URMĂREȘTE-NE PE
DUMINICĂ, 27 MAI 2018

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Orice şofer care se respectă are nu un baston de mareşal în raniţă, ci o bâtă de baseball în portbagaj. Asta pentru a rezolva problemele apărute în trafic, dar mai ales în parcări. Oradea are peste 100.000 de maşini şi cam 20.000 de locuri de parcare de domiciliu. Mă şi mir că încă nu am văzut prin parcări maşini supraetajate, ca autobuzele din Londra.
Zic şi eu
Adrian Cris
Un abuz comis la o competiţie recent găzduită de Arena Antonio Alexe din Oradea şi neştiut public până acum arată că înaintăm pas cu pas spre un regim poliţienesc în care legea nu contează decât în măsura în care e interpretată samavolnic, pentru a da o aparenţă de temeinicie comportamentelor şi deciziilor discreţionare. La începutul lunii, un orădean a fost împiedicat să intre la o partidă de baschet de către nişte jandarmi. 
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Street Food Fest este scump pentru că aduce în stradă preţurile din restaurante. Pereţii localurilor nu mai există, nasul nu mai este protejat de mirosurile îmbietoare, iar ochiul nu mai e protejat de preţurile din meniu. Astfel, impactul poate fi brutal. Mâncare de stradă la preţ de restaurant? Hm...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cine credeţi că are dreptate în problema sporurilor salariale ale lucrătorilor de la UPU – SMURD Bihor?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
În primul rând, cei care achiziţionează un autoturism trebuie să ştie că au obligaţia să efectueze toate formalităţile de înmatriculare în termen de maxim 90 de zile de la data încheierii contractului de vânzare cumpărare. Sancţiunea pentru nerespectarea acestei obligaţii este suspendarea înmatriculării acelui autovehicul, definită de lege ca fiind operaţiunea administrativă ce constă în interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulaţie şi a utiliza un vehicul pe drumul public.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Ulcerul gastric apare de obicei cu 10 ani mai târziu decât cel duodenal, frecvenţa maximă fiind în jurul vârstei de 60 de ani. Boala apare mai des la bărbaţi, iar numărul cazurilor este în uşoară creştere faţă de cele de ulcer duodenal care sunt în scădere.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Ne naştem, suntem crescuţi de părinţi, ne maturizăm, avem la rândul nostru propriii copii pe care îi creştem, îmbătrânim. Fiecare generaţie trece prin acelaşi ciclu, dar o face în perioade diferite de timp, pe măsură ce în urma noastră rămâne istoria. Aşa se face că aceia care au prins în adolescenţă începuturile comunismului în România au încă memoria vremurilor de dinainte şi au trebuit să se adapteze schimbării.

În unire stă scăderea: Bolojan adună serviciile externalizate de Filip

În unire stă scăderea: Bolojan adună serviciile externalizate de Filip PE PLECARE! La doar patru luni de la ultima reducere de personal, municipalitatea pregăteşte o nouă rundă de concedieri. Înainte de sfârşitul anului, tot al zecelea angajat îşi va căuta altceva de lucru
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În februarie, când primarul Ilie Bolojan spunea că va aduce în Primărie structurile externalizate de Petru Filip, astfel încât să reducă din cheltuielile de funcţionare, până şi unii dintre oamenii săi zâmbeau ironic.

O mulţime de asemenea structuri funcţionau cu bugete proprii şi directori negociaţi politic din moşi-strămoşi, aşa că era greu de crezut că vor mai fi vreodată integrate în Primărie, cum au fost la început.

Dar le-a ieşit râsul pe nas! Bolojan a anunţat deja că "marea unire" va începe în iunie cu Serviciul de Evidenţă a Persoanelor, după care procesul va continua lunar. Cu restructurările, disponibilizările şi retrogradările din funcţii aferente...

Adunarea!

11 Ilie Bolojan_1.jpgVestea i-a luat prin surprindere până şi pe apropiaţii primarului. "Vom veni cu un plan de măsuri care să reducă cheltuielile Primăriei, inclusiv pe cele de personal. Printre aceste măsuri se numără fuzionarea direcţiilor externalizate cu aparatul municipalităţii", a anunţat primarul Ilie Bolojan (foto), lunea trecută, în încheierea şedinţei de Consiliu Local.

Structuri precum Administraţia Imobiliară Oradea (AIO), Administraţia Social Comunitară Oradea (ASCO) şi chiar Administraţia Cetăţii au fost scoase din aparatul municipalităţii în urmă cu mai mulţi ani de fostul primar Petru Filip, sub pretextul descentralizării, pentru a masca în realitate creşterea aberantă a aparatului birocratic şi pentru a da prilejul unor noi angajări în sectorul municipal. Dar acum se anunţă concedieri, pentru că artificiile de altădată s-au stins şi se cer plătite.

Măsura va fi luată pentru ca municipalitatea să facă faţă crizei care a scăzut veniturile din taxe şi impozite. Ca să nu se lase cu debandadă, fuziunea se va face pe etape. "Vom începe din iunie cu Direcţia de Evidenţă a Persoanelor, pentru că are doar 43 de angajaţi, după care, pe baza experienţei acumulate, vom integra şi instituţiile cu personal mai numeros", a anunţat Bolojan.

Pe lista "externalizatelor" readuse în Primărie până la sfârşitul lui 2010 se află ASCO, AIO, Casa de Cultură a Municipiului (CCM) şi Poliţia Comunitară. Unificarea are ca scop comasarea posturilor ce se suprapun în domeniul administrativ, juridic şi contabil. Ceea ce înseamnă noi reduceri de personal...

Sezonul reducerilor

Primarul spune că din fiecare structură vor fi preluaţi doar funcţionarii care lucrează în domeniul de activitate principal: de la Evidenţa Persoanelor cei care procesează documentele, de la ASCO asistenţii sociali şi aşa mai departe. "Personalul cu activităţi conexe va fi preluat doar în măsura în care este mai competent decât cel din Primărie", a explicat BIHOREANULUI primarul Ilie Bolojan.

11 Eduard Florea.jpgFiecare funcţionar va susţine un interviu cu şeful direcţiei la care ar putea fi repartizat, la fel ca la angajare. Spre exemplu, directorul economic al Primăriei, Eduard Florea (foto), are ordin să preia contabilii DEP, dar fără să majoreze schema Direcţiei de care răspunde. "Dacă luăm un contabil, va trebui să dăm afară un contabil de la noi", zice Florea.

Acelaşi lucru se va întâmpla şi cu informaticienii, juriştii şi personalul administrativ, pentru că în prezent există asemenea funcţionari la fiecare direcţie, iar scopul este ca ei să nu se suprapună. "Prin comasare, personalul DEP se va reduce cu 10%, şi la fel se va întâmpla cu celelalte instituţii. Înainte de sfârşitul anului schema de personal va fi redusă cu circa 72 de persoane", zice directorul.

Întrucât unificarea presupune comasarea posturilor de conducere, primii afectaţi vor fi şefii. "În prezent, un funcţionar care are atribuţiuni clare şi nu a avut abateri, are şanse mult mai mari să rămână angajat decât şeful său", spune Florea.

Se lasă rău

11 Dragos Gligor mic.jpgRegiile locale vor face şi ele reduceri. "După automatizarea punctelor termice, prin iulie, vom disponibiliza cam 115 angajaţi", spune directorul Electrocentrale, Dragoş Gligor (foto). La fel se va întâmpla la Regia Autonomă a Pieţelor, Agrement şi Salubritate, unde vor fi disponibilizaţi 15 angajaţi, poate chiar de luna viitoare. "Vom reduce de la pieţe, cimitir şi ştranduri. Doar la WC-uri publice nu vom face disponibilizări, pentru că le-am închide", spune Romulus Cosma, managerul RAPAS.

Directorii OTL şi ai Companiei de Apă, Csuzi Istvan şi respectiv Ovidiu Gavra, spun că în loc să reducă din personal ar fi dorit să taie din cheltuieli. În contextul în care regiile locale vor fi obligate de Guvern să taie 25% din fondul de salarii începând din 1 iunie, toate calculele directorilor au fost date peste cap. "Omul are contract de muncă la nivel de ramură, contract colectiv de muncă şi contract individual de muncă în care scrie care îi este salariul. Dacă îi iau din bani mă dă în judecată şi mă câştigă", spune Gavra. La rându-i, Csuzi se aşteaptă la proteste: "Salariul mediu în OTL este de 1.100 lei. Dacă le iau oamenilor un sfert din salariu nu vor avea din ce trăi".

Primarul Ilie Bolojan consideră nedreaptă măsura anunţată de Guvern: "În ultimii doi ani municipalitatea şi-a redus personalul cu 25%, fără să aştepte ordine de la Bucureşti. E nedrept să vină acum Guvernul să spună: "Câţi aţi rămas renunţaţi la un sfert din salariu!". Oamenii ăştia şi aşa câştigă puţin".

Reduceri din pix

11 Dumitru Voloseniuc.jpgDacă administraţia locală face disponibilizări efective, cea judeţeană "taie" deocamdată din posturi doar pe hârtie. "Luna trecută am unificat într-o singură structură Direcţia de Protejare a Monumentelor, Serviciul de Proiecte Euroregionale şi Serviciul de Dezvoltare, Asistenţă şi Consultanţă, reducând 12 posturi", zice vicepreşedintele Dumitru Voloşeniuc (foto).

Următoarea comasare va viza instituţiile de cultură. "Ca să nu mai existe structuri paralele, vom unifica Teatrul de Stat cu Teatrul de Păpuşi. Vom avea un director, doi adjuncţi şi doi contabili, nu dublu cum e acum", zice Voloşeniuc. Alte măsuri au fost amânate până după publicarea Ordonanţei de Guvern privind reducerea fondului de salarii. "Angajaţii Direcţiei de Protecţia Copilului ne-au spus că acceptă reducerea salariilor cu 20%, numai să nu facem disponibilizări. Acum ar fi o prostie să le mai luăm oamenilor banii dacă îi ia Guvernul".

La fel, prefectul Gavrilă Ghilea spune că instituţia pe care o conduce şi deconcentratele din subordine îşi vor reduce cheltuielile, dar deocamdată nu e nimic bătut în cuie. "Aşteptăm Hotărârea de Guvern şi ne vom conforma", spune prefectul. Oricare ar fi, măsurile se anunţă dureroase. După ani de dezmăţ bugetar guvernanţii s-au trezit brusc cu vistieria goală şi strâng cureaua. De gâtul omului...


UNU DIN PATRU
240

de angajaţi ai municipalităţii dintr-un total de 962 au fost disponibilizaţi în ultimii doi ani


"La sfârşitul lunii mai vor fi luate în discuţie noi reduceri de personal. În prezent Consiliul Judeţean are 160 de angajaţi, dar pot paria că instituţia funcţionează la capacitate şi cu 100"

Dumitru Voloşeniuc


BUGETELE SUB LUPĂ
Reduceţi cheltuielile!

Pentru că ar fi aberant să facă reduceri de personal iar banii economisiţi să se risipească, reprezentanţii Primăriei şi ai Consiliului Judeţean iau în calcul reconsiderarea finanţării FC Bihor. "Săptămâna aceasta vom căuta împreună formula în care vom continua finanţarea", spune directorul economic Eduard Florea. Pentru CJ formula e însă simplă. "Dacă anul trecut am dat peste 15 miliarde de lei vechi, anul ăsta vom finanţa cam 3 miliarde, din care 1,3 miliarde de lei le-am şi plătit", zice vicepreşedintele Dumitru Voloşeniuc.

Scenariile contabililor municipalităţii sunt însă mai sumbre decât reducerile care afectează doar o mână de microbişti. "S-ar putea să trebuiască să revedem subvenţiile pentru pensionari la transportul cu OTL, premiile pentru cei care îşi sărbătoresc nunta de aur şi centenarul, sau alocaţia de hrană pentru copiii din familii monoparentale", zice Florea.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
6 Comentarii
love-pupincuristii lui bolo
cu toata sudoarea voastra, bolojan, nu mai prinde un alt mandat pt ca nu a facut nimic. nu se vede nimic dupa el. ah, ba da! in (la) urma lui va vedeti voi :))))
Postat 25 Mai 2010, 03:15 de oradean
fc bihor
Mana de microbisti???? Cand a fost plin stadionul cu Rapid, doar o mana am fost... loosere??? Domnu Simai, stim ca nu iti place fotbalul ci datul de limbi.... credem ca dosul lui bolo e destul de slefuit deja.
Postat 24 Mai 2010, 21:55 de jorgensen
sifon pt bolojan
Asta e iar un articol sifonat, pt a-l mai drege un pic, pe incapabilul bolojan.
Postat 24 Mai 2010, 19:53 de ildiuta bolovan
dezamagire
daca la cele 4 valuri de reduceri din primarie , domnul primar reducea si cate un director la fiecare val , cu indemnizatia acestora de conducere , putea sa plateasca tot atatia palmasi . dar , nu s-a dorit decat sa plece oamenii de rand si sa ramana politrucii . de ce spun asta ? sunt directii cu 30 de oameni din care 5- 6 sunt sefi ( ex. directia tehnica ) .
Postat 24 Mai 2010, 13:29 de vlad
astea sunt minciuni ca sefii vor fi primii eliminati . Ei de obicei sunt trecuti pe posturi inferioare si tot functionarul simplu e apoi dat afara . Iar cei care raman trebe sa munceasca cat pt 3 persoane inclusiv si pt cel care a fost sef ...pt ca se stie ...seful nu face nimic ...multi sefi habar nu au nici sa foloseasca calculatorul , ei doar la "indicatii" se pricep. Si pt un salar de 7-8 milioane cat vor lua functionarii dupa reducerile de 25% din salar .... multi vor prefera sa lucreze la negru in alte parti si vor pleca singuri , din asa salar nu ai cum sa traiesti ... si un necalificat ia mai mult.
Postat 23 Mai 2010, 17:08 de anca
greseli inadmise
1. Mai face cineva corectura la presa? "Administraţia Imobiliară Oradea (ASCO), Administraţia Social Comunitară Oradea (AIO)"......?????????
Postat 23 Mai 2010, 14:30 de cristi
count display

FOTO BIHOREANUL

  • GALERIE DE IMAGINI: Vezi cele mai frumoase momente din timpul triunghiularului 'Uniţi pentru Mihai'
  • LIVE TEXT: Ziua lui Neșu: Un teren plin cu vedete, momente emoționante și aplauze, la evenimentul „Uniți pentru Mihai” (FOTO/VIDEO)
  • Mii de orădeni s-au strâns la Stadionul Municipal ca să primească autografe şi să facă fotografii cu starurile fotbalului românesc (FOTO)
  • Mihai Neşu şi prietenii, o lecţie de viaţă: Zeci de mari sportivi în ajutorul unui fost coleg fotbalist, un om cu 'caracter frumos' (FOTO/VIDEO)
  • Festivalul de Teatru Arcadia, promovat printr-o paradă a păpuşilor şi personajelor de basm (FOTO)
  • Bate vântul! 'Primăvara din grădină' a început vineri seară fără public în Cetatea Oradea (FOTO/VIDEO)
  • Directorul Colegiului Gojdu a făcut glume despre 'carduri' şi 'cadouri' la festivitatea de absolvire de la Teatrul Regina Maria (FOTO)
  • Totul pe față! Termoficare Oradea îşi lansează o aplicaţie prin care va anunţa avariile în timp real (FOTO)
  • Se lucrează la noul terminal al Aeroportului Oradea. Construcţia va fi gata la toamnă (FOTO)
  • Gata cu transparenţa! Ioan Mihaiu nu mai vrea întrebări din partea presei în timpul ședințelor Colegiului prefectural (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON