URMĂREȘTE-NE PE
LUNI, 11 DECEMBRIE 2017

Ediția tipărită

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Ce vrem în Piaţa Ferdinand? Dacă dorim un parc, putem să arăm zona din faţa Teatrului şi mai punem vreo 20 de tuia. Aşa vom avea şi noi un Tuileries, ca parizienii. E drept că, potrivit propunerii Primăriei, va dispărea vegetaţia, dar la 50 de metri avem lunca Crişului, pentru cei dornici de umbră şi de clorofilă. Sau nu contează proiectul propriu-zis, ci doar şansa de a-i pune nişte tălpi lui Bolojan, pe un nou câmp de luptă?
Zic şi eu
Adrian Cris
La 99 de ani de la momentul astral al Marii Uniri, ţara nu ne leagă nici prin şosele, căi ferate şi aeroporturi care să faciliteze o bună circulaţie a oamenilor şi mărfurilor, nici printr-o educaţie care să ofere şanse egale, nici printr-un sistem sanitar care să nu ne îmbolnăvească şi mai grav pe unii, în timp ce alţii ne tratăm la Viena ori Istanbul, nici printr-o administraţie care să ne uşureze viaţa în loc să ne facă zile fripte.
Cum a fost?
Lucian Cremeneanu
Pe drumul european din faţa mea există o lucrare ce nu se mai termină. Un pod stă eviscerat de câţiva ani, cu circulaţia curgându-i doar pe o bandă. Un semafor temporar, ce tinde să se permanentizeze, dă verde alternativ şoferilor. Chiar în faţa mea se face roşu, aşa că opresc şi eliberez banda pentru cei din faţă. Cel din spate face la fel, dar următorii şapte au o altă părere despre viaţă şi ne depăşesc în coloană.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți de acord cu proiectul de amenajare a Pieței Ferdinand?






De stiut

Avocatul Bihoreanului
Mircea Ursuta
Una dintre dilemele pe care le au cetăţenii români, chiar şi cu asigurări de sănătate achitate la zi prin CAS, este cine le plăteşte cheltuielile de spitalizare şi de tratament dacă au fost victimele unui accident sau unei agresiuni, în condiţiile în care furnizorii de servicii medicale îi "taxează" atunci când autorii acestor fapte nu sunt identificaţi.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât  nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
Psihologul Bihoreanului
Razvan Coloja
Acum că se apropie Crăciunul, iar magazinele vor fi acoperite cu funde roşii şi globuri argintii, nu strică să discutăm puţin despre tehnicile folosite de magazine pentru a stoarce cât mai mulţi bani de la cumpărători.
26 Octombrie 2017, 20:30

Strategia de parcări: Primăria Oradea vrea să reducă viteza în cartiere și introduce parcările marcate cu roșu!

Consiliul Local Oradea a aprobat joi strategia de parcări a oraşului, care prevede înfiinţarea unor zone cu viteză maximă de 30 km/h și parcări marcate cu roșu, în centru, pentru a face străzile mai liniştite.

"Pe porţiuni din cartierele de blocuri sau de pe străzile secundare ale zonei centrale şi în vecinătatea trecerilor de pietoni, viteza maximă va fi de 30 kilometri la oră", a declarat primarul Ilie Bolojan în conferinţa de presă care a precedat şedinţa de Consiliu Local.

Trasee în curbe

Potrivit strategiei de parcări, străzile din zona centrală vor fi reproiectate până în 2020, în vederea reabilitării şi aducerii la un standard corespunzător.

Pentru a creşte siguranţa pietonilor, la întocmirea proiectelor se va avea în vedere în primul rând reducerea vitezei, prin alternarea grupurilor de parcări pe cele două laturi ale străzilor înguste cum ar fi Mihai Eminescu sau Roman Ciorogariu. Astfel, șoferii vor fi obligați să urmeze traiectoria curbilinie dată de maşinile parcate.

La fel, în zona trecerilor de pietoni, trotuarele vor fi extinse peste locurile de parcare, pentru a diminua timpul de traversare a acestora, trecerea va fi ridicată la nivelul trotuarului pentru a acţiona ca un limitator de viteză, iar parcările vor fi desfiinţate la cel puţin 5 metri de colţul străzilor.

Numărul locurilor de parcare din zona centrală va fi limitat la 6.000, acestea urmând să fie mutate treptat de pe străzi în parcări supraterane sau subterane, pentru a lăsa loc liber pietonilor şi bicicliştilor.

"Nu e strategie!"

Strategia de parcări a municipalităţii a fost adoptată prin votul consilierilor PNL, în vreme ce reprezentanţii UDMR şi cei ai PSD au votat împotrivă. Reprezentanţii opoziţiei au fost de părere că documentul este incomplet şi nu are rigoarea necesară pentru a fi numit strategie.

Consilierul Kirei Melinda a reclamat că strategia nu spune nimic despre alocările necesare pentru finanţarea lucrărilor, nu tratează sub nicio formă problema navetiştilor care intră şi ies din oraş şi ignoră total problema amenajării de parcări la intrarea în Oradea, pentru a determina vizitatorii să folosească mijloacele de transport în comun.

"Propunem refacerea documentului sau măcar schimbarea denumirii din strategie în studiu preliminar", a spus Kirei.

Prin forţe proprii

În replică, primarul Ilie Bolojan a afirmat că, din raţiuni de economie, studiul a fost elaborat de angajaţii municipalităţii şi, chiar dacă nu a epuizat problematica parcărilor, măcar indică o direcţie de urmat pentru ca investiţiile în domeniu să nu se facă haotic.

"Recunosc că acest document nu este unul complet. Ar fi trebuit să plătim zeci de mii de euro pentru o strategie elaborată de o firmă. Acest document e unul corect şi preia cele mai bune practici în domeniul parcărilor", a spus Bolojan.

Edilul a precizat și că municipalitatea a nu a abordat problema parcărilor de la intrarea în oraş pentru că Oradea nu are încă o taxă care să descurajeze accesul maşinilor în zona centrală, fapt pentru care este de aşteptat ca acestea să rămână goale.

Parcări roșii și scumpe...

Potrivit strategiei adoptate joi de Consiliul Local, tarifele de parcare vor fi stabilite astfel încât la 8-10 locuri de parcare să existe 1-2 locuri libere, pentru a reduce timpul de căutare a unei parcări.

În ceea ce priveşte tipurile de parcare, pe lângă cele cu marcaj de culoare albă, de lungă durată, şi cele cu culoare galbenă, de numai 2 ore, în zonele aglomerate municipalitatea va introduce şi marcajul de culoare roşie, cel mai probabil de o oră, dar cu un tarif mai mare.

În plus, abonanamentele anuale nu vor mai permite reduceri, abonamentul standard va fi pentru o maşină pe familie, iar pentru cea de a doua maşină se va plăti dublu.

În curtea Primăriei şi în proximitatea pieţelor municipalitatea va menţine sistemul cu parcarea gratuită de scurtă durată, dar aceasta va fi urmată de o creştere treptată a tarifului direct proporţional cu durata de staţionare.

...verificări mai temeinice

În paralel, municipalitatea va întări controlul modului în care parchează şoferii în Oradea prin menţinerea nivelului actual al sancţiunilor, creşterea numărului de supraveghetori şi proiectarea de rute de control şi sancţionare.

Toţi supraveghetorii vor avea acces, cu ajutorul unui aparat portabil, la o platformă care va include toate informaţiile despre amenzi şi legitimaţiile de parcare.

Performanţa serviciului se va verifica nu prin numărul de sancţiuni aplicate ci prin numărul de maşini care au parcat corect, ţinta fiind ca până în 2020 cel puţin 75% dintre autovehicule să fie parcate regulamentar.

Bani pentru parcări

Potrivit documentului aprobat joi de Consiliul Local, toate veniturile din parcări vor fi investite în realizarea de noi parcaje în cartiere şi spaţii pietonale în zona centrală.

Până în anul 2020 în cartierele de blocuri vor fi amenajate circa 2.000 de locuri de parcare în fiecare an. În paralel municipalitatea va investi în noi piste pentru biciclete, pentru a determina orădenii să renunţe la maşini.

Strategia vizează reducerea cererilor de parcare prin îmbunătăţirea transportului public, reducerea traficului în zona centrală, facilitarea ciculaţiei pietonilor şi bicicliştilor, reducerea perioadei de parcare în centrul oraşului şi în zonele aglomerate, fluidizarea circulaţiei prin reducerea zonelor aglomerate şi reducerea poluării.

"Ierarhia utilizatorilor stradali trebuie să plaseze pietonii pe primul loc şi vehiculele pe cel din urmă", se menţionează în document.

Dacă în 2004 în Oradea erau înmatriculate 52.123 autovehicule, la sfârşitul anului trecut numărul lor era deja de 102.339 şi este în continuă creştere, pe fondul eliminării taxei de poluare.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
1 Comentariu
Lege pentru caini si catei, nu si pentru dulai
Oare astea sunt cele mai grave si urgente probleme ale orasului? Si-a dat si primaru' o data quru jos din masina si asta doar pentru ca a ramas fara permis incalcand flagrant legea si s-a trezit ca trebuie sa impuna legea pumnului in traficul oradean, el care se deplseaza cu masina la serviciu cu toate ca locuieste la 10 minute de mers pe jos de primarie. Angajatii institutiilor publice din Oradea nu sunt in stare sa mearga cu transportul public pana in centru dar le cer asta oradenilor care poate au de strabatut zilnic orasul de la o periferie la alta ca sa ajunga la serviciu. Fiti voi un exemplu bai jegosilor (cei care nu aveti apa calda) ca sa avem de la cine "invata".
Postat 26 Octombrie 2017, 23:28 de bihoreanoradean

FOTO BIHOREANUL

  • Cina Porcului, în Cetatea Oradea (GALERIE FOTO)
  • Ne enervează: Indicatoarele de parcare din Piaţa Cetăţii se bat cap în cap (FOTO)
  • Curtea de Apel Oradea: Doctoriţa Călinescu trebuie să plătească 80.000 euro părinţilor Patriciei (FOTO)
  • Răsturnare de situaţie: Doctoriţa Georgeta Călinescu, condamnată la închisoare cu suspendare pentru moartea Patriciei Aktaa (FOTO)
  • „Orbi”: Bloggeriţa Petronela Rotar şi-a lansat la Oradea cea mai vândută carte românească din 2017 (FOTO)
  • De ce au sunat sirenele pe Şoseaua Borşului: 30 de muncitori, 'salvaţi' de pompieri, într-un exerciţiu de amploare al ISU Crişana (FOTO / VIDEO)
  • Ştefan Hruşcă a colindat la ERA Park în faţa a mii de orădeni (FOTO / VIDEO)
  • Sandu Lungu, întâmpinat cu aplauze de elevii Colegiului 'Mihai Eminescu' (FOTO)
  • Ocoliţi! Lucrările la reţelele de termoficare îngreunează traficul auto de pe strada Oneştilor (FOTO)
  • Catedrala Sf. Nicolae, plină de credincioşi: Şase episcopi şi doi arhiepiscopi au oficiat o Liturghie Arhierească la sărbătoarea seminarului greco-catolic din Oradea (FOTO)

TIMP LIBER

Timp liber

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 3.8697 RON
  • 1 EUR = 4.5959 RON
  • 1 HUF = 0.015 RON