URMĂREȘTE-NE PE
MARȚI, 19 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Iată că telenovela dintre președintele Consiliului Județean Ilie Bolojan și un grup de cetățeni din Cheriu începe să capete accente tragice. Deși șeful județului le-a oferit un inel, e drept, un inel metropolitan care trecea prin terenurile lor, cei din Cheriu n-au apreciat gestul romantic și l-au târât prin tribunale, pe motiv că le tulbură posesia și buruienile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Ca în fiecare an electoral, o grămadă de aleși își schimbă partidul care i-a ajutat să-și câștige mandatele, perioada pre-electorală fiind comparată cu sezonul de Mercato din fotbal. Atât doar că, deși numitorul comun cu fotbalul sunt banii, în politică ar trebui să conteze și factorul moral. Cum aleșilor nu le pasă, însă, de așa ceva (de doctrine și ideologii nici vorbă, iar de fair-play nici atât), alegătorii n-au decât să spună că politica e prostituție, dar să meargă totuși să-i voteze.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Așa cum am mai arătat anul trecut, în octombrie 2023 Înalta Curte de Casație și Justiție a pronunțat o decizie obligatorie, extrem de importantă, prin care a stabilit că asiguratorul RCA care nu își respectă obligațiile legale trebuie să fie obligat să plătească penalități de întârziere de 0,2% pe zi de întârziere, adică peste 70% pe an, din suma stabilită de instanță cu titlu de despăgubiri.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.

Blocuri pentru maşini: Orădenii cer Primăriei realizarea unor parcări subterane sau supraetajate

Blocuri pentru maşini: Orădenii cer Primăriei realizarea unor parcări subterane sau supraetajate FĂRĂ PARCARE! Primăria respinge propunerea de amenajare a unei parcări subterane pe amplasamentul de sub Piaţa Magnoliei din Rogerius. "Zona va fi amenajată cu fonduri europene alocate pe o axă de finanţare pentru reducerea poluării. Acest lucru presupune eliminarea traficului auto în zona respectivă, nicidecum amenajarea unei parcări", spune viceprimarul Florin Birta
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Cifrele vorbesc de la sine: 222.193 de orădeni, 103.780 autovehicule şi doar 19.000 locuri de parcare la domiciliu. E imposibil să nu iasă scandal!

"În condiţiile în care numărul de maşini din oraş îl depăşeşte de cinci ori pe cel al parcărilor, este normal să apară probleme, mai ales în cartierele de blocuri construite în timpul comunismului, prevăzute cu un număr mic de parcări", spune viceprimarul Florin Birta. La fel de normal ar fi, însă, şi ca municipalitatea să caute soluţii de rezolvare a problemei!

"Mi-a ocupat parcarea!"

Situaţia este aceeaşi în toate cartierele. Nu există unul în care localnicii să nu se certe pe locurile de parcare, pe care unii le ocupă periodic, găsindu-le libere, iar alţii le revendică invocând că le folosesc de ani de zile. În plus, dacă este vorba de parcări de domiciliu, pentru care locatarii plătesc chirie de 100 lei pe an, se lasă cu scandal.

Cristian Beltechi, șeful Poliției Locale Oradea"Zilnic avem între 5 şi 15 reclamaţii de la orădenii care şi-au găsit ocupate locurile de parcare", spune directorul Poliţiei Locale Oradea, Cristian Beltechi (foto). Agenţii se deplasează la faţa locului, identifică proprietarul şi îl amendează. "Aplicăm o amendă de 150 lei, cu reducere la 75 lei pentru cei care plătesc în 48 de ore. De ridicat nu putem ridica maşinile parcate pe locurile vecinilor, pentru că Hotărârea de Consiliu Local care prevedea acest lucru a fost abrogată", spune Beltechi.

"Toate locurile sunt ocupate"

În prezent, în Oradea există circa 16.500 locuri de parcare atribuite persoanelor fizice, cam 3.000 locuri predate asociaţiilor de proprietari fără ca acestea să le fi repartizat locatarilor, şi încă vreo 8.000 de locuri dispersate prin oraş. În fiecare din ultimii cinci ani municipalitatea a construit circa 2.000 locuri de parcare şi are cam tot atâtea în construcţie în 2018.

Treptat, amplasamentele apte să găzduiască locuri pentru parcaje în cvartalele de blocuri s-au epuizat, iar problema persistă. Cele mai aglomerate zone sunt Rogerius (mai ales pe străzi ca Transilvaniei, Moldovei, Italiană, Spartacus, Podului), Nufăul (Onisifor Ghibu, Constantin Noica, Nucetului, Ciheiului) şi Ioşia (cu zona blocurilor turn şi a celor din strada Lăpuşului).

Liviu Sabău Popa, liderul grupului PSD din Consiliul Local Oradea"Se întâmplă destul de des, mai ales noaptea, ca ambulanţa să nu găsească niciun loc liber în care să poată parca pentru a ajunge la un pacient, fiindcă toate sunt ocupate", povesteşte directorul economic al Serviciului de Ambulanţă Bihor, Liviu Sabău Popa (foto).

Se lasă rău!

O situaţie la fel de gravă există în zona Spitalului Judeţean, unde riveranii se bat pe fiecare petec de asfalt cu aparţinătorii veniţi să îşi aducă rudele pentru internare. Parcarea pentru medici, amenajată pe platoul de pe deal, nu a rezolvat problema integral.

"Am făcut mai multe adrese la Primărie, în care am arătat că toate parcările sunt ocupate. Ăsta este, însă, doar începutul. Când vor începe lucrările la Unitatea de Primire Urgenţe şi medicii îşi vor lăsa şi ei maşinile în stradă, va fi şi mai rău", spune preşedintele asociaţiei de proprietari din zonă, Carmen Mitricioiu.

Cum terenul dintre blocuri e ocupat de parcări şi spaţii verzi, singura soluţie pentru înfiinţarea unor noi locuri ar fi ca municipalitatea să amenajeze, în premieră pentru Oradea, parcări subterane de cartier.

Parcare sub piaţă

Ideea nu este nouă. Un orădean a cerut municipalităţii încă din luna martie să amenajeze o parcare subterană pe amplasamentul de sub Piaţa Magnoliei. Momentul este cu atât mai potrivit cu cât zona urmează să fie refăcută, cu titlu de centru de cartier, în cadrul unui proiect cu finanţare europeană în valoare de circa 10,5 milioane lei. "Piaţa Magnoliei este ultimul amplasament de mari dimensiuni din cartierul Rogerius pe care se mai poate construi. Soluţia parcării subterane ar însemna că orădenii ar avea mai mult loc pentru maşini, fără să se distrugă spaţiile verzi", argumentează cetăţeanul.

Ca o măsură complementară, acesta mai propune construirea de parcări supraetajate, pe ampalsamentele terenurilor de sport ale instituţiilor şcolare din cartiere, cum ar fi Şcoala Generală 11 sau Liceul Onisifor Ghibu, terenuri care s-ar muta pe "acoperişul" noilor construcţii. "Acestea ar trebui construite pe structură uşoară (n.r. pe schelet metalic) şi puse la dispoziţia orădenilor la un preţ de 100 lei pe an, la fel ca parcările de domiciliu, şi nu cu 80 lei pe lună, cum se întâmplă în prezent la parcarea din faţa Spitalului Municipal", cere orădeanul, în memoriul depus la Primărie.

Nu se poate!

viceprimarul Florin BirtaDupă ce au dat drumul la proiectul privind amenajarea Pieţei Magnoliei fără să organizeze o dezbatere publică, aşa cum promiseseră, reprezentanţii municipalităţii spun că este deja tardiv să mai fie modificat. "Parcarea subterană s-ar putea amenaja în cadrul unui proiect separat. În cazul de faţă, fondurile sunt alocate exclusiv pentru amenajarea de zone pietonale, aşa că nu putem aduce maşini aici", argumentează viceprimarul Florin Birta (foto).

Edilul nu exclude varianta amenajării de parcări supraetajate sub terenurile şcolilor, dar vede aceste investiţii demarate într-o etapă ulterioară. "Înainte de toate, trebuie să finalizăm parcările supraetajate din zona centrală, cum ar fi cea de la fosta bază sportivă Voinţa şi cea din strada Braşovului. Sunt zone aglomerate, de unde s-au desfiinţat locuri de parcare şi care ridică probleme". În paralel, municipalitatea mai are în proiect amenajarea unui parking în spatele Muzeului Iosif Vulcan şi se chinuie de trei ani să deblocheze proiectul parcării din strada Independenţei.

Costuri mari

În plus, una dintre problemele mari ale investiţiilor în parcările supraetajate o constituie  preţul prohibit al acestora. Dacă investiţia într-un loc de parcare la sol este de aproximativ 5.000 euro, un loc într-una supraetajată presupune costuri de 10.000 - 13.000 euro, iar într-o parcare subterană variază între 20.000 - 23.000 euro.

Mai mult, costurile pot creşte vertiginos în funcţie de reţelele care ar trebui relocate. Aşa că, decât să îşi bată capul să "îngroape" parcările, Primăria mai bine îngroapă proiectele lor cu totul...


PARCĂRILE ATRAG MAŞINI
"Se vor crea ambuteiaje!"

Proiect gândit să "absoarbă" maşinile de pe carosabil, viitoarea parcare subterană de pe malul Crişului mai mult va încurca traficul, avertizează unii specialişti.

arhitectul Cristian Pușcaș"Când faci drumuri şi parcări numărul de maşini creşte, nu scade! Parcarea din strada Independenţei va face mai mult rău decât bine. Acolo se vor crea ambuteiaje. Artera este ca o  pâlnie: nu ai pe unde altundeva să mergi, iar drumul se îngustează prin extinderea pietonalului", spune arhitectul Cristian Puşcaş (foto).

Potrivit acestuia, un amplasament mult mai bun este fosta bază sportivă Voinţa, unde municipalitatea are în plan construirea unei parcări cu 340 de locuri. "Locul este în imediata proximitate a zonei centrale: vii, îţi laşi maşina şi mergi unde vrei, fără să aglomerezi traficul", spune Puşcaş.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
sunt aglomerate pentru ca sunt prea ieftine!
Sa le scumpeasca atunci, in loc de 100 lei/an sa le dea la 100 lei/luna, si cine plateste parcare chiar are apoi. Cine nu are bani de RCA, nu isi cumpara masina. La fel, cine nu are bani de parcare, sa se gandeasca de 2 ori daca se muta la casa si are curte, sau isi face abonament la OTL.
Postat 25 Mai 2018, 04:29 de unu
Cei de la blocuri "sa fiarba in suc propriu"
Primaria face parcari etajate numai in centru. Care parcari pe timpul noptii sunt goale, in timp ce pe multe strazi din cartiere, trotuarele sunt pline de masini de nu mai poti sa te deplasezi in siguranta. Da de ce trebuie cetatenii neaparat sa mearga in centrul orasului ? Si de ce neaparat cu masina ? Nu se poate folosi taxiul ? Primaria ne indeamna pe noi cei din cartiere sa renuntam la autoturisme. Asta facem, zi de zi. Dar la sfarsit de saptamana nu avem dreptul sa plecam in weekend cu masina ? Pe care s-o parcam unde ? Parcarea spitalului G. Curteanu sta goala in timp ce cetatenii se bat pe locuri de parcare pe strazile din zona. De ce n-ar putea locatarii din zona sa parcheze in aceasta parcare nou amenajata (normal, la tariful unei parcari de domiciliu) ? Aici se vede cu adevarat "grija" celor responsabili fata de cetateanul simplu de la bloc. Parcarea subterana din Piata Magnoliei ar elibera de masini multe din trotuarele si spatiile verzi ocupate abuziv de masini in zona. Dar, cum spunea si autorul articolului, Primaria decat sa ingroape parcarile, mai bine ingroapa proiectele. Din cartiere bineinteles. Ca in Centrul Orasului, merg snur.
Postat 22 Mai 2018, 17:42 de Anuta
Parcari de domiciliu.
In ceeace priveste parcarile de domiciliu, ar trebui facute niste verificari, la noi in parcarile de langa bloc de exemplu sunt 3 parcari date si prelungite an de an, cu ajutorul presedintelui de asociatie, unde proprietarul nu mai are masina deloc, iar locul lui de parcare este subinchiriat la altii. Stiu ca primaria nu este interesat de acest fapt, practic nu-i interseseaza cine plateste pentru acel spatiu, dar verificand aceste locuri "ocupate" doar prin hartii ar putea primi si altii sanse pt. loc de parcare.
Postat 22 Mai 2018, 14:30 de Hoppmester
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5614 RON
  • 1 EUR = 4.9715 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON