URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
10 Aprilie 2018, 09:06

Oradea în şantier! Primăvara începe cu un val de lucrări care va da peste cap traficul în oraș

Oradea în şantier! Primăvara începe cu un val de lucrări care va da peste cap traficul în oraș OCOLIŢI! Lucrările pentru construirea unui pod nou în locul celui îngust din strada Universităţii impun devierea circulaţiei pe rute ocolitoare. „Până în toamnă, la deschiderea anului universitar, podul va trebui finalizat”, spune viceprimarul Florin Birta
Oradea în şantier! Primăvara începe cu un val de lucrări care va da peste cap traficul în oraș ÎN LUCRU. Pe lunga listă a şantierelor se numără amenajarea Pieţei Obor în vecinătatea cartierului Europa (stânga), construirea Podului Centenarului (centru), dar şi o restanţă: finalizarea drumului rapid pe porţiunea ce traversează fostul depou CFR (dreapta)
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Fie ca Sfintele Sărbători de Paşti să vă aducă linişte! În săptămânile viitoare străzile Oradiei vor cunoaşte din nou ambuteiaje, din zona centrală până în cartiere. Motivul? Se fac noi şi ample lucrări edilitare

„Deciziile cu privire la restricţionarea sau devierea traficului vor fi luate în cadrul Comisiei pentru circulaţie, cu consultarea Poliţiei Rutiere, şi vor fi anunţate cetăţenilor din timp”, promite viceprimarul Florin Birta.

Se „dezgheaţă” constructorii!

Întâi a fost gerul de martie, apoi au lovit ploile, pe urmă au venit sărbătorile de Paşti. Sezonul rece le-a dat bătăi de cap constructorilor, care au amânat deschiderea şantierelor pentru aprilie. Primele lucrări de amploare vor demara săptămâna aceasta. Compania de Apă Oradea are de relocat canalizarea de la intersecţia pârâului Peţa cu strada Universităţii, ca să facă loc constructorilor care urmează să ridice un pod nou.

„Relocarea conductelor se va face prin foraj pe sub pârâu şi va dura cam două săptămâni”, spune viceprimarul Florin Birta. Lucrările se vor desfăşura sub trafic, cu restricţionarea circulaţiei pe pod pe câte un sens de mers, în funcţie de necesităţile şantierului. Apoi va începe adevărata bătaie de cap...

Evitaţi strada Universităţii!

Imediat după relocarea conductelor, Drumuri Bihor va trece la demolarea podului. „În următoarele două săptămâni finalizăm documentaţiile, pentru ca din clipa în care se dă ordinul de începere a lucrărilor de demolare şi până la finalizarea noului pod să nu existe niciun fel de opriri, cu excepţia celor impuse de timpii tehnologici pentru întărirea betonului”, spune directorul societăţii, Dorel Crăciun (foto).

Constructorul şi-a asumat finalizarea lucrărilor în termen de numai 4 luni. „Încercăm să terminăm lucrările pe perioada vacanţei, ca să nu deranjăm traficul după reluarea cursurilor”, spune Crăciun. Pe durata lucrărilor, legătura spre cimitir şi cu cartierele Ceyrat şi Europa se va face pe rute ocolitoare, prin străzile Ronald Reagan şi Traian Blajovici, precum şi prin şoseaua de centură. Arteră care la rândul ei va fi intens solicitată...

Drum peste câmp

Primele efecte ale deschiderii şantierelor se vor vedea în sensul giratoriu din intersecţia străzii Cazaban cu Densuşianu, pe Centură, unde vor intra în lucru utilajele pentru construirea unui nou drum de legătură cu comuna Sântandrei. „Imediat după Paşti vom preda proiectul spre aprobare, după care vom începe cât mai repede lucrul, ca să nu intrăm cu şantierul în anotimpul rece”, spune directorul Drumuri Bihor, care a câştigat şi această licitaţie.

Investiţia în valoare de 6,8 milioane lei vizează construirea a 3,5 kilometri de şosea cu două benzi, pistă pentru biciclişti şi un pod peste vechiul şanţ anticar. „Vom ataca lucrarea din ambele părţi, în paralel cu podul. Acesta ne va ajuta mult, pentru că vom putea alimenta şantierul cu materiale din staţia de betoane şi asfalt de la Palota, fără să mai scoatem camioanele pe centură”, arată Crăciun.

Lucrarea trebuie încheiată în 10 luni, dar constructorul speră să termine în 8: „Ţinta noastră este ca de 1 Decembrie acest drum să fie dat în folosinţă. Aşa, contribuim şi noi la Centenar, şi evităm intrarea cu şantierul în anotimpul rece”.

Piaţă în lucru

Acesta nu va fi, însă, singurul punct de lucru de pe şoseaua de centură. Până la demararea lucrărilor de construire a celor două pasaje care vor supratraversa sensul giratoriu din intersecţia Ogorului - Universităţii, lucrare de 7,7 milioane euro pentru care s-au înscris la licitaţie 6 firme, municipalitatea are de mutat Piaţa Obor peste drum de Cartierul Europa. „Am început lucrările în martie, dar din cauza vremii ploioase nu am avansat mult. În prezent se lucrează la regularizarea canalului din lateralul pieţei, care va fi supratraversat de trei podeţe, şi la nivelarea platoului”, spune directorul tehnic al firmei Selina, Ovidiu Bălan.

Potrivit acestuia, piaţa - cu platformă betonată, alei pietonale, chioşcuri alimentare, corpuri administrative şi împrejmuire - va trebui dată în folosinţă înainte de sfârşitul lunii iulie, pentru a elibera amplasamentul dintre Universitate şi Auchan, unde urmează să fie construită arena sportivă cu 5.000 de locuri.

Subcontractor al firmei Erbaşu la amenajarea viitoarei săli polivalente, în care vor fi investite 59,6 milioane lei, constructorul orădean e cât se poate de conştient de necesitatea urgentării lucrărilor. „Acum se lucrează la proiectarea arenei. Ordinul de începere a lucrărilor va fi dat pe 31 iulie, cel târziu sfârşitul lunii august”, apreciază Bălan.

Centrul sub asediu

Odată cu încălzirea vremii, şi în centrul oraşului va fi un mare şantier. Pe lângă lucrările de la Podul Centenarului (9,6 milioane lei), care va intra săptămâna aceasta în stadiul construirii efective, cele de amenajare a malului stâng al Crişului Repede (25 milioane lei) şi pietonalizarea străzii Vasile Alecsandri (4,1 milioane lei), unde săptămâna aceasta va începe pietruirea ultimei porţiuni, vor fi deschise şi alte puncte de lucru.

„Vara aceasta vor începe lucrările pentru reabilitarea Pieţei Ferdinand, aflată în licitaţie, dar şi cele pentru reamenajarea străzilor Aurel Lazăr, Nicolae Grigorescu şi Libertăţii, care vor deveni pietonale”, spune viceprimarul Mircea Mălan. Tot în vară va începe reamenajarea arhitecturală a malului stâng al Crişului prin refacerea balustradei şi realizarea unei promenade de-a lungul râului, cu ponton şi trecere pe sub podul Sf. Ladislau.

Lucrări în cartiere

În ce priveşte cartierele, pe luna viitoare sunt programate să înceapă lucrările de prelungire a drumului expres, de la baza serpentinelor ce duc spre Paleu până la sensul giratoriu de lângă Real II. Acestea se vor desfăşura în paralel cu reabilitarea Căii Bihorului de la Podul Teodor Neş până în strada Ion Bogdan. La fel, săptămânile viitoare constructorii vor începe şi modernizarea străzilor Lăcrămioarelor şi Caraiman din Rogerius.

În paralel, societatea Termoficare are planificate lucrări de 27 milioane euro pentru înlocuirea a 20 kilometri de reţea magistrală şi modernizarea a 45 de puncte termice, pe malul stâng al Crişului, prin Velenţa şi Nufărul, până în Sînmartin. Data de începere a lucrărilor nu a fost fixată încă, pentru a nu da tot oraşul peste cap dintr-o dată...

Blocate în licitaţii

De altfel, numărul şantierelor deschise în această primăvară ar fi fost mai mare dacă unele proiecte nu s-ar fi blocat în faza de licitaţie. Spre exemplu, prelungirea liniei de tramvai din Calea Aradului până în Cantermir, de-a lungul Peţei, a fost amânată de contestaţia depusă de unul dintre participanţii la competiţie. „Lucrările vor începe cel mai probabil la sfârşitul verii cu reamenajarea nodului de linii din intersecţia Decebal - Aradului”, spune viceprimarul Mălan.

Tot din cauza unei contestaţii a fost amânată şi semnarea contractului pentru construirea drumului spre Oşorhei prin Podgoria. Şoferii prinşi în ambuteiajele din centrul comunei trebuie să mai aibă în continuare răbdare, ca de altfel toţi orădenii...


VREMEA RESTANŢELOR

Reabilitarea dealului Ciuperca, amânată

Lista lucrărilor din Oradea este completată şi cu restanţe. „În circa trei săptămâni, dacă vremea permite, vom finaliza tronsonul de 660 metri al drumului expres care trece pe terenul CFR”, spune viceprimarul Mircea Mălan. Constructorii au aşezat deja stratul suport al drumului şi bordurile, aşa că mai au doar de făcut asfaltarea, marcarea şi o împrejmuire cu gard.

În schimb, lucrările pentru reabilitarea dealului Ciuperca după alunecările de teren din 2016 nu au nici acum un termen de finalizare. „Vom recepţiona proiectul tehnic şi vom cere Consiliului Local să aprobe indicatorii tehnico-economici ai investiţiei. Abia apoi vom şti cât vor dura şi vor costa lucrările”, zice edilul.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON