URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
26 Iunie 2015, 07:34

Piste către nicăieri: Primăria a investit în amenajarea de piste ineficiente pentru biciclişti (FOTO)

Piste către nicăieri: Primăria a investit în amenajarea de piste ineficiente pentru biciclişti (FOTO) CU OBSTACOLE. Deşi amenajate special pentru biciclişti, pistele sunt pline cu obstacole, de la pietoni (foto 1), la maşini (foto 2) şi chiar TIR-uri (foto 3). Un ciclist poate cădea oricând pentru că a alunecat pe pietriş (foto 4), a dat într-o baltă (foto 5) sau pur şi simplu i-a ieşit, ca din pământ, un stâlp în faţă (foto 6)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

2 milioane euro cheltuiţi, 23 kilometri de pistă construiţi, niciun efect! Bicicliştii orădeni, în număr tot mai mare, circulă tot printre maşini şi pietoni.

"Pistele din oraş au fost făcute de oameni care nu folosesc biciclete. Nu au fost gândite să facă legătura între cartiere şi centru, ci doar pentru agrement. Porneşti dintr-un punct şi când te-ai plictisit de pedalat te întorci...", spune Mircea Crăciun, vicepreşedintele asociaţiei ProBikers.

Pe două roţi

Te deplasezi rapid, economiseşti bani şi câştigi sănătate. Într-un oraş cu peste 25 de şantiere, cu podul din centru închis pentru reparaţii şi traficul tramvaielor pe jumătate suspendat, bicicleta ar trebui să fie mijlocul de locomoţie ideal. Dar nu este!

"Pistele de biciclete, atâtea câte avem, sunt nefolosibile. Te poţi plimba pe malul Crişului Repede, al pârâului Peţa şi cam atât. Ar trebui să existe o legătură între cartiere şi centrul oraşul, între gară şi principalele obiective ale oraşului, drumuri pe care să poată ajunge copiii la şcoală şi adulţii la serviciu", spune Mircea Crăciun (foto), vicepreşedintele celei mai cunoscute asociaţii orădene care apără drepturile bicicliştilor.

Părerea lui este împărtăşită şi de alţi biciclişti. "Ca să ajungi în centru cu bicicleta trebuie să intri în trafic, ceea ce e foarte periculos. Toate pistele sunt nişte prostii. Singurul lucru bun este că se poate ajunge din Borş în Nufărul pe o pistă legată, dar şi aia întreruptă de şosele", povesteşte un orădean.

Scurtătura către Nufărul

În vreme ce şoferii înjură în maşini şi pasagerii în tramvai, la ore de vârf, un biciclist neantrenat poate ajunge în doar 15 minute de la CET I la podul Sovata, şi apoi, de-a lungul străzii Oneştilor, în alte 10 minute până pe malul Peţei în spatele Auchan. De aici, pedalând lejer, poate ajunge în tot atât timp în staţia de tramvai de la statuia lui Dimitrie Cantemir, în alte 5 minute în strada Seleuşului şi, de aici, în 10 minute, la şoseaua de centură. Practic, drumul de la CET-ul I din Şoseaua Borşului la CET-ul II, din celălalt capăt al oraşului, în strada Ogorului, poate fi făcut în mai puţin de o oră. La concurenţă cu maşina!

Trebuie doar răbdare şi atenţie. Nu de alta, dar pista construită din bani europeni şi încă nefinalizată este rezervată bicicletelor doar declarativ. Practic, la fiecare 5 minute biciclistul dă peste un pieton ieşit la plimbare şi la fiecare 10 minute descalecă pentru că drumul se opreşte în şosea. "Tot timpul apar conflicte. Şoferii parchează pe pistă, pietonii se plimbă pe ea ca pe trotuar, iar dacă cobori în şosea, rişti un accident. Soţia mea a fost lovită cu maşina pe zebră", povesteşte Istvan Demeter. Practic, nu există biciclist veteran care să nu fi fost frecat de o maşină sau pus la pământ de un pieton...

Stricată de nouă

De altfel, bicicliştii îşi riscă pielea inclusiv pe noua pistă transfrontalieră Oradea - Berettyoujfalu, deşi aceasta e total separată de E 60. Cei circa 8 kilometri de la ieşire din oraş până în vamă pot fi făcuţi în circa o oră de pedalat lejer. La ceas de seară, experienţa ar fi chiar plăcută dacă n-ar ieşi din curţi, să muşte de roată, câinii de la fabricile din zona industrială, dacă pista nu ar fi întretăiată de şanţuri acoperite de mântuială, dacă asfaltul n-ar fi acoperit de pietriş alunecos spălat de ploi de pe şosea, iar boscheţii n-ar creşte printre garduri.

Mai mult, în Sîntion localnicii îşi lasă maşinile direct pe pistă, iar în Borş drumul dă direct în aripa unor TIR-uri. Pista, încă nerecepţionată, are deja vopseaua roşie spălată de ploi. "Nu vom recepţiona lucrarea până când constructorii nu vor readuce carosabilul la starea iniţială în urma săpăturilor făcute de RCS&RDS, iar pista nu va fi revopsită cum trebuie", spune Mihaela Neag (foto), manager de proiect în cadrul Primăriei.

Investiţia a început cu tronsonul Borş - Piaţa Ferdinand, după care, din economiile făcute în urma licitaţiei, s-a construit şi tronsonul dintre Podul Carol I şi CET II. "Ne-am fi dorit să ducem piste prin oraş, dar a trebuit să alegem trasee pe care au fost deja executate lucrări de infrastructură pentru ca pista să nu trebuiască apoi spartă pentru noi lucrări", motivează Neag. Şi cel de-al treilea tronson - care acum se scoate la licitaţie şi trebuie finalizat până la sfârşitul anului - urmăreşte aceleaşi condiţii...

Mintea de pe urmă...

Biciclist pasionat, viceprimarul Huszar Istvan (foto) a gândit, totuşi, pentru cel de-al treilea tronson un traseu care să lege cartierul Rogerius de centrul oraşului. În prezent, orădenii care vor să circule prin oraş pot folosi doar malul Crişului şi al Peţei, strada Horea, Calea Republicii, strada Universităţii şi alte porţiuni de străzi. Noua pistă va porni din bulevardul Dacia, va înainta de-a lungul străzii Podului, cu continuare pe Ştefan cel Mare şi coborâre pe Lacul Roşu prin parcul Mihai Viteazul până la malul Crişului. "Odată ce vom avea această pistă, locuitorii din Rogerius, Oncea şi zona de deasupra gării vor putea ajunge mult mai uşor la podul Decebal şi de acolo în centru", spune viceprimarul.

Aceeaşi investiţie mai numără tronsoane care leagă strada Barcăului de Lipovei, Calea Republicii de stadionul Iuliu Bodola, viitorul aquapark Nymphaea de bulevardul Magheru şi Parcul Bălcescu de Biblioteca Gheorghe Şincai şi apoi de malul Peţei. "Adevărul este că pentru a avea o reţea de piste pentru biciclişti funcţională va trebui să facem unele străzi cu sens unic şi să desfiinţăm unele locuri de parcare", spune Huszar.

După ani de zile în care oraşul a fost dominat de maşini, treptat, ar putea deveni unul al bicicletelor, conform proverbului cu roata care se-nvârte. Atâta doar că se urneşte foarte greu...


ÎN CREŞTERE
Invazia bicicletelor

Considerată ani de zile un mijloc de locomoţie rezervat copiilor, excentricilor şi celor care nu au bani de maşini, bicicleta a reînceput să recâştige teren odată cu aglomerarea străzilor. Numărul bicicliştilor a crescut treptat. "La prima ediţie a marşului Critical Mass abia dacă am fost 50 de oameni, pentru ca la ediţia de anul acesta să fim deja peste 1.000", spune Mircea Crăciun, vicepreşedintele ProBikers.

Şi angajaţii chioşcului I’velo, de închiriat biciclete, din Parcul 1 Decembrie, spun că numărul bicicliştilor este în creştere. "În general se dau cam 30 de biciclete pe zi, dar duminica după-amiază sunt închiriate toate cele 65", spune vânzătoarea.

La rândul lor, comercianţii spun că afacerea este în continuă creştere. "Vânzările cresc cam cu 10-15% pe an. Asta fără să luăm în calcul vânzările hypermarket-urilor şi cele din piaţă", spune Kiss Elek, patronul a două magazine de profil. Orădenii caută biciclete multifuncţionale, care să poată fi folosite atât pe teren accidentat, cât şi în oraş. "La noi nu a ajuns, ca în Bucureşti, moda city-bike-urilor elegante, cu aripi de protecţie, pe care să poţi merge la muncă în costum", spune patronul.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Piste ineficiente pentru biciclisti,insa eficiente in..... praduirea banului public
Piste de biciclete fara continuitate ,fara aspect si funtionalitate (vezi pistele din Amsterdam)spre nicaieri. Proiecte de demolare(dezvoltare,prosperitate si progres!!!???) a Oradiei facute de diletanti in graba, fara acord de mediu,fara autorizatii, fara dezbatere publica,fara consultare publica. Opinia publica? La vot! .. sa spuna Da.Acum va dam si Luna de pe cer...maine,om mai vedea. URA SI LA GARA,asta e Legea, pe care voi trebuie sa o respectati,...noi alesii, NU.(23 Aprilie 2015, postat de platona ). Deci,incet,incet ajungeti la vorba noastra, a "carcotasilor" a celor care se "impotrivesc dezvoltarii si progresului urbei",a celor care nu sunt de acord cu proiectele paranoice ale primarului Bolojan,facute pe genunchi,in "dorul lelii",fara utilitate publica al dispretului fata de opinia ceteanului oradean si a cheltuirii banului public. Aceste piste de biciclete realizate la Oradea sunt cel mai bun exemplu de PRADUIRE a banului public. Majoritatea lor au fost realizate prin marcarea trotuarelor cu linii continue sau intrerupte ...si atat.In cartierul Nufarul,o astfel de pista este trasata pe mijlocul trotuarului ,trece prin statia de tramvai prin fata bisericutei ortodoxe.. ..cu biciclistii" spotivi "ai lui Bolojan creand panica printre trecatorii "neatenti "la marcaj."Cei babo,nu vezi ca aici e pista de biciclete ?" - asa era apostrofata o babuta care era cat pe ce sa fie facuta una cu trotuarul,de un biciclist,mandru ca e contemporan cu omul Bolojan,omul care dezvolta Oradea.Bravo Bihoreanul,asa macar una si pentru binele oradeanului.Timid,dar..e un inceput.
Postat 27 Iunie 2015, 00:48 de platona
Mens sana in corpore sano
N-ar strica zic eu ca proiectantii acestor piste sa faca mai mult sport(dar in niciun caz sah) pentru o mai buna oxigenare a creierului.
Postat 26 Iunie 2015, 22:47 de User anonimizat
Post investitie
Noi avem o problema la capitolul post investitie. Ceea ce inseamna ca o lucrare nu e gata fara o mentenanta post investitie si cu sarcini bine trasate de intretinere. Daca avem pioste de bicilclete nu e suficient sa fie finalizata lucrarea ea mai are nevoie de mentenanta. Orice se investeste mai trebuie si intretinut altfel investitia devine ineficienta sau nu poate fi folosita din motivele sus enumerate in articol. Eu popun municipalitatii ca dupa o astfel de investitie sa se contracteze o firma careia sa-i dea in administrare aceasta pista, spre intretinere care sa includa tot. Sa i se predea cu tot ce are ea marcaje semnalizari balize etc si acea firma sa-si ia angajamentul spre intretinere. Daca un stalp este acrosat el sa fie repozitionat, sau daca apare o balta ea trebuie reclamata si remediata portiunea unde este balta, pietris vazut din ce cauza este acolo cum a ajuns si ce se poate face sa nu se mai intample. S.A.M.D totul e de conceptie si de educatie educatia se face prin noi prin oameni care administreaza si spun lucrurilor pe nume.
Postat 26 Iunie 2015, 10:56 de cristi_lucaci2002
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON