URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 18 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
25 Octombrie 2016, 12:20

Bu(c)luc la porţile oraşului: Cozi kilometrice, în fiecare dimineaţă, la intrările în Oradea dinspre Sîntandrei şi Episcopia (FOTO)

Bu(c)luc la porţile oraşului: Cozi kilometrice, în fiecare dimineaţă, la intrările în Oradea dinspre Sîntandrei şi Episcopia (FOTO) STOP! Dimineaţa, înainte de ora 8, când se grăbesc navetiştii mai tare la şcoală şi la serviciu, intrarea în oraş dinspre Sîntandrei este blocată de maşini oprite în faţa trecerii la nivel cu calea ferată şi a sensului giratoriu. "Deja de trei luni, dimineaţa, circulaţia prin intersecţie este dirijată de poliţişti, dar nici ei nu pot face minuni", spune viceprimarul Florin Birta
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

La ora 7:30, când se crapă de ziuă, pe drumul dinspre Sîntandrei, cât vezi cu ochii, sunt numai maşini. Linia farurilor formează coloana vertebrală a unei anaconda luminoase lungi de trei kilometri, de la intrarea în oraş până la şcoala din centrul comunei.

"De la ieşirea din Sîntandrei până la intrarea în Oradea, drum de 1,5 kilometri, faci cam 17 minute", spune primarul de Sîntandrei, Ioan Mărcuş.

Asediul Oradiei

Cine se scoală de dimineaţă departe ajunge. Pentru că scapă de ambuteiaje! Locuitorii din Sîntandrei, Girişul de Criş şi Toboliu trebuie să se trezească cu noaptea în cap, cu copii cu tot, ca să ajungă pe ora 8 la muncă sau la şcoală în Oradea. "Dacă pleci de acasă după ora 7:20 nu mai ajungi", povesteşte directorul Poliţiei Locale Oradea, Cristian Beltechi, domiciliat în Sîntandrei.

Dimineaţa, în jurul orei 7:20, intrarea în oraş este blocată de şirul de maşini care aşteaptă să intre în sensul giratoriu din Calea Sîntandreiului, deja aglomerat de traficul de pe şoseaua de centură. Cele 2.500 de maşini înmatriculate în comună, plus alte 1.000 ale navetiştilor stabiliţi în zonă, înaintează "la pas" până la ora 7:48, când semnalele luminoase blochează trecerea peste linia ferată anunţând trenul de Arad. "În 3 minute, cât e oprită circulaţia pentru trecerea trenului, coada ajunge de 3 kilometri!", zice Beltechi. Iar situaţia se repetă la trenul de la ora 8:10 şi la fiecare marfar...

Cu două benzi pe sens

viceprimar Oradea Florin BirtaPentru a limita ambuteiajele, echipaje de Poliţie dirijează dimineaţa circulaţia, mutând alternativ coada de maşini de pe Calea Sîntandreiului pe centură şi invers. Primarul de Sîntandrei, Ioan Mărcuş, şi viceprimarul de Oradea, Florin Birta (foto), s-au întâlnit miercurea trecută, în zori, la faţa locului pentru a găsi soluţii de fluidizare a traficului.

"Vrem să extindem drumul peste calea ferată la două benzi pe sensul de mers spre Oradea. Extinderea se va face pe partea stângă, pentru că pe dreapta există o clădire", zice Birta. Valoarea investiţiei va fi stabilită săptămâna aceasta, la faţa locului, de reprezentanţii Regionalei CFR Cluj. Lucrările de fluidizare a circulaţiei vor implica mutarea instalaţiei de semnale luminoase cu câţiva metri, prelungirea unor cablaje şi eliminarea dâmbului actual prin ridicarea şoselei la nivelul căii ferate. "Dacă trebuie, vom plăti lucrările din bugetul oraşului, numai să rezolvăm această problemă până la sfârşitul anului", spune Birta.

Vor să mute... trenul

primar Sîntandrei, Ioan MărcuşLa rândul său primarul Ioan Mărcuş (foto) a obţinut de la CFR promisiunea strămutării trenului de la 7:50. "Din decembrie, prin noul mers al trenurilor, cursa va fi mutată la ora 7:30. Aşa, maşinile ar mai avea aproape o oră să treacă până să se oprească din nou circulaţia", spune Mărcuş.

Cei doi edili nu exclud însă nici varianta amenajării unei căi noi de intrare în oraş. "Ideal ar fi să construim un drum de 1,3 kilometri care să lege comuna de sensul giratoriu din strada Cazaban", spune primarul comunei. Cum o parte din şoferi ar folosi cu siguranţă această variantă, traficul de pe drumul judeţean s-ar reduce proporţional. "Construirea unui kilometru de drum nu este o cheltuială mare pentru Oradea, dar trebuie să vedem în ce măsură se justifică, fiindcă urmează amenajarea centurii extinse", precizează însă Birta.

Investiţie de 158 milioane euro, prelungirea şoselei de centură peste câmpuri, din Calea Sîntandreiului până în Şoseaua Borşului, este programată să înceapă însă abia în 2017, cu termen de finalizare în 2019. Iar până atunci mai este...

Buluceala continuă...

Dacă în cazul ambuteiajelor din Calea Sîntandreiului municipalitatea a identificat totuşi soluţii, în cazul celor din strada Matei Corvin nu are niciuna. Traficul rutier de la intrarea în oraş dinspre Episcopia Bihor este gâtuit de îngustarea şoselei de la două benzi pe sens la una singură, sub pasajul CFR de lângă magazinul Lidl. Miercurea trecută, coada de maşini se întindea pe o jumătate de kilometru la fiecare dintre cele trei intrări în sensul giratoriu din strada Podului, în ciuda eforturilor poliţiştilor rutieri de a degaja intersecţia.

Criza nu va fi rezolvată prea curând. "Lărgirea şoselei de sub podul CFR la patru benzi a făcut parte din proiectul de modernizare a şoselei de centură, dar nu a încăput în finanţare. Am făcut mai multe demersuri pe lângă Ministerul Transporturilor, dar este o situaţie care nu ţine de noi", spune primarul Ilie Bolojan. Investiţia, estimată la circa 1,5 milioane euro, a rămas să fie atacată de Compania Naţională pentru Autostrăzi şi Drumuri Naţionale. Numai că, la câte drumuri sunt de construit în România, demersurile avansează cu viteza maşinilor care intră dimineaţa în oraş. Încet spre deloc...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
@cchris26
dragule, te pierzi cu firea. Din partea mea sa faca dinspre santandrei autostrada suspendata cu zece benzi pe sens, doar sa o finanteze din bugetul santandreiului, nu al oradiei, pentru ca nu creste cu nimic confortul oradeanului ci al celor din santadrei. uita ce scrie @sebastianb mai jos si daca te plimbi prin oradea o sa constati ca in cartierele de case din velenta, iosia etc sunt case construite de zeci de ani, care platesc impozite la oradea dar stau in noroi, fara canalizare. stii care e vina lor? obedientza...pleaca capul si tac si cand cei din grigorescu primesc asfalt, canal, apa, gaz, iar ei primesc de 50-60 ani promisiuni. Mai lipseste acum sa faca din banii oradenilor autostrada spre santandrei.
Postat 26 Octombrie 2016, 14:06 de ferfeleaga
La rândul său primarul Ioan Mărcuş (foto) a obţinut de la CFR promisiunea strămutării trenului de la 7:50. "Din decembrie, prin noul mers al trenurilor, cursa va fi mutată la ora 7:30. Aşa, maşinile ar mai avea aproape o oră să treacă până să se oprească
Stimate domnule Mărcuş! După părerea dumneavoastră ora de iarnă se aplică doar mersului trenurilor? Altfel nu se explică "câştigul" de "aproape" o oră pe care l-ar avea în plus maşinile "ca să treacă". Sau sunteţi dvs. defazat? Da` rău de tot! Mai bine terminaţi întâi şmenul cu lucrările APAREGIO (sfat prietenesc).
Postat 25 Octombrie 2016, 22:15 de eutanasiu
un gand
....nu stiu ce au oradenii cu imbulzeala celor din Sântandrei dar intr-o tara civilizata condusa de oameni destepti, prima data se fac drumurile, intre case, dupa case, spre orase, se fac santurile, canalizarile, se baga apa, curentul, se fac strazile si apoi casele, pe ulite drepte, asfaltate... La cei din Sântandrei cu fosa septica, se zice ca e oras sau suntem noi prea prosti, cred ca da, daca citim astfel de articole. Primarul pentru ce dracu lau votat sau, ala crede si amu ca se ia spaga, poate!!!!!
Postat 25 Octombrie 2016, 21:05 de FLORIN64
Coada
Statu la coada e o chestie "icon ' romaneasca. Mai demult in 2 picioare, acum mai comod,in sezut .
Postat 25 Octombrie 2016, 17:25 de Iness
?
Marcus e primarul care-si bate caramida-n piept ca nu vrea unificarea? Poi cum stam acum cu independenta si referendumul?
Postat 25 Octombrie 2016, 17:20 de radu
Nasol..
Si eu stau tot pe strada neasfaltata in Oradea de cand ma stiu. Domnule Florin Birta, zici ca nu e scump 1 km de drum pt municipiul Oradea.. Atunci eu de ce astept de zeci de ani modernizarea strazii? La fel si cartierul Grigorescu, aproape tot e asfaltat, iar fraierii de pe dealuri asteapta de zeci de ani modernizarea..
Postat 25 Octombrie 2016, 16:34 de sebastianb
Chris
Incep cu partea negativa: Citesc comentariile precedente si imi dau seama ca atata timp o sa ne mearga prost cat timp o sa avem "destepti" care gandesc asa. Dar de ce sa fie bine si pt aia daca nu au vrut sa stea in poluarea din Oradea si au vrut poate o curte pt copii? Sa stea sa sufere. Bai!! Cum puteti sa fiti atat de stupizi? Uitati-va la marile orase din vest sa vedeti cate zeci de orase-satelit au si ce fluid ajung oamenii aia la munca si apoi mai ganditi o data. Solutia e extrem de simpla, dar lipseste experienta domnilor politicieni. Sensul giratoriu e problema, pt ca lumea sta sa dea prioritate chiar daca giratia e cu 2 benzi. Solutia e alipirea drumului la drumul de centura printr-o banda de accelerare, in care noul venit accelereaza la viteza traficului de pe drumul principal si are timp sa se strecoare intre ceilalti. E exact acelasi principiu ca si pe autostrazi, functioneaza perfect si la drumuri nationale. In felul asta se intra extrem de fluid, cate o noua masina pe drumul principal tot la cateva secunde si e foarte sigur. Daca doriti, va pot arata cum functioneaza in practica o astfel de solutie cu cel putin 10 astfel de intrari, dimineata la ora 7:40 cand e ora de varf. Accesul direct in sensuri giratorii puteti sa il faceti si cu 3 benzi ca nu ajuta mult. In Romania nu exista cultura sensurilor giratorii ca in FR sau IT (asta nu e neaparat un pacat, sensurile giratorii sunt o solutie limitata, deseori foarte neinspirata) si se va sta in continuare mult pt acces.
Postat 25 Octombrie 2016, 16:32 de cchris26
@fefeleaga
Pai n-ai citit ce populime locuieste in Santandrei? Ai vrea sa porneasca la 7:00 de acasa, precum fraierii?! Unde mai pui beizadelele, cum sa-i trezesti cu noaptea-n cap?!
Postat 25 Octombrie 2016, 15:59 de pinonel
de ce???
de ce sa plateasca oradeanul fluidizarea traficului dinspre/inspre santandrei? pt ca tot felul de "personalitati" s-au mutat acolo? Aprecierea sau deprecierea unei proprietati imobiliare este data si de caile de acces. Daca au ales mai ieftin trebuie sa-si asume si discomfortul. Oradenii au nevoie de multe alte investitii in infrastructura rutiera oradeana, nu sa asigure deplasarea in regim de viteza "a la oprea" a potentatzilor din santandrei. Sa se ocupe marcus de viteza de deplasare a platitorilor de taxe comunale.
Postat 25 Octombrie 2016, 13:25 de ferfeleaga
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6739 RON
  • 1 EUR = 4.9754 RON
  • 1 HUF = 0.0127 RON