URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
31 August 2016, 16:33

Pas în spate: Guvernul reclasifică toate localităţile României, coborând cu o treaptă "rangul" Oradiei

Pas în spate: Guvernul reclasifică toate localităţile României, coborând cu o treaptă 'rangul' Oradiei "DIN PIX". Deputatul Cseke Attila (stânga) a anunţat că UDMR se opune proiectului de reclasificare a localităţilor, conform căruia Oradea devine doar pol regional secundar (dreapta), pe motiv că ar fi fost făcut "din pix". Politicianul susţine că polii rurali de dezvoltare Bratca, Dobreşti, Suplacu de Barcău, Tileagd, Tinca şi Vadu Crişului acoperă doar o parte din judeţ, Valea Ierului în nord şi Ţara Beiuşului în sud-est fiind lăsate pe dinafară. Fals, deoarece "super-comunele" au rolul de a deservi tocmai zonele aflate la mai mult de 25 km de oraşele şi municipiile al căror număr este suficient
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

De 26 de ani România îngraşă o administraţie monstruoasă. Deşi din 1989 populaţia a scăzut, de la 22 de milioane de locuitori, sub 20 de milioane, comunele s-au înmulţit de la 2.706 la 2.861, oraşele de la 189 la 217, iar municipiile de la 47 la 103. Urmarea? Nicidecum urbanizarea reală, de vreme ce locuitorii au rămas tot cu latrine în fundul curţii, ci creşterea impozitelor şi a puzderiei de primari, aşa că din cele 3.181 unităţi administrativ-teritoriale 2.506 trăiesc din fondurile de la bugetul central, neputând plăti singure nici măcar salariile propriilor angajaţi.

Pentru prima oară după 1990, Guvernul dă semne că vrea să taie din coada vulpii. Invocând necesitatea unui nou plan de amenajare a teritoriului, Ministerul Dezvoltării şi Administraţiei Publice a elaborat un proiect ce vizează reclasificarea tuturor localităţilor, după criterii obiective, fapt ce poate determina fenomenul invers fărâmiţării de până acum - unificarea unor localităţi.

De sus în jos

De un cincinal, politicienii pun carul înaintea boilor. Deşi nevoia unei reforme administrativ-teritoriale este evidentă, dată fiind fărâmiţarea actualei organizări, au tot croit planuri de sus în jos pentru regionalizare, prin adăugarea încă unui palier de organizare, supra-judeţean. Doar în privinţa numărului şi alcătuirii regiunilor nu au căzut de acord.

Tema a fost lansată în 2011 de preşedintele Traian Băsescu, nemulţumit că cele 8 regiuni de dezvoltare economică înfiinţate în 1998 pentru absorbţia fondurilor UE sunt ineficiente, astfel că a propus desfiinţarea celor 41 judeţe şi înlocuirea lor cu 12 regiuni administrative, care să preia atribuţiile consiliilor judeţene şi să elaboreze proiecte de amploare trans-judeţeană. UDMR s-a opus vehement, cerând ca judeţele să rămână cum sunt, iar pe lângă ele să fie înfiinţate 16 regiuni de dezvoltare, între care două musai cu populaţie majoritar sau semnificativ maghiară: "Ţinutul Secuiesc" (Harghita, Covasna, Mureş) şi "Partium" (Bihor, Sălaj, Satu Mare).

Motivând că România trebuie să fie pregătită pentru exerciţiul bugetar 2014-2020 al UE, care va finanţa preponderent proiecte regionale, Guvernul Ponta a vrut ca regiunile de dezvoltare să devină regiuni administrative, preluând atât din competenţele guvernamentale, cât şi din cele judeţene. Adică o struţo-cămilă: descentralizare şi centralizare în acelaşi timp.

Nimic despre regionalizare 

Fără a aborda subiectul regionalizării, proiectul noului Plan de Amenajare a Teritoriului Naţional (PATN), lansat acum două săptămâni de Ministerul Dezvoltării şi Administraţiei Publice condus de vicepremierul Vasile Dâncu (foto), ţinteşte spre împuţinarea UAT-urilor, dar clarificând întâi statutul fiecăreia, de la comună la municipiu. Argumentul? "Tendinţa de creştere a numărului de localităţi nu este fundamentată de tendinţa de scădere a populaţiei. Între 1992-2011 numărul UAT-urilor urbane a crescut cu 23% în timp ce populaţia urbană a scăzut cu 19%, iar gradul de urbanizare (n.r. - dotare) a oraşelor a scăzut de la 54,3% la 52,8%".

În consecinţă, în secţiunea a IV-a, privind reţeaua de localităţi, noul PATN propune reclasificarea tuturor UAT-urilor în funcţie de statutul actual, poziţia geografică, demografie, rolul socio-economic în reţea (legăturile din aceeaşi arie funcţională), echipare şi dotare (căi de comunicaţii, sedii de instituţii) şi valenţele culturale, stabilind totodată riguros condiţiile pentru înfiinţarea a noi comune şi indicatorii ce permit avansarea la oraş şi la municipiu.

Oradea "degradată"

Proiectul clasifică UAT-urile urbane în şase categorii, prima fiind Capitala, "de importanţă naţională şi europeană". Într-o a doua categorie, dacă până acum erau municipiile de rangul I (Oradea fiind între ele, alături de Bacău, Braşov, Cluj, Constanţa, Craiova, Brăila, Galaţi, Iaşi, Piteşti, Ploieşti, Timişoara şi Târgu Mureş), vor exista doar cinci "poli regionali principali cu potenţial transnaţional": Cluj, Constanţa, Craiova, Iaşi şi Timişoara, care au peste 250.000 locuitori proprii şi 400.000 în aria funcţională, instituţii de interes naţional, cel puţin o universitate cu peste 10.000 studenţi sau cu specializări unice, spitale de categoriile I şi II ori monoprofil de înaltă competenţă şi un centru de cercetare-dezvoltare de importanţă naţională.

Neavând destui locuitori şi nici localităţi aparţinătoare, deşi îndeplineşte celelalte criterii (de pildă centru de dezvoltare în geotermalism şi centru de excelenţă NATO, deci transnaţional), Oradea e "degradată" în a treia categorie, de "poli regionali secundari", în rând cu alte municipii "decăzute", precum Bacău, Braşov, Brăila, Piteşti, Ploieşti, Galaţi, Târgu Mureş, plus Arad, Botoşani, Buzău, Baia Mare, Drobeta Turnu Severin, Piatra Neamţ, Satu Mare, Sibiu, Suceava şi Râmnicu Vâlcea. Toate aceste 18 municipii au, potrivit proiectului, o populaţie proprie de peste 100.000 locuitori şi 300.000 în aria funcţională, instituţii de interes judeţean/supra-judeţean, aeroport, spitale de categoria III şi IV sau V.

În realitate, însă, din acest punct de vedere clasificarea e criticabilă, de pildă pentru că alătură municipii ce au aeroport şi spitale de gradul I şi II (Oradea, Târgu Mureş, Piteşti, Ploieşti) cu altele, minore, deservite de spitale de gradul III şi IV sau V, fără aeroport şi chiar fără 100.000 locuitori (cum este, de exemplu, Drobeta Turnu Severin).

Bihorul, cu oraşe codaşe

O a patra categorie de municipii este cea a "polilor judeţeni principali", cu peste 40.000 locuitori proprii şi 200.000 în aria funcţională, sedii administrative judeţene, filială universitară/unitate postliceală şi spital de categoria III şi IV sau V: Alba Iulia, Bistriţa, Reşiţa, Sfântu Gheorghe, Târgovişte, Târgu Jiu, Miercurea Ciuc, Deva, Călăraşi, Slobozia, Giurgiu, Slatina, Zalău, Alexandria, Tulcea, Vaslui şi Focşani.

În clasa a V-a vor fi "municipii şi oraşe poli judeţeni secundari" cu peste 20.000 locuitori proprii şi 50.000 în zona de influenţă şi cu filială universitară/unitate postliceală. Niciun centru urban din Bihor nu e inclus în această categorie, din care la nivel naţional fac parte 43 de localităţi precum Dej, Turda (Cluj), Mangalia şi Medgidia (Constanţa), Lugoj (Timiş) etc.

A şasea clasă cuprinde 76 de municipii şi oraşe "centre urbane cu rol zonal", cu peste 5.000 locuitori proprii şi 30.000 în aria funcţională, liceu/grup şcolar, spital de categoria IV sau V ori centru de permanenţă şi instituţii de importanţă locală, în listă fiind cuprinse, din Bihor, municipiile Beiuş şi Marghita, plus oraşele Aleşd, Salonta şi Valea lui Mihai, echivalente din acest punct de vedere cu Rupea, Zărneşti (Braşov), Brad (Hunedoara), Borşa (Maramureş) etc.

Următoarea clasă este a oraşelor "centre urbane cu funcţii specializate", subordonate unui municipiu din categoriile I-IV şi caracterizate printr-un anume specific (turistic, economic, rezidenţial etc), cu acces la drumuri naţionale şi magistrale feroviare, cu liceu/grup şcolar. În ea sunt incluse din Bihor oraşele Ştei, Nucet, Vaşcău şi Săcueni, iar din ţară localităţi precum Câmpia Turzii, Gherla (Cluj) ori Predeal, Râşnov (Braşov). O ultimă categorie de oraşe sunt cele "cu caracteristici rurale", cu 30% din populaţie ocupată în agricultură şi cu mai puţin de 50% din străzi modernizate, din aceasta nefăcând parte niciun oraş din Bihor.

Super-comune şi de rând

În ce priveşte UAT-urile rurale, noul PATN prevede două categorii, prima fiind cea a comunelor "poli rurali", cu minimum 2.000 locuitori, cu acces rutier/feroviar, cu rol de "centru" în zonele lipsite de oraşe pe distanţe de minimum 25 km şi cu potenţial de dezvoltare socio-economică, în sensul că pot prelua servicii teritoriale în sănătate, educaţie, comerţ şi servicii.

Pentru Bihor, proiectul consacră 6 asemenea UAT-uri: Bratca, Dobreşti, Suplacu de Barcău, Tileagd, Tinca şi Vadu Crişului, echivalente din acest punct de vedere cu alte 177 din ţară, precum Albac, Arieşeni (Alba), Bran, Feldioara (Braşov), Aghireş, Beliş, Ciucea (Cluj) etc.

În fine, cealaltă categorie rurală e formată din "alte comune", cele obişnuite, pentru care documentul nu are prevederi speciale.

Invitaţie la unificări

Proiectul reglementează, în premieră, că "avansarea" unei localităţi de la o categorie la alta se poate face la propunerea consiliilor locale sau a Guvernului, cu consultarea populaţiei prin referendum, dar şi a instituţiilor implicate, însă numai cu condiţia ca UAT-urile urbane să îndeplinească minimum 6 indicatori, iar cele rurale minimum 9 indicatori privind demografia, infrastructura, dotările etc. Ca urmare, nu va fi suficient ca politicienii să propună transformarea unor sate în comune sau a unor comune în oraşe, acest lucru urmând să fie imposibil dacă localităţile nu au servicii edilitare pe măsură.

În sens invers, "degradarea" UAT-urilor la categorii inferioare va fi imposibilă prin intervenţiile factorului politic sau administrativ, acest lucru fiind posibil doar prin depopulare sau degradarea, la propriu, a infrastructurii şi echipării edilitare. În asemenea cazuri, însă, noul PATN încurajează unificarea localităţilor până la finele anului 2025, urmând ca din 2016 localităţile care pierd masiv populaţie, au în componenţă sate cu mai puţin de 100 locuitori şi nu îndeplinesc anumite standarde edilitare să fie unificate la iniţiativa Guvernului, prin lege.

Noua clasificare are avantajul că permite oraşelor mici cu sate aparţinătoare şi cu caracteristici rurale (majoritare în toată ţara) să acceseze atât fonduri UE, cât şi guvernamentale pentru dezvoltare rurală, ceea ce în prezent nu este posibil. Tot din punct de vedere financiar, noua clasificare poate fi atât în interesul administraţiilor locale, căci proiectul favorizează investiţiile guvernamentale în zonele mai slab dezvoltate, cât şi al cetăţenilor, care vor putea beneficia de o fiscalitate redusă, conformă rangului real al localităţilor.

Deocamdată, proiectul noului Plan de Amenajare a Teritoriului ce prevede reclasificarea localităţilor a fost lansat în dezbatere publică, urmând ca în următoarea sesiune a actualului Parlament să fie analizat şi de senatori şi deputaţi, de al căror vot depinde să devină lege.


UDMR, CONTRA
Trufii provinciale

În timp ce partidele sunt încă în vacanţă, UDMR le-a luat faţa, devenind săptămâna trecută prima formaţiune care a anunţat, prin deputatul Cseke Attila, că se opune reclasificării localităţilor. Deşi noul PATN nu vizează regionalizarea, Cseke susţine că ar continua "regionalizarea pe şest" începută de guvernările Boc şi Ponta, când instituţii precum Inspecţia în Construcţii şi Direcţia Regională Vamală au fost mutate de la Oradea la Cluj.

Cseke afirmă că Oradea va fi "degradată" prin aşezarea în categoria polilor regionali secundari laolaltă cu Drobeta Turnu Severin sau Buzău, omiţând însă să menţioneze că în aceeaşi categorie sunt şi municipii foarte dezvoltate ca Braşovul, Piteştiul şi Ploieştiul.

Speculând, probabil, necunoaşterea proiectului, Cseke susţine, de asemenea, că ar fi neconstituţional, deoarece forţează unirea unor localităţi, dând exemplul Diosigului. În realitate, Diosigul e menţionat în proiect între localităţile care au pierdut în ultimele decenii minimum 30% din locuitori (mai precis 30,8%), alături de alte comune bihorene (Şinteu -38,8%, Criştioru de Jos -31,4%, Cărpinet -30%), fără ca acest lucru să însemne că din 2025 vor fi absorbite de alte localităţi, ci că li se recomandă să absoarbă ele localităţi mai mici cu care sunt învecinate.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
PNDL2
(6) "Politicianul (Cseke Attilla) susţine că polii rurali de dezvoltare Bratca, Dobreşti, Suplacu de Barcău, Tileagd, Tinca şi Vadu Crişului acoperă doar o parte din judeţ, Valea Ierului în nord şi Ţara Beiuşului în sud-est fiind lăsate pe dinafară, ca să nu mai vorbim despre distanţele mici între comunele identificate ca poli rurali. Diosig, pe care vrem să-l unificăm cu altă comună, are mai mulţi locuitori decât patru dintre cele şase identificate ca poli rurali" – are dreptate, Valea Ierului, Diosig – ar putea bine fi trecut ca si comuna cu importanta regionala chiar daca e etnie maghiara acolo; in Tara Beiusului insa exista orase destule (Stei, Nucet, Beius, Vascau). (7) "Comunele bihorene în care s-au produs scăderi accentuate de populaţie (peste 30%), în perioada 1991–2012 (în calculul indicatorului a fost luată în considerare fragmentarea administrativă, respectiv divizarea comunelor), sunt: Şinteu – 38,8%, Derna – 33,8%, Criştioru de Jos – 31,4%, Diosig – 30,8%, Cărpinet – 30,00%." Derna (2,6k loc) – e drept c-o fi scazut populatia, dar e departe s-o dai la pachet alipita unui alt UAT. Doar cu eventuala dezmembrare a satelor si alipiri diferite – si asa, o sa fie probleme cu drumurile comunale care nu ofera conexiunile bune si drepte. Iar sa n-ai primarie decat la 10-15km distanta de casa, e cam nasol. Cristisoru de Jos (1,5k loc) – (de care apartine si satu Balc cu 10 locuitori) – ar merita unita cu comuna Carpinet (2k loc), poate si cu dezmembrari, poate si fara; Diosig – nu prea as zice ca merita alipita/inglobata
Postat 31 August 2016, 18:08 de unu
PNDL
(1) Planul dreptei cu 12-16 regiuni ar fi cel mai potrivit, insa cu eliminarea judetelor, fara o noua structura administrativa. UDMR tine sa fie o regiune compacta Tinutul Secuiesc si Partium, in timp ce Basescu tine sa o sparga neaparat. Planul stangii PSD cu 8 regiuni care centralizeaza in loc sa descentralizeze e cel mai prost. (2) Daca s-ar putea reveni/negocia asupra criteriului populatiei de la 250k loc la 200k loc, Oradea ar intra in esantionul 1, totusi, dat fiind ca respecta restul criteriilor. - Salonta, Marghita si Beius ar terbui sa intre in categoria “polilor judeteni secundari”, aceste zone urbane sunt poli secundari judeteni importanti, din nou de negociat/scazut criteriul populatiei de la 20k loc impreuna cu Dej, Turda, Manglia, Lugos, Medgidia, etc; (3) proiectul are printre criterii si “ponderea persoanelor cu studii superioare” – eh, macar la acest un criteriu s-ar putea renunta total, la cum se face facultatea la noi in Europa, aceasta nu valoreaza mai mult ca si ciclul gimnazial! (4) un alt criteriu, “marimea media a exploatatiilor agricole” mi-s curios cum influenteaza incadrarea in super-comuna sau mica-comuna: tra sa fie ferme mari si putine or multe si mici ca sa devii mai mare-n rang? (5) reamenajare propusa de MDR, condus de PSD-Cluj, Vasile Dincu. Sunt de-acord cu unificari si reducerea poverii administrative si a fragmentarii, cu alipirile si unificarile… dar sa fie bine facute
Postat 31 August 2016, 18:07 de unu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON