URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 26 MAI 2018

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Scandal mare cu absolvirea de la Colegiul Gojdu. Au fost plângeri că sumele ce trebuie achitate, după socotelile comitetului de părinţi, sunt exagerat de mari. Au fost prevăzute carduri cadou pentru profesori, ba chiar şi bani de taxi ca aceştia să poată ajunge la banchet...
Zic şi eu
Adrian Cris
Un abuz comis la o competiţie recent găzduită de Arena Antonio Alexe din Oradea şi neştiut public până acum arată că înaintăm pas cu pas spre un regim poliţienesc în care legea nu contează decât în măsura în care e interpretată samavolnic, pentru a da o aparenţă de temeinicie comportamentelor şi deciziilor discreţionare. La începutul lunii, un orădean a fost împiedicat să intre la o partidă de baschet de către nişte jandarmi. 
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Street Food Fest este scump pentru că aduce în stradă preţurile din restaurante. Pereţii localurilor nu mai există, nasul nu mai este protejat de mirosurile îmbietoare, iar ochiul nu mai e protejat de preţurile din meniu. Astfel, impactul poate fi brutal. Mâncare de stradă la preţ de restaurant? Hm...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Cine credeţi că are dreptate în problema sporurilor salariale ale lucrătorilor de la UPU – SMURD Bihor?





De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
În primul rând, cei care achiziţionează un autoturism trebuie să ştie că au obligaţia să efectueze toate formalităţile de înmatriculare în termen de maxim 90 de zile de la data încheierii contractului de vânzare cumpărare. Sancţiunea pentru nerespectarea acestei obligaţii este suspendarea înmatriculării acelui autovehicul, definită de lege ca fiind operaţiunea administrativă ce constă în interzicerea temporară a dreptului de a pune în circulaţie şi a utiliza un vehicul pe drumul public.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Ulcerul gastric apare de obicei cu 10 ani mai târziu decât cel duodenal, frecvenţa maximă fiind în jurul vârstei de 60 de ani. Boala apare mai des la bărbaţi, iar numărul cazurilor este în uşoară creştere faţă de cele de ulcer duodenal care sunt în scădere.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Ne naştem, suntem crescuţi de părinţi, ne maturizăm, avem la rândul nostru propriii copii pe care îi creştem, îmbătrânim. Fiecare generaţie trece prin acelaşi ciclu, dar o face în perioade diferite de timp, pe măsură ce în urma noastră rămâne istoria. Aşa se face că aceia care au prins în adolescenţă începuturile comunismului în România au încă memoria vremurilor de dinainte şi au trebuit să se adapteze schimbării.
07 Iulie 2010, 18:46

Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO)

Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) RUGINA LA EA ACASĂ. Înainte de a folosi la ceva, viaductul de la Chiribiş al viitoarei autostrăzi este deja mâncat de rugină. Barele ce ar trebui să susţină parapeţii fie au cedat ruginei şi s-au rupt, fie stau alandala, demonstrând cât de solidă e lucrarea...
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) RUGINA LA EA ACASĂ. Înainte de a folosi la ceva, viaductul de la Chiribiş al viitoarei autostrăzi este deja mâncat de rugină. Barele ce ar trebui să susţină parapeţii fie au cedat ruginei şi s-au rupt, fie stau alandala, demonstrând cât de solidă e lucrarea...
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) CONSERVARE CU ZDRENŢE. Pentru specialiştii Bechtel conservarea lucrărilor efectuate înseamnă acoperirea lor cu nişte cârpe, aşa cum se întâmplă la pilonii de lângă Suplacu de Barcău. La cum decurg lucrurile, în curând betoanele vor fi acoperite nu de cârpe, ci de bălăriile care cresc în voie
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) NICI UNA, NICI ALTA. Pentru construcţia tronsonului din Bihor al autostrăzii, toate drumurile care duc spre Chiribiş-Suplacu de Barcău au fost distruse. Şoselele au fost transformate în cratere pentru o autostradă care nu se mai arată
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării (FOTO) Autostrada în Bihor, drumul scump al nepăsării
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Trebuia să fie cel mai mare proiect de infrastructură din România. S-a dovedit, însă, unul din cele mai mari eşecuri. Pornită în urmă cu şase ani, construcţia Autostrăzii Transilvania nu e nici măcar aproape de punctul în care trebuia să fie.

Ba mai rău: indolenţa constructorului Bechtel obligă la refacerea unor lucrări deja distruse după ce au fost abandonate fără nicio măsură de conservare. BIHOREANUL vă prezintă în ce stadiu de degradare a ajuns tronsonul 3C al autostrăzii.

Distruse degeaba

Pe tot traseul de la Oradea la Suplacu de Barcău şoseaua îţi scutură maşina de parcă ai rula pe un teren minat, nu pe un drum judeţean. În ultimii şase ani, camioanele ce transportau materiale de construcţii la şantierele Bechtel din Suplacu de Barcău şi Chiribiş au circulat supraîncărcate, fără să le pese că în urma lor drumurile, fie naţionale sau judeţene, rămân ca după bombardament.

Acum camioanele trec rar, iar şoseaua a rămas ruină. Groapă lângă groapă, pare că de fapt întreg drumul este un mare crater. Pe localnicii din zonă îi doare cel mai rău tocmai asta, că drumurile au fost distruse pentru nimic, căci autostrada nu-i nicăieri. Şi nici nu va fi curând.

Peisaj ruginiu

Pe şantierul Bechtel de la Chiribiş primul lucru care îţi sare în ochi e un panou ce anunţă că autostrada Transilvania duce protecţia muncii spre o nouă frontieră. Întreg panoul e mâncat şi nu poţi să nu te întrebi: oare aşa or fi şi măsurile de protecţie?

La o privire mai apropiată asupra viaductului din apropiere, îţi dai uşor seama că are ceva în comun cu panoul: rugina. Barele de fier care trebuiau să-i susţină parapeţii sunt atât de mâncate încât s-au rupt, s-au desprins unele de celelalte ori chiar lipsesc cu desăvârşire. Aceeaşi culoare o are şi fierul din betonul viaductului. Şi nici barele, nici viaductul nu sunt în niciun fel protejate. Zac abandonate în voia intemperiilor.

Acces interzis

Vreo 20 de kilometri mai încolo, la graniţa dintre Bihor şi Sălaj, în capătul Suplacului, e un alt şantier al Bechtel. De la poartă, un paznic te blochează rapid. "Nu aveţi voie să intraţi aici, vă rog frumos să plecaţi!". În spatele lui, la zeci de metri depărtare, grupuri de muncitori lucrează. La ce anume, cine ştie...

Peste unul din dealurile ce împrejmuiesc şantierul sunt ridicaţi alţi piloni ai viitoarei autostrăzi. Drumul care duce către ei e singurul nepăzit. Uşor de înţeles de ce: şantierul e pustiu. Buruienile crescute la peste un metru înălţime stau semn că niciun muncitor Bechtel n-a fost de mult pe-acolo. La fel ca la Chiribiş, nici acesta nu e protejat, iar armătura din piloni are aceeaşi culoare ruginie.

Cea mai ieftină metodă legală de conservare este închiderea prin betonare a armăturilor, însă pe şantierul Bechtel nu se întâmplă aşa ceva. S-a încercat, în schimb, o metodă inovatoare: acoperirea cu cârpe a pilonilor mai mici. La ce anume ajută zdrenţele, numai constructorii pot şti...

"N-avem fonduri!"

08 Bogdan Sgarcitu.jpgSolicitat să spună ce lucrări se execută în Bihor şi ce măsuri de conservare au fost luate, purtătorul de cuvânt al Bechtel, Bogdan Sgârcitu (foto), spune evaziv că "ritmul lucrărilor pe secţiunea 3C a autostrăzii a fost redus din cauza lipsei fondurilor".

Se lucrează doar la viaductul de la Suplac, unde se fac cele două culee, adică elementele care se execută la capătul unui pod pentru a susţine calea de acces la pod. "S-a finalizat în procent de 15% instalarea plăcii de suprabetonare pe ambele sensuri de mers ale viaductului", spune Sgârcitu.

El lămureşte şi de ce la Chiribiş e pustiu: se fac doar lucrări de producţie de betoane şi de grinzi. Nu dă, însă, nicio lămurire privitor la conservare, prefăcându-se că nici n-a auzit întrebarea. Or, şi tăcerea e un fel de a confirma că astfel de măsuri pur şi simplu nu există.

Vine controlul

Potrivit Codului de practică pentru executarea lucrărilor din beton, la suspendarea temporară a unor lucrări constructorul trebuia să solicite Inspectoratului Teritorial de Stat în Construcţii (ITSC) şi beneficiarului lucrării (Companiei Naţionale de Drumuri şi Autostrăzi) verificarea lucrărilor deja executate, pentru a începe procedura de conservare, până la reluarea lor. Însă inspectorii ITSC Bihor nu au fost chemaţi la niciun control.

"În cazul lucrărilor cu armătura rămasă nebetonată şi expusă la oxidare, dacă trec şase luni de la oprirea lucrărilor, compania ar trebui să cheme o comisie formată din reprezentantul beneficiarului, executant, proiectant şi ITSC. Nu ne-a chemat nimeni, deşi ştim că nu se mai lucrează de ceva timp", spune Adriana Lipoveanu (foto), şef Serviciu control calitate lucrări în cadrul ITSC Bihor.

Cum Bechtel nu a chemat comisia, e de bănuit că nici n-are de gând să reia lucrările prea curând. Totuşi, asta nu scuteşte compania de controale. "Vom merge şi pe teren", spune Lipoveanu. Iar dacă se va constata că lucrările nu mai corespund, constructorul va avea nevoie de o nouă autorizaţie pentru reluarea lor. Şi, evident, va cere din nou statului un morman de bani, ca şi cum n-ar fi păpat până acum destul...


SEMNALE DEGEABA
Angajaţii Bechtel au avertizat

În ultimii doi ani, presa a primit mai multe mesaje semnate de "un grup de angajaţi Bechtel" care avertizau că lucrările făcute la autostradă sunt de proastă calitate. Printre erorile de construcţie atribuite Bechtel se numără mai multe fisuri în viaductul de la Chiribiş, deviaţii ale armăturilor la pilonii de susţinere, defecte la realizarea armăturilor, calitatea necorespunzătoare a betonului, realizarea de mântuială a taluzurilor.

Bechtel a respins acuzele de  fiecare dată, chiar dacă realitatea era evidentă. În februarie 2009, de pildă, lângă satul Tăuteu a avut loc un accident cauzat de prăbuşirea de pe unul din podurile viitoarei autostrăzi a unei grinzi din beton lungi de 21 de metri şi grele de 13 tone. Deşi ITSC a concluzionat că desprinderea grinzii s-a datorat unor erori făcute la montare, Bechtel a pretins în continuare că lucrările au fost făcute cu responsabilitate.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
9 Comentarii
Ptr b (de la bula?)
Cine se aseamana, se aduna, normal. Ce mai e nou pe la tine prin piata?
Postat 05 Noiembrie 2010, 13:08 de D
d- tu in ce esti expert?
Felicitari reporterilor de la bihoreanul. Din pacate, Romania e condusa de o clasa politica corupta pana in maduva oaselor si incompetenta, dispusa sa accepte orice ca sa primeasca un os de ros. Bechtel isi bate joc de romani, asa cum si-a batut joc de multe alte popoare din America Latina sau Asia, cu ajutorul marionetelor aduse la putere prin revolutii, razboaie civile, lovituri de stat, finantate tot de Bechtel si alte mari corporatii.
Postat 01 Noiembrie 2010, 00:00 de b
Expertii
Ca de obicei. Cei de la Bihoreanul ar trebui sa faca pe consultantul in constructii. Au o experienta vasta. Pacat ca-si omoara timpul frecand hartia. Retrageti-va, scrieti ce se intampla in piete, poate ca va apropiati de realitate.
Postat 29 Octombrie 2010, 08:26 de d
trist
mai zice romanul de ce nu merg lucrurile macar la linia de plutire in tara asta. pai cum sa mearga cand patronul firmei care tot a peticit drumul chiribis-oradea se plimba cu ultimul model de mercedes. suntem o natie de stresati. pai daca faci un drum de marghita-oradea pe la chiribis, obosesti mai repede cum ai parcurge traseul marghita cluj napoca pe la zalau
Postat 15 Iulie 2010, 17:02 de un roman
nu prezinta interes
rupta in autosuficenta sa prafuita, inchisa in triunghiul Ploiesti/Pitesti-Cernavoda-BuKuresti
Postat 14 Iulie 2010, 12:42 de crap
nu prezinta interes
Problema cea mare cu Autostrada asta este ca nu prezinta interes barosanilor parveniti din palatul lui ceausecu :( Cum-necum, intr-o clipa de inconstienta Nastase si gasca lui au semnat contractul pentru o autostrada in "vestul salbatic". Dupa mahmureala, iacata surpriza: se va lega de civilzatie partea cea mai buna a tarii, in timp ce restul ramane rupt in autosuficenta lui prafuita, in triunghiul Ploiesti/Pitesti-Cernavoda-BuKuresti
Postat 14 Iulie 2010, 12:38 de crap
autostrada
Daca nu s-ar fi certat atat scumpele noastre guverne si deblocau banii la timp atunci autostrada de vreo 2 ani putea fi functionala macar 80%. Nimeni pe lumea asta nu face Caritas. Autostrada e scumpa, da, dar scumpa e si conservarea unui santier inceput. Astia suntem si ne complacem cu situatia si mergem si votam ca idiotii de fiecare data. Pe cei 40 de km predati eu castig 30 de minute la un drum de 240km, dar sa calculam la o lungime totala de autostada cate ore s-ar castiga, nu tu ambuteiaje, depasiri riscante, consum de combustibil si nu timp pierdut la volan. Nu dati vina pe Bechtel, el greseste daca are cu cine gresi.
Postat 14 Iulie 2010, 00:33 de specialistul
tot rusine ramane
e o mare problema cu partidu care a semnat contractul cu ei. adica psd`ul.!.: ca nu l`a stiut negocia echilibrat, si le`a dat prea multe avantaje. restu, indura cum pot consecintele. pnl a pompat bani in autostrada si a tot facut scandal ca nu vad rezultate, iar pdl, baga si ei bani, zic ca e prioritate, si se lauda cu rezultate...40 de km de asfalt, dupa ce 80% din lucrari erau deja realizate anterior. haha. avem noi probleme si cu exproprierile, si cu faptu ca bechtel tra sa aiba profit garantat fara rezultate garantate. conform contractului, logic.
Postat 07 Iulie 2010, 22:41 de unu
o rusine
e vina bechtel dar nu numai. fiecare din cele patru partide parlamentare ( psd, pdl, pnl, udmr) au muls la vaca asta cat au putut, atunci cand s-au aflat la conducere. e o bataie de joc la adresa romanilor toata povestea autostrazii transilvania. o flegma in obrazul contribuabilului
Postat 07 Iulie 2010, 20:56 de imoraru
count display

FOTO BIHOREANUL

  • Totul pe față! Termoficare Oradea îşi lansează o aplicaţie prin care va anunţa avariile în timp real (FOTO)
  • Se lucrează la noul terminal al Aeroportului Oradea. Construcţia va fi gata la toamnă (FOTO)
  • Gata cu transparenţa! Ioan Mihaiu nu mai vrea întrebări din partea presei în timpul ședințelor Colegiului prefectural (FOTO)
  • Un TIR plin cu stupi cu albine, răsturnat lângă Băile Felix (FOTO / VIDEO)
  • Pompierii bihoreni 'salvează' dragostea de carte: Au donat cărţi elevilor din trei şcoli rurale (FOTO)
  • Let’s Get Green: Elevii de la Şcoala 11 au plantat 100 de puieţi de arbori (FOTO)
  • Noaptea muzeelor a atras un număr record de vizitatori în Oradea. Cozi de zeci de metri la noul sediu al MȚC (FOTO)
  • Ziua Eroilor a fost marcată cu felicitări şi diplome în Cetatea Oradea (FOTO)
  • Dezbaterile Consiliului Local Oradea se vor muta în beciurile Primăriei (FOTO)
  • Festin în Piaţa Unirii: A început Street Food Festival Oradea, cu mâncăruri apetisante şi preţuri piperate (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON