URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 16 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă suntem prea prost îmbrăcați pentru Qatar Airways? Dacă sacoșele de rafie nu cadrează cu standardul lui Turkish Airlines? Dacă poziția prea apropiată de Debrețin nu e pe placul lui Wizz Air? Dacă Ryanair e un low cost la fel de scump ca orice companie de linie, dar mult mai imprevizibil? Dacă, dacă, dacă... Atunci mai bine zburăm de la Oradea cu frații noștri moldoveni de la HiSky!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
De nu puține ori, pe meleagurile noastre veștile „de bine” se lasă cu surprinzătoare reacții adverse. Dacă trece prin Oradea o vedetă sau un turist oarecare și comite imprudența să-i remarce frumusețea, apar imediat frustrați și nefericiți gata să facă orice vizitator să se simtă, post factum, nepoftit. Îi cer intrusului aspru, cu indignare, ba și cu suspiciune, socoteală. De ce nu s-a plimbat și prin cartiere, să le vadă mizeria...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
25 Martie 2010, 07:00

Punte ruptă

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Sturza doar şi-a dat cu părerea, Filip a renunţat după ce şi-a ridicat orădenii în cap, a venit rândul lui Bolojan să-şi încerce norocul.

Ideea construirii unui pod rutier în locul actualului pod de pontoane din Ioşia Nord a existat încă din anii '80, dar nimeni nu a pus-o în practică! Înainte de 1989 comuniştii n-au mai apucat, iar după au lipsit fie voinţa politică, fie banii. Când s-au găsit amândouă, Primăria s-a lovit de opoziţia locatarilor din zonă...

Contra

Scandalul a răbufnit joia trecută, la dezbaterea publică organizată de Primărie. Câţiva locuitori ai străzii Sovata şi un grup de ecologişti de la Centrul Român de Supraveghere Ecologică Munţii Apuseni s-au opus vehement ideii podului rutier. Contestatarii afirmă că lucrările vor distruge zona verde, iar traficul auto le va tulbura liniştea şi aerul.

06 Emil Cocian.jpg"Dorim un pod, pentru că pontoanele sunt un pericol pentru trecători, dar nu vrem un pod rutier!", spune Emil Cocian (foto), unul dintre locuitorii străzii Sovata. În 2006, omul a adunat circa 400 de semnături împotriva podului şi l-a convins pe primarul Petru Filip să renunţe la proiect. Cu Ilie Bolojan nu e foarte sigur că va reuşi. "La cum pune Primăria problema, se pare că hotărârea a fost deja luată", zice Cocian, cu toate că proiectul poate deveni realitate numai cu acordul Consiliului Local, care încă nu s-a pronunţat.

Prieten şi duşman

06 Orlando Balas.jpgCulmea, inclusiv Orlando Balaş (foto), fostul consilier pe probleme de mediu şi un apropiat al primarului Ilie Bolojan, se opune podului. "Dacă semafoarele ar fi mai bine corelate şi dacă am avea mai puţine gropi în asfalt am avea o circulaţie mai bună şi nu ar trebui încă un pod", a argumentat el. Ecologistul susţine că oraşe ca Belgrad, Bratislava şi Viena au mai puţine poduri raportat la numărul de locuitori şi totuşi nu au problemele de trafic.

De asemenea, zice el, podul va polua malul Crişului: "E drept că acolo nu există broscuţe sau şopârle protejate de lege, dar vin atleţi să alerge şi îşi petrec timpul liber sute de familii care vor aer curat". Mai mult, Balaş a insinuat că nici Bolojan nu ar fi sigur de necesitatea investiţiei. "Dacă domnul primar ar fi fost convins de importanţa proiectului, l-ar fi introdus în programul din campania electorală".

Mai curat cu podul

În replică, viceprimarul Gheorghe Carp susţine ferm construirea podului, argumentând că el va duce la decongestionarea podurilor Decebal şi Densuşianu, care acum sunt supra-aglomerate. "Oricine ştie că o maşină prinsă în trafic poluează mai mult decât una care traversează rapid oraşul", a amintit Carp, adăugând că Oradea nu se poate compara cu oraşele pomenite de Balaş fiindcă acelea au linii de metrou, poduri cu până la trei benzi pe sens şi, în plus, cursurile de apă nu le traversează în lung, ci uneori tangenţial.

Carp consideră că riveranii nu vor fi afectaţi de noul pod pentru că accesul maşinilor de mare tonaj va fi interzis. Mai mult, fie podul va avea panouri de protecţie, fie blocurile vor fi introduse în programul de reabilitare termică şi vor avea geamuri termopan, cu rol antifonic. Pentru ca orădenii să se poate plimba în continuare pe Splai, podul va avea subtraversări pietonale de genul celor de sub podul Decebal. În plus, pentru a limita poluarea, Primăria ia în calcul amenajarea unei vaste perdele verzi, precum şi "împădurirea" platformei betonate din faţa Sălii Sporturilor.

Pro şi contra

Însă nu numai Primăria vrea pod! "Eu sunt pentru construcţia lui fiindcă traficul pe cele două poduri învecinate e o pacoste. Nu-i normal ca locuitorii străzii Sovata să nu vrea maşini, iar cei din bulevardul Decebal sau Magheru să fie deranjaţi fiindcă sub geamurile lor se circulă bară la bară!", spune orădeanul Duna Şandor.

La fel crede şi preşedintele Camerei Taximetriştilor Bihor, Octavian Raţiu. "Dacă aş fi în locul lui Bolojan aş face podul ăla chiar cu riscul de a supăra 150 de familii. Acum pierzi timp, bani şi nervi ocolind 40 de minute ca să ajungi din Ioşia în Rogerius sau invers. Dacă s-ar face podul, poţi traversa în câteva minute", zice Raţiu.

06 Ovidiu Daescu.jpgÎn schimb, reprezentanţii Agenţiei pentru Protecţia Mediului Bihor (APM) sunt mai rezervaţi. "Deocamdată nu ne-a cerut nimeni avizul de mediu, dar vom analiza documentaţia cu atenţie. Nu putem ignora nemulţumirile populaţiei", zice directorul APM Bihor, Ovidiu Dăescu (foto). Directorul spune că proiectul va mai fi dezbătut public de două ori înainte să intre în Consiliul Local.

Tramvaiul "bate" maşina

Contrar insinuării fostului său consilier, cum că n-ar fi vrut podul, primarul Ilie Bolojan susţine ferm construcţia acestuia. "Podul va fluidiza traficul în mai multe moduri, şi nu numai pentru şoferi. De pildă, odată finalizat, vom interzice accesul auto pe liniile de tramvai din bulevardul Decebal, iar garniturile nu vor mai fi blocate între maşini", zice Bolojan. Primarul crede că atunci când vor realiza că tramvaiul va traversa oraşul mai repede, mulţi orădeni vor renunţa singuri la maşină, iar poluarea va scădea şi ea.

Bolojan recunoaşte că nu a avut construcţia podului pe agenda electorală din 2008. "E adevărat că nu am promis că voi face acest pod, cum e foarte adevărat că nu am promis nici că nu îl voi face. Am propus această investiţie dintr-o necesitate", explică liberalul.

Primarul spune că, pentru fluidizarea traficului în municipiu, se impune construcţia mai multor poduri, inclusiv în zona Silvaş şi peste Peţa. "Podul din strada Dragoş Vodă va descărca toată circulaţia dinspre Podgoria. Din acest motiv va trebui amenajată o stradă, paralelă cu Ecaterina Teodoroiu, care să colecteze circulaţia, iar maşinile să nu mai intre de pe strada Spitalului spre centrul oraşului", arată edilul.

06 Bolojan (mare).jpgPoduri, nu parcări!

Ilie Bolojan (foto) spune că a mizat pe poduri după ce unul din cele mai importante puncte ale programului său, şi anume construcţia de parcări supraetajate, s-a dovedit neviabil din cauza crizei economice: "Au fost firme care au venit în Oradea, au făcut studii, iar concluzia a fost că orădenii nu sunt încă pregătiţi să plătească pentru a-şi parca maşinile în centru. Poate peste 4-5 ani...".

Conform studiilor făcute, singura parcare supraterană care şi-ar amortiza investiţia ar fi cea din spatele Tribunalului, datorită poziţionării ultracentrale şi vecinătăţii unor instituţii ca Prefectura, Consiliul Judeţean, Poliţia sau Judecătoria. "Chiar şi pentru acest amplasament ar fi nevoie ca investitorul să primească în administrare o zonă mai mare, aşa cum e peste tot în lume, pentru că altfel va rămâne cu parcarea goală", zice primarul.

La fel, Bolojan a renunţat la ideea demolării fostei cantine a Primăriei pentru a construi o parcare supraetajată. Primarul ia în calcul doar demolarea garajelor din curtea interioară şi extinderea peste un teren cu ieşire în strada Tudor Vladimirescu. Astfel, orădenii ar avea la dispoziţie o parcare la sol cu 70 de locuri şi cu ieşire spre două străzi. Desigur, contra-cost. Dar în schimb şi-ar putea lăsa maşina la fel de aproape de Primărie ca primarul...


POD CÂŞ
108
de metri lungime va avea viitorul pod, proiectat în diagonală peste Criş, pentru a nu expropria terenuri pe care în ultimii ani s-au ridicat construcţii private


MAI LUNG, MAI SCUMP
Un pod de milioane

Conform studiului firmei Search Corporation, Primăria are de ales între cinci tipuri de pod. Indiferent că va opta pentru un pod din prefabricate de tip T sau U, pentru varianta de pod hobanat, cu arc metalic sau unul mixt din oţel şi beton, costurile sunt estimate la 3 milioane de euro.

"Podul din strada Dragoş Vodă, care va fi construit de o firmă privată pe banii ei, a fost prognozat la 2,5 milioane euro. Cel din Ioşia va fi mai scump pentru că e mai lung cu 20 de metri", explică primarul Ilie Bolojan.

Podul rutier va fi construit cu 60 de metri în aval de actualul pod de pontoane, urmând să lege străzile Oneştilor şi Sovata, în diagonală peste Criş, pentru a nu afecta spaţiul de joacă şi terenurile de sport din zonă.

Pentru a putea propune proiectul în Consiliul Local, municipalitatea va trebui să obţină avizul de mediu, fapt pentru care în circa o lună Primăria va organiza o nouă dezbatere publică. La care e de aşteptat să se lase din nou cu ceartă...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
Pentru "ecolog"
Esti vechi, domle. Te citeam si in 2007 cu comentariile tale intelepte, cand primaria voia sa betoneze malurile Crisului. Acuma sunt nedumerit, esti ecolog la Repcon sau la Selina? Uimeste-ne cu pregatirea ta...
Postat 26 Martie 2010, 20:07 de ROCK
podul este necesar
Ecologistul este un amator fata de un ecolog care este om de stiinta. Normal, este nevoie de acesti amatori dar trebuie sa avem grija ca ei mai si exagereaza. Podul nou este necesar si carcotasii sa ne lase in pace ca nu va afecta nimic. Mai cu seama din acea zona de poate creste ceva bun....
Postat 26 Martie 2010, 13:12 de Ecolog nu Ecologist
poduri necesare
Executati podul de pe Cris cat mai repede, fara sa tineti seama de cei 100, 200, 1000 de locatari din zona, sau de ecologisti care se baga in seama si vorbesc in necunostinta de cauza si fara a avea studii de specialitate care sa confirme cele sustinute de dansii. Amintesc aici ca in Viena, desi este traversata la periferie de Dunare si un canal navigabil esista 2 poduri de cale ferata, 5 rutiere, 2 pietonale doar peste Dunare si 26 de poduri rutiere peste canalul Dunarii ce patrunde in oras(nici nu mai conteaza cate mai sunt de cale ferata si pietonale). La aceste dezbateri publice participa doar cei ce nu au altceva mai bun de facut si vor sa iasa in evidenta. Nu am vazut un ecologist sa se lege de balastierele legale si mai ales ilegale de pe crisuri, de marii poluatori etc. Podurile sunt necesare intr-un oras despartit pe jumatate de un curs de apa. Sunt arterele in care pulseaza viata economica, sociala, culturala samd ale unui oras care se vrea puternic. Realizati un sondaj de opinie pe ambele maluri ale crisului sa vedeti ce parere au si ceilalti oradeni, nu doar cei de pe Sovata , Carpati, Onestilor si Splaiul Crisanei, sa vedeti ce rezultate veti obtine.
Postat 25 Martie 2010, 22:00 de bobi
NU VREM POD RUTIER
PENTRU PARCURILE SITUATE PE O PARTE SI PE CEALALTA PARTE A CRISULUI REPEDE CATI BANI S-AU DAT? VA RUGAM CAND CALCULATI VALOAREA PODULUI SA AVETI IN CALCUL SI CATI BANI S-AU PLATIT PE ACELE PARCURI CE URMEAZA A FI DISTRUSE IN PLUS SE VA MAI ADAUGA SI BANI DATI CELOR DE LA TERENURILE DE SPORT DE CARE VOM FI VADUVITI SAU ACESTEA SUNT CHELTUIELI ASCUNSE?
Postat 25 Martie 2010, 12:04 de GABI
santa
si eu sunt impotriva podului!!!
Postat 25 Martie 2010, 10:55 de santa
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6664 RON
  • 1 EUR = 4.9737 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON