URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 25 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
01 Noiembrie 2013, 09:21

Drumuri fără îndrumare: În ciuda obligaţiilor prevăzute de Codul Rutier, indicatoarele rutiere sunt o raritate în Bihor (FOTO)

Drumuri fără îndrumare: În ciuda obligaţiilor prevăzute de Codul Rutier, indicatoarele rutiere sunt o raritate în Bihor (FOTO) DE-A V-AŢI ASCUNSELEA. După ce a montat parapeţi antifonici de-a lungul şoselei de centură, CNADNR a uitat să mute indicatoarele rutiere, lăsându-le în spatele zidurilor din beton ori din plastic. Nu-i de mirare că şoferii care tranzitează Oradea habar nu au pe unde s-o ia şi cu ce viteză, nici unde întâlnesc posibile pericole
Drumuri fără îndrumare: În ciuda obligaţiilor prevăzute de Codul Rutier, indicatoarele rutiere sunt o raritate în Bihor (FOTO) Drumul judeţean 767, spre comuna Ineu
Drumuri fără îndrumare: În ciuda obligaţiilor prevăzute de Codul Rutier, indicatoarele rutiere sunt o raritate în Bihor (FOTO) Drumul judeţean 767, spre comuna Ineu
Drumuri fără îndrumare: În ciuda obligaţiilor prevăzute de Codul Rutier, indicatoarele rutiere sunt o raritate în Bihor (FOTO) Drumul judeţean 767, spre comuna Ineu
Drumuri fără îndrumare: În ciuda obligaţiilor prevăzute de Codul Rutier, indicatoarele rutiere sunt o raritate în Bihor (FOTO) Drumul judeţean 767, spre comuna Ineu
Drumuri fără îndrumare: În ciuda obligaţiilor prevăzute de Codul Rutier, indicatoarele rutiere sunt o raritate în Bihor (FOTO) Trecere peste pod nesemnalizată, în satul Şuştiu
Drumuri fără îndrumare: În ciuda obligaţiilor prevăzute de Codul Rutier, indicatoarele rutiere sunt o raritate în Bihor (FOTO) Trecere peste pod nesemnalizată, în satul Şuştiu
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Sparte de gropi ori chiar fără să fi văzut vreodată asfaltul, fără linii de marcaj şi fără indicatoare, pe drumurile de prin Bihor nu ştii niciodată peste ce dai. Comunale, judeţene ori chiar naţionale, şoselele par că sunt ale nimănui, iar singurele autorităţi care le patrulează sunt poliţiştii ce pândesc, aproape invariabil, doar vitezomanii.

În timp ce-i lasă să bâjbâie pe şoferi, cei care răspund de starea drumurilor ridică neputincioşi din umeri: indicatoarele sunt scumpe şi căutate de hoţi, care le fac dispărute în scurt timp după montare.

Obligaţii ignorate

Codul Rutier impune administratorilor de drumuri "să instaleze indicatoare ori alte dispozitive speciale, să aplice marcaje conform standardelor în vigoare şi să le menţină în stare corespunzătoare". Menite să avertizeze participanţii la trafic, să reglementeze circulaţia, să-i orienteze şi să-i informeze, indicatoarele ar trebui să nu lase loc de dubii. Numai că pe multe din drumurile din judeţ lipsesc cu desăvârşire...

De pildă, pe drumul judeţean DJ 767, care leagă şoseaua E60 de satul Ineu, tronsonul de aproximativ 5 kilometri până la intrarea în localitate este lipsit, de ani de zile, de orice indicator. Asta deşi drumul are curbe care ar trebui semnalizate ca atare, două poduri peste Crişul Repede şi o intersecţie cu un drum comunal. În plus, marcajele sunt aproape cu totul şterse, greu de ghicit.

La nimereală

Aceeaşi situaţie se regăseşte şi în sudul judeţului, în comuna Lunca. La intersecţia între E79 şi drumul comunal DC 243, şoseaua care duce spre satul Şuştiu se îngustează la o singură bandă, dar şoferii nu au cum să afle asta întrucât nu este montat niciun indicator de avertizare.

De altfel, după cum un cititor al BIHOREANULUI a sesizat, şoferii nu au cum să ştie nici măcar dacă au intrat sau nu în sat, căci niciun astfel de indicator nu există. În ciuda faptului că şoseaua se îngustează, lipseşte cu desăvârşire orice semn care să indice prioritatea ori accesul vehiculelor în funcţie de gabarit şi dimensiuni, limita de viteză ori dacă depăşirea este sau nu permisă. Bineînţeles, nici curbele, podurile ori alte pericole nu sunt semnalizate.

Consecinţa? Toţi circulă la voia întâmplării, crezând că riscul unui accident e mic. Singurul semn de normalitate e că măcar trecerea peste calea ferată ce străbate satul este semnalizată cu un indicator "Stop" şi cu "crucea Sfântului Andrei".

Există, dar degeaba

Jenantă este şi lipsa indicatoarelor de pe marginea şoselei de centură a Oradiei, unde şoferii nu află decât în imediata apropiere a intersecţiilor ori a sensurilor giratorii care este viteza permisă în zonele respective.

Culmea absurdului, o parte din indicatoarele plantate pe centură sunt inutile, deoarece nu sunt vizibile. În vară, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale, administratorul drumului, a montat în zona cartierelor mărginite de centură panouri fonoizolante, menite să-i protejeze pe localnici de zgomotul maşinilor. Numai că la capătul cartierului Europa indicatoarele de drum alunecos şi cele de orientare şi informare a direcţiei spre vama Borş şi spre oraşele vecine Oradiei au rămas după parapeţi, astfel că şoferii nu le văd.

Cu ochelari de cal

Conform legii, toate neregulile din semnalizarea drumurilor publice ar trebui aduse la cunoştinţa administratorilor acestora de către poliţişti. "Poliţia Rutieră trimite permanent notificări privind montarea indicatoarelor şi amplasarea acestora", îşi apără colegii subcomisarul Alina Dinu, purtător de cuvânt al Poliţiei Bihor. Altfel spus, poliţiştii îşi fac treaba, dar CNADNR, Consiliul Judeţean şi Consiliile Locale nu se conformează.

În realitate, însă, multe dintre deficienţe nici măcar nu sunt semnalate, ţinând cumva de o "normalitate" românească. La aceste critici, poliţiştii se apără spunând că se bazează şi pe sesizările de la cetăţeni, întrucât ei nu pot patrula continuu pe cei peste 1.000 de kilometri de drumuri din judeţ, ca să depisteze unde lipsesc indicatoare. Asta deşi fiecare oraş şi comună din judeţ are propriii poliţişti, care circulă zilnic pe aceleaşi drumuri, fără a sesiza ei înşişi ceea ce lipseşte.

02 Horia Cartis.jpgDe cealaltă parte, administratorii de drumuri recunosc că nu-şi fac treaba chiar ca la carte, dar invocă eterna scuză: nu sunt fonduri! "Costurile pentru montarea unui indicator rutier se ridică la aproximativ 9.000 lei", susţine Horia Carţiş (foto), şeful de cabinet al preşedintelui Consiliului Judeţean. Bugetul judeţului are anual un capitol de cheltuieli pentru montarea de indicatoare şi parapeţi, dar niciodată banii nu sunt destui. Mai ales că, spune Carţiş, acestea sunt furate rapid. Iar cum Consiliul Judeţean nu poate pune paznic la fiecare indicator, se aşteaptă ca Poliţia să fie mai vigilentă şi să prindă hoţii.

La unii abundenţă

În plus, susţin reprezentanţii CJ, şi pretenţiile poliţiştilor sunt uneori exagerate. De pildă, anul trecut, pe DJ 797, care duce de la Oradea spre Toboliu, Poliţia a cerut montarea a aproape 500 de indicatoare pe un tronson de numai 20 de kilometri. Cei de la Consiliu n-au avut încotro şi s-au conformat, dar spun acum că dacă poliţiştii n-ar fi fost mai catolici decât Papa şi ar fi acceptat un număr mai mic de indicatoare, instituţia putea pune semne şi pe alte drumuri.

În timp ce autorităţile îşi pasează problema ori o pun pe seama banilor veşnic prea puţini, şoferii se întreabă, pe bună dreptate, de ce drumurile fără indicatoare mai sunt considerate drumuri publice atâta vreme cât, potrivit legii, nu îndeplinesc condiţiile de semnalizare pentru a fi considerate astfel. Şi, fiindcă amenzile pot fi date doar pe drumuri publice, poliţiştii ar trebui să se uite de două ori spre şoseaua pe care stau când scriu procesele-verbale...


PROBLEMĂ NAŢIONALĂ
Hoţii şi vandalii, spaima indicatoarelor

02 carutas.jpgÎn ciuda afirmaţiilor reprezentanţilor CJ Bihor, poliţiştii susţin că judeţul nu se confruntă cu un fenomen accentuat al furtului de indicatoare. "Este adevărat că se mai fură indicatoare, dar în Bihor nu este un fenomen frecvent. Mai degrabă se deteriorează ori sunt distruse", susţine subcomisarul Alina Dinu.

În plus, şi firmele angajate de autorităţi au interesul de a monta indicatoare de slabă calitate, în speranţa că vor fi puse ulterior să schimbe cât mai multe dintre acestea.

Pe de altă parte, în întreaga ţară, atât administratorii de drumuri, cât şi firmele angajate să păzească autostrăzile, reclamă că parapeţii şi semnele rutiere dispar peste noapte. Conform estimărilor, statul plăteşte anual 3 milioane euro pentru paza autostrăzilor şi altă jumătate de milion de euro pentru înlocuirea obiectelor furate.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
SOFER
9.000 lei montarea unui indicator D-nl de la CJ BH chiar ne credeti prosti ,ce are acel indicator este suflat cu aur ,functioneaza ca senafor?
Postat 07 Noiembrie 2013, 09:57 de SOFER
tara de 2 lei
cum sa coste 9000 de lei??? Tara asta are in functii de conducere numai hoti si retardati? Orice om cu capul pe umeri ar face o ancheta in cazuri de genul.... pacat ca nu mai e Vlad Tepes.... toti care ar merita sa fie cazati in tepusa in fata institutiilor publice pe care le conduc....
Postat 01 Noiembrie 2013, 12:18 de andrei
nu
9000lei??? hai mai lasa balta toata treaba
Postat 01 Noiembrie 2013, 11:10 de da
Ce are sula cu prefectura? Una e montarea a ceva ce nu a existat şi alta e furtul !?!
"Costurile pentru montarea unui indicator rutier se ridică la aproximativ 9.000 lei", susţine ... şeful de cabinet al preşedintelui Consiliului Judeţean. Caraghiosul acesta e tembel rău dacă avansează asemenea sumă care, se ridică de fapt după opinia reprezentanţilor Drumuri Judeţene (acţionar unic Selina) care administrează destule DJ-uri, la cel mult 90 lei (soclu beton, ţeavă metalică, marcaj rutier şi bridele de prindere) la care se adaugă 70 lei montajul pentru doi angajaţi, respectiv 35 lei transportul de beton şi balast, 15 lei degajarea şi transportul surplusului rezultat la săpătură şi 20 cheltuiieli indirecte/administrative/etc. Aşadar nu 9.000 lei ci max. 230 LEI. Restul e ŞPAGA, MITA, COMISIONUL, PARANDĂRĂTUL, sau cum îi mai zic beneficiarii !?!
Postat 01 Noiembrie 2013, 11:07 de Strattera
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6567 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON