleţ să nu-l muşte frigul şi, agăţat de mâna mamei, bate la lumina lanternei 4 kilometri de drum prin pădure. Markus, fratele său de 7 ani, are aceeaşi soartă.

"N-am de ales dacă vreau să facă şcoală. Plecăm de acasă la ora 6 ca să ajungem autobuzul de 7, că altfel întârziem", povesteşte mama micuţilor, Andrea. Asta pentru că, deşi situat la numai 7 kilometri de centrul oraşului, cartierul Podgoria este, de fapt, rupt de lume...

"Pădureni" de Oradea

Familia Horvath locuieşte într-o casă din strada Podgoria la numărul 123/A. "Am buletin de Oradea, dar asta numai viaţă de orăşean nu este", spune Adorjan, capul familiei. Uliţa desfundată care străbate pădurea cu greu poate fi numită stradă. Singurul semn de circulaţie pe o rază de 3 kilometri e o săgeată verde vopsită pe un fag, ca să ştie mountain-bikerii drumul de Paleu. "Două maşini mi-am rupt pe drumul ăsta. Bani să cumpăr alta n-am", zice bărbatul.

Orădeni cu acte în regulă, podgorenii umblă mai mult pe jos. Pe drumurile desfundate din cartier nu intră nicio cursă. "Am cerut autobuz, ni s-a spus că nu merită, că nu sunt destui călători. Am strâns semnături să ne facă drumul, au spus că nu sunt bani. Singurii care vin săptămânal până la noi sunt gunoierii", povesteşte bărbatul.

Adorjan îşi ţine familia din munca în construcţii. Soţia sa, Andrea, se ocupă de copii. Micuţii Albert şi Markus fac zilnic dus-întors un drum de 4 kilometri prin pădure ca să meargă la grădiniţă şi la şcoală. Plouă, ninge, ei ies din casă la ora 6 ca să prindă autobuzul de 7. "După ce las copiii la şcoală rămân în oraş până la ora 12, când îi iau acasă. Altfel, aş fi pe drum toată ziua", spune femeia. Iar prin "drum" înţelege nişte uliţe lutoase pe ploaie, alunecoase la îngheţ şi pline de praf vara...

Viaţă de ţară...

Deşi cartier al oraşului, Podgoria este de fapt un sat cu circa 300 de case. Şi încă unul ponosit. Rămas fără pacienţi, dispensarul medical a fost închis încă înainte de 1989, şcoala şi grădiniţa nu mai funcţionează din anii '90 din lipsă de copii, iar căminul cultural stă zăvorât de ani de zile. Singurele "instituţii" funcţionale sunt două biserici, una a ortodocşilor şi una în care slujesc alternativ catolicii şi reformaţii, precum şi ABC-ul din mijlocul cartierului, unde este şi capătul de linie al autobuzului 15.

06_Puskas_Laszlo_bihoreanul.jpgDe altfel, aici se termină şi asfaltul, aşa că mai departe podgorenii o iau pe jos prin noroaie. Dacă pe uliţa principală se mai avântă şi şoferi în trecere, pe dealuri urcă cu maşinile numai localnicii. Uneori nici ei. De toamna până primăvara multe uliţe sunt atât de mocirloase încât pot intra doar tractoarele. "Eu stau cam la 2 kilometri de centru, dar până la mine nu poate urca Salvarea, că se afundă în gropi. Când s-a îmbolnăvit nevastă-mea am cărat-o pe braţe cum am putut, până jos, la asfalt", povesteşte Puskas Laszlo (foto).

...impozit de Oradea

Dacă drumurile ar fi singura problemă, poate nici n-ar fi atât de rău. Dar sunt multe altele. "Adevărul e că n-avem drum, n-avem apă, n-avem canalizare, n-avem nimic", rezumă Vasile Matica.

06_Deak_Katalin_bihoreanul.jpgLocalnicii sunt cu atât mai supăraţi cu cât, deşi trăiesc cu apă din fântână, atât de calcaroasă încât lasă urme pe vase, plătesc impozite de oraş. "1.200 de lei am plătit impozit anul trecut. Anul ăsta mi-a fost şi frică să merg să văd cât îmi cere", se plânge Deak Katalin (foto).

Femeia deţine o parcelă de 6.600 metri pătraţi pe care municipalitatea a impozitat-o ca teren intravilan, deşi acesta e lipsit de cele mai elementare condiţii urbane: drum, canalizare, apă!

Uite apa, nu e apa!

De fapt, după cum povestesc podgorenii, niciodată n-au fost drumurile în cartier atât de proaste ca anul acesta. Firma Depona a spart majoritatea străzilor ca să tragă 17,3 kilometri de reţea de apă, 1,6 kilometri de conducte pentru canalizare, precum şi să monteze 580 de branşamente, lăsând în urmă uliţele desfundate.

06_Szabo_Csaba_bihoreanul.jpgFinanţate prin programul Aparegio, lucrările se ridică la circa 4,5 milioane lei şi trebuiau deja finalizate. "Apa e trasă, s-au făcut probele, am plătit 200 de lei pentru branşare, dar de pornit n-au pornit-o nici acum", spune Szabo Csaba (foto).

Tânărul e obligat să care în continuare apă cu găleţile, din vecini, pentru cei doi copii, deşi reţeaua a fost trasă şi, teoretic, e funcţională. "Nu-mi pare normal să bem apă neverificată din fântână doar pentru că nu este rea la gust, în timp ce reţeaua oraşului, cu apă verificată, ne trece prin faţa uşii", zice Szabo. Pe bună dreptate!

Apel la răbdare

Deşi constructorul a finalizat lucrările la reţeaua de apă, locuitorii din Podgoria vor mai trebui să aştepte până la punerea în funcţiune. De la câteva zile la o lună! "Lucrările s-au încheiat anul trecut, dar la recepţia din data de 12 decembrie s-au descoperit neconcordanţe pe care constructorul trebuie să le remedieze. Depona nu a dat drumul la apă pentru că, probabil, lucrează pe reţea", explică Renata Tripa, purtătorul de cuvânt al Aparegio.

06_Ilie_Bolojan_bihoreanul.jpgDacă problema apei potabile ar putea fi soluţionată în curând, în ce priveşte drumurile primarul Ilie Bolojan (foto) nu are veşti bune. "Extinderea asfaltului pe strada principală, paralelă cu Crişul Repede, se va face în următorii 3 ani cu bani de la bugetul local, dar zona de deal va rămâne pentru o etapă ulterioară", spune edilul.

Potrivit acestuia, străzile lăturalnice, pe care astăzi se poate circula doar cu cizme de cauciuc, vor intra în lucru în următorul ciclu de finanţare europeană. "Vom încerca să plătim aceste lucrări prin Programul Operaţional Regional care va avea o axă specială pentru modernizarea drumurilor de pământ. Anul acesta vom face studiile de fezabilitate, în toamnă, la deschiderea sesiunii, vom depune proiectele, iar următorul primar le va asfalta după ce va obţine finanţarea", explică Bolojan.

Până atunci, podgorenii vor trebui să mai aştepte. Pe banii lor. De plătitori de impozite la oraş...


"În Podgoria preţul unei case este după cum poţi să prosteşti omul. Dacă vede că drum nu este, apă curentă nu este, canalizare nu este, internet nu este şi totuşi vrea să cumpere, deşi ştie că va plăti impozite de Oradea, înseamnă că merită să fie prostit"

Szabo Csaba


ORADEA DESFUNDATĂ
Asfaltare în opt ani

06_Mircea_Ghitea_bihoreanul.jpgPotrivit evidenţelor municipalităţii, la sfârşitul anului trecut 227 de străzi sau tronsoane de străzi, lungi de circa 121,7 kilometri, erau încă nemodernizate, fiind încropite din pământ acoperit în cel mai bun caz cu pietriş. Potrivit directorului tehnic al Primăriei, Mircea Ghitea (foto), Oradea ar putea deveni un oraş fără gropi abia peste 8 ani. "Nu putem finanţa lucrări de modernizare pe mai mult de 20-40 străzi pe an. De altfel, şi fizic este greu de finalizat, pentru că ar trebui să blocăm cartiere întregi", spune directorul.

Ghitea susţine că municipalitatea va face demersuri pentru a accelera atragerea de fonduri europene pentru modernizarea străzilor. Investiţiile se vor face însă doar după finalizarea lucrărilor de infrastructură, ca să nu apară situaţii în care un drum proaspăt asfaltat ar fi spart pentru lucrări la reţelele de apă, canalizare ş.a.m.d.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Mistretii lui Tiriac au ajuns in Podgoria !!!
Stati linistiti podgorenilor, ca primarul vrea sa egalizeze conditiile de viata cu buricul targului, spargand toata Oradea de dragul vostru !!!
Postat 10 Februarie 2015, 11:36 de WinDos
dezinteres total
lasati doamnelor si domnilor ca, intr-un sfert de secol veti vedea si voi asfalt, apa si canalizare in fatza casei, asta daca nu cumva un brav politician isi va cumpara pamant in zona dvs. la pret de dumping. acum urmeaza modernizarea centrului din centru centrului, ca pe asta il vad toti, produce cei mai multi bani si acolo e densitatea cea mai mare de alegatori. apoi urmeaza Felixul si cine mai stie ce, si, probabil doar apoi podgorenii, daca nu uita nimeni de voi. oricum, pana atunci sa faceti bine sa platiti taxele si impozitele la timp si sa traiti cumva.
Postat 10 Februarie 2015, 11:35 de vg
str. Prunilor
Intr-o situatie aproape identica se afla si locuitorii strazii Prunilor. Suntem mai norocosi ca avem apa si canalizare, dar drum ca vai de el plin de noroaie, gropi (drum pietruit) apa se scurge prin mijlocul lui (spaland pietrele)neexistand canale de colectare a apei pluviale, fara santuri (in lucraile facute pentru apa-canal erau mentionate si cele pentru colectarea apei pluviale fara sa se fii realizat probabil ca doar s-au decontat). Printre abuzurile la care sunt supusi oamenii acestei strazi enumeram: incadrarea intr-o zona de impozit aproiata cu cea din centru, terenurile pe care se afla livezi impozitate enorm ca si terenuri intravilane ~Curs constructii~. Recent masina de la RER responsabila pentru dezapezirea drumului nu a urcat decat vreo 500 m pe strada restul de 1km si ceva ignorandu-l total.(o nesimtire si un abuz) La alegerile locale din 2012 ni s-a promis asfalt in urmatorii 5 ani, acum aflam ca daca suntem cuminti poate peste 8 ani. Cred ca asa era si in feudalism cand omul de rand avea o multime de obligatii si prea putine drepturi.
Postat 10 Februarie 2015, 09:10 de ioanaanca
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON