URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 23 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
14 Aprilie 2015, 17:26

Pregătiţi de decolare: Consiliul Judeţean lansează licitaţia pentru zboruri internaţionale de pe Aeroportul Oradea

Pregătiţi de decolare: Consiliul Judeţean lansează licitaţia pentru zboruri internaţionale de pe Aeroportul Oradea AEROPORT LA ŞOSEA. Aeroportul ar putea avea pe viitor şi un terminal cargo, pentru transportarea mărfurilor, primind în acest scop 14,38 hectare din fostul tancodrom, cu acces din şoseaua de centură. De altfel, săptămâna trecută austriecii angajaţi să modernizeze pista au adus pe aici cu 16 TIR-uri o staţie de betoane pe care o ridică peste drum de Auchan
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Vom avea aeroport nou, dar la ce bun dacă orădenii vor zbura ca până acum, doar cu Taromul, spre Bucureşti? Aceasta era întrebarea prefectului Claudiu Pop pentru şefii Consiliului Judeţean, în subordinea căruia funcţionează aeroportul orădean, cerându-le să se grăbească. Motivul? Modernizarea infrastructurii aeroportuare va fi gata în toamnă, dar CJ încă n-a organizat licitaţia pentru cursele externe care să justifice investiţia de 80 milioane lei.

În replică, CJ susţine că a pregătit licitaţia de anul trecut şi anunţă lansarea ei chiar luna aceasta, de competiţie fiind interesate 18 companii. Oradea va concura, astfel, cu Timişoara şi Clujul, dar cu un atu în plus: are singurul aeroport din vestul ţării care va subvenţiona aceste curse!

În delăsare

Dat în folosinţă în 1967 şi niciodată modernizat de atunci, după 1990 aeroportul orădean a intrat pur şi simplu în paragină. În 2008, preşedintele CJ Alexandru Kiss şi vicele Ştefan Seremi îl considerau chiar un ghimpe în coastă, propunând mutarea lui în zona Diosig-Valea lui Mihai, cu argumentul că aici împiedica dezvoltarea oraşului, iar cele 165 hectare eliberate ar fi fost perfecte pentru construcţia de vile, în timp ce în nord, lângă autostradă, ar fi atras mai mulţi clienţi.

Specialiştii au considerat ideea complet neavenită. Pentru un nou aeroport ar fi trebuit cel puţin 100 milioane euro şi 10 ani de lucru, din care 5 pentru măsurarea vizibilităţii, umidităţii, vântului, solidităţii solului. Or, la Oradea poziţionarea este excelentă, cu cele mai puţine zile ceţoase, la nevoie putând prelua şi aterizările care din motive meteo nu pot fi făcute la Cluj ori Timişoara, iar vecinătatea cu oraşul era nu păguboasă, ci dimpotrivă, propice dezvoltării.

Cu toate avantajele, şefii CJ n-au mişcat un deget pentru modernizare, pista s-a degradat continuu, terminalul de călători a ajuns ca o autogară comunistă, iar în 2007, din lipsă de clienţi, Petrom Aviation şi-a închis depozitul de kerosen, determinând şi desfiinţarea ultimei curse externe, operate de Carpat Air spre Verona. Cine a vrut să zboare în Europa a trebuit s-o ia spre Budapesta, Cluj ori Timişoara, aici rămânând doar Taromul, cu aeronave ATR spre Capitală.

Un cincinal de pregătiri

Primul preşedinte al CJ care a decis repunerea aeroportului pe şine a fost Radu Ţîrle. În 2009, acesta a autorizat modernizarea aerogării, cu 4,27 milioane lei de la bugetul CJ şi din veniturile proprii ale aeroportului. La finalul lucrărilor, în 2011, terminalul pentru călători era extins şi recompartimentat conform standardelor Schengen, cu acces şi săli separate pentru cetăţenii UE şi non-UE, cameră pentru azilanţi, salon mama şi copilul, salon de protocol VIP şi cu noi instalaţii de securitate şi comunicaţii.

Mult mai dificilă s-a dovedit modernizarea infrastructurii propriu-zise, în primul rând a pistei, care nu mai putea primi aeronave peste 40 de tone. În perioada 2010-2012 a fost elaborat în acest scop un proiect cu fonduri UE prin Programul Operaţional Sectorial, dar a fost o "reuşită fără loc" deoarece, deşi declarat eligibil, nu a primit finanţare.

Ca nou

Banii au fost alocaţi abia în mandatul actualului şef al CJ, Cornel Popa, iar lucrările contractate în mai 2014 cu asocierea firmelor austriece Porr Construct, Teerag şi Asdaq, plus Col Air Trading din Bucureşti, care şi-au asumat execuţia la 79,9 milioane lei (sub preţul estimat de 101,2 milioane), în 18 luni (până la 31 octombrie 2015), sub trafic, cu închiderea pistei pentru 59 zile şi o penalizare de 50.000 euro pentru fiecare zi de depăşire.

În toamnă, aeroportul ar urma să aibă o pistă nouă, extinsă pe lungime de la 1.800 la 2.100 metri şi pe lăţime de la 30 la 45 metri, şi cu o portanţă (capacitate de a suporta greutatea aeronavelor) majorată de 5 ori (prin creşterea de la 25 la 38 cm a stratului de beton din fundaţia de 145 cm). În plus, aeroportul va avea o cale de rulare de 700 metri lungime, o platformă de îmbarcare-debarcare şi una de garare de 33.000 mp (pentru 6 aeronave, din care două grele, precum Boeing şi Airbus, cu 120-200 locuri), o nouă instalaţie de balizaj şi o uzină electrică proprie.

În 2013 CJ a obţinut şi aprobarea Comisiei Europene pentru subvenţionarea de noi curse, externe, ceea ce face aeroportul orădean cel mai atractiv, căci e singurul din jumătatea de vest a ţării care va subvenţiona operarea lor. Or, companiile "vânează" efectiv facilităţile, făcându-şi baze unde beneficiază de ele. Pentru Oradea, CE a aprobat subvenţionarea pe pasager, cu câte o sumă fixă, timp de 5 ani (descrescător: 20 euro în primul an, 19 în anul II, 18 în al III-lea, 17 euro în anul IV şi 16 euro în ultimul), cu obligarea păstrării curselor încă 5 ani după.

Nu pierdeţi timpul

În condiţiile în care aeroportul va fi modernizat, dar CJ n-a dat niciun semn că ar pregăti licitaţia pentru înfiinţarea noilor curse, prefectul Claudiu Pop (foto) a criticat luna trecută lentoarea instituţiei. "Ar fi păcat să avem aeroportul făcut şi să avem în continuare numai cursele Tarom. Ar însemna că am aruncat banii pe geam", a spus prefectul, atenţionând că o licitaţie cere timp, mai ales dacă va fi şi contestată, exitând astfel riscul ca noua infrastructură să nu folosească, cel puţin o vreme, scopului pentru care a fost realizată.

Şi mai radical era, şi încă din 2012, primarul Ilie Bolojan, care consideră că nu starea pistei e marea problemă, ci managementul aeroportului. Motivul? Târgu Mureşul (cu 74.000 pasageri pe an), Sibiul (225.000 pasageri) ori Bacăul (240.000 pasageri) aveau piste similare Oradiei (62.000 pasageri), dar şi curse internaţionale. "Degeaba modernizăm pista dacă nu aducem curse externe", spunea primarul, convins că "o licitaţie pentru desemnarea operatorilor trebuia deja făcută".

Să fie gata!

Reprezentanţii CJ admit că s-a pierdut timp, dar nu în ultimii doi ani, când s-au câştigat lupte pe trei fronturi. "Am obţinut finanţarea pentru modernizarea infrastructurii, aprobarea pentru subvenţionarea curselor noi şi reînfiinţarea depozitului de carburanţi", spune şeful de cabinet al preşedintelui CJ, Horia Carţiş (foto). Pe de altă parte, zice acesta, CJ a contactat 24 companii care deţin aeronave mari, ideale pentru curse low-cost, iar cu 18 a corespondat pentru înfiinţarea de noi curse.

Între ele, Tarom şi Carpat Air (România), Alitalia, Darwin Airline şi Air Dolomiti (Italia), Air Alps şi InterSky (Austria), KLM (Olanda), Lufthansa (Germania), Croatia Airlines (Croaţia), Air Baltic (Letonia), Adria Airways (Slovenia), Aer Arann (Irlanda), Jat Air (Serbia), TAP Air (Portugalia), Airlinair (Franţa), LOT (Polonia), Lunajets (Elveţia), Wizz Air (multinaţională). "Toate au dat de înţeles că sunt interesate să vină la Oradea numai după încheierea lucrărilor, nu înainte, deoarece înfiinţarea noilor curse presupune planuri de afaceri pe termen lung şi imobilizarea unor resurse, lucruri pe care companiile nu le iau în calcul pe probabilităţi, ci pe certitudini", spune Carţiş.

Acesta a dezvăluit BIHOREANULUI, totuşi, că licitaţia pentru noile curse va fi lansată chiar luna aceasta, fără însă vreo legătură cu atenţionările prefectului. "La sfârşitul lunii vom pune anunţul de licitaţie în SEAP şi în Jurnalul de Operaţiuni al Uniunii Europene".

Ţinuţi de birocraţie

De ce nu a fost demarată procedura mai devreme? Din cauză de birocraţie, atât a UE, cât şi românească, zice Carţiş. Unul din motive e că însăşi CE a schimbat regulile subvenţionării, astfel că facilităţile nu se mai acordă prin sume fixe pe călător, ci prin suportarea de către Aeroport (adică indirect de către CJ) a 50% din tarifele aeroportuare, motiv pentru care a şi trebuit modifiată Hotărârea de Consiliu Judeţean din 2014 privind subvenţionarea. Pe de altă parte, CJ nu are efectiv cele 2,475 milioane euro pe care le va putea acorda companiilor, ci le va împrumuta, având nevoie de aprobarea ANAF pentru credit, care încă nu a sosit.

"Toate detaliile au trebuit incluse în proiectul caietului de sarcini, trimis apoi Consiliului Concurenţei, intermediarul relaţiei cu Comisia Europeană", spune reprezentantul CJ, precizând că demersurile au fost finalizate abia acum, astfel că licitaţia va fi lansată pe baza acestei documentaţii până la finalul lunii. Dacă rezultatul ei va fi contestat şi atribuirea amânată, Carţiş se îndoieşte: "Companiile aeriene nu se contestă între ele cum fac, de exemplu, constructorii noştri". De văzut...


10 PE SĂPTĂMÂNĂ
Zboruri în şase zări

Întrucât caietul de sarcini al licitaţiei pentru noile curse nu este public până la încheierea procedurii, singura certitudine e că Oradea nu va avea, precum Debreţin, zboruri spre Luton (Marea Britanie), reglementările CE interzicând concurenţa între aeroporturile aflate la mai puţin de 100 km unele de altele. În schimb, va concura Timişoara ori Clujul, Master Planul General de Transport al României rezervându-i un statut de Aeroport Regional, cu un potenţial anual de 653.000 pasageri, de 10 ori peste nivelul actual.

La Oradea vor putea fi înfiinţate până la 10 noi curse pe săptămână. Destinaţiile dorite de CJ nu pot fi făcute încă publice, dar Horia Carţiş afirmă că ele vor fi alese dintre cele stabilite printr-o cercetare a Centrului de studii asupra transformărilor urbane de pe lângă Facultatea de Ştiinţe Socio-Umane şi din propunerile marilor companii din judeţ, adică spre Germania, Austria, Italia, Spania, Franţa şi Irlanda. "De ce Irlanda? Surprinzător sau nu, în Irlanda muncesc mulţi maramureşeni, care ar prefera să zboare de la Oradea", zice Carţiş.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
Elvetia, banci, somn linistit pt politicieni
propun ruta de Elvetia, cu aterizare in dreptul bancilor, pt intimitate si siguranta. la cati politicieni sunt in tara asta si la ce valize au acasa pe sub paturi si in pereti, asta va fi cu siguranta cea mai profitabila destinatie!
Postat 15 Aprilie 2015, 19:55 de roger
Si RyanAIR????
Nu s-a gandit nimeni la RyanAIR?????????????? Nu pot sa cred ca o companie care a declarat public si raspicat - INCLUSIV ANUL ACESTA - ca vor sa atage puternic piata din Romania, dorind sa rupa concurenta cu WizzAir si BlueAir sa nu aibe in vedere un aeroport cu o amplasare atat de strategica cum e cel al Oradei. A DISCUTAT CINEVA CU RYANAIR???????????????????????????????????
Postat 15 Aprilie 2015, 09:33 de OradeaCivitas
"... singurul aeroport din vestul ţării care va subvenţiona aceste curse" !!!
OK, contribui şi eu, chiar dacă pentru asta trebuie să-mi vând roata din dos de la bicicletă şi 50% din intenţiile de vot !!! Iar călătorul european care vrea să ajungă la Cluj Baia-Mare spre exemplu o să aterizeze la Oradea şi nu la Cluj, doar pentru că o să aibă reducere de 50% la taxa de toaletă de pe aeroportul nostru înnoit !!! Nu degeaba susţin permanent că acest aeroport trebuie transferat ca proprietate către municipiul Oradea iar Consiliul judeţean Bihor desfiinţat cu totul, dacă astfel nu o să mai aibă nicio treabă decât să împartă traseele de transport cu kiki-carul de la Căcăceni la Birtin şi retur !!!
Postat 14 Aprilie 2015, 20:40 de WinDos
E foarte bine! Time is money!
Asta inseamna un plus pt dezvoltare. Atat cetateanul de rand cat si marii investitori din judet au nevoie de zboruri internationale. Luand avionul din Oradea se economiseste timp si bani.
Postat 14 Aprilie 2015, 17:56 de Valhalla-Asgard
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6712 RON
  • 1 EUR = 4.9758 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON