URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
20 Ianuarie 2014, 12:46

Boacteri "cu chirie": OTL renunţă la propriii controlori şi contractează serviciile unei firme care "închiriază" forţă de muncă

Boacteri "cu chirie": OTL renunţă la propriii controlori şi contractează serviciile unei firme care "închiriază" forţă de muncă CONTROLORI ÎN PREAVIZ. Ca urmare a deciziei conducerii de a angaja serviciile unei firme care se ocupă cu leasing-ul forţei de muncă, toţi controlorii OTL au intrat în preaviz încă de luna trecută
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Dacă de curăţenia din tramvaie şi autobuze ori de întârzieri orădenii se plâng când şi când, reclamaţiile legate de controlorii OTL nu contenesc. Şi nu fără motiv, lucru dovedit în primăvara anului trecut, când nu mai puţin de 8 controlori au fost prinşi luând şpagă de la poliţişti sub acoperire!

Pentru a-i putea sancţiona mai uşor pe "boacterii" care greşesc, inclusiv prin concediere, OTL vrea să lucreze cu oameni din afară, "închiriaţi" de la o firmă ce pune la dispoziţie forţă de muncă. Deocamdată pentru o perioadă de probă de 6 luni, iar dacă rezultatele vor fi cele scontate, noul sistem va fi prelungit pe perioade mai lungi.

Abuzuri în tramvaie

Controlorii OTL nu au o imagine tocmai populară şi nici imaculată. În urma mai multor reclamaţii, în aprilie 2013, poliţiştii orădeni i-au prins pe 8 dintre ei că cereau şi primeau mită în loc să aplice amenzi pasagerilor frauduloşi. În final, toţi au scăpat de dosarele penale, iar 6 au fost concediaţi, dar au dat societatea în judecată. Tot în 2013, şi tot din motive disciplinare, altor doi controlori li s-au desfăcut contractele de muncă.

Nici aşa nu s-au cuminţit. În august, BIHOREANUL scria cum o orădeancă era amendată cu 300 lei pentru "comportament necivilizat faţă de personalul OTL", din simplul motiv că-i luase apărarea unei fetiţe prinse fără bilet. Deşi după o anchetă internă controloarea în cauză şi-a recunoscut abuzul, ea a putut fi sancţionată doar cu... avertisment verbal. Altfel spus, controlorii nu pot fi traşi prea uşor la răspundere, bucurându-se de o protecţia oferită prin contractul colectiv de muncă.

06_csuzi_istvan_bihoreanul.jpgSemi-externalizare

Şefii OTL vor să schimbe situaţia: "Nu ne mai dorim astfel de neplăceri", zice directorul Csuzi Istvan (foto), care a decis să externalizeze parţial serviciul de control. De ce parţial? Pentru că tot societatea de transport va coordona, organiza şi răspunde de controale, dar acestea vor fi făcute cu personal "închiriat". "Nu este vorba de o externalizare a serviciului, ci despre contractarea personalului de execuţie, adică 20 de persoane, prin intermediul unei firme care să aibă ca obiect principal de activitate leasingul forţei de muncă. Oamenii nu vor mai fi, deci, angajaţii noştri", explică Csuzi.

OTL a exclus varianta unei externalizări totale a serviciului după ce, în 2007, o asemenea tentativă a eşuat. "Veniturile firmei respective depindeau de încasările de la contravenienţi, ceea ce a provocat abuzuri şi, bineînţeles, reclamaţii", spune directorul.

Amenzi vs. reclamaţii

De data aceasta, şefii OTL vor încerca să reducă neregulile impunând alte condiţii. Cea mai importantă este că personalul de control va fi plătit în funcţie de activitatea prestată. Mai exact, după numărul mijloacelor de transport şi al călătorilor controlaţi, dar şi după numărul de amenzi emise şi reclamaţii primite, toate acestea fiind date statistice disponibile prin sistemul e-ticketing.

Cum reclamaţiile vor conta la calculul salariului, interesul controlorului va fi să nu existe aşa ceva sau să fie cât mai puţine. "Un bilet de suprataxă înseamnă în grila de salarizare 50 de puncte în plus. Dacă aferent acelui bilet vom primi o reclamaţie neîntemeiată, vor fi scăzute 40 de puncte, iar dacă reclamaţia e şi întemeiată, 200 de puncte! Nu va fi rentabil pentru controlori să facă abuzuri!", arată Vasile Labanc, şeful Departamentului Comercial al OTL. Compania va avea şi dreptul ca, în urma unor reclamaţii numeroase, să înceteze colaborarea cu controlorii abuzivi.

Posibilitate de transfer

Acest tip de externalizare a fost motivat şi de faptul că OTL îşi va reduce astfel numărul angajaţilor. "Pe Legea bugetului, fondul de salarii nu poate fi modificat, deci pentru a putea măcar să discutăm cu sindicatul nişte măriri de salarii trebuie să reducem din personal", spune Csuzi Istvan. Or, salariile noilor controlori vor fi asigurate din bugetul de servicii, care este mai flexibil.

OTL a făcut prima încercare de a atribui noul serviciu de control în decembrie 2013, dar cele două firme care au depus oferte (una din Bihor, alta din Tulcea) nu au îndeplinit condiţiile: nu aveau ca obiect principal de activitate leasingul forţei de muncă şi nici certificarea necesară acestei activităţi de la Ministerul Muncii. Procedura a fost reluată în ianuarie, când pe site-ul societăţii a fost publicată documentaţia pentru serviciul "asigurare personal pentru activitatea de control legitimaţii", data limită a depunerii ofertelor fiind 21 ianuarie.

Cum proiectul este o premieră, OTL a decis să încheie deocamdată un contract pentru 6 luni, dar managerul e optimist că experimentul va fi unul de succes. Dacă anul trecut OTL a cheltuit cu activitatea de control peste 600.000 lei, pentru următoarele 6 luni a estimat serviciul la un cost de 252.000 lei. Până ce el va fi angajat efectiv, toţi cei 18 controlori actuali ai OTL au fost preavizaţi asupra desfacerii contractelor de muncă. Nu înseamnă însă că automat vor deveni şomeri, căci vor putea lucra în continuare cu firma care va câştiga contractul. Doar că, de data asta, vor fi şi obligaţi să se cuminţească...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
8 Comentarii
dddddddd
toata lumea gratis fratilor nu mai are cine sa va amendeze
Postat 20 Ianuarie 2014, 20:20 de mafiotu
BOLOVANEEEEEEEEEEE........
CAND II DAI AFARA PE UDEMERISTII ASTIA NUMITI FARA CONCURS LA OTL ? ESTE OTL, PROPRIETATEA TA SAU A LUI TAC-TU ?
Postat 20 Ianuarie 2014, 18:41 de CONTROL
OTL
Bai, Laci Labanc, se pare ca astia care scriu te cunosc. Au lucrat cu tine dupa cum se vede. Va stiti voi bine care, ce si cum.
Postat 20 Ianuarie 2014, 18:17 de Contractor
Afara si cu ciuzii si labonc !
bolovaneeeeee.... tu i-ai numit fara concurs pe udemeristii astia incapabili. i-ai numit pe viata, tolomacule ?
Postat 20 Ianuarie 2014, 18:10 de transport
PLEACA..
..si idiotul de Labanc Vasile??Ca el e sefu care stringea darul...Oricum el e angajat la Nextgen-romtelecom cu 60 de bulioane pe luna!Cum dracu are aista doua servicii?Sef la controlori si la telefoane?????????
Postat 20 Ianuarie 2014, 16:09 de un fost boacter
can can
ce frumoase tramvaie avem,rosu verde alb,suntem capitala maghiarilor din romania,numai aicia se permite si in secuimbe asemenea "fapte"
Postat 20 Ianuarie 2014, 15:46 de eldoradea
Mda
Transport gratuit, tu te gandesti ce scrii, sau numai scrii? Scoate-ti prostiile din cap, cu transportul tau gratuit. Nu vrem asa ceva, si sa nu vii cu exemplul de la Lugoj, ca acolo compania de transport are doar 2 autobuze. Sper totusi ca va fiun lucru bun. Dar de aeroport ce se mai aude? E trecut de mijlocul lunii, si nu vine nimeni de la Bucuresti, nici Ponta, sa semneze contractul de finantare. Asa sustineau Mang si cu Popa. Ori sa vina atunci sa recunoasca minciunile, si ca totul e un mare fas, nu exista finantare, decat cu abueril. Suntem o gramada interesati e aeroport, si asteptam vesti in acest sens. Se apropie sfarsitul lunii ianuarie, si nimic, sa nu veniti luna viitoare iar cu vreo stire ca s-a mai semnat ceva act aditional pentru atragerea finantarii, sau prostii de genul. Vrem lucruri concrete! Se face sau nu? Si mai repede, ca nu stiu daca o sa vedem, anul acesta lucrari la pista in ritmul asta! Iar de promisiuni sa ne scuteasca!
Postat 20 Ianuarie 2014, 14:45 de JOHNY
O sa fie scandaluri cat cuprinde!
Salarii dupa cantitatea de amenzi inseamna abuzuri iar asta o stiu si copii de gradinita! Metoda functiona doar pe vremea comunistilor care lucrau impotriva oamenilor nu in beneficiul lor! Tansportul public din Oradea trebuie subventionat integral de municipalitate si astfel sa devina gratuit! Nu caldura, nu somerii, nu golanii care nu vor decat ajutoare sociale, nu pachete pentru saraci care nu vor nici sa se scoale dimineata ca sa-si ridice ajutoarele, ci mobilitatea tuturor oradenilor! Este solutia dezvoltarii dinamice, a sanatatii locuitorilor, a reducerii drastice a poluarii, a cresterii beneficiilor lucrative pentru cetateni, etc, etc! Primaria nu are nici o directie strategica ca sa repuna Oradea pe harta Europei, asa ca i-am dat o formula de dezbatere ca sa calculeze profitul <uman> al realizarii drumului catre prosperitate!
Postat 20 Ianuarie 2014, 13:55 de Star
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON