URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
10 August 2016, 07:49

Sabotaj "la înălţime": Aeroportul Oradea, câmp de bătălie între Primărie şi Consiliul Judeţean

Sabotaj 'la înălţime': Aeroportul Oradea, câmp de bătălie între Primărie şi Consiliul Judeţean SABOTAJ! Spre deosebire de noii şefi ai CJ Bihor, care susţin că la Oradea trebuie înfiinţate curse externe doar "în completarea" celor disponibile la Debreţin, specialistul consultat de BIHOREANUL afirmă că aceştia trebuie să aibă în vedere strict interesele locale. "Pentru Oradea, Debreţinul este concurentul nr. 1, pentru că e cel mai apropiat spre care se scurg potenţialii pasageri. A nu-i face concurenţă înseamnă sabotaj", spune expertul, avertizând că investitorii nu au timp de pierdut pe drumuri, iar fără ei economia se mişcă mult mai greu (foto: Ovi D. Pop)
Sabotaj 'la înălţime': Aeroportul Oradea, câmp de bătălie între Primărie şi Consiliul Judeţean CONDAMNARE. Abia modernizat, Aeroportul Oradea (foto) ar putea rămâne "Internaţional" mai mult cu numele. Mai grav, dacă s-ar face o cale ferată rapidă până la Debreţin, cum vrea vicepreşedintele CJ Ioan Mang (medalion), aeroportul orădean ar pierde nu doar pasagerii, ci şi posibilitatea de a primi pe viitor şi alte fonduri UE, Comisia Europeană considerând că populaţia şi firmele din Bihor pot fi deservite cu uşurinţă de aeroportul vecin
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Recent adus la cele mai noi standarde europene, aeroportul orădean, purtând numele oraşului, dar aflat în proprietatea Consiliului Judeţean, a ajuns mărul discordiei între autorităţile municipale, care vor să contribuie la dezvoltarea sa pentru a stimula economia locală, şi cele judeţene, dornice mai degrabă să colaboreze cu Debreţinul pentru o "dezvoltare complementară", în sensul ca de aici să se zboare numai spre destinaţii externe care nu sunt deja asigurate de vecinii maghiari şi viceversa. Chiar dacă, de fapt, reciproca este o iluzie.

BIHOREANUL a consultat un expert în transporturi aeriene şi management aeroportuar, care susţine că abordarea CJ e nu doar eronată, ci şi dăunătoare pe termen lung, putând condamna aeroportul la moarte lentă. "Concurentul aeroportului din Oradea este cel din Debreţin, din simplul motiv că e cel mai apropiat. A nu-i face concurenţă ar însemna neglijarea, dacă nu chiar sabotarea propriilor interese", spune specialistul.

Ca Pasărea Phoenix

În 2008, la 41 de ani după deschiderea din 1967 şi la un an după ultima cursă externă spre Italia, Aeroportul Oradea a fost la un pas de desfiinţare. După ce până atunci nu au investit niciun leu în aerogară, piste şi platforme, iar Autoritatea Aeronautică Română permitea condiţionat funcţionarea pe câte un an, preşedintele CJ Alexandru Kiss şi vicepreşedintele Ştefan Seremi au propus mutarea lui în zona Diosig-Valea lui Mihai, sub pretextul că în Oradea ar bloca dezvoltarea, planul fiind de a ocupa cele 165 hectare cu vile. "Mutarea" ar fi însemnat, însă, de-a dreptul închiderea: un aeroport nou cerea investiţii de minim 100 milioane euro şi 5 ani de aşteptare doar pentru măsurători (vizibilitate, umiditatea aerului şi solului, vitezei şi direcţiei vântului etc.), în timp ce la Oradea aeroportul avea cea mai bună poziţionare şi chiar putea stimula dezvoltarea oraşului.

Primele investiţii s-au făcut abia în 2010-2011, când aerogara a fost modernizată la standarde Schengen. În 2013, după ce Comisia Europeană a aprobat subvenţionarea deschiderii de noi curse, a început, cu aproximativ 30 milioane euro (din care 20 milioane fonduri UE), refacerea şi extinderea platformei şi pistei, aşa încât să poată ateriza şi decola inclusiv aeronave mari de tip Boeing şi Airbus. Lucrările au fost finalizate la timp în octombrie 2015, concomitent fosta conducere CJ negociind navete charter din Israel şi curse regulate spre Europa de Vest, atât cu societăţi de consultanţă precum LCG Denmark, cât şi cu companii low cost ca Wizz Air, Blue Air, Serbia Air, Ryanair ş.a.

Interese divergente

Cu Ryanair fosta conducere a CJ a şi ajuns de altfel la o înţelegere anul acesta, pe 14 iunie, perfectarea contractului fiind condiţionată de o clauză de confidenţialitate până în momentul semnării. Cu trei săptămâni în urmă, unul din noii vicepreşedinţi ai CJ, Ioan Mang, voit sau nu, a dat în vileag înţelegerea, dezvăluind că în noiembrie irlandezii urmau să deschidă prima cursă, Oradea-Londra. N-a adăugat, ce-i drept, numele aeroportului londonez (Stanstead), nici că în primăvara lui 2017 celelalte curse ar urma spre Germania (aeroportul Weeze, Dusseldorf), Italia (Caravaggio, Milano), Belgia (Charleroi) şi Suedia (Svasta, Stockholm).

Contextul în care Mang a "comis-o" oricum nu justifică prezumţia de profesionalism ori bune intenţii din partea noii conduceri a CJ. După instalare, preşedintele Pasztor Sandor a afirmat că înţelege "să nu deranjeze" aeroportul din Debreţin, deoarece concurenţa de până acum (de fapt inexistentă) n-a dus la nimic, ci să colaboreze cu omologii maghiari, pentru a deschide la Oradea curse care nu-i afectează pe vecini. "Să vedem care e nişa noastră, în conlucrare cu ei. Să vedem ce au ei şi ce putem avea noi", spunea Pasztor.

Ilie Bolojan, primar al municipiului OradeaCa reacţie, primarul Ilie Bolojan a anunţat că municipalitatea vrea să contribuie cu până la 500.000 euro/an pentru deschiderea şi susţinerea de noi curse interne şi externe la Oradea. "Suntem în competiţie cu aeroportul din Debreţin, nu că nu ar trebui să-i deranjăm, cum spun unii oficiali ai CJ", a zis edilul, sugerând că prin ceea ce spun şi prin ceea ce fac - sau prin ce nu fac! - aceştia ar acţiona în favoarea vecinilor.

Competiţia nu este etnică, ci economică, a explicat Bolojan, arătând că neimplicarea autorităţilor bihorene va mări discrepanţa creată prin faptul că, în timp ce Debreţinul şi-a tot deschis noi curse, aeroportul orădean a fost ţinut două decenii în paragină. "Cu cât CJ temporizează colaborarea cu noi (n.r. - Primăria Oradea), cu atât ei (n.r. - vecinii maghiari) sunt mai câştigaţi", a punctat Bolojan.

Concret, edilul a propus ca oraşul să intre în acţionariatul aeroportului pentru a-i achita subvenţiile, aşa încât acestea fie să practice cele mai mici taxe aeroportuare din regiune, fie să subvenţioneze direct cursele. Cât despre faptul că Mang a periclitat înţelegerea cu Ryanair, Bolojan a fost necruţător: "Există riscuri foarte mari ca din dorinţa de publicitate prostească să pierzi contractul".

Pledoarie pentru Debreţin

Mang, însă, a perseverat. L-a acuzat pe Bolojan de "golănie", fiindcă vrea să-şi aroge merite ce nu-i aparţin, deşi negocierile cu Ryanair le-a purtat nu actuala, ci fosta conducere liberală a CJ, care a păstrat secretul în ciuda tentaţiilor de a le exploata politic.

Mai grav, şeful PSD a insistat că Oradea nu trebuie să concureze cu Debreţinul, ci doar cu Clujul şi Timişoara. Invocând faptul că în 2007 guvernele Tăriceanu şi Gyurcsany au decis înfiinţarea unor poli de dezvoltare transfrontalieră, discutând şi despre o cale ferată rapidă Oradea-Debreţin, vicele CJ a susţinut că "Oradea se află între doi poli de dezvoltare, Cluj şi Timişoara, şi nu poate face faţă acestei concurenţe decât dacă se dezvoltă ca pol transfrontalier Oradea-Debreţin. Altfel, nu ne va înghiţi Debreţinul, ci Clujul şi Timişoara". Ulterior, a completat şi mai clar: "Pe viitor încercăm să nu ne suprapunem cu cei din Debreţin la capitolul destinaţii".

El a respins şi oferta Primăriei de a contribui la finanţarea aeroportului, deoarece acesta este regie autonomă. Asocierea, a adăugat el, ar fi posibilă numai prin transformarea regiei în societate comercială, ceea ce nu e de dorit întrucât pe viitor "vom vrea să o privatizăm". Numai că şi OTL, de pildă, a fost regie, iar transformarea în societate a permis subvenţionarea călătoriilor, fără a se pune vreodată chestiunea privatizării.

Cât despre gafa privind deconspirarea relaţiei cu Ryanair, Mang a întors-o ca la Ploieşti, susţinând că "toată lumea vorbeşte despre aceste negocieri", iar el doar şi-a "exprimat o speranţă, că aş vrea să fie curse, că s-ar putea să fie cu această companie".

Debreţinul nu a întrebat Oradea

BIHOREANUL a consultat un specialist în transporturi aeriene şi management aeroportuar, pentru a înţelege cine tratează problema corect şi cine greşeşte. Sub rezerva nedeconspirării numelui, expertul e categoric: adevăratul concurent al aeroportului Oradea este Debreţinul, şi abia apoi Clujul şi Timişoara. Motivul e simplu: "De la Oradea la Debreţin sunt 75 km, pe şosea bună, dar până la Cluj sunt peste 160 km şi până la Timişoara peste 170 km, pe drumuri mai puţin bune, deci bihorenii merg, logic, mai degrabă spre Debreţin". Aşa se şi explică, de altfel, că aeroportul ungar are circa 40% din total pasageri români. "Dacă la Oradea s-ar înfiinţa curse externe, Debreţinul ar pierde o treime din pasageri, care nu ar mai merge nici în Ungaria, nici în Cluj sau Timişoara".

Pe de altă parte, autorităţile maghiare - care până acum au deschis curse către Londra, Milano, Paris, Eindhoven, Maastricht, Bruxelles şi Malmo (ultimele două, însă, nerentabile şi deja desfiinţate, din iulie prima şi septembrie a doua) - "nu au întrebat niciodată autorităţile din Bihor dacă sunt sau vor fi deranjate de Debreţin", subliniază specialistul.

"A nu face concurenţă cuiva, în primul rând Debreţinului, ar însemna sabotarea propriilor interese", afirmă expertul, apelând la o comparaţie binecunoscută localnicilor: "Acum vreo 15 ani, bihorenii mergeau la Metro la Debreţin. Când s-a deschis Metro şi în Oradea, n-au mai mers, iar când au apărut şi alte supermarketuri au început să vină la Oradea inclusiv cetăţeni din Estul Ungariei. La fel s-ar putea întâmpla şi dacă Aeroportul Oradea ar avea curse externe. Aţi văzut cumva, în comerţ, că dacă într-un oraş există un lanţ de supermarketuri, altele îşi propun să-l menajeze şi nu mai vin să-i facă concurenţă?".

Nu te supăra, frate!

Specialistul consideră că Debreţinul chiar trebuie concurat mai ales că perspectivele de viitor ar putea forţa acest lucru. "Deja sunt cozi la Borş, iar dacă se înăspresc controalele ori dacă Ungaria îşi face gard, Oradea trebuie să poată oferi serviciile aeroportuare de care bihorenii şi locuitorii judeţelor vecine au nevoie".

Expertul consideră, de asemenea, că pledoaria pentru o cale ferată Oradea-Debreţin nu ar face decât să faciliteze în continuare scurgerea de pasageri, iar pe termen lung ar avea efecte nefaste: "Dacă această cale ferată ar exista, Aeroportul din Oradea nu ar mai putea solicita fonduri europene pentru dezvoltare, de pildă pentru extinderea terminalului de pasageri sau pentru construirea unui terminal cargo. Comisia Europeană ar considera că Debreţinul, aflat la mai puţin de 100 km, poate deservi cu uşurinţă populaţia şi firmele de aici". Urmările ar fi lesne de intuit: şi fluxul de pasageri, şi cel de mărfuri ar fi monopolizat de Debreţin.

Aşa că, volens-nolens, bunul simţ şi regulile economiei de piaţă obligă autorităţile din Oradea şi Bihor nu să menajeze interesele vecinilor maghiari, ci să şi le urmărească pe cele proprii. Iar acestora să le transmită, vorba aceea, "nu te supăra, frate", căci "brânza-i pe bani"...


NU SE POATE
Idei de neaplicat

Pasztor Sandor, preşedintele Consiliului Judeţean BihorÎn campania electorală, preşedintele CJ Bihor, Pasztor Sandor (foto), a pus în circulaţie două idei ce păreau promiţătoare, dar care cel puţin până acum s-au dovedit imposibil de pus în aplicare, după cum el însuşi admite: înfiinţarea unei curse estivale Tarom între Oradea-Constanţa, care să faciliteze accesul bihorenilor spre litoral, cu plecare vinerea şi întoarcere duminica, precum şi a unor escale la Oradea a curselor Tarom sau ale companiilor private ce leagă de Vestul Europei oraşe precum Clujul, Iaşiul ori Capitala.

Din păcate, spune Pasztor, ambele idei au picat deja. Pentru cursa Oradea-Constanţa şi retur, Taromul a conturat un preţ al biletului de aproximativ 880 lei, "mai mult decât spre Europa", iar o oprire la Oradea a curselor dinspre Vest nu este permisă deoarece, conform legislaţiei româneşti, pasagerii curselor externe nu pot fi amestecaţi cu cei interni. Preşedintele CJ nu exclude, totuşi, ca pentru vara următoare să fie identificată o altă companie care să opereze low cost cursele spre şi dinspre litoralul românesc.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
Cardasie !!!
hUDMRul si psd-ul intr-o cardasie de 26 de ani saboteaza Oradea, Bihorul, Romania !!! Fiecare cu interesele lui dar in sabotarea Romanie pentru hungaria si-au dat man... au batut laba !!! O fac cu sarg si voiosie de hoti, demagogi, mincinosi,..... alesii vostrii !!
Postat 11 August 2016, 10:54 de scortosul
P.S.
Astept iarasi infiintarea vămilor ca sa creasca nivelul de trai in ORADEA!!! Asta e soarta orasului? P.S. Tot respectul pt. Onor. Primar Bolojan! P.S. Nu ma intereseaza ce veti comenta, in caz ca lecturati ce am scris...
Postat 10 August 2016, 15:02 de ADINA
Cârpa și ungurii...
Oare cat va mai dura pana vreun serviciu de informatii va informa vreun parchet, preferabil DNA, despre "trânteala" pe care Kiss & PSD & CO au practicat-o ani la rândul in favoarea grupului de oameni de afaceri din Debrecen care a deschis acel aeroport. Mai grav, oare cat va mai dura pana cand Mang, aceasta scursura slinoasa, manata doar de interese meschine, va fi "tras pe dreapta" pentru subminarea interesului national?
Postat 10 August 2016, 14:58 de Cetateanu-Turmentat
Muzeu vs Aeroport?
"renuntati urgent la muzeu!!!!!!!! facem concurenta Debretinului si chiar Budapestei!!!"............. Citat al utilizatorului no_name
Postat 10 August 2016, 13:46 de OradeaCivitas
Când Pasztor și cu Ianos își dau mâna...
Acești doi așa zisii domni, au bătut palma pt acapararea puterii în Cj Bihor, au făcut o doar pt interesul lor și al oligarhilor politici, mă repet întruna până or pleca de acolo, sunt puși doar să Dărâme și din puținul atât cât s-a făcut până acum. Infractorul Kiss&comp, a încercat din răsputeri să desființeze aeroportul orădean, dacă nu apărea Bolojan cu stiuta lui perseverenta si încăpățânate pt binele orădenilor și bihotenilot, totul era doar o amintire . Acum la fel ,prin jocuri de culise, acești doi Tucari din Cj ar face orice doar pt binele lor, primarul prin atitudinea lui, prin ofertele primăriei și planurile de dezvoltare ale urbei ,le stau ca sula în coaste. Acești doi Hondrologi trebuie să plece cât mai repede din fruntea Cj altfel Bihorul nu ca va stagna , dar rad si curcile de planul lor de dezvoltare al județului.Prietenii stiu de ce,din păcate....
Postat 10 August 2016, 10:44 de ardelean
niste *rosti
Imi pare rau sa o spun, dar pe domnul Mang (nici nu stiu daca is merita titlul de domn) tot timpul l-am considerat un imbecil. Nu ma intereseaza din ce partid e, atata timp cat face ceva bun pentru comunitate, tot respectul. Dar e frustrant cand niste nemernici ca astea de la conducerea CJ is bat joc munca cuiva si nici macar nu au bunul simt sa faca ceva pentru comunitatea care o conduc. S-a modernizat aeroportul, acum hai sa ii sabotam cumva pe astea din PNL, ca au facut prea multe pana acuma :)) Politica din Romania... de rasul lumii suntem.
Postat 10 August 2016, 10:17 de nimenidenicaieri
Alo SRI&SIE&DGIPI&DIICOT
Unde sunt serviciile, ce pazesc?
Postat 10 August 2016, 10:00 de no_name
Rusine Mang & Co
Sa va fie rusine Mang & Co! Ca sa ajung acasa in Oradea din strainatate va trebui sa zbor in continuare la Debrecen sau Cluj. Ca sa nu mai vorbim ca niciun om de afaceri cu care am legaturi in strainatate nu vrea sa investeasca in Oradea daca nu este zbor direct. Mang & Co ati sabotat interesele oradenilor. Daca erati managementul unei companii ati fi zburat dupa o asemenea decizie.
Postat 10 August 2016, 08:57 de domujunior
Vai ș-amar....
o listă cu nume ilustre: Kiss, Seremi, Mang etc.
Postat 10 August 2016, 08:11 de ADINA
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON