URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
19 Decembrie 2010, 11:37

Ciudăţeniile mersului cu trenul: La privaţi e mai ieftin!

Ciudăţeniile mersului cu trenul: La privaţi e mai ieftin! DRUM BUN! Zilnic, trenul companiei Transferoviar face două curse între Oradea şi Cluj Napoca, iar reprezentanţii firmei recunosc că cea mai mare parte a călătorilor sunt studenţi. Ei preferă să dea 8,25 lei pe un bilet la privat decât 21,65 de lei la CFR
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Trenul roşu intră în gara orădeană. Toate privirile celor din jur sunt atrase de el, pentru că e diferit faţă de garniturile CFR-ului. Are scris pe fiecare vagon "TFG" şi e colorat aprins. "Poate-i trenul lui Moş Crăciun", zice un pici de jumătate de metru.

Nu e trenul Moşului, însă pentru mulţi tineri orădeni, studenţi la Cluj, este ca un cadou de la bătrânul Crăciun. Asta pentru că îi ajută să economisească bani pe care, altfel, i-ar fi cheltuit pentru călătoriile cu trenurile CFR.

Concurent direct

Din luna martie a acestui an, compania feroviară clujeană Transferoviar a reintrodus trenuri între Oradea şi Băile Felix, un traseu neutilizat de ani buni de firma statului, CFR. Pe timp de vară, trenul privat a avut zilnic zeci de călători, însă de când a venit sezonul rece multe curse n-au nici un pasager.

După ce s-a băgat pe acest traseu, unde este singurul transportor, Transferoviar a intrat şi pe o altă rută, unde face concurenţă directă CFR-ului: Oradea - Cluj Napoca. Din 15 septembrie, zilnic, două garnituri pornesc din Oradea spre Cluj, iar alte două din Cluj spre Oradea, plătind chirie către CFR pentru folosirea liniilor. Dacă la început trenurile erau mai mult goale, după începerea anului universitar călătorii Transferoviarului au început să se înmulţească, automotoarele private transportând lunar sute de pasageri.

Avantaje

08 Razvan Muresan.jpgTot mai mulţi studenţi din Oradea care învaţă la facultăţile din Cluj preferă Transferoviarul. "E mai ok, merge mai repede şi e curat. Însă de obicei aleg trenul în funcţie de ora la care am nevoie să merg, nu de care fel e", spune Răzvan Mureşan (foto), un orădean student în Cluj.

Tânărul zice că dacă Transferoviarul ar avea trenuri mai dese, ar deveni clientul lor permanent, mai cu seamă că firma ştie să atragă studenţii. "În trenul privat primim reducere de student doar pe bază de legitimaţie, fără să folosim vreunul din cele 12 cupoane pe care le primim anual pentru mersul cu trenul", explică Răzvan.

Practic, dacă la CFR un student are reducere de 50% doar la 12 călătorii, câte cupoane primeşte, la Transferoviar are tot timpul această facilitate doar pe baza carnetului de student. În plus, tinerilor le mai place că biletele se vând direct în tren, deci nu mai trebuie să-şi piardă vremea cu cozile de la ghişee.

Ieftin, doamnă, ieftin...

08 Georgiana Pascu.jpgŞi Georgiana Paşcu (foto), o altă orădeancă studentă la Cluj, preferă trenul privat. "Nu e aşa aglomerat, e curat şi, mai ales, mai ieftin", spune fata. Cel din urmă argument este în mod cert important, îndeosebi pentru tineri, care numai ei ştiu cum îşi drămuiesc banii ca să le ajungă şi de distracţie.

Cât de rentabilă e o călătorie cu trenul privat? Pentru studenţi, aproape de trei ori mai ieftină decât una la CFR. Concret, posesorul unei legitimaţii de student plăteşte pentru un drum Oradea - Cluj cu un accelerat al CFR 21,65 lei, în timp ce acelaşi drum cu acceleratul privat îl costă 8,25 lei. "Trenul nostru merge în regim de accelerat, dar cu preţ de bilet specific trenului personal al CFR", explică Ioan Morar, reprezentant al Transferoviar.

Şmecheria

Cum îşi permite o companie privată să ţină tarifele atât de jos? Anual, Ministerul Transporturilor subvenţionează firmele feroviare private, la fel cum face şi cu CFR-ul, dar după criterii diferite, care dezavantajează compania de stat. Mai precis, dacă CFR primeşte bani pe numărul de călători transportaţi, privaţii primesc bani pe kilometrii parcurşi de trenuri. Astfel, chiar dacă circulă gol, trenul unei companii private tot e pe profit!

"Dacă nu ar exista subvenţia, niciun transportator privat nu ar supravieţui", spune Morar. Ce subvenţie primeşte compania clujeană de la stat, Morar nu mai vrea, însă, să spună.

Până să se concluzioneze că statul îşi fură singur căciula prin aceste subvenţionări, bihorenii ar trebui să profite de posibilitatea de a călători mai ieftin. Pentru că, până la urmă, dacă de buzunarul firmelor statul se mai îngrijeşte, de cel al românilor nu mai are nimeni grijă de mult...


PRIVAŢI CONTROVERSAŢI
Hotărâre cu dedicaţie?

Închirierea căilor ferate din România a început prin HG 1409/2007, act normativ ce avea scopul de a scăpa CFR de povara întreţinerii căilor. În vara acestui an, presa centrală a comentat, însă, că hotărârea a fost făcută special pentru patronii firmelor private de transport feroviar de călători.

Un argument a fost subvenţia pe care Regiotrans, o companie din Braşov, a încasat-o în 2009, şi anume 34 milioane de euro, adică 95% din banii pe care Ministerul Transporturilor i-a dat companiilor feroviare private. În 2008, aceeaşi firmă mai încasase 45 milioane de euro din subvenţii, acordate după acelaşi principiu al numărului de kilometri parcurşi.

Presa naţională şi Federaţia Sindicatelor Transportatorilor Feroviari au criticat aspru aceste subvenţii, cerând Ministerului să susţină compania naţională, care are datorii mari către furnizori. "Cu aceşti bani (n.r. - cei primiţi de companiile feroviare private), CFR Călători cu siguranţă nu va intra în insolvenţă", se arăta într-o scrisoare a sindicaliştilor către primul ministru şi către ministrul Transporturilor. Situaţia nu s-a schimbat, însă, în ciuda demersurilor angajaţilor CFR.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
ESTE MAI BINE CA LA CFR.
PREFER T F G .ESTE CURAT, CONTROLORII AMABILI DACA NU AR EXISTA GROSOLANIILE UNOR CALATORI IN SPECIAL CEI DE PE RUTA CLUJ AGHIRES AR FI TOTUL OK.!!!
Postat 05 Septembrie 2012, 22:22 de monica
cupoane
Cele 12 cupoane sunt pentru trenul accelerat (suplimentul de viteza). Si la CFR se da reducere pe tren personal numai pe baza legitimatiei de student. Iar TFG-l este in regim de tren personal.
Postat 21 Decembrie 2010, 16:36 de cupoane
in gara
există în gară nişte anunţuri lipite cu mersurile trenurilor private. de asemenea, compania are site, transferoviar.ro, şi găseşti şi acolo mersul trenurilor.
Postat 20 Decembrie 2010, 09:05 de @student
niste ordinari cei de la CFR mai ne fura mult!
concurenta neloiala sa se autosezisze cu privire la preturi ori prea mari ori prea mici, ceva nu e in regula:)) idem cumparati bilete in ARAd pentru revelioane si in BIHOR parac sunt fraieri pe cre sa i mulga de banii, cand se va termina cu fitele de parveniti sociali, cand vom plati un pret CORECT?
Postat 19 Decembrie 2010, 18:44 de sariti...foc
student cj
Foarte bun articolul.Multumesc pentru informatie, ca la un microbuz Oradea-CJ, biletul e 20 de lei.Unde ne putem informa despre mersul acestui tren?
Postat 19 Decembrie 2010, 17:37 de student
Blaga
E trenul lui Blaga, ma mir ca voi-jurnalisti-nu stiti/nu spuneti asta.
Postat 19 Decembrie 2010, 16:57 de wikileaks
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON