URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
11 Februarie 2011, 08:40

Registrul Auto al Şpăgii

Registrul Auto al Şpăgii IL CAPPO. Procurorii DNA Oradea consideră că strategul afacerilor din RAR Bihor este directorul adjunct, Mihai Domocoş (foto), angajat de mai bine de 10 ani, din care cea mai mare parte în funcţii de conducere. BIHOREANUL a aflat că din şpăgile rezolvate la serviciu, omul şi-a făcut, pe numele nevestei, şi o firmă de verificări tehnice, Autotest ITP Oşorhei, localitate unde îşi ridică o vilă. Domocoş a stat în arest 5 zile, după ce a fost prins în flagrant luând şpagă
Registrul Auto al Şpăgii ÎNCHIS. După ancheta DNA, sediul RAR Bihor riscă să se închidă temporar pe motive de şpagă deoarece, pe lângă cei doi directori, vor fi traşi la răspundere şi inginerii care au măsluit actele pentru reducerile fictive ale taxelor de primă înmatriculare, respectiv cele pentru maşinile omologate în fals pe numele unor handicapaţi
Registrul Auto al Şpăgii BOGAT ÎN DATORII. Cristian Ile (foto), director executiv al RAR Bihor şi membu marcant al PDL Bihor, a lăsat afacerea bănoasă cu pensii private care în 2008 îi aducea venituri de peste 200.000 lei în schimbul unui salariu modest de funcţionar la stat. Poate şi pentru că nu se baza pe leafă. Cert e că, potrivit celei mai recente declaraţii de avere, Ile a câştigat în 2009 puţin peste 20.000 lei, cu tot cu soţia, iar cu un an înainte, în 2008, a contractat un credit de 220.000 euro cu care şi-a cumpărat o vilă în buricul Oradiei. În ciuda imensei datorii la bancă, se pare că totuşi i-a rămas destul mărunţiş de la RAR, de vreme ce, peste toate, şi-a permis şi luxul unor vacanţe în străinătate...
Registrul Auto al Şpăgii LIBER PENTRU COPIL. Dus în cătuşe în faţa judecătorilor Curţii de Apel Oradea, Mihai Domocoş s-a cerut eliberat nu pentru că ar fi nevinovat, ci pe motiv că acasă îl aşteaptă "un copil de nota 10". Păcat că nu s-a gândit la el şi când a băgat şi şpăgile în buzunar. Sau, mai ştii, poate chiar la viitorul lui ăla micu' s-o fi gândit...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Dai un ban, dar intri-n faţă. "Sistemul" a mers de minune la reprezentanţa Bihor a Registrului Auto Român. Până în urmă cu câteva săptămâni, şoferii cu dare de mână erau planificaţi aici peste rând pentru omologarea autovehiculelor sau beneficiau de reduceri substanţiale ale taxei de primă înmatriculare, ori chiar de scutirea totală.

Asta fiindcă, în schimbul unei "atenţii" corecte, imediat se găsea câte o persoană cu handicap care să-şi asume, pe bani de nimic, rolul de proprietar al maşinii în locul adevăratului proprietar, scăpându-l astfel nu doar de taxa de înmatriculare ci, ulterior, chiar şi de impozitele locale.

BIHOREANUL vă dezvăluie, în premieră, amănunte şocante din dosarul de corupţie de la RAR Bihor, anchetat de procurorii Serviciului Teritorial Oradea al DNA, caz în care sunt cercetate cinci persoane, în frunte cu şefii instituţiei. Iar lista e abia la început...

Şpagă după program

Scandalul a izbucnit în seara zilei de 20 ianuarie, când adjunctul şefului RAR Bihor, Mihai Domocoş, a fost ridicat de la birou de procurorii DNA Oradea, în urma unei acţiuni de flagrant organizat chiar în sediul instituţiei, după orele de program.

Domocoş a fost surprins după ce a luat 100 euro mită. Jumătate erau pentru a facilita omologarea peste rând a unei maşini, iar alţi 50 euro pentru a facilita omologarea unui alt autoturism pe numele unei persoane cu handicap, categorie scutită de plata taxei de înmatriculare. La percheziţia corporală, în buzunarul directorului adjunct, procurorii au găsit pe lângă cei 100 euro marcaţi cu inscripţia "MITĂ", încă alţi 250 euro şi 300 lei, bani despre care însă nu au putut dovedi că ar avea provenienţă ilicită, adică tot din şpagă.
În aceeaşi seară, Domocoş a fost reţinut sub acuzaţia de luare de mită în formă continuată, iar o zi mai târziu, în urma unor audieri prelungite la sediul DNA Oradea, judecătorii Tribunalului Bihor au dispus încarcerarea acestuia pentru 15 zile.

Tot atunci a fost pus sub urmărire, şi tot pentru luare de mită, directorul executiv al RAR Bihor, Cristian Ile, consilier municipal şi secretar general adjunct al PDL Bihor. Acesta din urmă, însă, în stare de libertate.

Programări peste rând

La prima vedere, cazul părea unul clasic: doi şefi de instituţie care au pretins şpagă pentru facilitarea peste rând a unor servicii. Însă, după cum a aflat BIHOREANUL, lucrurile sunt cu mult mai grave deoarece, cu complicitatea subalternilor şi a unor amici, ambii directori au perfecţionat în sediul instituţiei o adevărată industrie paralelă.

Sistemul era bine pus la punct, spun procurorii. Intermediarii, persoane agreate de conducerea RAR, colectau şpaga de la proprietarii de maşini şi se prezentau apoi la şefii instituţiei pentru a-i înscrie peste rând pe listele de planificări pentru omologarea maşinii, în vederea stabilirii taxei de primă înmatriculare.

Afacerea a luat avânt în ultimele luni ale anului trecut, când bihorenii voiau să profite de vechea taxă deoarece, după cum se ştie, începând cu 1 ianuarie, apoi cu 1 februarie 2011, taxa se majora semnificativ, în medie, cu 50%. Cum pe 10 decembrie toate poziţiile de pe lista de programări pentru ultima lună a anului erau deja ocupate iar numărul solicitărilor de a intra peste rând pur şi simplu a "explodat", şefii RAR au decis înfiinţarea unei liste separate, pline numai cu "urgenţe" speciale.

Cum orele suplimentare nu se plăteau, e evident că maşinile înscrise pe această listă, care era întocmită şi ţinută de directori, nu se rezolvau pe ochi frumoşi. "La început, şpaga pentru a intra pe listă a fost de 50 euro, iar la sfârşitul lunii a ajuns la 200 euro", spun anchetatorii. La suma respectivă se adăuga, însă, o mică atenţie şi pentru inginerii care făceau omologarea, banii fiind lăsaţi pentru aceştia în talonul maşinii, în scrumieră sau în preşul din dreapta.

La un calcul simplu, având în vedere că pe lângă maşinile deja programate pe lista oficială, erau zile în care se mai rezolvau câte 100-150 de maşini pentru care programul se încheia de regulă după miezul nopţii, sumele strânse nu erau de lepădat.

Reduceri cu şpagă

Chiar şi aşa, şpăgile pentru acest tip de operaţiuni nu erau singurele. Pe lângă "şpaga de urgenţă", cum au denumit-o anchetatorii, exista şi o alta, care se achita pentru aşa-numitul calcul al deprecierii taxei de primă înmatriculare. Pe româneşte, reducerea acestei taxe, care se stabileşte tot cu ocazia omologării autovehiculului.

Unele criterii pentru reducerea taxei sunt obiective şi au în vedere caracteristicile tehnice ale maşinii, ori facilităţile de care beneficiază vehiculul (ca de pildă aer condiţionat, ABS, airbaguri). Altele, în schimb, depind exclusiv de bunăvoinţa angajaţilor RAR care fac verificarea (de exemplu aspectul interior şi exterior al maşinii, astfel că deprecierea era cu atât mai mare cu cât vopseaua maşinii era mai ştearsă, petele de rugină ori zgârieturile mai multe).

Drept urmare, pentru ca funcţionarii să fie cât mai atenţi la "probleme", proprietarii de maşini erau determinaţi să cotizeze, iar suma-standard era tot de 50 euro. Şoferii ieşeau oricum în câştig, deoarece deprecierile, adică reducerile taxei, începeau de la 200 euro şi puteau ajunge chiar şi până la 900 euro.

"Din constatările noastre, au fost cazuri flagrante când, pentru ca reducerea să fie cât mai mare, angajaţii au falsificat acte, consemnând în mod mincinos că maşina nu are aer condiţionat sau airbaguri, chiar dacă avea aceste facilităţi", a explicat pentru BIHOREANUL unul din anchetatori.

Afaceri cu handicap

De departe, cea mai mare sursă de şpăgi pentru şefii RAR Bihor a fost însă alta: omologarea autoturismelor de lux pe numele unor persoane cu handicap locomotor de gradul 1, persoane scutite atât de plata taxelor de primă înmatriculare, cât şi de plata impozitului auto la administraţiile financiare ale primăriilor.

În Bihor, din ianuarie 2007, data introducerii taxei de primă-înmatriculare, şi până în ianuarie 2011, au fost omologate la RAR Bihor 1.207 maşini pe numele unor persoane cu dizabilităţi. Dacă până în 2008 nu era nicio interdicţie privind numărul de maşini ce puteau fi omologate pe numele unor asemenea persoane, existând handicapaţi cu câte 7 sau chiar 8 maşini de lux puse pe numele lor, ulterior facilitatea s-a acordat pentru o singură maşină şi cu condiţia ca aceasta să nu fie înstrăinată timp de 5 ani de la cumpărare.

În ciuda opreliştilor, afacerea a continuat, angajaţii RAR şi samsarii de maşini din preajma lor dezvoltând-o la ritmuri industriale.

Handicap cu profit

Procedura era complexă, dar sigură. Persoanele interesate să-şi pună bolizii pe numele unor persoane cu handicap pentru a nu plăti niciun fel de taxe trebuiau să contacteze intermediarii "agreaţi" de angajaţii RAR şi să găsească, eventual, şi un handicapat dispus să-şi treacă numele în actul de proprietate, contra unor sume cuprinse între 800 şi 1000 euro.

Până în 2008, după înmatricularea maşinii, aceasta putea fi trecută imediat pe numele adevăratului proprietar. Ulterior, când regulile au devenit mai stricte, persoana cu handicap încheia cu adevăratul proprietar un contract de comodat pe 5 ani, perioadă după care maşina putea fi înstrăinată fără probleme.

"Deşi nu toată lumea ar accepta să-şi cumpere maşină pe numele altuia, adevărul e că afacerea era extrem de profitabilă. Pentru un Touareg, de pildă, taxa de primă înmatriculare e de 12.000 euro, iar impozitul anual 6.000 lei. Aşa se face că avem în Bihor atâtea persoane cu handicap posesori de Jeep, Mercedes, BMW ori Touareg", spun sursele BIHOREANULUI.

Pe bandă rulantă

Pentru a fi omologată şi scutită de plata taxei de primă înmatriculare, maşina unei persoane cu handicap locomotor trebuia dotată cu dispozitive speciale, adaptate nevoilor speciale. În mod normal, aceste dispozitive se instalează doar la două firme din România, Romadaptări Sovata şi Bialis Câmpina, acreditate în acest sens. După montare, angajaţii acestor firme lipesc pe dispozitive un certificat înseriat ce dovedeşte că aparatul poate fi folosit pentru maşini pe drumurile publice.

În cazul maşinilor omologate la Oradea, însă, dispozitivele de acest tip erau procurate de intermediari ori de angajaţi ai RAR, erau montate apoi la diverse ateliere, dar numai formal, pentru a putea fi scoase uşor şi refolosite şi la alte maşini. La cele două firme din ţară acreditate pentru montarea dispozitivelor speciale doar se comunicau modelul şi seria maşinii, prin telefon, iar a doua zi certificatele înseriate soseau printr-o firmă de curierat, fiind lipite apoi pe aparate pentru ca maşina să poată fi prezentată la RAR.

Aici, contra unei şpăgi fixe de 100 euro, angajaţii finalizau procedurile pentru omologare. Practic, fotografiau dispozivul din maşină, pentru a avea dovada că şi-au făcut meseria corect, iar intermediarii semnau documentele şi predau maşinile adevăraţilor proprietari după ce demontau dispozitivele speciale. "Totul era o formalitate. Un mecanic, audiat recent de noi, a declarat că a montat chiar zilele trecute un astfel de dispozitiv, destinat pentru o persoană fără piciorul drept care să poată controla maşina cu ajutorul mâinilor. Problema e însă că maşina era destinată unui aşa-zis proprietar fără mâna dreaptă, deci cei implicaţi au dat dovadă de o neglijenţă crasă în a-şi pregăti şmecheria", relatează un anchetator.

Prejudiciul cauzat statului prin asemenea omologări frauduloase se ridică la peste un milion de euro, au calculat procurorii DNA.

Denunţător, un intermediar

Ilegalităţile au ieşit la iveală în urma unei ample anchete demarate la începutul anului trecut de poliţiştii Direcţiei Generale Anticorupţie, după autodenunţul făcut de unul din intermediarii şpăgilor, pe nume Pavel Cornea.

Fost poliţist, condamnat în urmă cu 15 ani pentru că fusese prins luând şpagă câteva frigidere de la şoferul unui TIR pe care îl prinsese cu marfă fără documente de provenienţă, Cornea s-a reprofilat după eliberarea din închisoare ca samsar de maşini, iar în ultimii ani a devenit unul din apropiaţii lui Mihai Domocoş, directorul adjunct al RAR Bihor, căruia îi intermedia şpăgile de la proprietarii de maşini.

În urma dezvăluirilor făcute de Cornea, poliţiştii DGA au sesizat procurorii DNA şi, sub coordonarea acestora, au început cercetările, iar activitatea RAR Bihor a fost pusă sub monitorizare. Aşa s-a descoperit că angajaţii lucrau mult peste program, zilnic până la miezul nopţii, sau chiar până la 2 dimineaţa, deşi orele suplimentare nu le erau plătite de instituţie.

Totodată, interceptările telefonice şi investigatorul sub acoperire infiltrat în filieră au demonstrat că afacerile se derulau exclusiv prin intermediari. Investigatorul sub acoperire s-a prezentat personal la RAR de trei ori, încercând să obţină singur omologarea peste rând a autoturismului, dar fără a reuşi. Abia când a recurs la un intermediar, care în acest fel garanta pentru el, angajaţii RAR au primit mita fără probleme şi i-au rezolvat "clientului" omologarea maşinii.

Procurorii au reuşit să identifice, pe lângă Cornea, încă două persoane care intermediau şpăgile: Dacian Miculescu, un fost ofiţer MApN, şi Ioan Alexe, fost angajat civil în cadrul Armatei. Spre deosebire de Cornea, cei doi au refuzat însă să facă orice declaraţie care să-i ajute pe anchetatori.

Buba s-a spart

Pe 17 ianuarie, odată cu reţinerea directorului adjunct Mihai Domocoş chiar în flagrant, luându-şi şpaga de la Cornea, procurorii i-au pus sub învinuire pe toţi cei trei intermediari, pe care i-au acuzat de trafic de influenţă. Pe Miculescu şi Alexe i-au şi reţinut pentru câte 24 de ore, iar domiciliile lor au fost percheziţionate. Ulterior, şi Domocoş a fost eliberat de judecătorii Curţii de Apel Oradea, pe motiv că nu reprezintă pericol social, primind doar interdicţia de a părăsi localitatea timp de 30 zile.

Ancheta este, însă, abia la început, căci oamenii legii lucrează din greu la identificarea celor 1.207 persoane cu handicap pe numele cărora au fost înmatriculate maşini în Bihor, dar şi a proprietarilor reali ai acestora.

Cristian Ile - RAR.JPGSăptămâna viitoare, directorul executiv Cristian Ile (foto) e chemat şi el la sediul DNA pentru a fi audiat şi a i se aduce la cunoştinţă învinuirea: luare de mită. Fusese citat mai devreme, la scurt timp după flagrant, dar a preferat să plece într-o vacanţă peste hotare, departe de scandalul care a explodat în instituţia peste care l-a pus şef partidul.

De asemenea, este de aşteptat ca aceleaşi acuzaţii de corupţie să fie formulate şi împotriva unor alţi angajaţi ai RAR, care au lucrat peste program, chipurile pe gratis, şi au măsluit actele pentru aşa-zişii handicapaţi cu maşini de lux. Nu de alta, dar chiar verificările de până acum confirmă că majoritatea au făcut parte din "circuitul" şpăgilor. Ba ca să te pună pe o listă de priorităţi, ba ca să vadă câte o zgârietură chiar şi când aceasta nu exista, ba ca să-ţi autentifice o serie de caroserie... Mai lipsea doar să pretindă şpagă pentru a da clienţilor bună ziua.


MĂSURI
Vin concedieri

Lorena Buhnici, purtătoarea de cuvânt a Registrului Auto Român, s-a declarat pentru BIHOREANUL "indignată de cele întâmplate" şi a susţinut că, după finalizarea anchetei penale, conducerea instituţiei va dispune un control intern, în urma căruia va lua măsuri drastice.

"Dacă se vor descoperi abateri, angajaţilor li se va desface contractul de muncă. Mai ales dacă este vorba despre nereguli multiple sau de oameni care au avut asemenea antecedente. Aşteptăm însă finalizarea cercetărilor de către DNA", a declarat purtătoarea de cuvânt a RAR.


CURAŢI
Cu "nu" în braţe

Şeful RAR Bihor, Cristian Ile, neagă că ar fi vizat de ancheta DNA, catalogând drept "o gravă eroare jurnalistică" informaţia potrivit căreia ar fi urmărit penal pentru luare de mită, publicată în premieră de portalul de ştiri www.eBihoreanul.ro, cu două săptămâni în urmă.

Că Ile are un tupeu grozav e dovedit de faptul că a fost citat oficial la sediul DNA Oradea pentru a i se prezenta învinuirile, şi doar plecarea sa în vacanţă l-a salvat, până acum, de la obligaţia de a da cu subsemnatul.

Întrebat de BIHOREANUL despre ceea ce s-a întâmplat la RAR sub conducerea sa, Ile a refuzat orice declaraţii, sub pretextul că nu se află în ţară.

Nici colaboratorul său cel mai apropiat, adjunctul Mihai Domocoş, nu a fost mai dispus la confesiuni. "Clientul meu are încredere deplină în mecanismele Justiţiei şi în profesionalismul magistraţilor, motiv pentru care este convins că soluţia ce se va da va fi în concordanţă cu starea de fapt reală", a transmis Domocoş prin intermediul avocatului său, Dragoş Ieran. O reacţie pe undeva normală, căci de acum înainte avocatul îi va fi ultima speranţă...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
ANALFABET
BAI BIHOREANULE DE CAND TOUAREGUL E MASINA? EU STIAM CA E MARCA DE MASINA SI CA EL E VOLKSWAGEN DA LA VOI TOTUL E POSIBIL .. Aşa se face că avem în Bihor atâtea persoane cu handicap posesori de Jeep, Mercedes, BMW ori Touareg\", spun sursele NUMA LAURA GAL PUTEA FI AUTOAREA ARTICOLULUI
Postat 14 Februarie 2011, 12:04 de UNU
E foarte bine!
La parnaie cu hotii si coruptii!
Postat 12 Februarie 2011, 17:51 de ordine
ATENTIE
acesta industrie EXISTA si la bancii in cazul licitatilor de BUNURI sechestrate, acesata industrie exista si in licitatile PUBLICE, dar cu marfa confiscata de GARDA FINANCIARA unde se pierde , sincer unde naiba nu exista industrie de CORUPTIE, unde ?
Postat 11 Februarie 2011, 12:04 de cetateanul roman
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON