URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 11 DECEMBRIE 2017

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Ce vrem în Piaţa Ferdinand? Dacă dorim un parc, putem să arăm zona din faţa Teatrului şi mai punem vreo 20 de tuia. Aşa vom avea şi noi un Tuileries, ca parizienii. E drept că, potrivit propunerii Primăriei, va dispărea vegetaţia, dar la 50 de metri avem lunca Crişului, pentru cei dornici de umbră şi de clorofilă. Sau nu contează proiectul propriu-zis, ci doar şansa de a-i pune nişte tălpi lui Bolojan, pe un nou câmp de luptă?
Zic şi eu
Adrian Cris
La 99 de ani de la momentul astral al Marii Uniri, ţara nu ne leagă nici prin şosele, căi ferate şi aeroporturi care să faciliteze o bună circulaţie a oamenilor şi mărfurilor, nici printr-o educaţie care să ofere şanse egale, nici printr-un sistem sanitar care să nu ne îmbolnăvească şi mai grav pe unii, în timp ce alţii ne tratăm la Viena ori Istanbul, nici printr-o administraţie care să ne uşureze viaţa în loc să ne facă zile fripte.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Pe drumul european din faţa mea există o lucrare ce nu se mai termină. Un pod stă eviscerat de câţiva ani, cu circulaţia curgându-i doar pe o bandă. Un semafor temporar, ce tinde să se permanentizeze, dă verde alternativ şoferilor. Chiar în faţa mea se face roşu, aşa că opresc şi eliberez banda pentru cei din faţă. Cel din spate face la fel, dar următorii şapte au o altă părere despre viaţă şi ne depăşesc în coloană.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu proiectul de amenajare a Pieței Ferdinand?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Una dintre dilemele pe care le au cetăţenii români, chiar şi cu asigurări de sănătate achitate la zi prin CAS, este cine le plăteşte cheltuielile de spitalizare şi de tratament dacă au fost victimele unui accident sau unei agresiuni, în condiţiile în care furnizorii de servicii medicale îi "taxează" atunci când autorii acestor fapte nu sunt identificaţi.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât  nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Acum că se apropie Crăciunul, iar magazinele vor fi acoperite cu funde roşii şi globuri argintii, nu strică să discutăm puţin despre tehnicile folosite de magazine pentru a stoarce cât mai mulţi bani de la cumpărători.
23 Octombrie 2017, 19:56

Cu capul pe şină: Bolojan a spart fără milă greva OTL-iştilor care a blocat două zile oraşul

Cu capul pe şină: Bolojan a spart fără milă greva OTL-iştilor care a blocat două zile oraşul EŞEC. "Suntem uniţi. Cine cedează acum pierde pe termen lung", îşi făceau curaj protestatarii de la OTL la începutul grevei. S-au înşelat, însă, şi au pierdut...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Protestul spontan al angajaţilor OTL a îngreunat săptămâna trecută circulaţia în tot oraşul. Rămaşi fără tramvaie şi autobuze, orădenii se certau pe taxiuri. Oameni în toată firea puteau fi văzuţi alergând pe străzi pentru a nu întârzia la muncă. Primul val a fost urmat apoi de cel al elevilor şi studenţilor...

"Este inacceptabil ca pentru nemulţumiri legate de salariu să faci să sufere un oraş întreg", a răbufnit primarul Ilie Bolojan.

Două zile de coşmar

Protestul a ţinut doar două zile, dar prin deranjul provocat a fost cel mai dur, cel puţin din ultimul deceniu. Revoltaţi de eşecul negocierilor duse de sindicat cu administraţia pe tema contractului colectiv de muncă, circa 120 de şoferi şi vatmani au refuzat să intre la lucru, marţi, 17 octombrie, la ora 4.

Viorel Mircea Pop, manager OTLEi au declanşat boicotul în prima zi din mandatul noului director al societăţii, Viorel Mircea Pop (foto), sperând că, luat prin surprindere, acesta va ceda rapid. Oamenii au ignorat formalităţile legale pentru declanşarea unei greve şi au blocat cu două autobuze atât pompele de motorină, cât şi poarta, ca să-şi împiedice colegii să iasă la muncă.

Când oraşul s-a trezit din somn, serviciul de transport era paralizat inclusiv pe relaţia Sînmartin şi Borş. Localnicii din comunele limitrofe, care se bazau pe OTL, au intrat în panică. "La dispecerat sunau telefoanele non-stop. Cum intrai într-o staţie, cum îţi săreau trei clienţi pe maşină", zice un taximetrist. Comenzile au explodat. "Dacă într-o zi obişnuită fac cam 22 de curse, marţi aveam atâtea în 4 ore".

Miercuri, traficul a fost şi mai dificil. Orădenii şi-au pus în mişcare maşinile şi bicicletele. Simţindu-se furaţi, clienţii OTL au răbufnit pe reţelele de socializare. "Au tot dreptul să facă grevă, dar s-au gândit şi la cei care trebuie să ajungă la serviciu?". Familiştii aveau încă o problemă: "Mie cine îmi duce copiii la şcoală? Au de mers pe jos o oră şi sunt mici. Nesimţire curată!". "Sper să vă dea afară pe toţi! Dacă nu vă convine salariul, plecaţi! Nu vă bateţi joc de un oraş întreg!", a scris un orădean.

Boicot, nu grevă!

Marţi, protestatarii refuzaseră o majorare salarială de 250 lei şi creşterea valorii tichetelor de masă de la 11 la 15 lei începând din ianuarie 2018, oferită de directorul Pop, care pentru a satisface revendicările lua în calcul scumpirea tarifelor. Iniţial, salariaţii au cerut majorarea "la zi" a salariului de bază de la circa 2.000 lei la 3.000 lei, iar după câteva ore au plusat la 3.500 lei şi alte sporuri. "Mai bine pun capul pe şină", a protestat directorul, iar discuţiile au încetat.

Miercuri, prefectul Ioan Mihaiu a avertizat că greva era ilegală, îndemnând părţile la negocieri: "În primul rând se impune respectarea asigurării serviciilor de transport în comun cu minimum o treime din activitatea normală". Protestatarii ştiau, însă, că acţiunea este ilegală. Conform legii, angajaţii pot face grevă doar la expirarea contractului colectiv de muncă, după mai multe runde de negocieri eşuate, fiind obligaţi să anunţe în prealabil patronatul.

În loc de majorări, concedieri...

Ilie Bolojan, primar OradeaNegocierile cerute de prefect n-au mai avut loc. Primarul Ilie Bolojan (foto) a ieşit miercuri la prânz în mijlocul OTL-iştilor, înfruntându-i. "Oferta societăţii nu mai este valabilă", a decis edilul, adăugând că, în loc de majorări salariale, vor fi concediaţi circa 30 de angajaţi de la birouri, iar frecvenţa curselor va fi redusă cu 20%. Din banii economisiţi, OTL va mări salariile anul viitor, dar probabil cu mai puţin decât cei 250 lei refuzaţi de angajaţi. Revoltaţi, aceştia l-au huiduit, ameninţând că îşi dau demisia.

Într-o conferinţă de presă ţinută ulterior la Primărie, Bolojan a definit protestul ca fiind "un şantaj pe care nu îl putem accepta" şi a spus că nu va ceda: "Oricâte demisii vor fi depuse, ele vor fi acceptate". Iar atitudinea a dat rezultate. Cum majoritatea acumulaseră deja două absenţe nemotivate şi la a treia riscau să fie concediaţi disciplinar, fără drept la ajutorul de şomaj, protestatarii au cedat. Primele autobuze au ieşit pe traseu miercuri seară, iar joi dimineaţă, când OTL a chemat jandarmi care să împiedice blocarea intrărilor, şoferii au lucrat încă de la ora 4, vatmanii urmându-i puţin după ora 8.

"Grosul", pe salarii

Conducerea OTL a fost cu atât mai surprinsă de protest cu cât societatea nu face profit. Dintr-un buget anual de 9,5 milioane euro, Primăria achită 5 milioane euro subvenţii şi alocă alte 500.000 euro pentru investiţii. 56% din bugetul societăţii merge pe salariile celor 552 de angajaţi, pondere enormă până şi pentru o firmă de stat.

"Dintre toate societăţile Primăriei, OTL a fost singura unde salariile au crescut cu câteva procente în fiecare an", spune Bolojan. Potrivit edilului, salariul mediu brut la OTL este de 2.818 lei, în vreme ce la Termoficare e de 2.638 lei, la CAO de 2.586 lei, iar la ADP de 2.176 lei. "Luna trecută, un vatman a câştigat între 1.700 lei şi 1.800 lei, plus tichete de masă în valoare de 230 lei. Un şofer a câştigat între 1.700 lei şi 2.700 lei dacă a făcut şi ore suplimentare".

Mai mult, şoferii şi vatmanii au câte 30, respectiv 33 zile de concediu, în vreme ce colegii de la CAO au 28, iar cei de la ADP 25 de zile. "Angajaţii OTL nu se pot da defavorizaţi", a concluzionat primarul.

"Îşi merită fiecare bănuţ!"

liderul sindicatului Transloc, Virgil MînzCalculele sale i-au şocat pe salariaţi. "Nu ştiu cum i-a ieşit salariul mediu la 2.818 lei. Salariile şoferilor şi vatmanilor nu trec de 2.200 lei. Poate au făcut media cu cei 12.000 lei cât ia directorul", acuză liderul sindicatului Transloc, Virgil Mînz (foto). De altfel, angajaţii au adus la protest fluturaşi din care rezultă lefuri şi de 1.600 lei.

Sindicalistul desfiinţeză şi ideea primarului privind reducerea numărului de curse pentru a creşte gradul de încărcare a garniturilor. "Nu-i voie aşa ceva! În Austria se circulă cu scaune libere, noi vrem să înghesuim cât mai mulţi călători în picioare!", protestează Mînz, precizând că, oricum, angajaţii nu vor putea fi disponibilizaţi, pentru că şi aşa sunt prea puţini. Dacă în  anul 2000 erau cam 1.300, acum sunt 552, cu mai multe curse.

Sindicalistul spune că angajaţii depun eforturi supraomeneşti. "Oamenii îşi merită fiecare bănuţ. Sunt zeci de defecte zilnic. La tramvai, vatmanul pierde frâna electrică, iar când aceasta prinde brusc, cad călătorii unii peste alţii. La autobuz învârţi de volan o cursă întreagă până să se întoarcă roţile. Dacă îţi sare cineva în faţă, n-ai cum să-l eviţi", zice Mînz.

Prejudicii

Directorul Viorel Mircea Pop nu-i contestă spusele, dar nici nu-i dă dreptate. "Lucrăm cu piese cumpărate prin licitaţii câştigate de firmele cu cele mai mici preţuri. Nu ne putem aştepta la minuni", spune el, subliniind însă că nu se pune problema ca vehiculele să pericliteze vieţile călătorilor: "Autobuzele se defectează cam unul pe zi, tramvaiele cam două, de aceea ne şi străduim să împrospătăm parcul de vehicule".

Pop subliniază că angajaţii au oprit munca pentru a cere salarii mai mari, nu scule sau condiţii mai bune, iar protestul a fost ilegal, aşa că "prejudiciul pe care l-au produs va trebui recuperat". De altfel, OTL a anunţat că va prelungi cu două zile valabilitatea abonamentelor orădenilor afectaţi şi a dat în judecată 162 de salariaţi pentru recuperarea daunelor de 210.000 lei provocate de prima zi de grevă. "Dacă Tribunalul va dispune plata daunelor, vom deschide proces şi pentru a doua zi de grevă", spune managerul, fiindcă din protest au pierdut atât OTL, cât şi angajaţii, dar mai ales orădenii. Iar ultimii n-au nicio vină...


GREVA LA TRIBUNAL
Muncitorii - judecaţi, şefii - săriţi

Conducerea OTL a deschis proces încă de miercuri, cerând instanţei să constate ilegalitatea grevei şi să oblige salariaţii la reluarea activităţii şi la acoperirea pagubelor de 210.000 lei provocate în prima zi de protest. Joi a renunţat însă la primul cap de acuzare, pentru că activitatea era deja reluată. "Am dat în judecată doar angajaţii care au stat în faţa porţii, în baza listelor făcute de şefii de secţii", spune directorul Viorel Pop.

Procesul a fost intentat unui număr de 162 din cei 552 de salariaţi, la prima înfăţişare prezentându-se 60. Liderul sindical Juhasz Janos a cerut instanţei să constate că o parte dintre salariaţii acuzaţi figurau de fapt în delegaţii, concedii, ture libere sau, cum a fost cazul unei femei de serviciu citate, chiar la muncă. De asemenea, Juhasz a arătat că, deşi au participat la protest, pe listă nu apar maiştrii şi şefii de secţii.

Instanţa a cerut OTL ca până la următoarea înfăţişare, pe 7 decembrie, să prezinte o serie de acte, de la contractul colectiv de muncă până la regulamentul intern şi fişele de prezenţă, dar şi să detalieze paguba invocată.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
15 Comentarii
stupid people..
..aka sandu1200
Postat 25 Octombrie 2017, 09:22 de bihoreanoradean
Divide et impera!
I-a fost usor birtinezului, i-a dezbinat, i-a amenintat si in final aia, prosti, au cedat! Daca ar fi fost uniti, castigau! N-avea ce le face, nici el si nici jandarmii. Si acum, daca maine nu iese pe traseu niciun sofer/vatman, il termina in doua-trei zile pe birtinez! O intrebare pt. primar: de ce poate fi platit cu peste 3000 de lei + sporuri un asa-zis ,,politist" de la locala si pt. un sofer/vatman nu sunt bani?
Postat 24 Octombrie 2017, 17:55 de pinonel
aplauze pentru dom primar
Bolojan a reactionat fix pe masura tupeului vatmanilor si soferilor de bus, care s-au gandit sa joace dur blocând efectiv tot transportul public in oras 2 zile. nu vad care e problema. cei care se adapteaza supravietuiesc. deci armele folosite impotriva lor au fost cele cu care au venit escrocii de acasa.
Postat 24 Octombrie 2017, 07:53 de roger
PAROL
@scortosul:N-am implicat-o cu nimic! Acesta e adevărul! Pe el îl mazilea în timp ce ea îi era subalterna! Am folosit doar un cuvânt neaoș, așa, de text!
Postat 24 Octombrie 2017, 06:51 de TDS
TDS
Ii trezesti la realitate. Ca ei daca au un program de 12 ore lucra 7 de fapt in rest o freacă ca bugetarii. Sau dacă au de 8 lucra 5. Dacă nu le place , atunci Atlasib sigur face angajări. Salarii bune , condiții de muncă occidentale si MUCHLES
Postat 24 Octombrie 2017, 01:13 de sandu1200
@tds
Ma intreb cat de...... cum poate fi caracterul unui om care implica membrii familiei inn discutii politice, te legi de o "vadoaie" asa ca sa faci pe inteletul cand in realitate ai lipsuri la character!
Postat 24 Octombrie 2017, 00:21 de scortosul
STRADA SPERANȚEI
@sandu1200: Sincer, nu știu cum poate fi crescuta productivitatea muncii în acest domeniu? Și șoferii, și vatmanii au de parcurs un traseu! Care se face într-un interval de timp! Relativ mare deoarece orașul este aglomerat / TY BIG) ! Deci, cum faci? Sigur, poți băga un tramvai la oră! Pentru binele orădenilor mult iubiți de BIG ! PS: Nu te pune oarecine sa postezi? Dupa ID esti nou! Pe mine NU ma pune nimeni, chiar si BIG știe!
Postat 24 Octombrie 2017, 00:05 de TDS
IARTĂ-MĂ
@scortosul: Nu am avut intenția de a dezinforma! Dar, da! Gândinud-mă mai bine vădubă e pensionară! -
Postat 23 Octombrie 2017, 23:55 de TDS
Ahaha
Bine ă făcut Bolojan. Concediați si mărit salariile. Eu as face altfel. DAU 30 AFARA . NU LE MĂRESC SALARIILE , ȘI II FAC MAI PERFORMANȚI. Anul următor mai dau 20 AFARA, si sa vezi randament. Pt ca ei freacă menta nu lucrează. Într-o companie privată stai cu morcovul in cur cand ai călcat pe bec sau freci menta ca te da . La munca scavilor. Nu la ÎNTINS mana
Postat 23 Octombrie 2017, 23:43 de sandu1200
@tds
Cand l'au mazilit politic, cat despre "vaduoaie" e pensionara de ani buni, dezinformezi! Ca un vasnic psdist numai dupa dezinformare umbli!
Postat 23 Octombrie 2017, 23:43 de scortosul
CORECȚIE
...VADUOAIA...
Postat 23 Octombrie 2017, 22:58 de TDS
BADUOAIA VESELA?
@scortosul: Nu mai știu, cand a fost greva pentru înlăturarea lui Lupau? Oricum văduvă e bine mersi in PMO!
Postat 23 Octombrie 2017, 22:56 de TDS
Sindikkt!!!
Manzule acu cativa ani l'ai vandut pe Lupau, de ce oare? Ce ti'a picat la ghiseft? Bolovanul va fraierit pe toti sefi de sindikkt din subordinea PMO cu majorari exact ca psdistii si ati luat canci! Lupau a avut grija ca salariatii sa aiba lefuri decente, a stiut sa conduca performat OTL-ul si cand la mazilit birtinezul era chiat premiat pentru performante manageriale pe ramura transportului in comun, OTL-ul era OK financiar; drept rasplata birtinezul I-a tras, ajutat de tine un sut in cur si a adus hUDMRul sa va aduca in pragul saracii!!! Manzule mai esti zef la sisndikkt? Si tu meriti un sut in cur!
Postat 23 Octombrie 2017, 22:46 de scortosul
CAPIȚAi
Poate greviștîi au avut pretenții exagerate! Mă rog, de-aceea s-au inventat negocierile! Se mai dă, se mai lasă! Atitudinea a fost extrem de URÂTĂ! Să presupunem ca se punea de-o grevă la onco! Ce-ar fi făcut BIG cu iubita vară, nepoată, fină sau ce-o fi? La viata ei a schimbat multe nume dar unul a fost.....B. Cică la onco spionează pentru.....EL! Așa vorbesc p-acolo! PS: da iubita, eu am scris!
Postat 23 Octombrie 2017, 22:31 de TDS
primarul "pedeapa" (bau bau)
O fi un fel de superman sau chuck norris.. Disperarea si lipsa de perspective ia facut pe otl-isti sa renunte.. Sa se gandeasca bine ca vine iarna si daca situatia din iernile trecute se repeta, cei care indura frigul in case nu vor avea nimic de pierdut si-l vor calca in picioare..
Postat 23 Octombrie 2017, 21:48 de bihoreanoradean

FOTO BIHOREANUL

  • Cina Porcului, în Cetatea Oradea (GALERIE FOTO)
  • Ne enervează: Indicatoarele de parcare din Piaţa Cetăţii se bat cap în cap (FOTO)
  • Curtea de Apel Oradea: Doctoriţa Călinescu trebuie să plătească 80.000 euro părinţilor Patriciei (FOTO)
  • Răsturnare de situaţie: Doctoriţa Georgeta Călinescu, condamnată la închisoare cu suspendare pentru moartea Patriciei Aktaa (FOTO)
  • „Orbi”: Bloggeriţa Petronela Rotar şi-a lansat la Oradea cea mai vândută carte românească din 2017 (FOTO)
  • De ce au sunat sirenele pe Şoseaua Borşului: 30 de muncitori, 'salvaţi' de pompieri, într-un exerciţiu de amploare al ISU Crişana (FOTO / VIDEO)
  • Ştefan Hruşcă a colindat la ERA Park în faţa a mii de orădeni (FOTO / VIDEO)
  • Sandu Lungu, întâmpinat cu aplauze de elevii Colegiului 'Mihai Eminescu' (FOTO)
  • Ocoliţi! Lucrările la reţelele de termoficare îngreunează traficul auto de pe strada Oneştilor (FOTO)
  • Catedrala Sf. Nicolae, plină de credincioşi: Şase episcopi şi doi arhiepiscopi au oficiat o Liturghie Arhierească la sărbătoarea seminarului greco-catolic din Oradea (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON