URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
11 Noiembrie 2015, 10:39

Bagă viteză! Pe DN 76 Oradea-Beiuş apar porţiuni pe care se poate circula chiar şi cu peste 100 km/h (FOTO)

Bagă viteză! Pe DN 76 Oradea-Beiuş apar porţiuni pe care se poate circula chiar şi cu peste 100 km/h (FOTO) DRUM-BETON. În ciuda scepticismului, drumarii spun că lucrările vor fi trainice. Pe porţiunile unde asflatul vechi e frezat la 20 cm adâncime aştern 16,8 kg de ciment pe metru pătrat, iar pe unde scobesc până la 30 cm pun 25,5 kg ciment/mp, astfel încât şoseaua să reziste vehiculelor grele
Bagă viteză! Pe DN 76 Oradea-Beiuş apar porţiuni pe care se poate circula chiar şi cu peste 100 km/h (FOTO) CA-N PALMĂ. Imagine inedită pe DN 76: după ce ani întregi chiar şi ambulanţele s-au târât, în mai multe zone şoferii pot trece şi cu 120 km/h, ca de pildă în Ceica, Drăgeşti, Duşeşti, Copăceni şi chiar Sudrigiu
Bagă viteză! Pe DN 76 Oradea-Beiuş apar porţiuni pe care se poate circula chiar şi cu peste 100 km/h (FOTO) ÎN ŞANŢ. Dacă între Oradea şi Beiuş se lucrează zi-lumină, dincolo de Beiuş problemele persistă. La Rieni, şanţurile de care localnicii se plângeau în septembrie şefului CNADNR Narcis Neaga sunt umplute abia acum
Bagă viteză! Pe DN 76 Oradea-Beiuş apar porţiuni pe care se poate circula chiar şi cu peste 100 km/h (FOTO) HOP TRECUT. Ce-a fost greu a trecut, spune şeful Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan: "Cel mai mult au durat lucrările în Sînmartin, localitate aglomerată, unde drumul are patru benzi"
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Pesimiştii zic că DN 76 Oradea-Deva nu va fi gata în timpul vieţii noastre, optimiştii cred că tot răul e spre bine.

La 9 luni de când CNADNR a concediat o firmă şi a angajat alte trei asocieri care să repare măcar porţiunea până la Beiuş prin reciclarea asfaltului existent, BIHOREANUL a făcut un experiment pentru a vedea dacă promisiunea că lucrarea va fi gata până la sfârşitul anului are acoperire în teren sau rămâne vorbă goală. Surprinzător sau nu, un tur dus-întors pare să justifice speranţele.

Second-hand

După ce în martie constata că de patru ani CCCF Timişoara executase abia 7% din reabilitarea tronsonului Oradea-Beiuş al DN 76, în septembrie CNADNR lua o decizie la disperare: i-a reziliat contractul finanţat cu bani europeni (30,79 milioane euro pentru 50,3 km), a împărţit tronsonul în trei loturi mai mici şi a angajat din bugetul propriu (9,1 milioane euro) trei asocieri de firme pentru "reparaţii şi întreţinere curentă" printr-o metodă mai nouă, mai rapidă şi în sine mai puţin costisitoare: reciclarea asfaltului existent.

La momentul anunţării deciziei, CNADNR a stârnit numeroase critici, inclusiv din partea unor specialişti consultaţi de BIHOREANUL, argumentate atât prin pierderea fondurilor UE, cât şi prin faptul că soluţia aleasă, potrivită în Occident, unde drumurile au fundaţii rezistente, va eşua la noi, tocmai din lipsa acestora, ceea ce ar explica şi garanţia limitată la doar 2 ani.

În replică, CNADNR a insistat că reciclarea rezolvă problema, întrucât asfaltul vechi nu e tocat şi reaşternut pur şi simplu, ci în aport cu materiale noi, inclusiv un ciment special care "îngroaşă" fundaţia. Câştigul cel mai mare ar fi că în 90 de zile, adică până la finalul lui decembrie, între Oradea şi Beiuş ar urma să fie asfalt nou.

(Re)asfaltare-blitz

Dacă în vară, când lucrările erau "îngheţate", iar între Oradea şi Beiuş nu era mobilizat niciun utilaj, un drum dus-întors până la Ştei a durat 5 ore şi 45 de minute, BIHOREANUL a repetat experimentul săptămâna trecută, "scoţând" un timp scurtat semnificativ: 4 ore şi 15 minute.

Explicaţia? Încă de la ieşirea din oraş, fiecare din cele trei asocieri care şi-au asumat reciclarea (Trameco - Drumuri Bihor - Group DCM Timişoara pentru cei 15,95 km între Oradea - Hidişelu de Sus, Eldi Clau - CMS pentru 16 km între Hidişelu de Sus - Duşeşti, şi Viarom Construct - Autoprima pentru cei 16,4 km între Duşeşti - Pocola) a concentrat pe şantiere nu câte două reciclatoare, cum s-au obligat, ci câte trei.

În Sînmartin sunt deja reasfaltate toate cele patru benzi, iar la ieşirea din comună se lucrează din plin până la Hidişel, frezându-se şi reaşternându-se asfalt cu o viteză de peste 1 km/zi. Pe următorul lot, drumul e complet reasfaltat de la Duşeşti până la Sâmbăta şi se poate merge chiar şi cu 110-120 km/h pe aproape o treime din cei 16 km. Carosabilul e brăzdat ca un câmp doar după Drăgeşti, înainte de Pocola, pe dealul Bitiilor, unde se circulă în continuare alternativ, pe o singură bandă.

"Pe primul lot s-a ajuns la 65% din volumul total de lucrări, iar pe celelalte două constructorii au depăşit 50%. Dacă nu plouă, în 15 zile tot drumul va avea asfalt nou, de la Oradea până la Beiuş", spune şeful Direcţiei Regionale Drumuri şi Poduri Cluj, Eugen Cecan.

Beiuş-Ştei, la anul

În schimb, de la Pocola până la Ştei, unde soluţia reabilitării pe fonduri UE a fost păstrată, se circulă pe porţiuni întinse la fel de anevoios ca până acum, excepţie făcând doar partea de la ieşirea din Beiuş până la intrarea în Sudrigiu şi de aici o bucată mai mică până în apropiere de Rieni. Singurele schimbări notabile sunt că au fost acoperite toate casetele de pe marginea drumurilor şi se lucrează la acoperirea şanţurilor laterale, motiv pentru care pe marginea şoselei au fost pregătiţi munţi întregi de balastru.

În Rieni şi în Petrileni, însă, localnicii nu au scăpat nici acum de şanţurile de care se plângeau în septembrie chiar şefului CNADNR, Narcis Neaga. Un semn, poate, că avertismentele date de acesta constructorilor au fost cam degeaba şi drumarii riscă, la fel cum s-a întâmplat între Oradea şi Beiuş, rezilierea contractului. Dacă altfel nu merge...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
morminte varuite
tot covor reciclat fara lucrari de consolidare la nivel de fundatie raman. tot o cheltuiala din buget, in detrimentul uneia din bani europeni (gratis). tot un prost management la min.transporturilor si cnadnr. tot l-or sparge la anu, dupa ce acu-l fac, ca sa consolideze poduri si podete, terasamente si santuri, samd... deci, bani aruncati pentru imagine.
Postat 11 Noiembrie 2015, 23:05 de unu
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON