URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.

Maestru pentru Oradea: Ovaţionat în lumea întreagă, tenorul Alexandru Badea a concertat acasă, pentru Colegiul Emanuil Gojdu (FOTO)

Maestru pentru Oradea: Ovaţionat în lumea întreagă, tenorul Alexandru Badea a concertat acasă, pentru Colegiul Emanuil Gojdu (FOTO) BUNICULUI, CU DRAG... Cu jumătate de secol în urmă, profesorul gojdist Augustin Cosma cerea ca, atunci când va împlini 5 ani, nepotul lui, Alexandru Badea (foto stânga), să primească o vioară şi să studieze muzica. Devenit peste decenii celebru în întreaga lume, tenorul a cântat pro bono pe scena Teatrului Regina Maria (foto dreapta), săptămâna trecută, vineri, pentru a ajuta Colegiul Gojdu să strângă bani pentru amenajarea unei noi biblioteci, care va purta chiar numele bunicului său
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

A fost distribuit de Placido Domingo într-unul dintre cele mai grele roluri pentru un tenor, a fost o vreme discipolul lui Luciano Pavarotti şi a cântat, în 25 de ani de carieră, pe mari scene ale lumii.

Vinerea trecută, însă, plin de modestie, tenorul Alexandru Badea a oferit pro bono un concert pe scena Teatrului Regina Maria, într-un scop nobil: strângerea de fonduri pentru amenajarea unei noi biblioteci la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu, unde bunicul său a fost odinioară profesor. Faimos în lume, dar aproape necunoscut în oraşul său, Alexandru Badea a vorbit cu BIHOREANUL despre cum sună viaţa pe cele mai înalte note.

Chilangiu fără pereche

Zeci, poate chiar sute de mii de spectatori din toată lumea l-au ascultat în cei peste 25 de ani de carieră, iar vinerea trecută această şansă au avut-o, pentru prima oară în ultimii ani, şi orădenii. Tenorul Alexandru Badea (53 ani) a cântat acasă, invitat de asociaţia de părinţi a Colegiului Emanuil Gojdu, în cadrul unei colecte pentru o nouă bibliotecă a instituţiei. Aceasta va purta numele lui Augustin Cosma, bunicul tenorului, fost dascăl la Gojdu, care a înfiinţat revista şcolii, "Ţara visurilor noastre".

Tot el a fost cel care a intuit talentul de excepţie al nepotului. "La muzică am ajuns datorită bunicului. S-a stins când eu aveam 3 ani, dar dorinţa lui a fost ca, în clipa în care voi împlini 5 ani, să mi se cumpere o vioară. Nu ştiu de unde i-a venit ideea asta", povesteşte tenorul. A luat lecţii acasă, iar apoi, în clasele primare şi gimnaziale, la Liceul de Artă.

Deşi era vedeta şcolii, n-a putut continua aici şi cu liceul. De ce? Pentru că a chiulit prea mult, recunoaşte, râzând, artistul. "Am picat la examenul de treaptă. Eram un mare, mare chiulangiu, iar directorul de atunci a vrut să mă dea exemplu. Eu îmi petreceam orele pe holurile Muzeului Ţării Crişurilor ori în Piaţa Mare. Forfota de acolo era muzică pentru mine", îşi aminteşte Alexandru Badea.

"E în tine un tenor"

Primii ani de liceu i-a petrecut, aşadar, la "concurenţă", adică la actualul Colegiu Mihai Eminescu, "LFI, pour les connaisseurs", iar ultimii doi la fostul Liceu Industrial de Construcţii (actualul Constantin Brâncuşi). "Îmi dădusem seama că vreau muzică şi nu altceva. Şcoala a rămas cumva... pe lângă".

Pentru a-şi uşura anii de liceu, tânărul Alexandru a înfiinţat la Liceul Industrial un cor care avea să câştige numeroase premii. "Colegii mei aveau nişte voci fabuloase", zice tenorul. În schimb, despre vocea lui credea atunci că era doar "interesantă". "M-am dus la Şcoala Populară de Artă să aud părerea specialiştilor. Mi-au spus din prima: E un tenor în tine!", îşi aminteşte Alexandru.

După lecţii cu profesoarele Silvia Pop D. Popa şi Papp Magda, în ultimul moment tânărul a decis că, în loc să studieze vioara la Conservatorul din Bucureşti, aşa cum plănuise, va merge pe canto. Între 1984 şi 1990, a studiat în Capitală şi, încă din studenţie, a fost angajat al Teatrului de Operetă, iar apoi al Operei Naţionale. N-a rămas, însă, prea mult în ţară. "În 1992, a venit un impresar din Olanda, care mi-a oferit un prim contract de două luni. Apoi au urmat mereu altele", spune tenorul, care de atunci a urcat rar pe scenele din România.

Discipolul lui Pavarotti

În cei 25 de ani de carieră, orădeanul Alexandru Badea a cântat peste tot, inclusiv pe scene cu tradiţie, la Viena, Washington, Paris, Bologna, Salzburg, Berlin, Los Angeles, Tokyo... Între rolurile sale se regăsesc Lord Percy în "Anna Bolena", de Gaetano Donizetti, Duca di Mantova în "Rigoletto" şi Alfredo în "La Traviata", ambele de Verdi, Roméo în "Roméo et Juliette", de Charles Gounod, şi Rodolfo în "La Bohème" de Puccini.

De-a lungul timpului, artistul a avut şi şansa unor întâlniri cu doi dintre cei mai mari tenori ai lumii. Pe Luciano Pavarotti l-a cunoscut în anii 90 după un concert susţinut la Viena. "M-am dus la el la cabină şi m-am prezentat. A fost extrem de amabil, mi-a scris numărul lui de telefon şi mi-a spus: «Băiete, când vii în Italia sună-mă să ne vedem»", îşi aminteşte orădeanul. După câteva luni, întâmplarea a făcut ca Alexandru să aibă concerte în sudul peninsulei. "Iniţial mi-a fost jenă să-l sun. Mi-am luat inima-n dinţi abia la finalul contractului", spune tenorul.

Cum unul dintre spectacolele sale a fost difuzat pe Rai Uno la oră de audienţă maximă, Pavarotti îl văzuse la televizor. "Când mi-a răspuns am apucat doar să salut şi m-a întrebat direct: «Tu sei il tenore Badea?». Mi s-au înmuiat genunchii...", îşi aminteşte el. Maestrul l-a invitat apoi la el şi, timp de câteva zile, orădeanul a avut ocazia să înveţe de la Pavarotti. "Am plecat de acolo cu o încredere care mă ajută şi astăzi în momentele de îndoială", mărturiseşte Alexandru Badea.

Invitatul lui Domingo

Placido Domingo l-a auzit cântând pe orădeanul nostru pe scena Operei din Viena şi l-a provocat la o colaborare pentru Opera Naţională din Washington, pe care tenorul spaniol o conducea atunci ca director general. "M-a întrebat dacă am curajul să cânt un rol extrem de dificil, cel al lui Arturo, din opera «I Puritani», de Vincenzo Bellini", îşi aminteşte Alexandru.

Ei bine, l-a avut. Drept urmare, timp de trei luni, orădeanul a concertat în capitala Statelor Unite, într-o sală cu 5.000 de locuri. De-a lungul carierei, alături de artişti precum Jose Carreras şi Patricia Kass, a fost invitat să cânte în deschiderea Expoziţiei Mondiale de la Hanovra (2000) şi a concertat într-un show televizat cu celebrul dirijor şi violonist Andre Rieu.

De aproape 20 de ani, Alexandru locuieşte în Viena, unde dă lecţii unor elevi veniţi din toate colţurile lumii. Concertează, desigur, în continuare, în Europa şi în Japonia, iar la Oradea, acasă, vine cât de des poate. "Părinţii mei sunt aici. Vin, normal, acasă", spune artistul. De altfel, Silvia (foto) şi Alexandru Badea senior, mama şi tatăl său, s-au aflat vinerea trecută între spectatorii care au umplut sala Teatrului Regina Maria pentru concertul pro bono. Şi care au plecat marcaţi de talentul, vocea incredibilă şi modestia unui artist prea puţin cunoscut la el acasă...


DAR DE SUFLET
Un prim succes

În concertul susţinut la Oradea de tenorul Alexandru Badea, acompaniat de pianistul Walter Lochmann, spectatorii au putut asculta canzonete napoletane şi arii din opere, cum sunt "Torna a Sorriento", "La donna e mobile", "Funiculi, Funicula", precum şi câteva momente pregătite de tenor alături de corul Colegiului Naţional Emanuil Gojdu (foto).

"Sunt nişte copii minunaţi", spune artistul despre partenerii lui de scenă. Din vânzarea biletelor, organizatorii au strâns aproape 20.000 lei pentru proiectul amenajării unei noi biblioteci, cu săli de lectură şi centru de documentare pentru profesori, în fostul internat al şcolii.

Conform estimărilor asociaţiei de părinţi, suma totală necesară se ridică la 30.000 euro. Deocamdată, Colegiul Gojdu are, înghesuite într-un spaţiu mic, 32.000 volume, din care circa 100 sunt cărţi de patrimoniu.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON