URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
06 Octombrie 2016, 07:40

Parcarea interzisă! Parkingul subteran din centrul Oradiei nu va fi gata nici peste un an

Parcarea interzisă! Parkingul subteran din centrul Oradiei nu va fi gata nici peste un an LA ANU’... Licitată cu termen de finalizare în luna august, parcarea subterană din centrul Oradiei se găseşte şi astăzi în stadiul de groapă. "Au fost nişte divergenţe între proiectantul parcării şi constructor, dar până la urmă s-au rezolvat. Noul grafic de lucrări prevede finalizarea parcării până la 1 decembrie 2017", spune viceprimarul Florin Birta
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La ore de vârf, şansele să găseşti un loc liber pentru maşină în centrul Oradiei sunt mai mici decât să cadă peste ea un meteorit. "Dacă vrei să parchezi legal, te învârţi pe străduţe până ameţeşti", se plâng şoferii orădeni.

Primăria a desfiinţat în ultimele luni peste 200 de locuri de parcare, numai din zona Primăriei, în condiţiile în care parkingul subteran din strada Independenţei este încă la stadiul de... groapă.

Dispar parcări!

Matematica nu minte. În Oradea, 79.000 de maşini îşi dispută 22.000 de locuri de parcare. Şi statistica nu arată tot. Paradoxal, investiţiile făcute de Primărie reduc, în loc să crească, numărul parcărilor, iar explicaţia e simplă. "Dacă înainte încăpeau 100 de maşini, pentru că vecinii parcau sucit şi înghesuit, numai să încapă, după marcarea locurilor, pe exact acelaşi amplasament abia au loc 80 de maşini", povesteşte un funcţionar al Primăriei.

Situaţia este şi mai gravă în zona centrală, de unde numai în ultimul an au dispărut 350 de parcări ca urmare a lucrărilor de modernizare, fie că este vorba de strada Republicii lângă fosta Policlinică, Parcul Traian la Şcoala Oltea Doamna, sau zona Primăriei.

De asemenea, pietonalizarea Pieţei Unirii a anulat din start 200 de parcări. Astfel, au fost desfiinţate cele din strada Independenţei pentru a face loc parkingului subteran, au dispărut cele din şosea ca urmare a strămutării spre clădiri a liniei de tramvai, pietonalul s-a extins peste fostele parcări din faţa Palatului Vulturul Negru şi a Bisericii cu Lună, iar şoseaua a venit mai aproape de trotuar, anulând şi locurile amenajate în aval de podul Sfântul Ladislau.

Dacă mai luăm în calcul lucrările la reţelele de termoficare, derulate pe străzile Tudor Vladimirescu şi Mihai Viteazul, numărul de parcări rămas la dispoziţia şoferilor se reduce considerabil, fără ca municipalitatea să pună nimic în loc! De altfel, edilii n-au făcut un secret din faptul că vor să scoată, cât de mult, maşinile din zona centrală.

Pe fundul gropii

Începută cu stângul, după două licitaţii reluate din cauza unor scăpări din proiect, şi atribuită în iulie 2014 asocierii firmelor Construcţii Bihor şi Terratest Geotehnic, construcţia parcării din strada Independenţei, în valoare de 24,1 milioane lei, trebuia finalizată încă din luna august. În ciuda acestui fapt, în locul parkingului cu 455 de locuri dispus pe trei niveluri, astăzi există doar o groapă adâncă până sub nivelul Crişului.

Liviu Andrica, şeful ADP OradeaFinanţată de asocierea formată din Administraţia Domeniului Public, ca reprezentant al municipalităţii, şi compania RCS&RDS, în calitate de proprietar a 30,2% din terenul alocat, investiţia va mai da peste cap circulaţia din zona centrală încă un an. "Săptămâna aceasta am trimis documentele la Bucureşti pentru ca firma RCS&RDS să îşi dea şi ea acordul pentru prelungirea contractului de lucrări până la 1 decembrie 2017", spune directorul ADP, Liviu Andrica (foto). Adică, cu o întârziere record de 15 luni faţă de termenul prevăzut!

Blocaţi în proiect

Arnold Makalik, arhitect OradeaLucrările au fost îngreunate de la bun început de dubla comandă a proiectului în care RCS&RDS a venit cu arhitectul clujean Macalik Arnold (foto), protejatul milionarului Zoltan Teszari, iar ADP a selectat ca executant Construcţii Bihor, firma senatorului liberal Gavrilă Ghilea. Recomandaţi de un portofoliu de lucrări de referinţă - Macalik fiind cel care a reabilitat Palatul Vulturul Negru, iar Construcţii Bihor cea care a ridicat parcarea supraterană din spatele Palatului de Justiţie -, cei doi angajaţi s-au sabotat reciproc, în condiţiile în care, oricum, ambiţia municipalităţii de a construi o parcare la 12 metri sub nivelul Crişului le-a dat destule bătăi de cap.

Întâi lucrările au fost întârziate de necesitatea strămutării amplasamentului cu câţiva metri pentru ca săpăturile în mal să nu antreneze la vale Sinagoga Neologă din vecinătate. Apoi au apărut divergenţe între constructor, care susţinea că a turnat mai mult beton pentru execuţia pereţilor mulaţi, acesta scurgângu-se prin crăpături, şi proiectant, care a sfătuit RCS&RDS să accepte la plată doar cantităţile din contract. Iar în final, după turnarea pereţilor laterali, părţile şi-au pasat reciproc responsabilitatea infiltraţiilor de apă venite din subsolul străzii Independenţei prin îmbinările zidurilor de beton.

Conferinţa de pace

Nelu Dumea, directotul regional al RCS&RDSDupă o vară pierdută, viceprimarul Florin Birta i-a băgat luna trecută în şedinţă pe reprezentanţii ADP, RCS&RDS, proiectantului şi constructorului. Evident, părerile au fost împărţite. "Constructorul a pornit cu hotărâre, dar nu avea experienţa şi capacitatea de a lucra la 12 metri sub apă. Firma s-a lovit de probleme neprevăzute, au mai fost şi nişte condiţii de execuţie nu foarte bine detaliate de proiectant, şi s-a încurcat", povesteşte Nelu Dumea (foto), directorul regional al RCS&RDS.

Discuţiile au fost complicate şi de faptul că, nefamiliarizat cu birocraţia din sistemul public, proiectantul a propus modificări care nu se pot face "din mers", ci cu proceduri şi cheltuieli suplimentare. După discuţii prelungite, directorul Liviu Andrica s-a implicat de o manieră categorică: "ADP a construit cu aceeaşi firmă parcarea supraterană din spatele Palatului de Justiţie, parcarea din faţa Pieţei Rogerius, şi n-au fost probleme. Nu acuz pe nimeni, dar singura diferenţă e că la a treia parcare avem alt proiectant". Ieşirea şefului ADP, care a ameninţat cu ruperea contractului, a determinat părţile să caute soluţii de împăcare, ca să nu piardă lucrarea.

Parcarea cu ţevi

Totuşi, săptămâna trecută şantierul era tot pustiu. Din viitoarea parcare subterană există doar groapa, trei pereţi mulaţi şi câţiva piloni. "S-a refăcut hidroizolaţia astfel încât nu mai există infliltraţii, dar trebuie să găsim o soluţie pentru stabilizarea zidului dinspre Sinagoga Neologă, ca să nu se surpe peste constructori", arată viceprimarul Florin Birta.

Întrucât nu pot ancora peretele cu şuruburi gigant, ca în cazul buloanelor montate pe porţiunea dinspre strada Independenţei, pentru că ar pune în pericol biserica evreiască, executanţii au venit cu altă soluţie. "Vom construi un schelet metalic din conductele de termoficare dezafectate, pentru a susţine viitorul perete până se evacuează pământul din groapă", explică viceprimarul. Pentru că nu au fost cuprinse în proiectul iniţial, lucrările de întărire vor fi scoase la licitaţie în cursul acestei luni. La fel, se va licita separat hidroizolarea pardoselei şi achiziţia unui beton special, gata hidroizolat, pentru construcţia efectivă a parcării. Costurile suplimentare? Încă 10% din valoarea lucrării.

Noua achiziţie presupune proceduri birocratice de publicitate, selecţie a ofertelor şi soluţionare a contestaţiilor care se pot prelungi cu lunile. Iar asta în timp ce orădenii se învârt disperaţi prin centru, căutând un loc de parcare, fără a primi din partea autorităţilor decât amenzi, promisiuni şi sfaturi... să se descurce singuri.


PLANURI DE VIITOR
Parcare pentru doi

Parcarea din strada Independenţei este construită prin credit furnizor, în sensul că executantul Construcţii Bihor îşi asumă investiţia şi îşi recuperează banii după finalizarea lucrării, în rate pe trei ani. Construcţia va avea două căi de acces spre Piaţa Independenţei şi statuia Mihai Eminescu. Conform înţelegerii făcute de municipalitate cu firma RCS&RDS, aceasta va primi 121 de locuri din cele 455 proiectate. Firma îşi va păstra 60 de locuri, pe care şi le-a ales în apropierea intrării, celelalte urmând să fie puse la dispoziţia municipalităţii pentru a fi închiriate. Anual, asociaţii îşi vor împărţi profitul proporţional cu aportul adus investiţiei. După finalizarea parcării subterane, municipalitatea intenţionează să amenajeze deasupra o piaţă publică cu un amfiteatru care va avea vedere la Crişul Repede, iar malul râului va fi amenajat ca zonă de promenadă.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
BLA BLA
Iar da-ti din clanta....exact ca la fiecare lucrare...dar cand se finalizeaza cu succes...de ex...aquapark,drum expres..etc...va ascundeti dupa cires...
Postat 06 Octombrie 2016, 22:08 de zorro
@Dan Simai
"Biserica evreiască"?! Îi zice sinagogă, frate...
Postat 06 Octombrie 2016, 16:08 de Shogun
DOAR UNU
TDS e doar unul,atat ca e obsesia vieti lui e Bolojan....
Postat 06 Octombrie 2016, 10:35 de suporter_oradean
TDS
In 15 minute 3 comentarii ale TDS, sub diferite pseudonime. Mai baga, ziua e lunga!
Postat 06 Octombrie 2016, 10:30 de unul
Ce ai fost si ce ai ajuns, bolojane..
Eu cred ca oradenii l-au reales primar ca sa "faca treaba" si nu ca sa desfiinteze parcari si sa puna interdictii. Chiar si in tarile civilizate, ale caror restrictii incercam sa le copiem, primarul nu-si face de cap si nu le "baga pumnu-n gura" celor care l-au votat si nici nu face modificari drastice fara acordul populatiei (am avut si noi niste tentative de consultatii la ore la care au acces doar pensionarii si care de fapt au ramas la nivel de monolog). Cat despre lucrarile incepute si neterminate, e penibil sa compari doaua parcari supraterane si sa le iei ca etalon cand dai in lucru o parcare sub nivelul Crisului si cu constructii care stau sa cada in jur. Bolovane, i-ati gasca si la dna cu voi!
Postat 06 Octombrie 2016, 09:03 de User anonimizat
?
"Administraţia Domeniului Public Oradea a dat la începutul acestei săptămâni ordinul de începere a lucrărilor la parcarea subterană de pe strada Independenţei. Lucrările vor fi efectuate de asocierea SC Construcţii Bihor SA - SC Terratest Geotehnic SA, cea care a câştigat licitaţia pentru realizarea parcării. Parcarea va avea trei nivele, urmând să fie amenajate 455 de locuri de parcare. Lucrarea va trebui finalizată în 18 luni, valoarea contractului fiind de 24.151.543,64 lei fără TVA. La finalul lucrărilor, municipalitatea va plăti 70% din valoarea lucrărilor prin Administraţia Domeniului Public în termen de trei ani, printr-un credit furnizor, iar firma RCS-RDS , care deţine o parte din terenul pe care se va construi parcarea, va contribui cu 30% din valoarea totală a lucrărilor. După finalizarea execuţiei, parcarea subterană de pe strada Independenţei va intra în patrimoniul Administraţiei Imobiliare Oradea. În opinia mea VOTUL SECRET ESTE GARANTAT dar păstrarea lui este o OPȚIUNE ! În fapt și parlamentarii liberali cred același lucru atâta timp cât la votul cu BILE LI S-A IMPUS CHIAR SĂ VOTEZE CU BILELE LA VEDERE! Păi, iar o dăm la întors?"
Postat 06 Octombrie 2016, 08:55 de TDS
Ce cautau acolo Andrica si/sau Birta?!
E vreunul dintre ei constructor hidro?! Despre dirigintii de santier, nimic?! Ma asteptam sa se implice Ghitea, directorul tehnic. El chiar a lucrat in hidro, are habar! Lucrarea e o palarie prea mare si pt. ghilea si pt. ceilalti actori. Iar daca era nevoie de cineva cu autoritate, apoi acela era birtinezul. Sau vazand cum ii cara pe ai lui cu duba la dna s-a gandit ca e mai bine sa nu se implice?! Inca o carpeala a ad-tiei birtinezului, asa cum ne-a obisnuit. Are noroc ca populimea plateste birurile nesimtite fara sa cracneasca, ba mai mult, vreo 25%, masochiştii, s-au grabit sa-l realeaga!
Postat 06 Octombrie 2016, 08:47 de pinonel
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON