URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
02 Noiembrie 2014, 19:53

Oradea ieri, Oradea azi: Încă din 1937, edilii caută soluţii pentru "ridicarea" aeroportului

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

1937. Solidaritate pentru ridicarea aeroportului

Aeroportul din Oradea s-a înfiinţat în 1932, iar după cinci ani încă nu avea nicio cursă fixă, ci doar zboruri ocazionale. Sub titlul "Pentru ridicarea aeroportului din Oradea", Noua Gazetă de Vest relata pe 3 septembrie 1937 o întâlnire a subprefectului Augustin Chirilă cu comandantul aeroportului, secretarul Chesturei Poliţiei, preşedintele Halei de Comerţ şi secretarul general al oraşului.

Tema discuţiei: instituirea unei cotizaţii anuale a comercianţilor şi industriaşilor orădeni, care să constituie fondul necesar pentru finalizarea lucrărilor necesare ca aeroportul să poată găzdui curse permanente.

Şeful Halei de Comerţ, Ştefan Farkas, a arătat că "fără a fi constrânşi, comercianţii îşi înţeleg datoria lor faţă de acest oraş" şi toţi vor contribui.

După ce subprefectul şi-a transmis mulţumirile faţă de înreprinzători, comisia a decis ca taxa să fie percepută în funcţie de impozitul anual al fiecăruia. Astfel, comercianţii care aveau un impozit de până la 50.000 lei urmau să plătească 1% din sumă, cei cu impozite între 50.000 şi 100.000 lei - 2%, respectiv 3% cei cu impozite peste 100.000 lei.

Comisia a acceptat singura doleanţă a întreprinzătorilor: banii să poată fi plătiţi şi în rate.

03-lucrari_bihoreanul.jpg2014. În sfârşit se modernizează

Planurile oficialilor din 1937 au fost întrerupte de izbucnirea celui de-al doilea Război Mondial, aşa că Aeroportul a ajuns să fie finalizat şi să aibă o pistă betonată abia în 1967. Atunci a decolat de la Oradea prima cursă comercială Tarom, către Bucureşti.

Aceasta a rămas şi în prezent singura cursă permanentă! Ani de zile, autorităţile locale au tot dezbătut modul în care ar trebui să modernizeze aeroportul, însă lucrările au demarat greoi.

Abia în 2011 au fost renovate din temelii aerogara şi terminalul de călători, în timp ce modernizarea pistei, necesară pentru ca la Oradea să poată ateriza aeronave de mari dimensiuni, a început săptămâna trecută.

Acestea presupun înlocuirea actualei piste, de 1.800 metri lungime şi 30 metri lăţime, cu una lungă de 2.100 metri şi lată de 45 metri, construirea unei platforme de 33.000 mp, aptă să primească şase aeronave, inclusiv de mari dimensiuni, o instalaţie de balizaj şi o uzină electrică.

Proiectul este realizat cu fonduri europene, iar lucrările trebuie să se încheie până la 31 octombrie 2015. Comisia Europeană a aprobat ca Aeroportul Oradea să găzduiască 10 curse internaţionale. Destinaţiile vor fi stabilite anul viitor.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
0 Comentarii
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON