URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 16 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă suntem prea prost îmbrăcați pentru Qatar Airways? Dacă sacoșele de rafie nu cadrează cu standardul lui Turkish Airlines? Dacă poziția prea apropiată de Debrețin nu e pe placul lui Wizz Air? Dacă Ryanair e un low cost la fel de scump ca orice companie de linie, dar mult mai imprevizibil? Dacă, dacă, dacă... Atunci mai bine zburăm de la Oradea cu frații noștri moldoveni de la HiSky!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
De nu puține ori, pe meleagurile noastre veștile „de bine” se lasă cu surprinzătoare reacții adverse. Dacă trece prin Oradea o vedetă sau un turist oarecare și comite imprudența să-i remarce frumusețea, apar imediat frustrați și nefericiți gata să facă orice vizitator să se simtă, post factum, nepoftit. Îi cer intrusului aspru, cu indignare, ba și cu suspiciune, socoteală. De ce nu s-a plimbat și prin cartiere, să le vadă mizeria...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
24 Ianuarie 2017, 11:37

Planuri de milioane: În ce vrea Bolojan să investească 60 de milioane de euro

Planuri de milioane: În ce vrea Bolojan să investească 60 de milioane de euro PE SUB TRAMVAI. Municipalitatea vrea să construiască un pasaj subteran pe sub Bulevardul Magheru. "Pasajul va începe la capătul parcului Brătianu, va traversa bulevardul pe sub liniile de tramvai şi va ieşi la suprafaţă lângă Inspectoratul de Poliţie", spune primarul Ilie Bolojan
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cine nu îşi face înainte un plan plănuieşte să eşueze. Primarul Ilie Bolojan şi-a stabilit ca obiectiv pentru următorii trei ani realizarea unui pachet de investiţii mare cât tot bugetul oraşului pe un an de zile.

"Avem în vedere investiţii de circa 50-60 milioane euro, care ar urma să fie demarate începând de anul acesta cu finalizare cel târziu în 2019", spune edilul.

Cu gaură în buget

Ilie Bolojan, primar OradeaProvocarea majoră a primarului Ilie Bolojan (foto) pentru anul 2017 este de a menţine ritmul de dezvoltare al oraşului în ciuda scăderii veniturilor la buget. "Guvernul a anunţat o serie de măsuri, aparent bune, care vor avea un impact negativ de cel puţin 2 milioane euro asupra bugetului", avertizează edilul.

Veniturile municipalităţii se vor reduce cu circa 11,9 milioane lei, echivalentul a 2,6 milioane euro odată cu majorarea cu 20% a salariilor bugetarilor, eliminarea impozitului de 3% pe tranzacţiile imobiliare şi anularea taxelor pe eliberarea documentelor de stare civilă, permiselor şi înmatriculărilor auto.

Singurul avantaj al oraşului îl constituie acoperirea integrală de la bugetul central a indemnizaţiilor persoanelor cu handicap şi salariilor asistenţilor acestora, scutind Primăria de cheltuirea a circa 2,5 milioane lei, şi majorarea salariului minim la 1.450 lei, care va aduce municipalităţii venituri suplimentare de 2,4 milioane lei din Impozitul pe Venit Global.

Cap la cap, oraşul va înregistra un buget mai mic cu 2 milioane euro, sumă pe care Bolojan vrea să o compenseze prin măsuri de austeritate. "Vom fi nevoiţi să disponibilizăm câteva persoane şi să reducem la maximum cheltuielile de funcţionare ale Primăriei", spune edilul.

Bani pentru dezvoltare

Potrivit primarului, ţinta municipalităţii este de a aloca şi anul acesta investiţiilor un buget de 10 milioane euro. Suma va fi suplimentată, pe cât posibil, din cofinanţări europene şi parteneriate cu mediul privat, astfel încât bugetul alocat dezvoltării în următorii trei ani să ajungă la 60 milioane euro.

De altfel, în majoritatea cazurilor, municipalitatea plănuieşte să organizeze anul acesta licitaţiile pentru atribuirea lucrărilor, acestea urmând să se finalizeze în 2018. În paralel, Primăria va depune cereri de finanţare din fonduri europene pentru fiecare proiect în parte. "Conform noilor reguli, poţi începe lucrările din fonduri proprii, înainte de semnarea contractului de finanţare, pentru a economisi timp", susţine primarul. Dacă va reuşi să atragă fonduri europene, oraşul îşi va deconta lucrările deja făcute şi va aloca banii altor proiecte, dacă nu, va lucra din propriul buget.

Pod în loc de pasarelă

Pentru anul acesta municipalitatea şi-a propus să înceapă construirea unui pod rutier cu câte o bandă pe sens în locul pasarelei pietonale de lângă fostul Centru de calcul. Gândită să fluidizeze traficul în zona centrală, construcţia va presupune o investiţie de circa 2 milioane euro. La această sumă se vor adăuga cheltuielile cu exproprierea unor terenuri din strada Plevnei şi a clădirii vulcanizării din faţa Clubului Constructorul, pentru a facilita accesul pe pod.

Proiectul municipalităţii a primit deja de două ori avizul negativ al Comisiei zonale pentru monumente istorice, pe considerentul că arată prea "industrial", dar primarul nu renunţă la idee. "Noi am propus varianta unui pod arcuit, sprijinit pe maluri, amintind de cele care au existat în zona centrală. Dacă proiectul nu va primi avizul comisiei, podul va trebui refăcut cu un pilon, ceea ce înseamnă avize suplimentare şi, probabil, alte costuri".

Tramvai şi drum cu prelungire

Primăria pregăteşte şi alte investiţii majore. Cea mai importantă o constituie prelungirea liniei de tramvai de-a lungul pârâului Peţa, începând din zona Calea Aradului până în Nufărul. Estimată la 8 milioane euro, linia va deservi zona comercială Auchan, viitoarea sală polivalentă, campusul şcolar şi cartierul Ceyrat. "Lucrările ar putea începe undeva în vară", spune Bolojan.

Printre priorităţi se mai numără prelungirea drumului rapid din Calea Bihorului, pe la poalele dealurilor, până în sensul giratoriu de la Real II. Noua cale rutieră va asigura o legătură rapidă între cartierele Nufărul şi Episcopia şi va fluidiza traficul pe străzile Republicii, Ştefan cel Mare şi Matei Corvin. Pentru ca deranjul să fie cât mai mic lucrarea va începe anul acesta cu construirea pasajului suprateran care va asigura legătura cu drumul spre Biharia. În paralel, Primăria va lega la noua şosea drumurile din partea dreaptă a străzii Matei Corvin, pentru a scoate traficul din oraş.

În 2017 sunt programate să demareze şi lucrările de reamenajare a străzii Alecsandri. Municipalitatea a înlocuit conductele din subteran, constructorii pregătesc reabilitarea faţadelor clădirilor, aşa că pietruirea străzii ar putea începe în vară. În paralel, urmează să se finalizeze documentaţia pentru reabilitarea Pieţei Ferdinand, care ar putea deveni şantier în 2018. "În cel mult trei ani, zona centrală va deveni preponderent pietonală", promite primarul.

Tunel şi pasaj

Tot pentru 2018 municipalitatea a programat amenajarea unui pasaj, paralel cu Crişul Repede, pe sub liniile de tramvai din Bulevardul Magheru. "Până la sfârşitul anului vom reabilita şi reloca reţelele de termoficare din zonă, ca să nu săpăm de două ori", explică Bolojan. Proiectat cu două benzi pe sens, pasajul subteran va elimina intersecţia de la intrarea pe podul Dacia, care va fi lărgit la trei benzi pe sens, pentru a fluidiza circulaţia.

Mai vechiul proiect de amenajare a unui complex de cinci pasaje, cu trei puncte de subtraversare a turbogiraţiei şi centrului civic, va intra în conservare, din cauza costurilor uriaşe, de peste 20 milioane euro, până la identificarea unor surse de finanţare.

Tot pentru fluidizarea circulaţiei, municipalitatea vrea să construiască în continuarea străzii Universităţii un pasaj suprateran cu două benzi pe sens peste şoseaua de centură. Estimat la 4,5 milioane euro, pasajul va asigura legătura cu parcul industrial Eurobusiness II şi piaţa Obor care urmează să se mute peste drum de cartierul Europa pentru a face loc viitoarei săli polivalente. Construcţia va presupune dezafectarea sensului giratoriu de lângă cimitirul municipal, unde s-au înregistrat mai multe accidente mortale, şi va folosi inclusiv pietonilor care azi îşi riscă viaţa traversând neregulamentar Centura. În fond, aşa e şi normal: ca banii orădenilor să fie cheltuiţi în avantajul lor...


GREAUA MOŞTENIRE
Proiecte de finalizat

Dealul Ciuperca Oradea prăbușitPe lista de priorităţi a municipalităţii orădene apar, inevitabil, proiecte "moştenite" din 2016. Printre acestea se numără refacerea dealului Ciuperca (foto) în urma alunecărilor de teren de anul trecut, finalizarea reabilitării reţelelor de termoficare începând din centru până în cartierul Nufărul şi mobilarea parcului industrial Eurobusiness II. În plus, municipalitatea este obligată să continue procesul de reabilitare a faţadelor clădirilor din zona centrală şi de amenajare de spaţii verzi în cartierele aglomerate, cum ar fi înfiinţarea de părculeţe şi locuri de joacă în zonele Milcovului şi Bumbacului.

Printre "restanţe" se mai numără organizarea de evenimente şi concerte pentru creşterea atractivităţii oraşului, promovarea învăţământului profesional în colaborare cu firmele din oraş şi îmbunătăţirea sistemului de colectare selectivă a deşeurilor prin introducerea taxării orădenilor în funcţie de cantitatea depusă la groapa ecologică.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
12 Comentarii
lucrari a la bolojan
bolojan nu vrea sa investeasca degeaba, el vrea comisionul din lucrari de la firmele apropiate, oricum, aceste firme vin cu idei, ce lucrari sa mai faca pentru bani foarte multi, bolojan e marioneta care se face ca al lui ar fii ideea si ce bine va fii pt oradeni...
Postat 27 Ianuarie 2017, 11:01 de magic
@scortosul
Discutia cu tine, e vanare de vant, asa ca eu unul cedez.
Postat 26 Ianuarie 2017, 10:56 de User anonimizat
@anticomunistul comunist gramatic !
1- podul Decebal, si in proiectul din 1980 daca stii citi, Trebuia sistematizata zona dupa proiectul existent din 1980 ! Tastatura fiind wireless nu scrie cum bat eu si imi da erori pe care nu le mai corectez , daca nu'ti place nu mai citi ce sriu eu. 2 - cu intubarea Petei intreaba'l pe birtinez sau citeste toate articolele din Bihoreanul despre lucrarea asta ! Citeste si nu sta in prosteala ta birtineza cu degetul in nas/gura! # Nu ma vad confuz , tu pricepi greu de tot ca esti sedat de birtinez. 4-Exemple concrete sunt toate lucrarile facute in 2015/2016 Spune'mi tu de una si iti spun eu ce si cum . Incearca sa nu faci gramatica caci nu am timp sa corectez ceea ce sriu. Daca nu'ti convine nu citi , NU COMENTA CE SCRIU, COMENTEAZA ARTICOLUL! LA CARE DIN CELE 4 PUNCTE AI NELAMURIRI "confuzale"???
Postat 26 Ianuarie 2017, 00:20 de scortosul
@scortosul
Amice, usor ca te destrami! Tu cand vorbesti ( ase citi scrii) si intelegi ce spui, ca-ti ies tampeniile pe gura (tastatura) ceva de speriat? 1. Unde dracu ai vazut tu pod cu doua benzi pe sens care sa se descarce intr-o strada cu o banda pe sens? Sau poate ne spui cum se pot face doua benzi pe sens pe strada Carpati! 2. Unde dracu ai citit tu ca se va intuba Peta, odata cu construirea liniei de tramvai? 3. Esti confuz. Una ai spus in prima postare, alta in a doua. Hotaraste-te. 4. Ti-am cerut exemple concrete, nu fabulatii! Hai pa! PS: usor cu gramatica pe scari!
Postat 25 Ianuarie 2017, 23:12 de User anonimizat
@anticomunist comunist
1 - diferenta dintre pasarela auto si pd este ca si cea dintre pasarela auto realizata de administratia birtinezului la capatul strazii Carpati ( subdimensionata fata de traficul din zona inca de la darea in folosinta) si proiectul initial din 1980 care era ( pe vremea aia) prevazut cu 2 benzi pe sens si linie dubla de tramvai. 2- Daca ai fi citit si daca te-ai fi informat ai sti ca linia de tramvai se face peste Peta intubata ! Adica paraul Peta v-a fi intubat si transformat intr-o teava de beton sub pamant (vezi Lacu Rosu) si v-a DISPAREA (adica la adio tu Peta) de pe fata pamantului devenind un canal colector subteran. 3 - Daca memoria nu'ti joaca feste birtinezul a OPRIT extinderea retelei de gaz in oras pentru a proteja TERMOFICARE SA , a proteja mega-prosteala CET-racheta si in acest fel toate zonele intravilane inconjurate de blocurile ceausiste sunt la ora actuala fara o sursa de caldura inafara de lemne !Aici e una din prostelile cu CETul racheta !!! 4 - scuzama ca a aparut din neatentie si nebagare de seama un "v" pe care nu'l pot corecta, regret ca ti-am tulburat inteligenta comunisto-birtineza ! Prin cheltuieli post receptive inteleg eu ( doar eu dar le plateste tot oradeanul inclusive tu desteptule ) lucrarile care se executa ani de zile dupa receptia lucrarilor de baza pentru reparatii, recolelari, regandiri, re...... adica toate prostiile cre se fac inca la lucrarile deja receptionate si date in folosinta : drumul rapid , ciupercaria(!), ..... si cam toate lucrarile "terminate" de catre administratia birtineza ! Satisfacut ???? Mai ai nedumeriri, curiozitali , lacune cognitive ??????? Intreaba numai fii atent ce si cum intrebi sa nu te faci de kk.... cacao ! Am raspuns provocarilor tale birtineze doar sa nu fie cititorii nelemuriti cu privire la mintea ta , ca parerea mea despre tine ramane aceeasi ca data trecuta !
Postat 25 Ianuarie 2017, 20:09 de scortosul
@ anticomunist
Depinde pe unde vine linia noua. DACA linia se face prin spatele Auchan / Jumbo, si o va tine asa pana la Depoul OTL, atunci malul stang va fi afectat, intr-o masura destul de mare. Daca linia se va face prin fata Auchan, atunci Peta nu va fi afectata decat in o mica masura (in zona C. Aradului). Ar trebui vazuta o harta cu traseul gandit de OTL...
Postat 25 Ianuarie 2017, 14:35 de IonutS
@scortosul
1. Spune-ne si noua care e problema cu podul si pasarela, ca n-am inteles. 2. De ce dispare Peta, fii mai explicit. 3. Ce are gazul cu PMO? Singura legatura e doar aceea impartire in zone de Termoficare. Cei care nu sunt racordati la reteaua centralizata de termoficare, azi cu ce se incalzesc? 4. Poti sa ne dai exemple de cheltuieli "post receptive", cum le numesti tu?
Postat 25 Ianuarie 2017, 13:17 de User anonimizat
Visele visate de visator !!!
PODUL ... stie asta care e diferenta dintre un pod si o pasarela auto ? Noua linie de tramvai : ADIO Peta si linia verde din Oradea , o sa faca la schimb un parc dincolo de releul TV ; Pasajul .. OK daca se coreleaza cu giratia de peste Cris, polivalenta .... pentru cine si de ce ???? ;........ dar , DAR lucrarile incepute, receptionate si nefinalizate din 2015-2016 cand se vor finaliza si repara ????????? CAND ???? Despre introducerea incontinuare a gazului in oras nu spune nimic !!! Reteau de termoficare este subdimensionata si cei ce azi nu sunt racordati la ea cu ce se vor incalzi ?? Carbuni nu gasesti, lemnele au disparut ...... cu ce ??????? .. si inca o intrebare : in cererile de finantare vor fi cuprinse si cheltuielile post receptive de reparatii, redimensionari, recalibrari, re......... ????????
Postat 24 Ianuarie 2017, 23:52 de scortosul
Chelul are nevoie de tichie de margaritar!
Sistemul de termoficare in care s-au bagat, in ultimii trei ani, peste 100.000.000 Euro (productie, cogenerare, magistrale, retele secundare, etc) este "sita", pierzand 350.000 l/ora conform celor recunoscute de edili !!! Acum ar vrea inca 60.000.000 Euro ca sa le faca "varza" si sa intregeasaca astfel lucrarile neterminate, dar si pe cele care se vor termina pe cale naturala (aleea expres, dealul, etc). Opriti "nebunul", pana nu ii vine vreo idee sa se gratieze singur, prin vreo hotarare de consiliu pe care ar vota-o septelul de 2/3 pe care il are in grajdul propriu !!!
Postat 24 Ianuarie 2017, 20:50 de WinDos
Mostenire?
Nu inteleg de ce s-a utilizat termenul "mostenire"... ca proiectele amintite mai sus nu-s facute/pastorite de alta administratie ca sa poti zice ca-s "mostenite".
Postat 24 Ianuarie 2017, 13:39 de IonutS
Ghici Ciuperca, ce_i ?
Gropoiu din centru ce va fi ? Parcare ?
Postat 24 Ianuarie 2017, 12:27 de Iness
??
Podul=OK, Tramvaiul=OK , Tunelul =OK ! Polivalenta=fara sens , Pasajul din Centrul civic=de ce nu?
Postat 24 Ianuarie 2017, 11:50 de TDS
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6664 RON
  • 1 EUR = 4.9737 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON