URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 25 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
16 Iunie 2017, 08:05

Ai parcat, te-am tunat! Atribuirea parcărilor de domiciliu a lăsat fără locuri chiriaşii din cartierele aglomerate, vizitatorii şi salvările (FOTO)

Ai parcat, te-am tunat! Atribuirea parcărilor de domiciliu a lăsat fără locuri chiriaşii din cartierele aglomerate, vizitatorii şi salvările (FOTO) BLOCADĂ. În curţile blocurilor nu a rămas nici un loc de parcare liber pentru chiriaşi, vizitatori sau maşinile Ambulanţei şi Pompierilor. Cu toate acestea, Primăria nu vrea să stopeze atribuirea parcărilor la domiciliu în zonele aglomerate. Pentru că aduc bani...
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Acceptabilă la începutul anilor 2010, atribuirea locurilor de parcare la domiciliu este o soluţie care astăzi generează doar probleme. Odată parcările împărţite, nimeni "din afară" nu mai are unde-şi lăsa maşina.

Chiriaşii din blocuri, care nu pot revendica un loc de parcare, vizitatorii care vin cu autoturismul la prieteni ori rude, dar şi echipajele de intervenţie îşi lasă maşinile pe spaţii verzi, trotuare sau în drum. "E cea mai mare prostie că Primăria le dă voie şi acuma asociaţiilor de proprietari să împartă locuri de parcare", reclamă un şofer din Rogerius.

Un regulament...

Adoptat în anul 2010 prin Hotărârea de Consiliu Local 448 şi completat după un an prin HCL 347/2011, regulamentul de atribuire a locurilor de parcare la domiciliu a fost util la vremea lui. Potrivit acestuia, orădenii îşi pot rezerva parcarea de acasă între orele 16-7 în zilele lucrătoare şi de sâmbătă de la ora 7 până luni la aceeaşi oră. Parcările sunt amenajate de municipalitate, care încasează câte 100 lei pe an, şi atribuite de asociaţiile de proprietari, care le şi întreţin. Pe fondul creşterii parcului auto, au apărut însă şi problemele.

Ioan Șimon, șeful Serviciului Parcări OradeaFamiliile care deţin mai multe autoturisme pot solicita un al doilea loc doar dacă în urma atribuirii rămân unele libere, ceea ce nu se întâmplă de ani de zile, iar dacă mai mulţi şoferi vor aceeaşi parcare sau numărul lor e mai mic decât al solicitărilor, amplasamentele se atribuie prin licitaţii, ceea ce se întâmplă tot mai des. În urma lor, în cartierele aglomerate taxa de parcare creşte şi de 15 ori! "În zona Cazaban, în Ioşia, un locatar s-a obligat să plătească 1.500 lei pe an pentru un loc, iar în Rogerius, pe strada Iza, unul plăteşte 1.300 lei", spune şeful Serviciului Parcări, Ioan Şimon (foto).

... cu nereguli

Conceput acum 7 ani, regulamentul de atribuire a parcărilor este în prezent depăşit. Normativul nu ţine cont că gradul de motorizare a crescut mult mai repede decât numărul parcărilor, că peste 40% din locuitorii din Rogerius şi Nufărul sunt chiriaşi frustraţi că deşi au maşini nu pot cere locuri de parcare pentru că nu au domiciliu stabil în zonă, sau că alţii au maşină primită de la firmă ca autovehicul de serviciu şi nu pot pretinde un loc unde s-o pună deoarece nu o deţin în proprietate.

În plus, la adoptarea regulamentului, municipalitatea a eliminat obligativitatea instituirii unor locuri de rezervă, cum se întâmplă în oraşele civilizate, pe considerentul că acestea vor fi ocupate "româneşte" de şmecherii care nu vor să plătească. Şi aşa s-au umplut de maşini nu doar curţile blocurilor, ci şi trotuare şi zone verzi...

Fără Salvare

Liviu Sabău Popa, director economic Ambulanța BihorSăptămâna trecută, un echipaj al Ambulanţei ieşit la intervenţie a blocat mai multe maşini în curtea blocurilor din strada Transilvaniei pentru că nu a avut unde parca. Episodul a declanşat o furtună pe reţelele de socializare, internauţii fiind împărţiţi între cei care acuzau ambulanţierii de nesimţire şi cei care îi apărau. "Echipajul a intervenit la un pacient cu ischemie (n.r. - întreruperea circulaţiei sanguine). Dacă întârzia, acesta risca amputarea piciorului stâng", explică directorul economic al Serviciului de Ambulanţă Bihor, Liviu Sabău-Popa (foto).

Consilier local PSD, Popa spune că va cere modificarea regulamentului în sensul instituirii de locuri de parcare pentru echipajele de urgenţă. "E inadmisibil să fii obligat să dai ture după un loc de parcare când trebuie să ajungi de urgenţă la un pacient pe care apoi să îl mai şi cari cu targa sute de metri printre maşini", protestează acesta.

Cât despre accesul maşinilor de pompieri în curţile blocurilor de pe străzi ca Moldovei, Peneş Curcanul, Predeal, Transilvaniei, unde abia intră câte o maşină mică, nici nu poate fi vorba...

"Parchez pe trotuar!"

În ciuda evidenţei, municipalitatea nu doar că nu ia nicio măsură pentru detensionarea crizei, ci chiar o agravează. Luna aceasta, Primăria va preda alte 858 locuri de parcare de domiciliu către asociaţiile de proprietari pentru ca acestea să le atribuie membrilor lor. Nu contează că numărul e mult mai mic decât al celor peste 1.000 de maşini înmatriculate în oraş numai în cele patru luni de la eliminarea taxei de poluare, deci inerent se va lăsa cu scandal, important e ca bugetul local să îşi facă norma la taxe!

Indignaţi de atitudinea Primăriei, care acţionează de parcă ar vrea să îi învrăjbească, tot mai mulţi orădeni refuză să participe la împărţirea locurilor. "La noi pe stradă sunt 60 de parcări la 200 de maşini. Decât să licitez cu vecinul, mai bine rămân fără loc rezervat, parchez pe trotuar şi nici nu plătesc nimic", zice un locatar din strada Ovidiu. Blazaţi, mulţi şoferi nici nu au cerut locuri Asociaţiei Lacul, din zonă. "Am primit atâtea solicitări câte locuri de parcare sunt. Oamenii ştiau de trei luni că în iunie se dau locurile, s-au înţeles între ei, şi n-a trebuit să facem licitaţie", explică preşedintele asociaţiei, Florian Pantea.

De altfel, pe strada paralelă, Corneliu Coposu, deoarece numărul parcărilor trasate de-a lungul Parcului Mihai Viteazul este de trei ori mai mic decât cel al maşinilor, asociaţia a şi refuzat să le atribuie. Fiecare parchează cum şi unde găseşte loc...

"O eroare!"

Ilie Bolojan, primar OradeaCulmea, inclusiv primarul Ilie Bolojan (foto), promotorul regulamentului, consideră aberantă atribuirea parcărilor în orice condiţii. "Este o eroare să faci repartizarea locurilor dacă sunt insuficiente", spune edilul, care consideră că parcările "la liber" sunt mai eficiente în condiţii de criză. "Dacă parcările nu sunt rezervate, 7 locuri pot găzdui 10 maşini, pentru că un şofer vine, altul pleacă, şi există un flux. Dacă locul este rezervat, chiar dacă deţinătorul pleacă cu zilele din oraş, nu parchează nimeni pe locul său ca să nu fie amendat", spune Bolojan.

Cu toate acestea, edilul refuză amendarea regulamentului. "Va rămâne în continuare responsabilitatea asociaţiilor de proprietari dacă atribuie sau nu locurile". În ceea ce priveşte responsabilitatea municipalităţii de a asigura parcări pe măsura parcului auto, se cam spală pe mâini. "Vom construi în continuare cam 1.500 parcări pe an, dar din păcate spaţiul nu ne mai permite să intrăm în zonele aglomerate. O variantă, care nu poate fi aplicată mai repede de trei ani, ar fi să construim parcări subterane".

Parcări subterane de cartier ar putea fi amenjate sub terenurile de sport de la Liceul Onisifor Ghibu din Nufărul sau Şcoala Generală 11 din Rogerius. Problema e că o astfel de construcţie costă cam 3 milioane de euro, iar ca să poată porni la lucru Primăria are de adunat o groază de bani de pe urma parcărilor de domiciliu. Şi nici nu-i sigur că orădenii vor accepta apoi să-şi cumpere abonamente pentru a le folosi...


TARE ÎN PARCARE
"Alo, Poliţia Locală?"

Cristian Beltechi, director Poliția Locală OradeaÎn Oradea, la un parc auto de peste 79.000 maşini, în continuă creştere, există 24.700 locuri de parcare, din care 13.842 de domiciliu. Dacă în cartierele de case precum Ioşia veche sau Episcopia, unde oamenii au curţi, situaţia este încă sub control, în centru şi în cartierele de blocuri şoferii se bat pe fiecare metru pătrat. "Avem cam 80 de reclamaţii pe săptămână din partea orădenilor care îşi găsesc locurile de parcare ocupate", spune directorul Poliţiei Locale Oradea, Cristian Beltechi (foto).

Poliţiştii locali ies în teren şi aplică o amendă de 150 lei contravenientului care, dacă o achită în 48 de ore, plăteşte doar jumătate, dar asta nu rezolvă problema. Numărul parcărilor dintre blocuri fiind mult mai mic decât al maşinilor, întotdeauna un proprietar îşi va găsi locul ocupat...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
7 Comentarii
@pinonel
Nu se implica pentru ca stie ca nu prea exista solutii dar nici nu ar renunta la o vaca de muls bani. Oradeni = fraieri pana la capat.
Postat 16 Iunie 2017, 16:35 de User anonimizat
@bihoreanoradean
Stii ce a patit Mazare cand a pus bariera de la Mamaia, constantenii nefiind taxati! E neconstitutional, nu poti fi pt. unii muma, pt. altii ciuma! Pe mine altceva ma mira: de ce le-a dat birtinezul asociatiilor dreptul de folosinta asupra terenurilor din domeniul public?! Cur*a cum il stim, i-a invrajbit pe locatari, dar dupa ce a facut magaria, nu se implica: "Va rămâne în continuare responsabilitatea asociaţiilor de proprietari dacă atribuie sau nu locurile". Cei nemultumiti ar trebui sa atace hcl448/2010 şi hcl 347/2011. Ca veni vorba de hcl-uri, ce face prefectul, a pus pixul pe hcl-ul pt. gemenii chimisti si pt. inca vreo doi-trei escroci?! Aia cu introducerea gazului metan selectiv, cu dedicatie, hcl 420/25.05.2017.
Postat 16 Iunie 2017, 15:59 de pinonel
@ mars
Poate ca suna cam drastic propunerile mele si sunt constient ca printre chiriasi sunt oradeni care nu au avut posibilitatea achizitionarii unei locuinte dar cei mai multi chiriasi au venit in Oradea ca sa le fie mai bine decat in localitatile lor si la ei ma refeream in mod special. Acestia, trebuie sa inteleaga ca in Oradea nu e totul roz iar daca vrem binele orasului nostru, oradenii trebuie sa fie prioritari si nu niste straini care in momentul in care se strica treaba aici, merg in orase mai atractive.
Postat 16 Iunie 2017, 12:02 de User anonimizat
Vinovat.... eu, tu, el, ea, noi,
Principalul vinovat este institutia arhitectului sef al municipiului, architect care a aprobat inghesuirea cladirilor in zone deja inghesuite. In multe curti de blocuri s-au aprobat pe interes diferite constructii supraetajate distrugand spatii verzi si fara obligarea investitorilor de a construi/asigura spatii de parcare. In toate bugetarii PMO sunt vinovati. Hartiile/aprobarile sunt semnate de multi nu de unul singur asa ca nu se pot dezvinovatii. Noile zone rezidentiale sunt la fel de inghesuite ca cele de pe vremea lui cesca dar nimeni(din pmo) nu sulfa o vorba si lasa "asociatiile" de proprietary sa imparta locuri de parcare. M4ergi in timpul zile si desi parcarea e goala nu poti parca ca e retinuta. Cei de la ridicari au "plan" si ridica masini aiurea, fara noima la orice sesizare, ca planul trebuie indeplinit. Mie mi-au ridicat masina de la marginea lanului de porumb caci investitorul nu a asigurat locuri de parcare dar la intelegere cu bugetarii din pmo a umplut strazile pe raza de 1km. cu semen de orire interzisa pentru asi vinde garajele de sub blocuri la preturi de garsoniera. O mizerie organizarea pmo. Hotelul construit in curtea blocurilor de pe bul Dacia cum a respectat indicatorii)CUT,POT) urbanistici, caci a construit pe toata parcela o cladire mai inalta decat majoritatea blocurilor invecinate?
Postat 16 Iunie 2017, 11:54 de scortosul
...
@bihoreanoradean, tu sa fii bine, chiriasii sa nu-si mai masina. Si nu, nu sunt chirias, dar nu sunt de acord cu ideile tale, nu cu toate.
Postat 16 Iunie 2017, 11:45 de mars
completare vigneta..
.. si bine inteles accesul in oras sau in anumite zone centrale ori aglomerate sa fie conditionat de existenta vignetei sau de platirea unei taxe de tranzit pentru cei care sunt doar in trecere: asa rezolvam si partea cu aglomeratia si partea financiara de care primararia nu cred ca vrea sa se lipseasca
Postat 16 Iunie 2017, 10:07 de User anonimizat
taxa si parcare doar pentru oradeni in Oradea
Problema s-ar putea rezolva foarte simplu: impunerea unei vignete (de ex. costul abonamentului de parcare pe un an) fiecarui proprietar de masina, care sa te lase sa parchezi oriunde in Oradea cu conditia sa ai buletin de Oradea si masina inmatriculata in Oradea. Esti samsar? muta-ti masina ihn piata. esti in trecere prin Oradea? ocoleste pe centura sau plateste abonament de parcare pe o zi, o saptamana sau pe cat vrei. Nu folosesti masina cu saptamanile sau deloc? muta-o la tara.. Esti chirias in Oradea? Bucura-te de mult laudatul transport in comun sau de pistele de biciclete..
Postat 16 Iunie 2017, 08:53 de User anonimizat
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6567 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON