URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
18 Februarie 2011, 08:09

Oradea nimănui: oraş fără acte de proprietate

Oradea nimănui: oraş fără acte de proprietate (H)ARTĂ ÎN CEAŢĂ. Dacă un tupeist care a deţinut cândva proprietăţi în zona Parcului Petofi ar revendica mâine clădirea Liceului de Artă (foto), municipalitatea ar putea dovedi foarte greu că e proprietara de drept a acesteia. Pentru că nu s-a întăbulat niciodată pe imobil, acesta figurează în acte drept "casă cu teren"
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Greu s-ar putea găsi un proprietar mai indolent ca Primăria. Dacă mâine ar cere cineva municipalităţii să probeze cu acte dreptul său de proprietate asupra străzii Republicii, a bulevardului Dacia sau a clădirii Liceului de Artă, municipalitatea n-ar avea ce pune pe masă. Iar situaţia e valabilă pentru majoritatea imobilelor oraşului!

BIHOREANUL a descoperit că, din lene sau din neglijenţă, proprietăţile oraşului, de la străzi şi clădiri până la drumuri şi podeţe, nici măcar nu sunt întăbulate. Iar un întreprinzător şmecher le poate revendica oricând în instanţă...

Cu actele pe masă

Primul lucru pe care îl face orice proprietar cu scaun la cap atunci când îşi cumpără un imobil, indiferent că este vorba de o vilă cu piscină sau de o amărâtă de garsonieră, este să şi-o treacă pe numele său. Adică să se întăbuleze. Înscrierea în Cartea Funciară îi oferă deţinătorului posibilitatea de a dovedi oricând că este deţinătorul de drept al imobilului şi garanţia că nu vor apărea peste noapte alţi "proprietari".

Numai Primăria nu este un astfel de proprietar grijuliu, căci majoritatea imobilelor aparţinând oraşului nu au fost niciodată întăbulate pe municipalitate.

Proprietar fără acte

BIHOREANUL a descoperit că din cele peste 800 de străzi şi 2.000 de clădiri din proprietatea oraşului abia dacă sunt întăbulate pe municipalitate vreo 50 de artere şi puţin peste 100 de imobile, majoritatea cabinete medicale.

07-Eugenia-Borbei.jpg"Situaţia este destul de delicată. Avem un inventar al domeniului public al oraşului stabilit prin Hotărâre de Guvern încă din anul 2002, dar acolo bunurile apar cu număr de inventar şi atât. Or, dacă vorbim de o stradă, ar trebui să ştim suprafaţa, lungimea, lăţimea, numărul topografic şi să fim întăbulaţi pe ea, ca să nu avem surprize", recunoaşte Eugenia Borbei (foto), şefa Direcţiei Juridice din cadrul Primăriei.

Directoarea spune că situaţia este cu atât mai riscantă cu cât, în lipsa unor acte doveditoare, imobile întregi pot fi scoase din proprietatea oraşului prin metode mai mult sau mai puţin corecte. "Pot apărea tot felul de băieţi deştepţi care, în baza unor acte ce dovedesc dreptul de proprietate pe anumite numere topografice, se pot împroprietări prin instanţă peste o stradă, fără probleme", spune şeful juriştilor municipalităţii. Asemenea situaţii s-au văzut...

Revendicări cu bucluc

În primăvara anului 2010, municipalitatea a trebuit să dea la schimb o garsonieră şi peste 22.000 euro pentru a răscumpăra de la doi moştenitori împroprietăriţi de o instanţă pe 262 de metri pătraţi din strada George Enescu, chiar lângă clădirea Baroului de avocaţi. Procesul a durat zece ani şi a fost pierdut din neglijenţa municipalităţii.

07-Gabor-Pirv.jpg"Instanţa lucrează pe acte şi merge foarte rar în teren. Pentru că Primăria nu şi-a înscris în CF proprietatea, judecătorul a dispus retrocedarea în natură, fără să ştie că acolo e un drum", povesteşte Gabor Pîrv (foto), consilier în cadrul Administraţiei Imobiliare Oradea (AIO), instituţia care gestionează patrimoniul municipalităţii.

Iar situaţia nu e singulară. La fel s-a întâmplat în cazul străzii Dragoş Vodă, unde o parte din prima bandă de circulaţie a ajuns întăbulată pe o persoană fizică, a străzii Porumbelului (din spatele Hotelului Ramada), care e trecută pe numele altui orădean, sau a unei porţiuni din strada Franz Schubert (de lângă Tribunal), despre care municipalitatea nici măcar nu a aflat exact la cine a ajuns...

Greaua moştenire

Situaţia durează de ani de zile şi va mai dura încă ani buni. "Lucrările cadastrale decurg greu şi costă o grămadă de bani. Încă zece ani Primăria va tot întăbula pe proprietăţi", prevesteşte Marcel Boloş, fostul director al AIO.

07-Cristian-Beltechi.jpgBoloş a preluat de la fostul director Andrei Krausz inventarul fără acte în regulă şi tot aşa l-a predat mai departe. Cristian Beltechi (foto), actualul director, spune că municipalitatea lucrează în CF-uri cam de doi ani. "Facem întăbulările pe rând, după cum avem nevoie de acte de proprietate", zice Beltechi.

Spre exemplu, până în 2009 clădirea Primăriei a figurat în acte drept "clădire administrativă". Dacă primarul Ilie Bolojan nu ar fi vrut să dărâme cantina Primăriei ca să construiască acolo o parcare supraetajată, imobilul nu ar fi fost nici acum întăbulat pe oraş. "Ideea era să ne asociem cu un partener privat pentru construcţia parcării şi trebuia să putem dovedi că suntem proprietari", zice directorul. Întăbularea a costat 4.000 de lei, pentru că imobilul figura în CF ca şi construcţie, dar dacă nu ar fi fost trecut în acte Primăria ar fi avut de plătit cu cel puţin 20.000 lei mai mult...

Se întăbulează!

Ca să se poată înscrie ca proprietar în Cartea Funciară, municipalitatea şi-a prevăzut în buget bani pentru taxe şi lucrări cadastrale. Anul trecut AIO a cheltuit pe întăbulări 260.000 lei, iar anul acesta a dublat suma la 500.000 lei.

07-Marcel-Bolos.jpgDirecţia de Management şi Implementare Proiecte cu Finanţare Internaţională (DMPFI) a câştigat mai multe proiecte europene pentru reabilitarea şi modernizarea unor imobile, astfel că trebuie să facă dovada că acestea chiar aparţin oraşului. "E o chestiune cu care nu ne putem juca. Dacă noi, ca oraş, nu suntem întăbulaţi pe strada pe care vrem să o modernizăm, Comunitatea Europeană îşi ia banii înapoi şi ne mai şi dă în judecată pentru deturnare de fonduri", spune Marcel Boloş (foto), directorul DMPFI.

Motivul e simplu: spre deosebire de administraţia orădeană, cea europeană este de-a dreptul paranoică în gestionarea banilor contribuabililor. "Dacă nu te înscrii în CF te poţi trezi oricând că vreun descurcăreţ obţine în instanţă dreptul de proprietate asupra unei străzi sau clădiri gata modernizate şi cere apoi Primăriei bani pe ea", spune Boloş.

Să facem inventarul...

BIHOREANUL a aflat că, pentru a obţine fonduri europene, municipalitatea s-a întăbulat în ultimii ani pe 15 unităţi de învăţământ, pe Uzina de Apă şi pe 63 de hectare de teren aferente, dar şi pe 40 de străzi care urmează a fi modernizate pe banii UE.

Deocamdată au fost întăbulate străzi precum Splaiul Crişanei, Iuliu Maniu, Depoului sau Vaporului, unde s-au şi făcut lucrări. Dar greul abia începe. Până la totalul de 800 de străzi mai este încă mult! "Avem de întăbulat anul acesta nu mai puţin de 70 de străzi pe care Compania de Apă urmează să facă modernizări şi extinderi de reţele", spune Cristian Beltechi. Astfel, printre multe altele, municipalitatea urmează să se întăbuleze pe pieţele Ferdinand şi Unirii, care vor intra în modernizare, pe bulevardele Dacia şi Ştefan cel Mare, precum şi pe toate străzile pe unde trec magistralele pe care Electrocentrale vrea să le înlocuiască pe bani europeni.

Asta, dacă nu cumva între timp au fost orădeni "descurcăreţi" mai iuţi de mână, iar Primăria va trebui să le răscumpere de la proprietarii "de drept"...


"Întăbulările costă bani, dar să nu le faci costă şi mai mult. Peste câţiva ani te poţi trezi, ca în cazul autostrăzii Transilvania, că plăteşti pe exproprierea terenului mai mult decât pe lucrarea pe care vrei să o faci acolo"

Marcel Boloş


RĂSCUMPĂRAREA
150
euro pe metru pătrat a costat exproprierea unei porţiuni din strada George Enescu


DRUM CU PROBLEME
"Asociaţi" într-un drum

Întăbulările proprietăţilor dau deja bătăi de cap municipalităţii. Primele probleme au apărut la începutul anului, când Primăria a vrut să se întăbuleze pe Şoseaua Borşului pentru a putea implementa un proiect transfontalier pregătit în comun cu Primăria din Artand. Proiectul, în valoare de 6 milioane euro, constă în modernizarea drumului dintre cele două localităţi până la podul CFR de la intrarea în Rogerius. "Acolo e drum drept de ani de zile şi totuşi, când a fost să ne întăbulăm, am văzut că pe diferite porţiuni apar proprietari privaţi. E o situaţie pe care va trebui s-o descâlcim repede, pentru că în martie trebuie depus proiectul", spune Marcel Boloş. Şi n-ar fi exclus ca Primăria să trebuiască să răscumpere terenul...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
ce dragut!
din text se intelege ca "suvi"("satana in sutana")a preluat de la Krausz cu nereguli si tot asa a predat mai departe. adica, daca krausz nu a facut nimic, de ce sa faca "suvi" ceva? sau poate nu a avut timp ca era prea ocupat cu matrapazlacurile pentru sine si pentru don pedro!
Postat 18 Februarie 2011, 08:41 de dan oradeanul
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON