URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
10 August 2017, 08:08

Drum fără prioritate! Primăria Oradea şi cea din Sînmartin nu se înţeleg pentru un drum nou

Drum fără prioritate! Primăria Oradea şi cea din Sînmartin nu se înţeleg pentru un drum nou CENTURĂ DE SIGURANŢĂ. Primarul de Sînmartin, Cristian Laza, susţine că varianta cea mai bună pentru fluidizarea traficului prin comună ar fi construirea unei şosele de centură pe amplasamentul unui drum deja existent, care să lege Hidişelul de Jos de fostul CET II prin Felcheriu şi Cheriu, deoarece "ar scoate camioanele atât din Sînmartin, cât şi din Oşorhei"
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

De la venirea verii în Sînmartin nu mai există decât ore de vârf. Maşinile rulează doar bară la bară. Cele trei semafoare din centrul localităţii îngreunează şi mai mult traficul, dar trebuie ţinute în funcţiune. Ultima dată când au fost oprite s-a lăsat cu victime chiar pe trecerea de pietoni.

Iritat de ambuteiajele care îi îngreunează naveta, viceprimarul Oradiei, Florin Birta, domiciliat în comună, a şarjat usturător pe reţelele de socializare. "Primăria Oradea doreşte construirea unui drum nou de legătură între Oradea şi Băile Felix. Deşi în Sînmartin sunt din ce în ce mai multe accidente rutiere cu victime din cauza traficului intens, Primăria Sînmartin blochează în continuare acest drum", acuză Birta. BIHOREANUL a descoperit însă că lucrurile sunt mult mai nuanţate...

Drum nou

Statisticile sunt clare. 25.000 de navetişti iau cu asalt în fiecare dimineaţă intrările în oraş. Vara, traficul din Zona Metropolitană Oradea este suplimentat de turiştii care vin în Băile Felix, de românii care revin din străinătate şi de străinii care aleg vama Borş ca poartă de intrare şi ieşire în şi din ţară. Ca urmare, ambuteiajele obligă municipalitatea să construiască noi căi de acces, ZMO lucrând de trei ani la planurile pentru amenajarea a circa 19 kilometri de şosele de legătură cu comunele. Printre altele, acestea vizează prelungirea cu 2,8 kilometri a actualului drum expres, din Calea Bihorului până la giraţia din zona Real II, modernizarea celor 5 kilometri ai vechiului drum militar dintre Apateu şi Cihei, ceea ce ar facilita accesul turiştilor dinspre Arad, şi amenajarea unei legături de 3,7 kilometri între oraş şi Săldăbagiu de Munte, în prelungirea străzii Izvorului, direct prin fostele ferme pomicole.

Cel mai importat proiect îl constituie însă amenajarea unui drum nou de 4 km între Oradea şi Sînmartin, ca alternativă la prea aglomeratul DN76.

"Nu văd care e ocolirea"

Potrivit planurilor ZMO, noua cale de acces ar urma să pornească din sensul giratoriu de lângă Praktiker, să continue paralel cu pârâul Peţa şi DN76 prin spatele fostului CET II, pentru a ieşi în Felix la rampa drumului spre Beiuş lângă pensiunea Noblesse.

Iulia Ardelean, proprietara vilei IuliaDrumul va avea pistă pentru biciclete, un pod de traversare peste Peţa şi intrarea în Băile 1 Mai pe un viaduct lung de 72 metri, putând viabiliza terenurile din zonă prin punerea lor la dispoziţia unor noi dezvoltări urbanistice. Aprobat de Consiliul Local Oradea în decembrie 2015, proiectul s-a lovit de opoziţia patronilor de pensiuni din Băile 1 Mai, care au cerut revocarea Hotărârii. "Care este logica să avem acest drum paralel în zona turistică, unde omul caută liniştea? Gălăgia pe care o va face traficul ne va afecta pe toţi!", a protestat în numele hotelierilor proprietara pensiunii Iulia, Iulia Ardelean (foto).

De altfel aceştia au contestat proiectul şi în instanţă, dar au pierdut procesul. În schimb, l-au câştigat de partea lor pe primarul de Sînmartin, Cristian Laza, ales vara trecută. "Am toată disponibilitatea pentru construirea unui drum ocolitor, dar nu afectând 13 pensiuni. Eu nu văd care e ocolirea dacă şoseaua străbate Băile 1 Mai şi iese în centrul Băilor Felix", zice acesta, convins că  noul drum va încurca şi mai mult circulaţia. "Drumul ar intra în DN76 la poalele dealului ce duce la Spitalul de Recuperare printr-un sens giratoriu deşi la nici o sută de metri mai spre oraş a fost deja proiectat şi va fi amenajat un alt sens giratoriu, în zona sediului Poliţiei Felix", zice Laza.

Trei variante la schimb

Hotărât să respingă proiectul municipalităţii, edilul de Sînmartin a înaintat ZMO propriile propuneri de drumuri ocolitoare. "Ca să nu mai dea cu noroi în mine, că mă opun dezvoltării, am trimis ZMO, nu una, ci trei propuneri, fiecare mai bună decât cea în discuţie", zice Laza.

Conform spuselor sale, prima variantă ar consta în amenajarea unui drum pornind tot din zona Praktiker, dar ocolind peste câmpuri prin Haieu pentru a da în DN76 cu sens giratoriu la ieşirea din Felix spre Beiuş, la intersecţia drumului de Cordău. A doua variantă ar fi amenajarea unui drum pornind din centura Oradiei din zona cimitirului municipal, spre Cihei, cu ocolirea staţiunii prin Cordău şi ieşire pe DN76 în zona benzinăriei USA Oil.

În ambele cazuri, spune Laza, drumurile ar trece peste terenuri agricole, mult mai ieftin de expropriat, şi ar viabiliza, la fel ca în propunerea municipalităţii, hectare întregi de câmpuri.

Centură pentru doi

A treia propunere a edilului din Sînmartin e şi cea mai ambiţioasă: construirea unei centuri pe structura unui drum deja existent între fostul CET II prin Felcheriu şi Sintelec cu ieşire la DN76 în zona troiţei din Hidişelul de Jos. "E un traseu mai lung, dar contribuţia locală pe astfel de proiecte este de 2% şi eu zic că merită. Marele avantaj e că ar fluidiza circulaţia inclusiv în Oşorhei, care s-ar lega de noul drum prin Felcheriu", zice Laza.

Ioan Pop, primarul din OșorheiProiectul e susţinut şi de primarul din Oşorhei, Ioan Pop (foto). "Ideea cu legătura între Oşorhei şi Hidişel este veche de peste cinci ani. Consiliul Local a şi hotărât să predea drumul Consiliului Judeţean pentru a-l moderniza", spune Pop.  Proiectul zace la sertar deşi drumul ar putea servi atât celor două comune, cât şi municipiului. Materializarea ar însemna documentaţii laborioase derulate în paralel de toate cele trei unităţi administrativ-teritoriale, iar municipiul, singurul care are resursele financiare necesare, nu e dispus să-l susţină. Cea mai bună dovadă e faptul că deşi viceprimarul de Oradea Florin Birta a convenit în ultima lună de mai multe ori să se întâlnească în teren cu primarul de Sînmartin pentru a alege cea mai bună soluţie, întâlnirea nu a mai avut loc.

Ai plătit, gata!

Florin Birta, viceprimar OradeaDe fapt, decizia a şi fost luată. Municipalitatea susţine soluţia drumului paralel actualei şosele şi nu acceptă variante. "Consiliul Local din Oradea şi cel din Sînmartin au hotărât deja construirea acelui drum, ZMO a plătit 20.000 euro pe un studiu de fezabilitate aflat în curs de finalizare, aşa că ori se materializează proiectul, ori renunţăm la el", spune Birta.

Viceprimarul de Oradea spune că ZMO nu va plăti alt SF pentru acelaşi obiectiv, deoarece "am avea probleme cu Curtea de Conturi, care ne-ar putea imputa costurile documentaţiei". Din perspectiva municipalităţii, aşadar, problema e închisă. "Dacă ţine neapărat, Primăria Sînmartin poate plăti alte studii, iar dacă vine cu soluţii mai bune le putem discuta", zice Birta. Iar în caz contrar, Oradea îşi va reseta priorităţile. "Dacă nu ajungem la înţelegere, ne vom concentra pe alte proiecte. Primăria Sîntandrei abia aşteaptă să găsim o soluţie pentru un drum ocolitor", zice Birta. Altfel spus, în problema drumului de Sînmartin municipalitatea merge pe varianta: "totul sau nimic". Ori cum vrea, ori deloc!


BLOCAT ÎN PROIECT
Drum închis

Reprezentanţii Asociaţiei ZMO afirmă că drumul peste câmpuri dorit de municipalitatea orădeană s-a gripat încă din fază incipientă din cauza întârzierii cu care Primăria Sînmartin a emis certificatul de urbanism aferent acestuia.

Adrian Foghiș, directorul Zonei Metropolitane OradeaDirectorul ZMO, Adrian Foghiş (foto) confirmă că pe de o parte primarul Cristian Laza a informat oficial asociaţia cu privire la cele trei alternative proprii la proiectul iniţial al Primăriei Oradea, la care aceasta nu vrea să renunţe. "Tot ce am reuşit până acum a fost închiderea studiului de fezabilitate pentru proiectul propus de Primăria Oradea. Pentru licitarea lucrărilor sunt necesare însă noi Hotărâri de Consiliu Local atât în oraş, cât şi în comună. Dacă vor fi adoptate vom căuta finanţare, dacă nu - nu", spune Foghiş. Iar sorţii, după cum se vede, înclină spre a doua variantă...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
macar sa blocheze terenul pentru un altul dupa moartea sa.
E un drum nou de legatura cu cele 2 statiuni, cu functia de centura doar pentru centrul de comuna, Sanmartin. In Baile Felix drumul national e deja ca o centura, ocolind statiunea. Urbanismul, pentru cei interesati si de arhitectura, functionalitatea eficienta si durabila in timp a unei localitati zice ca cel mai eficient e sa faci drumuri pe langa calea ferata, pentru ca automat vor fi mai rapide din cauza ca vor fi intersectii mai putine. Varianta Fiction a lui Laza de a face un drum in cerc de 35km in locul unuia drept de 6, care sa ocoleasca toata comuna si satele apartinatoare si pasunile, ca sa nu faca nici o expropriere, ar costa de cel putin 3 ori mai mult, si ar fi ineficient pentru soferi sa il parcurga, de parca comuna ar fi ea propria zona metropolitana, pol urban si metropola. Totul ca sa fii populist, si sa faci lucrurile gandindu-te doar pe termen scurt, nu si la eficienta, buna administrare a banilor publici. (La fel ca asfaltarea drumurilor de pamant fara sa le faci o fundatie buna inainte). Deci acea comuna cu plan urbanistic expirat si haotic, gandit ne-unitar (care in stilul asta poate se va dezvolta ca Florestiul clujului) ar face bine macar sa includa drumul pe langa calea ferata in PUG, chiar pe ambele parti (tronsoane pe cat e posibil), cu interdictie de construire si eliberare autorizatii de constructie, ca sa se poata face macar pe alte tronsoane in viitorul indepartat, cand n-a mai fi el primar, ci un altul care isi asuma si masuri mai dure pe alocuri, ca sa faca ce trebuie.
Postat 10 August 2017, 13:37 de unu
avantaj
astfel birta si-ar viabiliza proprietatea cerand proiectantului actual sa mai prelungeasca un pic drumu, nu sa faca un studiu nou...laza ar fi multumit ca rezolva trei sate...cei care tranziteaza acum felixu ar fi incantati...doamna cu pensiunea si ceilalti pensionari ar face ciocu mic ca si-ar umple jeburile si cu banii celor din felix si prezident
Postat 10 August 2017, 13:31 de ferfeleaga
musai drumuri
in forma propusa interconectarea lui birta totusi parca suna a bussines imobiliar. drumul ocolitor spre president sau usa oil e mai practic, rezolvand o problema majora de trafic, urmand ca dupa aceea sanmartinu sau zmo sa interconecteze acest ocolitor cu strazile din sanmartin, baile 1 mai, felix si haieu, eforul financiar fiind impartit si mai usor de suportat. astfel viabilizezi din punt de vedere rutier mai multe localitati si mult mai mult teren pentru constructii, cu un efort suplimentar de numai 1-2km in plus pentru ocolitor. iar doamna cu pensiunea ar avea astfel clienti si din felix si din president
Postat 10 August 2017, 13:23 de ferfeleaga
Loazea, cum dai de socialism blochezi devoltarea. Sau invers, cum vrei sa blochezi dezvoltarea, intri in organizatia infractionala socialista.
Daca var. alternativa 1 mai e cat-de-cat ceva pe acelasi traseu (cu o problema: daca s-ar conecta la drumul principal din statiunea 1 Mai), varianta 2-a e o prostie totala, la fel ca si varianta 3-a: Drumul CET-Felcheriu-Sintelec-Hidisel nu ar fi circulat mai de nimeni, fiind de o capacitate mai mica, 1 banda/sens, curbe mai multe, mai greu de depasit etc. Fac oare macar parte localitatile alea totate din Zona Metropolitana Oradea? Poate sa i-l modernizeze Mang lui Laza, ca e sef la drumuri la Consiliul Judetean si-s prieteni colegi de partid. Oricum, e foarte buna idea ZMO cu modernizarea celor 5 kilometri ai vechiului drum militar dintre Apateu şi Cihei. E irelevant unde locuieste primarul si daca e si el afectat de traficul si ambuteiajele de pe un drum. Daca e trafic local, trebuie facut ceva, un bulevard nou paralel apropiat. Dar taranu din comuna ce nu se vrea orasan, nu intelege ce e urbanismul, traficul, ca el umbla cu caii. E evident inclusiv din raspunsul lui Birta: aceeasi problema exista si la Santandrei, iar daca la Sanmartin nu se doreste pt ca primarul se opune dezvoltarii, se va rezolva dincolo printr-o solutie asemanatoare: nu centura, ci drum nou de legatura! Cu cine poti colabora in ZM, acolo te dezvolti..
Postat 10 August 2017, 11:20 de unu
NU E OCLOLITOR, E DE INTERCONECTARE!
Asta care crede ca e intr-o tara diferita si exista granite intre Sanmartin si Oradea, si s-a opus alipirii, nu intelege ca cele 2 localitati sunt tot mai mult interconectate si e nevoie de mai multe drumuri, cum e nevoie si de bulevarde mai multe intre cartiele in interiorul unui oras. S-a construit si se circula mult intre cele 2 localitati, chiar daca au nume diferit si placuta la intrarea in comuna! Cea mai mare parte a traficului din centrul de comuna NU este tranzit si camioane spre Deva, ci sunt localnici spre Sanmartin si turisti spre Bai! Ala e primar cu viziune (de r*ht) in localitate ce nu vrea drumuri in interiorul localitatii viabilizand terenuri uriase si generand extinderea localitatii pe o noua axa. Apoi, “primar vizionar” vine cu scuza ca ar incurca circulatia pentru ca tocmai ce proiecteaza el alta giratie la 100m distanta, de ciuda ca sa poata bloca proiectul. Ce urmeaza sa mai blocheze? Orice om normal intelege ca e cel mai eficient sa incluzi in planurile urbanistice drumuri mai rapide, bulevarde pe langa caile ferate. Nevoia vine ca trebuie descarcate toate masinile din Haieu, Rontau, 1 Mai, Sanmartin, Cihei care zilnic merg la lucru in oras, nu trebuie o centura care sa ocoleasca satiunile prin mijlocul padurilor.
Postat 10 August 2017, 11:19 de unu
SUPOZITII, INTREBARI
OK ! D-l Florin Alin Birta pleacă de regulă din fața Primăriei ( avându-l de cele mai multe ori de-a dreapta sa pe D-l Ilie Gavril BOLOJAN ), traversează Piața Unirii, o ia pe Moșoiu iar în drum probabil îl lasă pe protector la blocul lui, după care înțeleg că își continuă drumul spre Sînmartin ! Unde locuiește ( ? ! ) . Dar a cui este imobilul în care domiciliază ? Am mai spus-o: omul e sărac lipit ! Conform propriei Declarații de avere ( iunie 2017 ) NU DEȚINE NICI UN IMOBIL ( CLĂDIRE, TEREN...) . Are doar o amărâtă de Skoda Octavia din 2005 , un credit de 72.000 RON ( scrie el, lei zic eu pentru că MONEDA NAȚIONALĂ ESTE LEUL NU RON-ul !!!!! ), ce câștigă el, nevasta și 2.200 lei alocația copiilor !
Postat 10 August 2017, 09:33 de TDS
birta de sanmartin
Pana la urma ce se doreste: o centura care sa ocoleasca cu totul Baile Felix pentru a fluidiza traficul spre si dinspre Deva, sau inca un drum care sa introduca traficul tot in aglomeratia din Felix? Pentru Birta o fi bun drumul ce da in Felix, ca sa poata sa iasa linistit dintre blocurile din Sanmartin.. si ca sa se valorifice terenul ala maaaare din curba dinainte de Nobless (cei din Sanmartin stiu despre ce e vorba)
Postat 10 August 2017, 08:40 de User anonimizat
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON