URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
24 August 2014, 19:02

Şeful Direcţiei de proiecte europene, despre marile proiecte ale oraşului: "Tolba de nevoi este mare"

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Direcţia de Management Proiecte cu Finanţare Internaţională este fără doar şi poate cea mai importantă structură a Primăriei Oradea, având pe mână, în acest an, 84% din bugetul de investiţii al oraşului. În spatele acestor proiecte stau 15 funcţionari care, spune şeful Direcţiei, Marius Moş, se străduiesc să găsească soluţii pentru toate problemele. Aşa ajung, pe rând şi de nevoie, să fie pricepuţi în inginerie, medicină, infrastructură rutieră...

Şeful DMPFI admite că proiectele au şi scăpări, dar garantează că fiecare funcţionar îşi dă silinţa ca investiţiile să iasă bine. Că doar şi ei sunt cetăţeni şi îşi doresc un oraş frumos şi funcţional.

"Nici noi nu avem apă caldă!"

- Câte proiecte derulează DMPFI în prezent şi în ce fază sunt ele?

- În implementare avem circa 30 de proiecte, dar statistica fluctuează. De exemplu, recent am primit aprobarea pentru două noi proiecte, din care unul, pentru împădurirea a 80 hectare din oraş, l-am depus în urmă cu câţiva ani la Administraţia Fondului de Mediu, şi am şi uitat de el.

- Cât din bugetul oraşului îl reprezintă finanţările europene?

- În 2014, bugetul estimat pentru investiţii este de 365,8 milioane lei, din care al DMPFI este 306,6 milioane lei.

- Care e proiectul cu cea mai mare valoare şi cel mai mare impact social?

- Cel privind reabilitarea sistemului de termoficare. Se apropie de 100 milioane euro, cu noua centrală, cu reţelele care sunt în modernizare şi cu cele care vor intra în a doua etapă. Proiectul are deja impact, lumea ne înjură: am brăzdat oraşul cu tranşee, am oprit apa... Dar lucrările nu pot fi realizate altfel! Nici noi nu avem apă caldă acasă şi să ştiţi că e dificil să locuieşti într-o scară de bloc unde toată lumea ştie că lucrezi la Primărie, toţi te chestionează... Impactul real se va simţi când vor scădea pierderile şi, sperăm, nu vom mai avea ierni în care se sistează furnizarea energiei termice.

Termen limită: decembrie 2015

- Săptămâna trecută s-a semnat contractul pentru noua centrală de termoficare. Când se vor încălzi orădenii pe gaz?

- Termenul de finalizare este sfârşitul anului 2015, aşa că noua centrală ar trebui să intre în funcţiune în iarna 2015-2016. Suntem în faza de început, dar am discutat cu antreprenorul pentru a găsi modalităţi de derulare a lucrărilor în ritm alert.

- Unele proiecte, precum amenajarea Dealului Ciuperca, Piaţa Unirii ori construirea Aquapark-ului, sunt întârziate faţă de grafic. Pot fi periclitate finanţările?

- Liniile de finanţare au fost gândite la modul "primul venit, primul servit", ceea ce a avut un impact asupra calităţii proiectelor. Nu doar la Oradea, căci e un fenomen naţional, de aceea finanţatorul a şi permis revizuirea proiectelor tehnice. Pericolul pierderii finanţării există întotdeauna, dar o implicare totală ne va face să le ducem la bun sfârşit.

- Când va fi repusă în circuitul turistic şi cum i se va da viaţă Cetăţii?

- Toate proiectele trebuie finalizate până la sfârşitul anului 2015. Proiectul e unul dintre cele mai frumoase, iar banii investiţi acolo au schimbat deja faţa acestui monument. Colegii specialişti pe domeniu caută modalităţile de a anima Cetatea.

- În ce fază este construirea pistei de biciclete între Oradea şi Berettyoujfalu?

- Iniţial, am avut în proiect 14,6 km de pistă, dar datorită economiilor făcute am reuşit să suplimentăm cu 5,7 km. Primul tronson ar trebui să fie gata într-o lună-două. A doua etapă a început recent, se derulează mai greu pentru că există probleme de proprietate. Liderul de proiect din Ungaria a solicitat prelungirea termenului şi ne-am aliniat acestei doleanţe, cerând prelungirea până la finalul acestui an.

- Dar construcţia drumului expres, între podurile Dragoş Vodă şi Theodor Neş?

- Analizăm oferta depusă în urma licitaţiei. Dacă toate lucrurile sunt în regulă, în septembrie semnăm contractul, iar constructorul începe lucrarea în acest an.

Se pregătesc noi proiecte

- Care este proiectul pe care dvs, ca director, îl consideraţi de referinţă?

- Ar fi nedrept faţă de colegi să mă exprim, să spun că un proiect este mai bun decât altul. Fiecare a însemnat multă pizza mâncată la birou noaptea, litri de Cola, multă cafea. Toate proiectele au avut probleme, la toate avem satisfacţii...

- Dar cel pe care aţi fi vrut să nu-l fi început niciodată?

- Cred că despre fiecare proiect am gândit aşa. Avem o multitudine de domenii în care acţionăm şi toată lumea se aşteaptă să ştim de toate.

- Ce s-a ales din proiecte pomenite mai demult, precum înfiinţarea unui centru medical la ştrandul Ioşia ori subtraversarea turbogiraţiei?

- Nu au dispărut, dar nu au existat linii de finanţare. Tolba de nevoi a oraşului este mare, dar orice idee bună care se va plia pe liniile de finanţare se va concretiza într-un proiect mai devreme sau mai târziu.

- Ce noi proiecte are Direcţia în pregătirea noului ciclu de finanţări, 2014-2020?

- Lucrăm la demararea proiectării pentru centura ocolitoare. Subtraversarea turbogiraţiei este o altă idee pe care sperăm să o concretizăm. În mod cert vom lucra la reabilitarea termică a blocurilor şi a instituţiilor publice. Nu vor fi uitate nici reabilitările de monumente istorice şi vrem să continuăm lucrările la reţelele de termoficare şi de infrastructură rutieră.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
directia cu proiecte defectuaoase si management ipocrit
din putzul gandirii bolojeniene si combinatia cu aluatul de pizza and coke nimic bun nu poate iesi, unele proiecte aluneca inspre hilar, altele din start se vad ca vor duce la indatorarea oradenilor. Dar bine ca sunteti voi destepti si ne vreti binele cu forta.
Postat 25 August 2014, 06:40 de Crinuletz Pontescu
Baronii de Bihor de mana cu primarul Bolojan.....sfideaza protectia mediului
vem nadejdea ca functionarii acestei Directii vor gasi o solutie eficienta inaintea organismelor europene, preocupate de problema poluarii apelor. si pentru depoluarea paraului Paris care colecteaza de zeci de ani apele reziduale provenite de la agenti economici, de la blocurile din zona Spitalului Judetean ,Spitalul Judetean fiind principala sursa de infestare cu agenti patogeni a paraulului care traverseaza o buna parte a orasului,devenid un focar mobil de boli.Apa nu este un produs comercial ci este un patrimoniu care trebuie protejat, tratat si aparat ca atare;- Baroni de Bihor.,se aude? Este vorba de "SC European Drinks SA Rieni, SNP Schela Petrol Suplacul de Barcau, EM Bihor Stei, prin decantare si apa mina Nucet, RAGCL Oradea iazuri biologice, SC Petrolsub SA Suplacu de Barcau, Sinteza SA Oradea". Conform rapoartelor APM Bihor, "calitatea apei potabile din Oradea este de 87,5%". Sub aspectul poluarii apelor, la capitolul depozitarea deseurilor, Bihorul este catalogat o zona critica, alaturi de Hunedoara, Dolj si Gorj. Conform rapoartelor Ministerului Apelor si Protectiei Mediului (MAPM), bazinele hidrografice din judetul Bihor sunt poluate in cea mai mare parte de agentii economici.
Postat 25 August 2014, 01:25 de Adrian Platona
Bihorean
Si cine sa le rezolve? Oamenii de rand a caror parere nu conteaza decat eventual ca distractie.
Postat 24 August 2014, 21:46 de Marcel Tontz
podul rutier densusianu
Dar de podul rutier Densușianu lăsat in paragina nici un cuvânt?!?
Postat 24 August 2014, 21:10 de mihai
dj project
Da,proiecte de anvergura,scumpe,complicate,necesare fara indoiala;dar ,daca tot avem o mini-delta in zona industriala ,cu atitea specii ciudate de pasari,de ce nu am folosi-o si pe ea pt. cresterea potentialului turistic al zonei metropolitane?;s-ar putea face birdwaching si birdhunting de ex....Cit despre poluare,daca inclusiv pe pasari le doare in cot,atunci pe oameni nici atit...Sumele investite ar putea fi modice daca am muta in zona niste case traditionale vechi,de lut,caci stuf este destul pt. restul.
Postat 24 August 2014, 19:44 de heidi
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON