URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 25 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
13 Ianuarie 2015, 07:38

La an nou, credite noi! Primăria se pregăteşte să ia cel mai mare împrumut din ultimii 10 ani

La an nou, credite noi! Primăria se pregăteşte să ia cel mai mare împrumut din ultimii 10 ani BANII JOS! Începute anul trecut în octombrie, lucrările de amenajare a drumului rapid între podurile Dragoş Vodă şi Theodor Neş au fost plătite până acum exclusiv din fonduri europene. Curând, însă, municipalitatea va trebui să pună jos şi partea sa, de circa 11 milioane euro, sumă pe care va trebui s-o împrumute...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Reprezentanţii municipalităţii orădene pregătesc contractarea celui mai mare credit din ultimii zece ani.

"Săptămâna aceasta vom demara negocierile pentru un împrumut de circa 18 milioane euro", spune directorul economic al Primăriei, Nadia Haş. Banii vor fi folosiţi exclusiv pentru cofinanţarea proiectelor europene, dar nici aşa nu vor fi destui!

Proiecte pe datorie

Primăria se pregăteşte să împrumute de la Banca Europeană de Investiţii nu mai puţin de 18 milioane euro, suma reprezentând o treime din veniturile proprii pe care municipalitatea le realizează într-un an. Nevoia de bani e stringentă, pentru ca oraşul să asigure contribuţia proprie la derularea proiectelor europene demarate la sfârşitul anului trecut şi care trebuie finalizate anul acesta.

03_Nadia_Has_bihoreanul_1.jpg"Ne aşteaptă un 2015 greu, fiindcă oraşul va implementa cele mai mari investiţii de după 1989. Bugetul local va trebui să dispună de fonduri suficiente pentru a acoperi cofinanţarea proiectelor şi cheltuielile neeligibile, altfel riscăm blocarea lucrărilor", explică Nadia Haş (foto), directorul economic al Primăriei.

Cum pentru proiectele de infrastructură cu fonduri europene contribuţia bugetului local poate depăşi 50% din valoarea investiţiilor, municipalitatea se pregăteşte de cheltuieli consistente.

Bani de bani

Lista de priorităţi întocmită de angajaţii Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională începe cu cheltuielile pentru construirea drumului rapid ce va lega podurile Dragoş Vodă şi Theodor Neş de-a lungul liniei ferate. Din cele peste 16 milioane euro, cât valorează toată investiţia, municipalitatea va trebui să contribuie cu 11 milioane euro. Oraşul şi-a asumat plata din buzunarul propriu a unor lucrări adăugate proiectului iniţial: finalizarea podului Dragoş Vodă, reabilitarea străzii Făcliei şi construirea bretelelor de acces la drum. Urmarea? Acum e bun de plată!

Municipalitatea mai are nevoie, de asemenea, de 8,8 milioane euro pentru a-şi achita contribuţia la proiectul aquapark-ului Nymphaea, câte 1,1 milioane lei pentru cofinanţarea pasajelor supraterane peste DN 76 Oradea-Deva şi DN 79 Oradea-Arad, plus 700.000 euro pentru amenajarea grădinii din Dealul Ciuperca. Cap la cap, pentru toate acestea e nevoie, urgent, de cel puţin 21,6 milioane euro. Cu 3,6 milioane euro peste suma pe care municipalitatea se pregăteşte s-o împrumute!

Anul creditelor

Deşi ameţitoare, suma vehiculată nu acoperă nici pe departe necesarul de lichidităţi al oraşului. Potrivit estimărilor DMPFI, bugetul local va trebui să contribuie, în total, cu 33 milioane euro la proiectele europene rămase în implementare până la sfârşitul anului, a căror valoare cumulată este de 150 milioane euro.

03_Marius_Mos_bihoreanul_2.jpgÎn plus, oraşul are nevoie şi de un fond de rezervă. "Probabil vom fi nevoiţi să mai contractăm un nou credit sau să accesăm o linie de finanţare din care să facem trageri la nevoie. Decizia va aparţine conducerii Primăriei", spune Marius Moş (foto), directorul DMPFI. Potrivit acestuia, "rezerva strategică" e necesară pentru a acoperi eventuale sincope de finanţare în cazul în care bugetul UE sau cel de stat nu vor vira la timp propriile contribuţii.

Situaţiile neprevăzute, care pot bloca lucrările din lipsă de bani, în condiţiile în care au şi aşa termene de predare extrem de strânse, pot fi diverse: de la întârzierea decontărilor ca urmare a birocraţiei autorităţilor de management, până la aplicarea unor corecţii financiare ca urmare a unor suspiciuni de nereguli. Iar exemplele de până acum sunt destule!

Un minus de 1,3 milioane euro!

Anul trecut, pentru 34 de proiecte în derulare, DMPFI a primit 19 penalizări. Numai în luna decembrie, autoritatea de management de pe lângă Ministerul Mediului a aplicat municipalităţii o "corecţie preventivă" de 25% din avansul de 5,5 milioane euro ce trebuia acordat constructorilor Elsaco Engineering şi STC Italia pentru viitoarea centrală pe gaz. Corecţia, de 1,3 milioane euro, este cea mai mare din istoria oraşului!

Dacă vrea ca lucrările să se deruleze în ritmul programat astfel încât să fie finalizate la 31 decembrie 2015, Primăria va trebui să plătească această sumă din bugetul local, urmând să-şi recupereze paguba de la Minister. "Nu ştim pentru ce a fost aplicată această corecţie preventivă şi aşteptăm motivarea Ministerului pentru a formula un punct de vedere. La nevoie ne vom judeca", spune directorul Moş.

În proces

De altfel, un proces cu finanţatorii de la Bucureşti nici nu ar fi o premieră. Juriştii municipalităţii pregătesc o acţiune în instanţă pentru recuperarea a 700.000 euro, tot de la Ministerul Mediului, care a aplicat o corecţie de 5% proiectului de reabilitare a magistralelor I şi II de termoficare.

Auditorii Ministerului susţin că municipalitatea a îngrădit accesul la licitaţie al firmelor europene, completând condiţiile de calificare la licitaţie prin note publicate doar în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice, nu şi printr-o erată în Jurnalul Oficial al UE. Funcţionarii Primăriei consideră însă că penalizarea e abuzivă, deoarece în jurnalul european se publică doar anunţurile de licitaţii, ceea ce au făcut, nu şi clarificările ulterioare.

Cine are dreptate va decide, aşadar, instanţa de judecată. Oricum, pentru municipalitate sentinţa contează doar dintr-un singur punct de vedere: ea va stabili nu dacă oraşul va trebui să se îndatoreze, ci cu cât!


LIBER LA ÎMPRUMUTURI
Au crescut veniturile oraşului

În ciuda sumelor pe care va trebui să le împrumute municipalitatea anul acesta, finanţiştii Primăriei nu-şi fac griji cu privire la rambursarea creditelor. Conform legii, gradul de îndatorare a unei unităţi administrativ-teritoriale poate ajunge până la 30% din media veniturilor proprii din ultimii trei ani. Pe fondul creşterii veniturilor proprii, plafonul maxim de 15 milioane euro rezervat în 2014 pentru plata datoriilor Oradiei a urcat anul acesta la circa 15,5 milioane euro. "Gradul de încasare a veniturilor proprii a crescut îndeosebi la impozitele persoanelor juridice, pe fondul îmbunătăţirii activităţii de executare silită", explică directorul economic Nadia Haş.

Pe de altă parte, deşi plafonul de îndatorare este de 30%, Primăria Oradea e încă departe de a-l atinge. La sfârşitul anului trecut, gradul de îndatorare a oraşului a fost de 19,19%, peste nivelul de 14,72% din anul 2013 şi mai mic decât procentul de 19,35% estimat pentru 2015.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
mai bine str facliei decat ruta ocolitoare de la metro?!?!
podul dragos voda si str facliei inghit multe milioane de euro. cui naiba ii trebuie astea 2 investitii?!?! chiar asa, incepem cu ce e inutil, in tot acest timp, nu s-a deschis o gradinita sau scoala noua 1-8 in oras, handicapatii de la otl continua mai departe sa nu dea caldura in tramvaie pe ditamai frigul, vara nu pornesc aerul conditionat, pensionarii tre sa dea 6 lei intrarea in strandul iosia pt ca orasul are datorii.. foarte bune aceste proiecte, intr-adevar. sa nu uitam pe rahaturile de indicatoare cu numele orasului de la intrarile principale, o rusine pt orasul aceasta, plus haosul de urbanism de la gara centrala, unde pancova aia oribila ramane semeata central, iar magazinele pestrite si-au colorat rustic fatadele, ca sa atraga clientii neciopliti.
Postat 15 Ianuarie 2015, 00:32 de roger
La gramada ca nu se vede cine beneficiaza de fapt !!!
Una e sa vrei si alta sa obtii !!! Este chiar neserioasa abordarea, cand discuti cu cineva de talia celor de la BEI, sa vrei bani pentru cofinantarea unui drum in acelasi timp cu banii pentru panselutele dintr-o gradina care se poate face si prin forte proprii !!! Iar daca chiar te apuca amocul si nu stii cu cine vorbesti despre asta, inseamna ca nu mai ai niciun control asupra veniturilor directe ori nu le mai ai deloc pentru ca trebuie sa platesti creditele anterioare !!! Singurul avantaj, daca BEI se incumeta sa revina la Oradea dupa ce tot Bolojan i-a descurajat complet in 2008, este ca dobanda este foarte mica si nici nu mai conteaza ca vom ajunge cel mai indatorat oras din RO dupa Rovinari !!!
Postat 13 Ianuarie 2015, 10:04 de WinDos
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6567 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON