URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 25 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
04 Septembrie 2015, 07:49

Horia Oniţa, preşedintele Consiliului Naţional al Elevilor: "Toţi vrem să devenim doctori, dar România are nevoie de meseriaşi"

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Ce vor elevii din România? Ce îi nemulţumeşte? De ce nu mai au nicio tragere spre şcoală? Sunt întrebări la care niciun ministru al Educaţiei din ultimii 20 de ani nu şi-a bătut capul să răspundă.

Pentru ca elevii să se facă auziţi, în 2006 s-a înfiinţat însă un organism independent, Consiliul Naţional al Elevilor, care în acest an este condus, în premieră, de un orădean, ales de colegii din ţară fără să fi avut vreun contracandidat.

Sub mandatul lui Horia Oniţa, elev în ultimul an de liceu la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu, profilul mate-info bilingv engleză, CNE a emis prima rezoluţie, pentru a face cunoscut ce vor tinerii de la şcoală: programe şcolare adaptate la realitate, profesori dedicaţi, directori de şcoli transparenţi şi manuale moderne şi gratuite. "Un învăţământ axat în mod real pe elevi, nu pe asigurarea unor locuri de muncă pentru profesori", spune tânărul de 17 ani care aspiră la o carieră în avocatură.

Din păcate, nu crede că România va avea prea curând un sistem de educaţie performant şi dedicat cu adevărat cunoaşterii. Motivul? De fapt, spune el, nici nu se doreşte educarea tinerilor, fiindcă aceştia sunt cu atât mai uşor de manipulat cu cât rămân mai neştiutori.

Directorii, "moşierii şcolilor"

- Cu puţin înaintea începerii noului an şcolar, CNE cere Ministerului Educaţiei să asigure manuale gratuite şi elevilor din clasele a XI-a şi a XII-a, aşa cum de altfel legea impune. Care e răspunsul Ministerului?

- Ministrul Sorin Cîmpeanu e primul care recunoaşte acest drept. Dar, cum pentru acest an şcolar nu mai este posibil, am propus ca Guvernul să acorde o sumă de bani elevilor, ca să-şi cumpere manualele la materiile la care vor da Bacalaureatul, acestea urmând să rămână şcolii. Domnul ministru a fost deschis şi suntem optimişti că propunerea va fi pusă în aplicare.

- În luna iulie, CNE a lansat prima rezoluţie a elevilor asupra sistemului de învăţământ. Cât de reprezentativ e acest organism, ca să emită o asemenea rezoluţie?

- Elevii din toate şcolile din România îşi aleg preşedinţii de consilii şcolare. Aceştia îşi aleg preşedintele din consiliul judeţean, care face parte din adunarea generală a CNE. În plus, rezoluţia am făcut-o după ce am aplicat 7.000 de chestionare, nu întâlnindu-se 20 de elevi într-o şcoală.

- Care sunt principalele revendicări?

- Prima vizează curriculumul şcolar, neadaptat la piaţa muncii. Se vorbeşte foarte mult despre schimbare, dar de zece ani nu s-a schimbat nimic în şcoli. Avem o problemă legată şi de manuale, învechite şi neadaptate realităţii. În general, şcoala nu se bazează pe competenţe şi aptitudini, ci pe memorare şi practici papagaliceşti. Elevul nu este învăţat să înveţe. Legea spune că actul educaţional este centrat pe elev, când de fapt este axat pe examene care nu dovedesc nimic, şi pe directori, moşierii şcolilor.

- Câte şcoli din Bihor au consilii ale elevilor? Cum îi tratează profesorii pe reprezentanţii acestora?

- Din 54 de licee, 42 au consilii şcolare, dar active nu sunt mai mult de 36. Sunt foarte puţini profesori care au înţeles menirea consiliului elevilor şi că ei nu sunt în vârful piramidei.

- CNE militează pentru dreptul elevilor de a participa şi de a vota la şedinţele Consiliilor de Administraţie ale şcolilor. Este normal ca nişte copii, în fond, să participe la luarea deciziilor?

- Noi am cerut acest drept pentru elevi majori şi am obţinut această victorie, din toamnă elevii vor avea un reprezentant şi în CA. Era nevoie, pentru că directorii refuză să fie transparenţi. Nu ştim ce se întâmplă nici măcar cu fondul şcolii.

- Încă se mai adună asemenea "taxe"?

- Da, peste tot. În şcoala noastră este 50 lei pe an şi chiar directoarea a afişat o listă cu diriginţii codaşi la colectarea fondului. Ce se întâmplă cu banii nici noi, nici profesorii nu ştim. Bugetul e secret, la fel cam tot ce se întâmplă în consiliile de administraţie. E ca şi cum Guvernul ar ţine la secret toate deciziile, ca nu cumva să le afle românii.

Impozit pe venit vs. Motorul Otto

- Ce alte schimbări trebuie făcute la Legea Educaţiei, în opinia elevilor?

- Legea Educaţiei o considerăm bună, dar jumătate din drepturile elevilor nu sunt respectate. Noi vrem să se respecte legea: toţi elevii să primească manuale, reducere în  transportul local şi naţional, educaţia să fie centrată pe elev. Trebuie să dispară mentalitatea că elevii nu sunt capabili să facă nimic, că sunt doar o masă manipulabilă.

- Se spune des că un absolvent de liceu a dobândit în cei 12 ani de şcoală noţiuni teoretice, dar prea puţin aptitudini practice. Este un tânăr absolvent pregătit pentru piaţa muncii?

- Nu, pentru că nu are informaţii minime asupra realităţii din jur. Foarte puţini ştiu ce înseamnă contribuţie salarială sau impozit pe venit, ce este o lege sau că preşedintele nu poate da legi. În schimb, şcoala îi învaţă 20 de tipuri de ciuperci sau care este temperatura la care funcţionează motorul Otto, lucruri relevante doar pentru cei care vor să fie specialişti în aceste domenii. Şcoala ar trebui să ne înveţe competenţe generale. Dar cred că nu se doreşte educarea elevilor, pentru ca ei să fie uşor de manipulat.

- Dar pentru facultate sunt pregătiţi absolvenţii?

- Da, pentru că în şcoala românească se pune accent pe teorie.

- Îl ajută pe un elev şcoala să-şi dea seama ce vrea să devină ori la ce este priceput? Tu, personal, ai primit în şcoală consiliere pentru a-ţi alege cariera?

- Răspunsul e nu la ambele întrebări. Elevul primeşte materie pură. Fizica e fizică, biologia - biologie, dar nu te învaţă nimeni că dacă ştii fizică poţi merge la Politehnică. Consilierea psihopedagogică este imposibilă atâta vreme cât un consilier este arondat mai multor şcoli. La dirigenţie studiem materia dirigintelui sau vorbim de absenţe şi note. Nu am primit consiliere niciodată şi nu cunosc pe nimeni care să fi apelat la acest serviciu.

- Învăţământul profesional încă pare destinat doar celor slabi la învăţătură. Sunt elevii informaţi asupra beneficiilor lui pe termen lung?

- Nu, acest tip de informaţii nu ajung la elevi. S-a înrădăcinat mentalitatea promovată de profesori şi de părinţi că şcolile profesionale sunt doar pentru cei incapabili să intre la o şcoală teoretică. O mentalitate foarte proastă, care se vede în realitatea socială. Toţi vrem să devenim doctori, dar România are nevoie de meseriaşi.

- Învăţământul universitar este sau nu adecvat la piaţa muncii?

- Faţă de învăţământul preuniversitar, este. Dar trebuie ridicate standardele.

Fraudele, culpă comună

- Cât de necesare sunt meditaţiile, la care apelează tot mai mulţi elevi? Sunt o dovadă că profesorii nu-şi fac treaba la clasă sau că elevii nu-şi dau interesul?

- Există o categorie de profesori care intenţionat nu predau bine, ca să-şi aştepte elevii la meditaţii. E adevărat, şi salariile sunt mici şi ajung profesori cei care n-au devenit ce doreau: profesori de biologie pentru că nu au ajuns medici, de fizică pentru că nu au ajuns ingineri. Există şi cazuri de vocaţie, la fel cum există şi elevi care nu cred că ceea ce li se predă la şcoală este de ajuns.

- Se spune mult despre elevii de azi că nu mai vor să înveţe, dovadă fiind rezultatele obţinute la examene. De ce sunt dezinteresaţi de carte?

- Pentru că nu înţeleg importanţa şcolii, văd că azi sunt şomeri cu diplome. Ar trebui să priceapă că doar prin şcoală înveţi ce se întâmplă în jurul tău. Şi alte sisteme, Germania, Anglia, s-au confruntat cu aceleaşi probleme, dar acum 20 de ani, şi au înţeles că dacă nu demonstrezi elevului că prin şcoală capătă plusvaloare, va crede că nu e importantă.

- Cât de bine pregătiţi sunt profesorii, din perspectiva elevilor? Ce aveţi să le reproşaţi?

- Majoritatea reproşurilor nu ţin de pregătirea profesională, ci pedagogică. Modulele pedagogice din facultăţi sunt predate superficial şi nu sunt destui profesori care înţeleg starea actuală a învăţământului. Elevii nu mai sunt cei de acum 20 de ani şi profesorul nu mai este suveranul orei, ca să poată face ce vrea.

- Eşti mulţumit de felul în care se desfăşoară examenele de Evaluare Naţională şi de Bacalaureat?

- Se promovează foarte mult puterea memorării. Există matrici anuale de învăţare, dacă le înveţi, automat iei note mari.

- Cât de grele sau de uşoare sunt subiectele la aceste examene?

- În ultimii ani a scăzut foarte mult nivelul, pentru că cei de la centru trebuie să raporteze că au remediat probleme. Cum putem spune că sistemul scoate proşti, când jumătate din elevi au 10?

- Cine sunt mai vinovaţi pentru fraudarea examenelor: elevii sau profesorii? Pot fi prevenite fraudele?

- Vina este comună. Elevii vor în mod ilegal să-şi aducă foloase necuvenite, pentru că nu le-au fost valorificate competenţele adevărate. Părinţii i-au învăţat: dăm plicul şi luăm note mari. De asemenea, profesorii sunt motivaţi de salarii mici. Soluţia este sancţionarea aspră a celor prinşi.

- CNE pretinde ca uniforma să nu fie obligatorie în şcoli. De ce?

Pentru că sunt obligatorii pe banii părinţilor. Învăţământul e gratuit, aşa că fie şcoala le dă gratis, fie nu pune sancţiuni pentru nepurtarea lor.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
PARIUL MEU
Horica, banuiesc ca esti un elev foarte bun! Tu ce te faci cand o sa fii mare? Bucatar sau student la o universitate occidentala? As paria varianta a doua!
Postat 04 Septembrie 2015, 18:16 de TDS
Cata aroganta
Si lipsa de modestie are acest tanar.Si-a ales o cariera usoara, ca doar avocatii nu lucreaza in ture de noapte, profitabila, dar e ingrijorat ca nu vor fi meseriasi pentru masina lui, vila lui.Bineinteles, i se cuvin toate gratis, de unde vin gratuitatile care i se cuvin, stie?
Postat 04 Septembrie 2015, 16:46 de User anonimizat
Noi in anul douamii15/Cind nu mai suntem copii,la,la,la.
Pe vremea cind socialismul multilateral dezvoltat inainta tara noastra spre..., elevii isi cumparau uniforme bine-merci tot din banii parintilor si nu avea nimeni nimic impotriva..Carevasazica in capitalism acest lucru este total nepotrivit...Interesant.
Postat 04 Septembrie 2015, 14:25 de User anonimizat
corect
invățământul de stat e gratuit... hahahahahaha, de aceea, inclusiv uniformele ar trebui să fie gratuite hahahahahhaaahaha deși e corect. oricum, în țările cilivizate sunt căutați și respectați meseriașii în ceva anume :) inclusiv specialiștii cu studii superioare în anatomia pinguinilor, dacă e cazul :) , dar și oameni văd cu alți ochi acest lucru, că ești sau nu ești profi in ceea ce faci, indiferent că ai sau nu ai facultate. esti bun, ești căutat :) nu ești bun, mai învață :)
Postat 04 Septembrie 2015, 11:26 de vg
?????????????????????
Uniforme gratuite...ca e gratuit invatamintul?Cit a fost cotizatia la fondul clasei,scolii mai baietica???Dati plicul sa luati note mari?Fuga la parchet copile sa vedem daca te tine si acolo ca tot iti plac interviurile..Scrie nume,cit ai dat,cui...hai curaj!!!!!Apropos..Bolovan face niste cursuri de asfaltatori ,e nevoie amu pe Independentei..ce zici te bagi?Scapi de matrici,de plicuri,de uniforme negratuite,meditatii?Ce vrajeala de gojdist ai,ce papagal..Sa nu zici ca esti si pmpist,sa nu zici ca vrei in pulitika...Vaishamar de tineret-mindria tarii...
Postat 04 Septembrie 2015, 09:50 de grigore
fa-te TU strungar, ma !
Pariem ca tanarul care se crede atat de inteligent n-are nici un gand sa se faca "meserias" ??? Asta baga vrajeli ca sa se faca tinerii meseriasi, iar el in nici un caz nu va face asa ! Aaaa, sau poate e un "articol" comandat de sefii lui de la TNL, ca oricum e in spiritul "directivelor" primarului, de a se infiinta scoli profesionale cat mai multe !? :D :D
Postat 04 Septembrie 2015, 09:24 de AgentulTermic
sa ne schimba mentalitatea
scoala inseamna bani, mai ales la oras! totul se plateste, de la gradinita la fondul scolii, la manuale si ore suplimentare in clasele 1-4, cu invatatoarele care cer 5 lei/copil/zi ca sa stea cu ei de la 12 la 16! asta inseamna min 20 mil in plus pe luna, bani la negru, luati cu acordul parintilor si al directrilor de scoli cu clase primare. L-am mai urmarit pe tinarul care a dat acest interviu, este intelept si cu vointa la anii pe care ii are si sunt foarte mandra de felul in care gandeste! trebuie sa schimbam mult din mentalitatile existente, si in randul parintilor, si al profesorilor si al politicienilor! un pericol adevarat il constitue profesoarele de pedagogie de la universitatea din Oradea, niste comuniste indoctrinate, care se acopera de carti si referate in detrimentul consilierii si formarii adevaratilor pedagogi si dascali!
Postat 04 Septembrie 2015, 08:15 de roger
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6567 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON