URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 16 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă suntem prea prost îmbrăcați pentru Qatar Airways? Dacă sacoșele de rafie nu cadrează cu standardul lui Turkish Airlines? Dacă poziția prea apropiată de Debrețin nu e pe placul lui Wizz Air? Dacă Ryanair e un low cost la fel de scump ca orice companie de linie, dar mult mai imprevizibil? Dacă, dacă, dacă... Atunci mai bine zburăm de la Oradea cu frații noștri moldoveni de la HiSky!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
De nu puține ori, pe meleagurile noastre veștile „de bine” se lasă cu surprinzătoare reacții adverse. Dacă trece prin Oradea o vedetă sau un turist oarecare și comite imprudența să-i remarce frumusețea, apar imediat frustrați și nefericiți gata să facă orice vizitator să se simtă, post factum, nepoftit. Îi cer intrusului aspru, cu indignare, ba și cu suspiciune, socoteală. De ce nu s-a plimbat și prin cartiere, să le vadă mizeria...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
21 Aprilie 2011, 16:00

De ce nu ne vor investitorii?

De ce nu ne vor investitorii? OCOLIŢI! Indicatoarele de circulaţie cu semnificaţia "Ocolire" montate în giraţia de la intrarea în Parcul Industrial din Şoseaua Borşului par să fie de rău augur. În ciuda facilităţilor oferite de municipalitate, investitorii străini preferă să se stabilească în judeţele limitrofe sau în Ungaria...
De ce nu ne vor investitorii? PREA PUŢINI. Până în prezent, în Parcul Industrial şi-au concesionat teren 21 de firme, dar numărul parcelelor "albe", rămase Primăriei, este în continuare de două ori mai mare decât al celor ocupate
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Firmele vin, întreabă şi pleacă. Lansat în urmă cu doi ani, Parcul Industrial Eurobusiness din Şoseaua Borşului este încă departe de a fi atractiv pentru investitorii străini.

BIHOREANUL a descoperit motivele pentru care, în ciuda facilităţilor oferite de Primărie, firmele mari se codesc să investească la Oradea. Şi nu sunt puţine...

Primărie, caut investitor...

După o lungă perioadă în care economia locală a fost susţinută din pantofărie, construcţii şi comerţ, Eurobusiness Park a fost gândit acum doi ani ca un mecanism de reindustrializare "forţată", menit să asigure relansarea economică a oraşului.

Cu toate acestea, în ciuda preţului mai mult decât convenabil la care este concesionat terenul către investitori, cu pornire de la 8 euro pe metrul pătrat, şi a facilităţilor acordate firmelor care se mută în Parcul Industrial, la doi ani după lansarea proiectului municipalitatea a reuşit să atribuie doar 38 din cele 100 de hectare de teren disponibile în Şoseaua Borşului. Şi asta printr-o minune. Pentru că în parc nu există nici drumuri, nici reţele de apă şi canalizare!

Dar minunile nu durează. Deşi Primăria a atras 14 milioane de euro de la UE pentru amenajarea infrastructurii, iar lucrările vor începe încă de anul acesta, doar 21 de firme s-au arătat interesate până acum de Oradea. Dintre investitori, numai coreenii de la Shinheung Electronics şi-au construit deja fabrica şi au lansat producţia...

La trei ore în urma lumii

Pentru atragerea de investitori, angajaţii Zonei Metropolitane Oradea, instituţia care administrează proiectul, au trimis zeci de scrisori la ambasade, sute de oferte la firme şi au amenajat standuri de prezentare la târguri internaţionale, multe dintre ele în străinătate. Rezultatele au fost, însă, sub aşteptări.

08-Antonio-Sargenti.jpgAntonio Sargenti (foto), corespondentul Consulatului Italian de la Timişoara pentru judeţele Bihor şi Satu Mare, şi prima persoană la care apelează antreprenorii italieni, a declarat pentru BIHOREANUL că motivele sunt simple. "Parcul Industrial este destul de bun ca facilităţi şi chirie. Dar restul oraşului nu este!", zice italianul.

Sargenti afirmă că primul lucru pe care îl reclamă investitorii străini este absenţa unui aeroport internaţional. "Ca să poţi zbura de la Oradea în străinătate trebuie să mergi la Budapesta sau la Cluj. Asta înseamnă un drum de două sau trei ore cu maşina. Or, în timpul ăsta, astăzi, străbaţi tot continentul cu avionul". Antonio Sargenti arată că în era globalizării timpul unui manager de companie este prea preţios ca să fie risipit aşteptând pe bancheta din spate a unei maşini.

Aeroportul e "în aer"

Problema aeroportului e cu atât mai încurcată cu cât nu ţine de Primărie. Acesta este administrat de Consiliul Judeţean, care nu reuşeşte să facă rost de bani pentru modernizare. În prezent, se modernizează doar aerogara, pentru respectarea condiţiilor impuse de aderarea la spaţiul Schengen.

Posibilitatea de a deservi curse internaţionale regulate presupune, însă, investiţii mult mai mari, care să fie făcute pentru reabilitarea şi extinderea pistei. "Reabilitarea acesteia încât să poată primi aeronave de tipul Boeing şi Airbus, cu care lucrează de obicei operatorii low cost, înseamnă o investiţie de circa 25 milioane de euro", afirmă directorul aeroportului, Gheorghe Pasc.

Vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Dumitru Voloşeniuc, spune că, împreună cu Primăria, se caută soluţii pentru finanţarea lucrărilor. "Încercăm să atragem fonduri europene prin intermediul Ministerului Transporturilor, iar dacă nu reuşim, vom apela la un parteneriat public-privat sau la un credit", spune Voloşeniuc.

Conştient că modernizarea aeroportului avantajează în primul rând Oradea, primarul Ilie Bolojan este de acord ca Primăria să achite o parte din investiţie. Atâta doar că nu ştie cu cât şi din ce fonduri. "Am căzut de acord să cofinanţăm o parte din lucrări, dar nu s-a discutat concret despre sume", spune Bolojan. Pentru că nici Primăria nu are bani...

Şcoala Babel

Chiar dacă ar reuşi să se teleporteze la Oradea, investitorii se lovesc de o altă problemă majoră. Multinaţionalele preferă să îşi relocheze specialiştii cu familii cu tot în ţările în care dezvoltă proiecte decât să îşi vadă angajaţii făcând "naveta". Or, la Oradea, acest lucru este aproape imposibil.

08-Delia-Ungur.jpgDacă partenerii de viaţă şi-ar mai putea găsi un loc de muncă, copiii acestor familii nu au pentru ce să iasă din casă. "Foarte mulţi potenţiali investitori ne întreabă dacă avem o şcoală internaţională pentru copiii angajaţilor", povesteşte Delia Ungur (foto), administratorul Parcului Industrial. Iar răspunsul e negativ...

BIHOREANUL a aflat că numai familiile angajaţilor străini de la Shinheung Electronics, care locuiesc în cartierul Europa, numără 30 de copii. Micuţii au nevoie să se instruiască într-un sistem standardizat, astfel încât, dacă familia se va muta din nou, să îşi poată continua studiile oriunde în lume. În prezent, o parte dintre micuţi învaţă în limba română la Şcoala Dacia, dar înfiinţarea unei şcoli internaţionale cu predare în limba engleză le-ar uşura viaţa. "O şcoală internaţională este o instituţie de învăţământ privată, iar Primăria nu are prea multe pârghii să influenţeze înfiinţarea ei. Tot ce putem face este să nu încurcăm potenţialul investitor într-o asemenea şcoală cu formalităţi inutile", spune Delia Ungur.

BIHOREANUL a aflat că reprezentanţii municipalităţii au şi purtat în ultimele luni discuţii cu o organizaţie non-profit interesată dar, aşa cum e şi normal, decizia va aparţine în totalitate investitorului. Pentru că şcoala este o afacere care trebuie să se lase cu câştig...

Firmă, caut specialişti...

Dacă primele două handicapuri ale Parcului Industrial mai pot fi corectate, cel de-al treilea necesită şi mai mult timp şi bani, şi nici măcar nu poate fi influenţat de municipalitate. "O problemă mare este resursa umană. Dacă mâine ar veni aici Volvo, de exemplu, Oradea nu ar avea de unde îi furniza sute de muncitori calificaţi", spune consultantul în afaceri Dan Octavian.

Meseriaşii care au mai apucat să lucreze în fabrici au ieşit la pensie, iar alţii nu au mai apărut. "Avem nevoie de o Universitate puternică, care să trimită studenţi la practică pe platforma industrială şi de o schimbare de optică. La noi nu există cultură pentru formarea continuă, aşa că prea puţini se mai pot reprofila", spune consilierul local.

Pentru a suplini în parte acest dezavantaj, mediul de afaceri va încerca să atragă măcar studenţii spre o formă de calificare practică. "Cea mai bună soluţie ar fi să oferim un sistem de burse pentru cei care fac practică. Sigur, nu vor dori toţi, dar măcar cei strâmtoraţi vor accepta să lucreze în domeniul lor pentru un ban în plus decât să vândă hot-dog sau să împartă produse promoţionale pe stradă sau în magazine", crede Dan Octavian.

Numai că, spre deosebire de firmele orădene în căutare de angajaţi, investitorii străini nu au nici timp, nici răbdare să îşi pregătească forţa de muncă de la zero. Aşa că preferă din start zonele unde găsesc mediu propice de dezvoltare. Cu toate dezavantajele ce decurg din asta, pentru Oradea şi pentru Bihor...


LA ÎNCEPUT

11.415 lei a fost profitul înregistrat în 2010 de Parcul Industrial


JUDEŢ SĂRAC
Cele mai mici salarii din ţară

În absenţa unei industrii puternice, judeţul Bihor se numără printre ultimele din ţară în ce priveşte prognoza creşterii economice pe 2011, alături de Covasna, Giurgiu, Ialomiţa, Satu Mare şi Sălaj. Datele centralizate de Comisia Naţională de Prognoză estimează pentru anul în curs o majorare de doar 0,9% a creşterii economice, fapt ce echivalează cu o prelungire a perioadei de recesiune faţă de alte regiuni ale ţării. Totodată, conform estimărilor, bihorenii vor încasa anul acesta cele mai mici venituri din ţară, cu un salariu mediu de aproximativ 1.078 lei, sub cele din Satu Mare şi Sălaj, de 1.113, respectiv 1.194 lei.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
28 Comentarii
UE
@krisztian: mei baiatule, nu am ocupat si nu voi ocupa functii publice in administratia locala, iar tu cu nesimtirea specifica mincatorilor de sub sha, ai impresia ca io sau oricine ar trebui sa-ti dea socoteala. banuiesc ca tu esti florin birta, politrucu ala U 40, marea speranta a polticii de alejd si cind te mai vad prin oras o sa te iau la picioare in cur, fraier prostcrescut...... in alta ordine de idei, ca am pierdut prea multa vreme cu kriszti, la proiectele finantate cu bani europeni, cam jumate din bani se intorc in UE pentru asa zisa consultanta. in plus materialele folosite la proiecte musai tebuie sa fie de origine agreata, uitati-va ca s-a umplut orasu' de camine de canalizare IGUALDA din spania si asa mai departe... trebuie sa renuntam la mitul strainului binefacator, majoritatea covirsitoare sunt doar niste escroci mizerabili. din pacate UE se dovedeste a fi o organizatie ce promoveaza interesele celor mai puternici membrii (franta, germania in principal). acuma ca au bifat europa de est trebuie sa se extinda in africa si s-o umple de moluri si hypermarketuri in numele presupusei democratiei politice si economice. jos UE si jos jidanu' unguresc Miklos Sarkoezi !!!
Postat 25 Aprilie 2011, 10:40 de ovidiu
hmm
Spune-mi si mie cu ce a indatorat orasul asa mult? Toate strazile si proiectele se fac cu bani europeni, mai bine nu ai mai spune nimic, ca eu m-am saturat de culoarea portocalie si de sleahta lor de incompetenti. E mai bun Falca la Arad ca face infrastructura cu bani de la BERD a? Acela imprumuta orasul pana il sufoca, si chestia e ca fondurile europene nu pot fi furate... Hai Bolojane!
Postat 24 Aprilie 2011, 18:19 de nmn
mai cristiane
Garda financiara confunda PIATA cu supermarketul, realizati ce nivel administrativ fiscal au, legal nu au voie in piete decat PRODUCATORII sa vanda nu si COMERCIANTI dar asa e mai TRADITIONAL, INTELEGETI mecanismul sistemul de industrie fortata impusa, ii amestecam si ii bagam in aceiasi oala, nu se poate nu dam sansa dezvolatari unei vieti , moralitati santoase.Noi am avut livezi bogate, am avut vii
Postat 24 Aprilie 2011, 14:17 de anca
mai cristiane
te sperii de ce mentalitate au functionarii publici,intrebati Primaria cum vrea sa dezvolte nivelul de viata al familiei au situati clare privind veniturile familiei monoparentale, normale ? nici nu i intereseaza daca puteti trimiteti va copii si sotia sa faca trotuarul, nu am vazut acorduri incheiate cu ITM privind negicierea de locuri de munca in special pentru somerii care au copii, nu am vazut famili cu patru-7 copii sa primesca ajutor in spitale, nu am vazut activitati culturale in aer liber, NIMIC decat carnavalul florilor, praf si fum, deci stati putin noi traim doar INDUSTRIAL, TRADITIONAL nimic dar BOLOJAN cum traieste cu familia lui TRADITIONAL sau industrial, asa de PROSTI si ORBI sunteti dece noi suntem sacrificati? unde sunt VIILE noastre? in IMPORTURI?
Postat 24 Aprilie 2011, 14:10 de anca
mai cristiane
mai stai in banca de maimutoi noi platim salrii grel ca sa se adminsitreze orasul , deci BOLO daca nu l duce capul sa nu si mai ridice leafa nu e obligat sa accepte un post doar ca sa aiba un venit asigurat, asta nu intelegeti ca nu sunteti lipti vesnic, si TRAIAN BASESCU ne lasa cu miliarde de lei datorii asa si BOLOJAN ce face isi haraneste neamul si relatiile asta e viitorul nostru au asigurata hrana pe perioada mandatului! Cristiane tu sti ce banii se invart sau vb sa te afli in vorba? BOLOJAN este cel mai prost manger pe care Oradea a avut ghiinonul sa l aibe :DEBUTANT care se califica pe buzunarul nostru.
Postat 24 Aprilie 2011, 14:01 de anca
@ovidiu
De Ilie ne-am convins ce poate pentru ca SE VEDE ! spune-ne tu, maret critic, ce realizari personale ai? uimeste-ne!
Postat 24 Aprilie 2011, 12:52 de cristian
alejd
de Ilie m-am convins si eu mai demult. ramine un bun administrator de abeceuri de alejd. Oradea a dat-o pe mina ungurilor, cu ajutorul pesedeilor. din pacate nici pedeii nu-s mai buni cu nimic. uitati-va si voi, la piete, la ape, la parcari s-a umplut de angajati avind singurul merit ca e vorbitori de ungureasca. sint curios cum sta Ilie cu invatarea limbii unguresti ca rouji nu precis mai sta de vorba cu el decit ungureste....
Postat 24 Aprilie 2011, 10:17 de ovidiu
dar a spagilor si cotizatiilor impuse
nu pe buune cine monopolizeaza in Oradea controlul! de ar cadea Basescu ar cadea tot grupul infractional care monopolizeaza
Postat 23 Aprilie 2011, 10:22 de radu
and
dar e greu sa si gasesti investitori pe termen lung, investitori seriosi, nu speculatori ce vor sa se imbogateasca de azi pe maine. tra sa le impui mai multe, in planul de afaceri, ceea ce n`o sa le convina. si trebuie sa lucrezi si ca autoritate publica, cinstit si transparent, ceea ce in era filip nu s`a facut. iar privitor la 'mafia imobiliara' si speculatorii de terenuri, infiintarea de parcuri industriale e o solutie. p.s. pt dl. Dan Simai, faptul ca parcul eurobusiness a inchiriat 38 ha din 100, intr-un an de criza economica globala, cand nu exista lichiditate si surse de finantare in piata, la nivel mondial, a investitiilor, si tot acest parc nu este inca utilat (drumuri, apa, canalizare, agent termic, electricitate) eu zic ca este un MARE succes.
Postat 23 Aprilie 2011, 01:23 de unu
and
o problema mai mare eu o vad infrastructura (un drum express macar oradea-cluj de o ora, si un oradea-timisoara, tot de o ora), electrificarea caii ferate in bihor, o gara - terminal cargo (pt care a anuntat CJ ca a gasit investitor la targul de promovare a bihorului bruxelles), lobby continuu pt promovarea bihorului, mai putina specula imobiliara!!(asta ne sta in sange, dar cica mercedes ar fi declarat mafia terenurilor ca motiv principal pt alegerea ungariei in locul bihorului si NU infrastructura). si o justitie mai dreapta (dc te judeci cu un partener de afaceri si castiga cine plateste mai bine pe judecator, nu`ti mai arde de afaceri). iar apoi, la nivel national, stabilitatea codului fiscal, plata la timp a datoriilor si a contractelor de catre stat, debirocratizarea. si anumite facilitati fiscale, dc nu se reduce fiscalitatea la nivel national. si ne lipsesc profesionisti in consultanta de management (un Price Waterhouse Coopers, Deloitte) si drept (case de avocatura de renume) care cu siguranta ar fi un plus pt judet si ar atrage si mai multi investitori. si poate ar trebui si mia multe cladiri de birouri..precum GBCul care pana la urma s-a cam umplut de chiriasi.
Postat 23 Aprilie 2011, 01:17 de unu
da
Asa, ca administratia Filip, a facut foarte multe pentru oras, gunoiul ala, si Bolojan lupta pentru acest oras, gura mica, ca mai bun ca Bolojan nu am putea avea, si totusi acuma se misca ceva in acest oras! Dar mai trebuie si altii care sa lupte pentru orasul si judetul nostru.
Postat 23 Aprilie 2011, 01:08 de scs
Rusine, bolojan !
Ai sa falimentezi orasul asta impreuna cu udemeristii tai ! Lasa-ne, Lasa-ne, boloianule !
Postat 23 Aprilie 2011, 00:08 de oradean
draga noastra oradea
Dane , felicitari pt. acest incitant articol . Ar fi foarte multe de spus pe seama lui ; ma marginesc la speranta ca citind un asemenea articol cativa dintre concetatenii nostri vor avea niscaiva ,, revelatii " despre ce ar fi trebuit sa faca si ce ar trebui sa faca primarul municipiului Oradea , consiliul local , consiliul judetean pentru ca locuitorii Oradiei si implicit ai judetului sa traiasca la cu totul alte standarde sociale . Atata timp cat suntem impresionati de nimicuri ( chiar daca sunt utile ) si ne entuziasmam la tot felul de maruntisuri care nici macar nu au aspectul pe care l-ar merita acest oras , cei care ne conduc vor avea mereu impresia ca sunt nemaipomeniti ,iar noi vom fi tot mai vitregiti intr-un oras si judet tot mai sarace ....
Postat 23 Aprilie 2011, 00:00 de suparatu
mda
Nu suntem chiar asa saraci, si statisticile cu salariile sunt favorabile pentru judetele portocalii, daca va uitati bine, si sa fim seriosi, ca Aradul nu este peste noi, degeaba urla Falca, totul e o minciuna, si avem dublul la numarul de firme fata de Arad, iar Clujul, din 2008, parcurile industriale mai mult au stagnat, si in ziua de azi, la Jucu doar Nokia exista acolo, si totusi si in Oradea se investeste, dar avem nevoie de un aeroport international extins, si asta cat mai repede.
Postat 22 Aprilie 2011, 13:19 de mmm
Opinie
@ raol: nu stiu cat de atractiv ar fi un parc IT in Oradea din pacate. Nu avem puterea pe care o are UT Cluj si nici avantajul proximitatill pe care il are Brasov cu Bucuresti. Iar la Brasov, pe partea de IT in afara de Route 66 ce mai misca? Intreb si eu ca nu/s la curent cu piata. @Dominic Cobb: \"Mai mult, Oradea nu a avut niciodata suport in cadrul guvernului de la Bucuresti - mai ales ca de obicei Oradea avea primari in exercitiu ai caror partid era in opozitie; sa nu mai vorbim ca nici edilii din Cluj nu vad cu ochi buni aparitia unui aeroport international la Oradea - asa ca orasul a fost tot timpul marginalizat din acest punct de vedere. Concluzia: am pierdut mult si vom continua sa pierdem pana vom detine un aeroport international; si nu cred ca va aparea unul in viitorul apropiat.\" Perfect de acord. Din pacate BOC e mai mult premier al Clujului decat al Romniei. Vezi si \"marea\" autostrada! @unu: pertinent si pct. tau de vedere. @marte: da da stiu stiu. Niciunul din noi nu e multumit niciodata..daca se facea ceva daca nu se facea etc... Stim cu totii. Toti avem doza asta in noi! @ovidiu: Aeroportul trebuie musai extins, altfel vorba fostului sef al aerogarii:\"vom ajunge un fel de Zalau\". sarbatori fericite !
Postat 22 Aprilie 2011, 12:36 de Radu
specialisti?
Greu de gasit specialisti in Oradea??? E plin de oradeni in Bucuresti, Cluj, Sibiu, Brasov, Timisoara, Arad! Specialisti gata formati care nu au acum ce face la Oradea.
Postat 22 Aprilie 2011, 09:46 de Poleposition
investitori
Hai mai usor cu investitorii astia, mai ales italienii da' nu numai ei. Daca nu vor sa faca bani in Romania sa plece unde vad cu ochii. 80 % dintre asa zisii investitori, care "vor sa ne ajute, sa creeze locuri de munca, etc." sunt niste bijnitari jalnici. Dintre cei care au venit pina acuma multi au cumparat afaceri (fabrici) in RO, doar ca sa le inchida, facindu-si loc astfel pe piata respectiva prin suprimarea productiei autohtone. Asta e cazul serelor din Oradea dar cu siguranta ca "paternu" s-a folosit din pacate si la alte cazuri. Singura solutie e sa ne facem singuri afacerile si cind vom prinde cheag sa nu fim ipocriti ca "investitorii" astia din zilele noastre. Aeroportul trebuie musai extins, altfel vorba fostului sef al aerogarii:"vom ajunge un fel de Zalau". sarbatori fericite !
Postat 22 Aprilie 2011, 09:10 de OVIDIU
aer
nu vom avea nicio data aeroport international pentru ca se va face la debrecen :|...noi am ratat sansa din cauza mafiei terenurilor...ei nu
Postat 22 Aprilie 2011, 08:28 de unu
precizare
"Consultantul in...afaceri" vorbeste fara el ! Oradea abunda de ingineri bine pregatiti, un inginer iesit din facultate in 1989 are 46-47 ani in prezent. Daca nu stie d-l "consultant", il informez ca Oradea furnizeaza forta de munca pentru cea mai inalta tehnologie in domeniul constructiilor de masini si nu numai. Daca cineva ar fi interesat sa vada lucrurile asa cum sunt, nu firme de 2 bani aduc bani Bihorului, uitati-va ca Oradea face export de valoare adaugata mai mare decat tot exportul fabricilor din Oradea la nivelul anului 1989, cu cca 300 de oameni din Oradea. Despre astia nu vorbeste nimeni, pentru ca astia nu se ocupa de politica si alte nimicuri...
Postat 22 Aprilie 2011, 08:27 de onix
Mintea romanului
Da-i Doamne romanului mintea de pe urma ! Am facut Parcul Industrial , l-am inaugurat cu surle si trambite , ne-am laudat cu mii de locuri de munca , dar n-am facut un studiu inainte de a incepe lucrarile la el ca sa vedem in ce masura va fi benefic si eficient . Ca de obicei , intai facem si dupa aceea vedem rezultatele ! Si sa nu credeti ca ceilalti romani din alte judete fac altfel . Numai ca ei sunt cu zece minute mai destepti decat noi bihorenii si cand se duc la vot , voteaza cu cei de la putere si astfel primesc mai multi bani . Ai nostri reprezentanti si cand ajung in Guvern sau Parlament uita de nevoile judetului si nu tin cont decat de ei . Vezi Blaga , Filip etc. Si atunci la ce sa ne asteptam . In oras facem borduriade si sensuri giratorii la toate intersectiile , cu orice stradute , turbo-giratii care mai rau incurca circulatia si ne gandim la mega-parcari in care precis ca nu vor fi mai mult de cinci masini in acelasi timp , distrugand baze sportive care sunt un izvor de sanatate . Si atunci la ce sa ne asteptam ?
Postat 22 Aprilie 2011, 07:41 de marte
Articol
Articolul Două Românii. Una consumă, alta plăteşte a aparut anul trecut in Romania Libera si este interesant...
Postat 22 Aprilie 2011, 02:32 de Boom
Judet sarac sau bogat?
In ultima perioada au aparut tot felul de statistici care se cam bat cap in cap.Cea mai recenta spune ca avem cele mai mici salarii si iesim greu din criza.O alta statistica de anul trecut arata ca judetul Bihor se afla pe locul 6 la firme active...Va recomand sa cititi articolul "Două Românii. Una consumă, alta plăteşte"( ).Chiar daca este pe anul 2009, nu cred ca s-a modificat mult in ultimii doi ani.In aceasta statistica Bihorul se afla pe locul 8 la dat bani la bugetul central !!! Firma Plexus, care isi ridica o fabrica in parcul industrial spunea ca va angaja 200 de oameni calificati(de unde?)Tin minte si acum cand au venit cei de la Mercedes, clujenii se laudau ca au personal calificat.Replica celor de la Mercedes a fost atunci ca pot aduce personal calificat, in primul rand erau interesati de pozitia locatiei si timpii in care pot duce marfa la destinatie.Subiecul poate fi disecat in fel si chip.Daca te uiti pe strada n-ai zice ca suntem asa saraci.Vezi la tot pasul(chiar si la tara) masini noi noute...pai?
Postat 22 Aprilie 2011, 02:19 de Boom
io
altele sunt problemele. in nici un caz, scoala, aeroportul etc. vreti sa spuneti ca toate fabricile din china si rusia sunt cu ceea ce se cere in articol??? eu zic sa fim seriosi, realisti si sa cautam in altaparte problemele la modul cat mai serios
Postat 21 Aprilie 2011, 23:37 de me
parerea mea
iar in cluj nu doar faptul ca sunt univ. de renume conteaza, ci si investitori atrag forta de munca calificata, chiar si din alte judete..daca sistemul de recrutare e destul de eficient.
Postat 21 Aprilie 2011, 22:28 de unu
parerea mea
scoala internationala nu ar trebui sa fie o atat de mare problema, exista deja un sistem american de \"home school\" recunoscut si in romania, dar iti trebuie ca unul din parinti sa aiba timp pt asta. dc salariile specialistilor sunt atat de ridicate incat sotiile dansilor sa isi permita sa stea acasa se poate. aeroportul international, din nou, nu ar trebui sa fie un impediment: in occident cad de des vedeti aeroporturi la 100 km unul de celalalt...mai degraba problema de timpul ridicat in care parcurgi distanta de 100 km pana la cel mai apropiat aeroport.. oi fi eu pesimist, dar nu cred ca aeroportul oradea mai are sanse sa atraga companii aeriene ce sa investeasca in rute oradea-wherever, cand e timisoara si clujul in apropiere, chiar dc se investesc 50 mil eur in modernizarea aeroportului. in schimb, e adevarat ca niciodata nu am fost sprijiniti \"de la centru\", nici macar cand alesii locali erau de aceeasi culoare cu cei de la bucuresti. nu stiu sa faca destul lobby pt judet. legislatia in invatamant e o problema, legislatia in domeniul acordarii dreputlui de lucru, birocratia, instabilitatea fiscala(!!).
Postat 21 Aprilie 2011, 22:27 de unu
De ce nu ne vor investitorii?
imi cer scuze DAR TRAIM IN romania si SLOGANUL ROMANULUI ESTE;sa investim timp de 3 luni 50 mil dar sa ii scoatem in 7 zile ca in atita timp ne-o facut domnul.pina untem un neam de nehaliti sa nu ne asteptam la nimica bun....VEZI TU MAI NOU SI POPII FURA BANII EUROPENI...ATUUNCI LA CE SA NE ATEPTAM NOI....MURITORII DE RIND....
Postat 21 Aprilie 2011, 21:39 de pip
vise
Aeroportul... Un aeroport international te pozitioneaza mai bine pe harta lumii. Lipsa acestuia a fost tot timpul un impediment major in dezvoltarea orasului, raportat la Cluj, Timisoara si chiar Arad. Mai mult, Oradea nu a avut niciodata suport in cadrul guvernului de la Bucuresti - mai ales ca de obicei Oradea avea primari in exercitiu ai caror partid era in opozitie; sa nu mai vorbim ca nici edilii din Cluj nu vad cu ochi buni aparitia unui aeroport international la Oradea - asa ca orasul a fost tot timpul marginalizat din acest punct de vedere. Concluzia: am pierdut mult si vom continua sa pierdem pana vom detine un aeroport international; si nu cred ca va aparea unul in viitorul apropiat. Scoala Internationala... Invatamantul romanesc e-o martoaga ce circula pe autostrada globala, in paralel cu autoturismele moderne, doar ca nu are cum sa o faca la aceeasi viteza. Pentru a avea o scoala internationala e nevoie de profesori care sa poata preda in limba engleza materii – de la fizica la economie. Nu prea avem foarte multi; presupunad ca s-ar gasi o solutie la asta, elevii internationali se vor lovi de legislatia invatamantului din Romania – a carei aplicabilitate poate da rezultate intr-un sat de munte – nu si intr-un oras ce s-ar vrea cosmopolit si globalizat. Cati dintre profesori sau legiutori in invatamant au auzit de curricula International Baccalaureate? O scoala internationala poate aduce bani si prestigiu, dar te lovesti de sistemul birocratic al invatamantului mioritic... Specialisti... E greu sa formezi specialisti – din 2 motive. Primul e faptul ca invatamanul romanesc e diametral opus de necesitatile mediului economic privat; fortam un copil sa memoreze si sa redea mecanic ce-a invatat, si ignoram dezvoltarea altor capacitati, mai dinamice, necesare in prezent; e si o lupta a orgoliilor intre mediul privat si cel academic si sunt putine canale de comunicare. Al doilea motiv e conferit de istoric – din pacate nu avem o traditie profesionala in multe sectoare de actualitate economica – pt. ca progresul tehnologic al comunismului nu a mai tinut pasul la un moment dat cu Occidentul. Nu putem inventa specialisti pe domenii care nu au avut aceeasi forma in Romania; e ca si cum ai pune un carutas sa conduca un Ferrari; se descurca el cumva pana in primul sant. Formarea profesioanala – o putem face doar la locul de munca; asta inseamna ca vom primi mai greu salariile pe care credem ca le meritam. Birocratie... Stiu ca e un subiect cu tenta de cliseu, dar inca Romania are mari lacune daca un investor incepe o companie aici. Evident ca s-a evoluat mult din anii 90 – s-a micsorat numarul ghiseelor la care trebuie sa apelezi – dar inca raman de facut multe plimbari dintr-o camera in alta pentru a obtine un act oficial; sa nu mai vorbim de profesionalismul sau amabilitatea multor functionari publici – e inca la nivelul anilor 80, cand un functionar public era cel putin un zeu pentru un grup de oameni sau altul. Celelalt aspect e legat de vize si drepturi de munca pentru expati; daca analizezi legislatia din Romania, iti dai seama ca e mai usor sa obtii dreptul de munca in SUA. Investitori... Ne tot plangem ca in Oradea/Romania nu vin investitori adevarati. Ne plangem ca investitorii de la noi dau salarii mici; asa e – sunt mici. Le recomand totusi celor care se plang de acest aspect sa citeasca o carte de economie primara, capitolul cerere si oferta. Trebuie sa intelegem importanta cumului de facilitati economico-politico-sociale pentru un investitor; mai multi investitori in aceleasi areal creaza noi locuri de munca – apar noi specialisti – creste gradul de productivitate – creste concurenta – cresc si salariille. Din pacate, inca privim lucrurile in prezent si cel mult ne gandim la ziua de maine; viziunea pe termen lung lipseste la nivel de mental colectiv.
Postat 21 Aprilie 2011, 21:38 de Dominic Cobb
nu-i așa dramatic
să concesionezi 38 de hectare dintr-o sută în perioada crizei mondiale, într-un parc fără utilități pare mai degrabă o realizare decât un eșec. la cluj cine a venit din 2008 încoace? Au venit în schimb la Ploiești, dar nici ei nu au aeroport decât la vreo 50 de kilometri pe un drum super aglomerat. la brașov nu există aeroport defel. și vin investitori mai mulți decât la cluj sau timișoara în perioada asta. ar fi o chestie să creeze un parc industrial pentru servicii de IT și cercetare. și să îi scutească pe termen lung de impozitul pe teren. și-ar găsi ei specialiști
Postat 21 Aprilie 2011, 18:16 de raol
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6664 RON
  • 1 EUR = 4.9737 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON