URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 25 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Nu credeam că se vor putea mobiliza 15.000 de oameni în acțiunea intitulată Misiunea Grivei, prin care se cer condiții mai bune pentru câinii abandonați și pentru sterilizarea lor. Iată că inițiativele cetățenești încep să capete forță și consistență. Poate n-ar fi fost lipsit de interes să se ceară și sterilizarea stăpânilor care-și abandonează animalele de companie...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oricât ar fi de digitalizată lumea și plin internetul de informații despre tot felul de locuri, inclusiv în imagini, nimic nu se compară cu plăcerea călătoriei, fie ea cât de scurtă, pentru a le vedea cu propriii ochi. Iar când de plăcerea asta vor avea parte sute, poate mii de copii de la țară, dintre care mulți nu au ieșit din comuna lor ori au ajuns în cel mai bun caz până în cel mai apropiat orășel, cu atât e mai meritorie orice inițiativă care îi ajută să capete această experiență, totdeauna de neuitat dacă e prima.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Camera Deputaţilor a adoptat recent un proiect de modificare a legislaţiei în vigoare, prin care se prevede, în esenţă, că instanţele judecătoreşti nu vor mai putea reduce din oficiu onorariile achitate de justiţiabili avocaţilor, ci doar la cererea părţii adverse. 
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
07 Februarie 2014, 08:06

Educaţie cu inovaţie! Se anunţă zile grele pentru elevi: Ministerul Educaţiei le-a pregătit noi teste şi examene

Educaţie cu inovaţie! Se anunţă zile grele pentru elevi: Ministerul Educaţiei le-a pregătit noi teste şi examene TESTAŢI DE MICI. Abia ce învaţă să citească şi să scrie, că elevii vor da examene naţionale. Ministerul Educaţiei a introdus din acest an testări pentru toţi elevii din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a, atât ca să-i evalueze, cât şi ca să-i pregătească pentru examenele şi mai grele ce-i aşteaptă
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Din 2011, de când a intrat în vigoare actuala Lege a Educaţiei Naţionale, care îşi propune să reformeze învăţământul românesc, apar neîncetat noi schimbări pentru elevi şi a dascăli. Fie că sunt cerute chiar de lege, prin normele de aplicare, fie că sunt modificări ale acesteia, fiecare an şcolar se deosebeşte de cel anterior. Iar uneori schimbările se fac chiar în timpul cursurilor!

Se întâmplă şi acum, când o Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului din decembrie 2013 prevede o serie de noutăţi, unele cu aplicare imediată, altele pregătite pentru anii următori. Aşa că toţi elevii ar trebui să se bucure pe deplin de vacanţa intersemestrială, în care au intrat din 1 februarie, pentru că în al doilea semestru de şcoală nu îi aşteaptă zile uşoare.

La loc comanda!

04_daniel_negrean_bihoreanul.jpgFie că sunt impuse prin OUG 117/2013, fie prin acte normative emise în anii trecuţi, dar cu aplicare de acum, modificările din educaţie vizează toate nivelurile de învăţământ, pornind chiar de la cel preşcolar. "Din acest an, în grădiniţe se poate organiza şi învăţământ ante-preşcolar, pentru copii între 0 şi 3 ani", explică şeful Inspectoratului Şcolar Judeţean, Daniel Negrean (foto). Altfel spus, grădiniţele pot avea şi secţii de creşă, cu condiţia să aibă personalul şi spaţiul necesar îngrijirii celor mici.

În timp ce grădiniţele primesc secţii în plus, şcolile gimnaziale pierd o generaţie de elevi. Mai precis, clasa a IX-a, mutată în 2012 în ciclul gimnazial, revine din toamnă în ciclul liceal, acolo unde, de altfel, dascălii spun că îi era locul. Asta înseamnă că, alături de celebra "clasă zero", înfiinţată din 2011 pentru anul şcolar 2012-2013, învăţământul obligatoriu din România cuprinde 11 clase: cinci în învăţământul primar, patru în cel gimnazial şi două în cel liceal.

Manualele digitale, în aer

Ţinând cont de notele mici înregistrate la examenele naţionale de la sfârşit de gimnaziu şi de liceu, ministrul Remus Pricopie a decis să introducă teste naţionale şi în alte clase. Astfel, în luna mai, elevii din clasele a II-a şi a IV-a vor fi evaluaţi "centralizat" la limba română şi la matematică. Tot atunci, elevii de clasa a VI-a vor susţine şi ei o evaluare naţională, compusă din două examene. Ineditul e că testele acestea vor fi transdisciplinare, adică din două materii: la limbă şi comunicare, respectiv la matematică şi ştiinţe. "Se doreşte verificarea pregătirii elevilor şi familiarizarea lor cu examenele", a explicat ministrul, aşa că notele nu vor fi trecute în catalog.

O altă noutate pentru 2014 este că, din toamnă, elevii din clasele I şi a II-a ar trebui să înveţe din manuale digitale. "Practic, ar urma să aibă tablete cu un soft atractiv, complementar cu manualele clasice. Însă, din lipsă de fonduri la Minister, s-a stabilit ca fiecare inspectorat şcolar judeţean să facă singur achiziţia", zice Negrean. Greu de crezut, însă, că acestea vor avea de unde...

Licean sau "profesionist"

La fel ca până acum, pentru a intra la liceu elevii care termină clasa a VIII-a vor susţine în vară Evaluarea Naţională. Spre deosebire de generaţiile precedente, nu se vor mai putea folosi însă prea mult de notele din gimnaziu. În acest an, media admiterii la liceu va fi formată 75% din media Evaluării, iar 25% din media anilor de gimnaziu, în timp ce în anii trecuţi proporţia era egală. Decizia i-a nemulţumit pe părinţi şi elevi, deoarece patru ani au "vânat" note mari ca să se asigure că vor avea medii de admitere bune.

La admitere, liceele vor putea organiza examene de departajare, dacă numărul candidaţilor îl va depăşi pe cel al locurilor disponibile. Ele trebuie să anunţe, însă, cu zece luni înainte de examen, adică din septembrie, care sunt disciplinele din care vor testa candidaţii anul viitor, dacă va fi cazul. În consecinţă, în această vară niciun liceu nu va putea organiza această testare.

Cu Evaluarea Naţională trecută, elevii se vor putea înscrie la un liceu sau la o şcoală profesională, fiind eliminată prevederea conform căreia puteau accede în învăţământul profesional doar din clasa a X-a, după ce au făcut clasa a IX-a într-un liceu "clasic". O schimbare bine venită, căci prea puţini elevi acceptau să facă primul an de liceu într-o şcoală obişnuită, iar apoi să se mute la profesională din a X-a.

Planuri de viitor

Părinţii ai căror copii sunt acum clasa a III-a sau mai mici trebuie să ştie că ministrul Pricopie a pregătit pentru ei schimbări majore la Evaluarea Naţională. Sunt schimbări gândite acum, dar care vor fi aplicate abia peste 4 ani!

Concret, elevii care în anul şcolar 2015-2016 vor intra în clasa a V-a vor fi prima generaţie care vor da examenul de final de clasa a VIII-a nu din două discipline (trei în cazul elevilor din diferite etnii), cum se întâmplă în prezent, ci din şase! Pe lângă examenele la limbile română şi maternă, elevii vor da un examen transdisciplinar la matematică şi ştiinţe, o probă scrisă la o limbă străină, una de utilizare a calculatorului şi una de competenţe civice şi sociale. Cum anume se vor da aceste examene, concret, Ministerul va stabili în următorii doi ani.

Din 2014 au parte de noutăţi şi liceenii. Dacă până acum examenul de simulare a Bacalaureatului se dădea doar în ultimul an de liceu, de acum vor susţine o astfel de testare şi cei din clasa a XI-a, pentru că Ministerul vrea să-i responsabilizeze cu un an înainte de examenul propriu-zis. Cum anume se vor desfăşura simulările, dat fiind că Bac-ul se poate susţine şi din discipline studiate doar în ultimul an de liceu, încă nu se ştie exact.

Elevi pe numărate

Pe lângă schimbările de ordin didactic, Ministerul a impus reguli noi şi în organizarea şcolilor. De pildă, unităţile cărora nu le ajung banii primiţi prin finanţarea pe elev li se vor redistribui fonduri de la unităţile mai "înstărite". Împărţeala se va face, însă, doar după ce un audit contabil-financiar al inspectoratelor judeţene va confirma că şcoala care are nevoie de bani respectă normele privind numărul minim de elevi în clase. Astfel, o clasă primară ori gimnazială nu va putea avea sub 12 elevi, iar una de liceu sub 15. Şcolile care încalcă normele riscă să nu-şi mai poată plăti dascălii, aşa că directorii vor avea de ales: fie comasează clasele cu elevi puţini, fie disponibilizează profesori.

Tocmai pentru a preveni subfinanţarea şcolilor orădene, IŞJ Bihor şi Primăria Oradea au pregătit în comun planul de şcolarizare, care arată câte clase vor funcţiona în şcolile din municipiu în următorul an. După ce au stabilit că fiecare clasă trebuie să aibă minim 20 de elevi, reprezentanţii celor două instituţii au tras linie şi au decis că, în toamnă, în Oradea vor fi 66 de clase de-a V-a şi 101 de-a IX-a.

Reforma lui Bolojan

La recomandarea Ministerului, dar şi la cererea expresă a primarului Ilie Bolojan, an de an în Oradea va creşte numărul claselor de învăţământ profesional, în detrimentul celor teoretice. Asta pentru că, în viziunea edilului, în locul liceenilor care pică Bac-ul sunt de preferat absolvenţii de şcoli profesionale care ştiu o meserie. "Treptat, în următorii cinci ani, în fiecare an de la clasa a IX-a vom scădea cu cinci numărul de clase teoretice", spune Bolojan.

În plus, primarul vrea ca în consiliile de administraţie ale şcolilor profesionale să fie şi reprezentanţi ai firmelor, astfel încât viitorii angajatori să aibă un cuvânt de spus în felul în care le sunt pregătiţi oamenii. De asemenea, Bolojan doreşte ca şcolile să aibă programe de studii cerute de firme, să îi ducă pe profesori în companii, ca să se familiarizeze cu noile tehnologii, dar şi să convingă părinţii că a-şi trimite copiii la o şcoală profesională nu înseamnă un eşec.

Rezultatele acestei reforme locale se vor simţi peste ani, când oraşul ar trebui să aibă tot mai mulţi tineri integraţi pe piaţa muncii şi care să corespundă cerinţelor investitorilor. Cât despre rezultatele schimbărilor naţionale din educaţie, aşteptate de întreaga societate de mai bine de un deceniu, rămâne de văzut când şi cum vor părea...


DOCTORANZI... PRIVAŢI
Banii vin, banii pleacă

OUG 117 din decembrie 2013 prevede schimbări şi pentru învăţământul superior. Astfel, cele mai performante universităţi din ţară vor primi fonduri distincte pentru dezvoltare instituţională, dar încă nu se ştie care sunt criteriile care vor stabili performanţa. De asemenea, toate universităţile vor trebui să vireze Ministerului Educaţiei 5% din taxele încasate de la studenţii străini.

Pe de altă parte, instituţiile de învăţământ superior vor putea beneficia şi de finanţare privată, inclusiv cele publice, Ordonanţa dând dreptul agenţilor economici să finanţeze studiile de doctorat din universităţile de stat. Totodată, universităţile nu vor putea ţine cont, la admitere, de notele din liceu ale candidaţilor, ci exclusiv de media de la Bacalaureat ori de cea a examenului de admitere.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
problema este in manuale si la calitatea profesorilor
Testele (evaluarile) nationale din doi in doi ani nu vor duce la cresterea calitatii invatamantului si nici a pregatirii elevilor. Principiul este simplu: cine vrea sa invete, invata indiferent de cate evaluari trebuie sa dea sau de frica acestora. Marea problema a invatamantului romanesc este calitatea pregatirii profesionale a celor care preda (incepand din gradinita), a capacitatii lor didactice si nu in ultimul rand cantitatea mare de informatii nefolositoare din manualele scolare. Practic se invata mult si prost, multa teorie si putina practica. Elevii nu sunt invatati ce sa faca, cum sa aplice teoria invatata, spre deosebire de alte tari unde se pune accentul pe practica si mai putin pe teorie.
Postat 07 Februarie 2014, 14:38 de un oradean
METODICA NIMICULUI
Să se familiarizeze cu noile tehnologii ingineri(99% femei) care în zilele vieții lor nu au ținut nici măcar o cheie în mână,nici măcar o componentă electronică(ca să nu mai vorbim de lucrul cu echipamente,fie ele chiar mai vechi)????!!!!!!!!!!!!!!!!! De ce să se mai ducă inginerii în fabrici DOAR AU FĂCUT (N+1) CURSURI DE FORMARE CU METODIȘTII ISJ BIHOR în urma cărora au (N+1) xN puncte pentru EVALUAREA OBIECTIVĂ(despre această mizerie nu vorbește ISJ...!)? Au fost și în Germania la specializare,au urmat Flexform de unde au primit și bani,prin urmare INGINERII SUNT EXPERȚI ÎN NOILE TEHNOLOGII. RAHAT! Totul este o mare excrocherie făcută pe un purcoi de bani,ca să se plângă apoi că nu au ingineri pregătiți.Este foarte adevărat că nu au ingineri buni dar este și mai adevărat că au încasat o căruță de bani pentru REZULTAT SOCIAL ZERO. În buzunarele lor rezultatul este perfect. Nu poți să nu te întrebi CE FACE Serviciul Național de Securitate???!!!
Postat 07 Februarie 2014, 10:46 de Metodistu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6567 RON
  • 1 EUR = 4.9761 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON