URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 19 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Iată că telenovela dintre președintele Consiliului Județean Ilie Bolojan și un grup de cetățeni din Cheriu începe să capete accente tragice. Deși șeful județului le-a oferit un inel, e drept, un inel metropolitan care trecea prin terenurile lor, cei din Cheriu n-au apreciat gestul romantic și l-au târât prin tribunale, pe motiv că le tulbură posesia și buruienile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ca în fiecare an electoral, o grămadă de aleși își schimbă partidul care i-a ajutat să-și câștige mandatele, perioada pre-electorală fiind comparată cu sezonul de Mercato din fotbal. Atât doar că, deși numitorul comun cu fotbalul sunt banii, în politică ar trebui să conteze și factorul moral. Cum aleșilor nu le pasă, însă, de așa ceva (de doctrine și ideologii nici vorbă, iar de fair-play nici atât), alegătorii n-au decât să spună că politica e prostituție, dar să meargă totuși să-i voteze.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat anul trecut, în octombrie 2023 Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie, extrem de importantă, prin care a stabilit că asiguratorul RCA care nu își respectă obligațiile legale trebuie să fie obligat să plătească penalități de întârziere de 0,2% pe zi de întârziere, adică peste 70% pe an, din suma stabilită de instanță cu titlu de despăgubiri.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.

Piste cu hopuri: Oradea are aproape 34 kilometri de piste pentru biciclişti, însă nu şi o reţea eficientă pentru utilizatori

Piste cu hopuri: Oradea are aproape 34 kilometri de piste pentru biciclişti, însă nu şi o reţea eficientă pentru utilizatori PEDALARE CU RĂBDARE. Harta "velo" a Oradiei s-a extins considerabil în ultimii ani şi ajunge în mai toate zonele oraşului. În multe locuri, însă, bicicliştii nu sunt stăpâni pe piste, ci trebuie să le împartă cu pietonii
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Vrei să circuli "eco" prin Oradea? Nu ai nevoie doar de o bicicletă, ci şi de timp, atenţie maximă şi răbdare...

Reţeaua pentru biciclişti este mult mai mare decât acum cinci ani, oferind circuite care parcurg oraşul din Rogerius până în Nufărul. Bicicliştii se plâng, însă, că reţeaua nu leagă, în mod eficient, cartierele de centrul municipiului, ba mai are şi obstacole, aşadar pistele sunt potrivite mai degrabă pentru plimbări recreative.

Mai mult, dar puţin  

În 2009, Oradea avea 14,5 kilometri de piste pentru biciclişti, şi acelea desenate, nu construite, pe toată lungimea lor. De atunci, situaţia s-a îmbunătăţit. Astăzi, potrivit datelor centralizate de Direcţia Tehnică a Primăriei, pistele din Oradea se întind pe 33,5 kilometri, trasate şi construite, ele ajungând în mai multe cartiere ale oraşului. Spre comparaţie, oraşul e mult în urma Sibiului, un oraş cu o populaţie mai mică decât cea a Oradiei, dar cu o reţea "velo" de 70 kilometri.

În Oradea, cea mai mare parte a circuitelor noi pentru biciclişti a fost finanţată în cadrul unui proiect transfrontalier al cărui scop a fost conectarea Oradiei de localitatea Berettyóújfalu din Ungaria. Astfel, în oraş s-a creat o rută care vine pe Calea Borşului, traversează Bulevardul Dacia, intră pe strada Podului şi urcă pe malul drept al Crişului Repede până în centrul Oradiei, la podul Sfântul Ladislau.

Un alt tronson, conectat de primul, porneşte de la Podul Carol din Ioşia, merge pe strada Oneştilor până pe Calea Aradului, apoi pe strada Padişului, urcând pe malul drept al Peţei, cu traversare pe mai multe străzi, până în capătul celălalt al oraşului, pe Strada Ogorului, în vecinătatea magazinului Praktiker.

Un al treilea tronson realizat în cadrul aceluiaşi proiect străbate strada Podului din Rogerius, continuă pe Bulevardul Ştefan cel Mare, coboară pe strada Lacul Roşu, trece prin Parcul Olosig şi, apoi, după o "gaură" de câţiva zeci de metri fără pistă, continuă pe Bulevardul Decebal până la malul Crişului.

Reţele de relaxare

O pistă mai scurtă a fost amenajată şi pe malul stâng al Crişului, între podurile Densuşianu şi Decebal. De asemenea, din pista de pe malul Peţei, din zona Cantemir, se poate urca pe strada Nufărului, până aproape de Universitatea Emanuel, iar în celălalt capăt al oraşului, din pista ce trece pe Oneştilor şi Padişului se pot parcurge pe două roţi străzile Barcăului şi Veteranilor.

Pe malul stâng al Crişului Repede se poate ajunge cu bicicleta, pe Mareşal Averescu până la podul nou Constantin Prezan. Pe cealaltă parte a râului există o mică pistă pe lângă Parcul Brătianu, care continuă, mai nou, pe lângă Aquapark-ul Nymphaea până la Ştrandul Dinamo şi, în viitor, va fi legată şi ea de Podul Prezan. Alte coridoare se mai găsesc în zona Armatei Române, pe lângă Parcul Bălcescu, în zona Horea şi în Parcul Salca. Totodată, există şi cioturi de piste, nelegate de nimic: una pe lângă Parcul Petofi până la Crişul şi o alta în zona Episcopia.

Chiar şi aşa, reţeaua este destul de extinsă. "Am unde să mă plimb cu bicicleta. Pornesc din Decebal, cobor pe malul Crişului, traversez pe Oneştilor şi apoi pe malul Peţei, până în Nufărul. E doar una dintre rutele pe care le folosesc", spune Monica Rimer, o orădeancă pasionată de plimbările recreative pe "biţă".

Mai bine pe şosea?

Nu toţi orădenii sunt la fel de mulţumiţi, mai ales cei care folosesc bicicleta ca mijloc alternativ de transport. În zona centrală, cu excepţia malurilor Crişului, pistele lipsesc. Spre exemplu, nu există o legătură directă între Piaţa Unirii şi Universitate. Nici în Centrul Civic şi în zona Cetăţii nu există rute pentru biciclişti.

Alţii critică faptul că şi reţeaua existentă ocoleşte punctele de interes, ba mai mult, e "dotată" şi cu obstacole. "Prefer să circul pe şosea. Pe traseele pentru biciclişti sunt prea multe intersecţii, trebuie să stai la prea multe semafoare şi te întâlneşti şi cu borduri", spune Ştefan Fabian, preşedintele unei asociaţii sportive de biciclişti, Wood Fellas.

Reţeaua are minusuri şi din cauza culoarelor trasate pe trotuare, fără extinderea acestora din urmă şi fără delimitarea pistelor prin altceva decât o dungă albă. Exemple sunt destule, între care zona Cantemir spre Nufărul, Lacul Roşu şi Bulevardul Decebal. Pe strada din urmă, în unele locuri, pistele "înghit" aproape tot spaţiul pietonilor. Rezultatul? În multe locuri, uneori din necesitate, alteori din nepăsare, pietonii ocupă spaţiile destinate celor care circulă pe două roţi. "Pietonii cred că orice trotuar li se cuvine", comentează un biciclist.

Nici şoferii nu sunt mai respectuoşi. Bicicliştii se plâng că în zone în care pistele au fost trasate pe marginea şoselelor, cum ar fi Horea şi Mimozei, dau deseori peste maşini parcate.

La înghesuială

Sebastian Miklo (foto), preşedintele Asociaţiei ProBikersSebastian Miklo (foto), preşedintele Asociaţiei ProBikers, care organizează de două ori pe an marşul Critical Mass, cerând mai multe piste şi respect în trafic din partea şoferilor şi pietonilor, apreciază iniţiativele municipalităţii orădene, dar subliniază, la rândul lui, obstacolele peste care dau bicicliştii.

În fiecare zi, Sebastian se încumetă să meargă la muncă din Decebal până în Nufărul pe bicicletă. De la începutul traseului, pe malul Crişului, în zona Podului Decebal, trece printr-un "shared space", o zonă în care bicicliştii împart pista cu pietonii. De asemenea, în zona Cantemir-Nufărul, pista e trasată pe trotuar, iar mulţi pietoni o folosesc pentru plimbări. Pe deasupra, mai sunt şi parcări în apropierea lor. "În zonele acestea e haos. Te întâlneşti cu maşini, cu pietoni, nu te poţi plimba relaxat", spune Sebastian.

În ciuda reclamaţiilor, municipalitatea nu plănuieşte să refacă în viitorul apropiat vreo pistă din oraş, asta şi datorită faptului că, în unele zone, infrastructura nu o permite fără investiţii majore.

Pe viitor…

În schimb, Primăria Oradea are în plan piste noi. Prin programul de bugetare participativă, se va finanţa un traseu de 3 kilometri pe malul Crişului în zona Silvaş. De asemenea, drumul nou care va lega strada Cazaban de Sîntandrei, unde lucrările vor începe curând, este prevăzut şi cu o pistă pentru biciclişti. În plus, Zona Metropolitană Oradea (ZMO) a depus spre evaluare în programul transfrontalier RO-HU 2014-2020 un proiect de realizare a altor două piste tot spre Sîntandrei.

Adrian Foghiş, directorul Zonei Metropolitane OradeaLa solicitarea primarului Ilie Bolojan, ZMO a preluat misiunea de a elabora propuneri de noi culoare pentru biciclişti în Oradea. Până acum, au fost formulate opt propuneri care se referă atât la trasee noi, cât şi la continuarea unora existente, în zone precum Bulevardul Dacia, Gara Centrală, strada Republicii, între Parcul 1 Decembrie şi Cetate. "Ne dorim să existe circuite principale de acces, care să poată fi folosite pentru mersul la muncă şi la şcoală", spune Adrian Foghiş (foto), directorul ZMO.

Deocamdată, însă, fie nu s-au găsit bani pentru ele, fie pe porţiunile cu pricina se fac alte lucrări, cum ar fi înlocuirea reţelelor de apă. Aşa că orădenii care vor să-şi folosească bicicleta pentru mai mult decât plimbări de seară vor face în continuare slalomuri, ba printre pietoni, ba printre maşini...


VARIANTA CIHEI
Pedalare spre Băile Felix

Cristian Laza, primar SânmartinDe mai mulţi ani, biciliştii orădeni spun că extrem de utilă ar fi o pistă care să lege oraşul de staţiunea Băile Felix. Ideea este inclusă în proiectele de dezvoltare ale Zonei Metropolitane Oradea şi ale comunei Sînmartin, primarul Cristian Laza (foto) spunând că vrea să amenajeze, din bugetul local, o pistă de 7 kilometri între Oradea şi Cihei. "Odată asfaltat drumul Oradea - Cihei, vrem să amenajăm o pistă pentru biciclete prin pădure, care să iasă în Băile Felix la subtraversarea de lângă Casa pădurarului, oferindu-le bicicliştilor posibilitatea să se deplaseze în siguranţă la aer curat", spune Laza. Proiectul este în fază incipientă, deci orădenii şi turiştii mai au de aşteptat.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
12 Comentarii
Bihoreanoradean
Nu-i nici una nici alta
Postat 26 Mai 2018, 17:59 de Sandu1201
@ sandu
Normal că te speli cu șampanie, porți ghiul și asculți manele :)
Postat 26 Mai 2018, 16:37 de User anonimizat
Bihoreanoradean
Ma spăl cu șampanie
Postat 26 Mai 2018, 16:04 de Sandu1201
Biciclist si sofer
Dar bicicleta e vehicul, deci circula pe strada. E perfect legal. Dar circula nu sare sau face wheelie. An circumstances mult cu bicicleta și în oraș și în afara și nu mă simțeam în pericol.
Postat 25 Mai 2018, 22:46 de poiu
@ sandu
Mă bucur că le-ai descoperit și tu într-un final.. poate aș te speli pe gura înainte să comentezi/postezi aiurea
Postat 25 Mai 2018, 20:00 de User anonimizat
Bihoreanoradean
Mai trebuie sa înveți mult. Despre cum e la oraș. E fain avem toaletă in casa drumuri asfaltate , becuri , etc
Postat 25 Mai 2018, 19:17 de Sandu1201
@ sandu
Poate că au, poate că nu au, ideea e că am vrut să mă exprim elegant vizavi de ce făceai tu în UK..
Postat 25 Mai 2018, 17:55 de User anonimizat
Bihoreanoradean
Poate vinitura in ORADEA , după comportament esti de la Vascau , ca doar si ala e oras. Apropo Englezii nu au capsuni.
Postat 25 Mai 2018, 17:47 de Sandu1201
@ sandu
Nu stiu de ce imi bat capul cu tine dar incerc sa iti explic: ma refeream in special la cartierele de blocuri care sunt predominante in Oradea si care da, au fost gandite si sistematizate pe vremea lui Ceasescu. Daca ne uitam la istoria orasului discutam despre niste sate care s-au unit si au format Oradea (apropo de sate si de taranii de la oras). Si sa stii ca sunt nascut si crescut in Oradea asa ca esti un pic pe langa.. Apropo: esti tot la cules de capsuni si acum prin Anglia? sau pe unde mai rupi sapa?
Postat 25 Mai 2018, 12:48 de User anonimizat
Bihoreanoradean
Vai samar de capul tau. Infrastructura orașului ORADEA a fost creata in perioada comunistă? ...
Postat 25 Mai 2018, 12:16 de Sandu1201
Minti odihnite
Inteleg preferintele biciclistilor: piste libere, lungi fara deranj, fara pietoni, carucioare, masini parcate.. Si mie mi-ar placea cand sunt pieton sa am trotuare mari si late iar cand sunt sofer sa nu ma deranjeze nimeni in trafic.. Sa fim seriosi: infrastructura orasului a fost creata in perioada comunista pentru un numar mult mai mic de locuitori. Pentru ca suntem multi si inghesuti e de inteles ca orice modificari vin cu sacrificii de o parte si de alta.. Unii le accepta, altii mai putin..
Postat 25 Mai 2018, 10:28 de User anonimizat
Degeaba
Degeaba avem 34 kilometri, sau vom avea 340 kilometri ,daca oamenii se plimba/isi plimba copii si masinile parcheaza pe aceste piste.
Postat 25 Mai 2018, 08:39 de Citizen
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5614 RON
  • 1 EUR = 4.9715 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON