URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 25 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
17 Noiembrie 2015, 09:24

Dosarul "Flota": Şefii OTL, anchetaţi la DNA pentru că i-au dat maşină lui Bolojan

Dosarul 'Flota': Şefii OTL, anchetaţi la DNA pentru că i-au dat maşină lui Bolojan MAŞINI "PENALE". Frumosul Renault Latitude (fundal) condus de primarul Ilie Bolojan se numără între cele 12 maşini pentru care managerul OTL, Csuzi István (foto), a ajuns în atenţia DNA. "Înseamnă că sunt persoană importantă. Mai nou, cine nu e citat la DNA nici nu există", spune amar directorul societăţii de transport
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cele 12 maşini pe care OTL le-a cumpărat în 2013 pentru Administraţia Imobiliară Oradea şi Primărie, între care şi cea condusă de primarul Ilie Bolojan, au ajuns motiv de proces între societatea de transport şi Curtea de Conturi, care a reclamat povestea la DNA.

Protagoniştii? Cei trei directori ai OTL, directorul general Csuzi Istvan, directorul economic Ioan Purge şi directorul tehnic Viorel Pop, acuzaţi că au provocat instituţiei o pagubă de 1,1 milioane de lei. Motivul? Nu ar fi respectat procedura legală de achiziţie, care impunea să cumpere autoturismele numai prin programul Rabla, nu prin înţelegeri cu firme private, auditorii spunând, în plus, că acestea nu au fost şi nu sunt necesare pentru buna desfăşurare a activităţii de transport. În replică, oficialii societăţii spun că, practic, şi-au procurat doar obiectul muncii, la fel cum ar fi cumpărat, spre exemplu, în loc de limuzina primarului, un autobuz...

Limuzina nu-i tramvai

Raportul de audit care stă la baza dosarului aflat în ancheta DNA Oradea a fost întocmit de auditorii Camerei de Conturi Bihor la sfârşitul anului 2013 şi vizează achiziţia a patru Dacii Duster, a patru Loganuri şi trei Lodgy, plus a unui Renault Latitude Luxury, aceasta din urmă folosită ca maşină de serviciu de primarul municipiului, Ilie Bolojan, iar celelalte de alţi angajaţi ai Primăriei cu funcţii de răspundere.

Potrivit auditorilor, maşinile achiziţionate "nu au fost şi nu sunt necesare pentru buna desfăşurare a activităţii de transport", astfel că achiziţia ar încălca Ordonanţele de Urgenţă 34/2009, 55/2010 şi 44/2011, prin care, în anii de criză, Guvernul Boc a limitat cheltuielile administraţiilor publice locale.

Auditorii au reproşat, de asemenea, faptul că reprezentantul firmei Auto Bara, Octavian Bara, de la care OTL a cumpărat maşinile, este membru în Comisia Municipală de Monitorizare a Achiziţiilor Publice, care trebuia să verifice inclusiv această achiziţie, fapt ce l-ar plasa în conflict de interese.

Conform raportului, OTL putea cumpăra în mod legal maşini numai prin Programul de stimulare a înnoirii parcului auto naţional (aşa numitul program Rabla), dar a preferat varianta buy-back, adică a dat firmei private alte 13 maşini uzate din parcul propriu, a căror contravaloare a fost scăzută din preţul celor 12 noi pe care le-a cumpărat. Opţiunea, însă, ar fi fost păguboasă: cele 13 maşini au fost vândute cu numai 24.253 lei faţă de 84.500 lei, cât s-ar fi luat pe ele prin Rabla.

La judecată

În total, auditorii Camerei de Conturi au calculat că paguba OTL se ridică la 1.103.152 lei şi i-a stabilit ca responsabili pe managerii societăţii (directorul general Csuzi Istvan, directorul economic Ioan Purge şi directorul tehnic Viorel Pop), de la care au solicitat "stabilirea întinderii prejudiciului şi recuperarea sumelor utilizate cu încălcarea legii, la valoarea actuală (cu dobânzi şi penalităţi de întârziere)".

Decizia de imputare a fost atacată, însă, atât de societatea de transport, cât şi de Primăria Oradea, iar litigiul început în martie 2014 încă se judecă la Tribunalul Bihor.

În paralel, însă, la propunerea auditorilor, conducerea centrală a Curţii de Conturi a reclamat afacerea la DNA, cazul ajungând acum şi în ancheta procurorilor anticorupţie din Oradea, ale căror cercetări sunt deocamdată în stadiu incipient. "Nu am ştiut despre dosar. Ce să zic? Dacă voi fi solicitat, voi da cu subsemnatul", spune directorul OTL, Csuzi István, care a aflat abia de la BIHOREANUL că ar putea deveni un client al DNA.

Vor pierde

Managerul se declară contrariat mai ales de faptul că procesul civil este încă în derulare. "Avem un litigiu care nu se ştie în ce direcţie va merge". Întrebat despre achiziţia pe care i-o impută Camera de Conturi, şeful OTL consideră că paguba nu există, iar cumpărarea maşinilor s-a făcut strict pe lege. "Aici s-a făcut o eroare de interpretare. Transportul urban, suburban şi metropolitan de călători este obiectul principal de activitate al OTL. Achiziţia maşinilor s-a făcut în această bază, ele prestează serviciul de transport persoane. Nu e ca şi cum mi-aş fi cumpărat mie maşină de serviciu", spune Csuzi.

Legat de faptul că societatea nu a folosit programul Rabla, directorul dă vina pe... birocraţie. "Am încercat accesarea programului, dar am fost respinşi din motive birocratice. Este greu de derulat o întreagă procedură de achiziţie într-o singură lună, cât a durat Rabla. Programul a început în august şi s-a terminat în septembrie, iar în acest timp Fondul Naţional de Mediu mi-a tot solicitat documente până când am ieşit din termen", susţine managerul OTL.

Cât despre conflictul de interese în care s-ar fi aflat administratorul Auto Bara, firma de la care au fost cumpărate maşinile, Csuzi spune că OTL a cerut oferte tuturor dealerilor auto din oraş şi "numai preţul a făcut selecţia". Altfel spus, Auto Bara a pretins preţurile cele mai mici.

Primarul plăteşte

Pe de altă parte, directorul OTL afirmă că auditorii Camerei de Conturi nu au ţinut seama că transportul în comun este un domeniu larg. "Noi avem obligaţia de a satisface toate cerinţele de transport, cum a fost şi cea a Primăriei, care ne-a solicitat transportul de persoane cu autoturisme. Dacă aş fi făcut taximetrie, ce se întâmpla? Nici atunci nu aş fi putut achiziţiona maşinile?".

De altfel, managerul societăţii de transport invocă în apărare şi faptul că respectivele maşini îi aduc venituri. "Autoturismele fac obiectul unui contract de prestări servicii cu Primăria şi cu AIO, cele două instituţii decontându-ne cheltuielile aferente. Ni se achită, lunar, salariile conducătorilor auto, dar şi contravaloarea kilometrilor parcurşi, la un tarif de aproape 2 lei/km", spune Csuzi, convins că, în final, va dovedi nu doar că societatea n-a fost păgubită, ci, dimpotrivă, a realizat venituri.

Altfel, vrând, nevrând, va fi nevoit să "recupereze prejudiciul" de peste 1 milion de lei, adică să ia maşinile din parcarea Primăriei şi, ca atare, să-l facă pieton şi pe primarul Ilie Bolojan.


UNELE DA, ALTELE BA
Abateri şi nu prea

Achiziţia celor 12 autoturisme date în folosinţa Administraţiei Imobiliare Oradea şi a Primăriei este doar una dintre neregulile reclamate de auditorii care au verificat activitatea societăţii de transport local.

În total, în raportul de audit al Camerei de Conturi Bihor au fost consemnate 13 abateri, printre care: lipsa unei formule clare de calculare a subvenţiei pe care OTL o primeşte de la Consiliul Local, acordarea de facilităţi (călătorii gratuite) pentru membrii familiilor angajaţilor OTL (considerate de auditori venituri în natură, pentru care societatea nu a plătit dările cuvenite la stat), respectiv încasarea de către o parte din angajaţi, în special de către directori, a unor sume de bani necuvenite în valoare totală de 90.000 lei, în baza contribuţiei acestora la proiectele europene desfăşurate de OTL.

"Reproşurile legate de veniturile încasate din proiectele europene au fost retrase. Am reuşit să lămurim această problemă, la fel ca şi pe celelalte, mai puţin subiectul achiziţiei de maşini şi aspectele legate de abonamentele membrilor de familie ale angajaţilor. Pentru acelea a trebuit să achităm dările către stat", declară managerul OTL.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Auto-depasire
Un excelent prilej pentru recuperarea prejudiciului ar fi scumpirea biletelor la 3 lei/calatorie.Astfel ne-am depasi propria performanta nationala,orasul cu cel mai scump transport in comun.
Postat 17 Noiembrie 2015, 20:49 de excalibur
merge si asa !
O aiureala incalcita. PMO are o firma de transport si pentru serviciile directe ale PMO ar trebui sa apeleze la o tarta firma??? OTL nu a stiut gestiona impreuna cu PMO aceasta nevoie de transport a angajatilor PMO in mod legal !!!" Merge si asa " ca bolovanul e preten cu ciuzi, doar l-a facut director la OTL !
Postat 17 Noiembrie 2015, 10:55 de scortosul
auăleu
se pare că nu mai e nimic politic acum,semne bune,sau poate nu!
Postat 17 Noiembrie 2015, 10:09 de crisan
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6567 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON