URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 19 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
16 Ianuarie 2011, 13:14

Maşini cu "priză": Tot mai mulţi orădeni îşi iau maşini eco

Maşini cu "priză": Tot mai mulţi orădeni îşi iau maşini eco ŞI ECO, ŞI INTELIGENTĂ. Modelul hibrid Toyota Prius, deţinut de orădeanca Geta Pop, nu este doar o maşină cu consum redus de combustibil, ci şi una inteligentă. "Îmi place enorm că pot să o pornesc chiar dacă am cheia în geantă, deoarece are senzori şi recunoaşte cheia aflată asupra mea", spune femeia
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

De câţiva ani încoace, oricine are o mentalitate "eco", adică luptă pentru salvarea resurselor pământului, şi are şi ceva bani în cont, trebuie musai să deţină în garaj şi o maşină hibrid.

Considerate la ora actuală cel mai puţin poluant tip de autoturisme, maşinile hibrid au tot mai mare trecere. Numărul celor înmatriculate lunar în Bihor a ajuns, în medie, la trei. Orădeanca Geta Pop este proprietarul unei asemenea "jucării" şi e extrem de mulţumită de maşina sa.

Promotorii

Poate părea greu de crezut, dar prima maşină hibrid din lume a fost realizată încă din 1900 de Ferdinand Porsche şi se numea Lohner-Porsche Mixte Hybrid. Maşina avea două generatoare de 2,5 cai putere, călătorea 40 de mile numai pe baterie şi atingea de 50 km/h.

Tehnologia hibridă s-a răspândit, însă, abia la finalul anilor 1990. Primul hibrid produs în serie a fost Toyota Prius, lansat în Japonia în 1997, iar în Europa în 2000. Aceasta a devenit şi cel mai popular hibrid din lume.

O maşină hibrid diferă de una obişnuită prin cele două motoare, unul pe combustibil, altul pe energie. O maşină hibrid nu se bagă în priză, cum se întâmplă cu cele electrice, ci bateria ei se încarcă în timp ce maşina funcţionează pe combustibil. Când bateria e încărcată, maşina trece singură pe motorul electric, ceea ce reduce consumul de combustibil şi poluarea.

Educativă

Orădeanca Geta Pop, administratorul firmei Nou Consult, ce se ocupă cu distribuţia de ziare, are o Toyota Prius din 2009. "În 2005 am fost în Germania la un prieten care avea o astfel de maşină. Am fost încântată de felul în care arată şi, în plus, sunt adepta maşinilor cu cutie automată. M-a atras şi consumul redus de combustibil". Astfel că, în urmă cu doi ani, şi-a cumpărat un Prius în leasing cu 19.000 de euro.

Femeia recunoaşte că, deşi la început n-a acordat prea multă atenţie avantajului ecologic al hibridului, după ce a început să-l conducă a devenit mai atentă la acest aspect. Asta pentru că şi maşina te "momeşte" să fii eco! "Display-ul maşinii are un joculeţ. Dacă şoferul conduce ecologic, adică în aşa fel încât maşina să utilizeze cât mai puţin combustibil şi, implicit, să emită mai puţine noxe, primeşti câte o frunzuliţă. Te face să îţi doreşti să ai cât mai multe frunzuliţe, adică să conduci cât mai ecologic", explică Geta.

Maşina "mută"

La aproape doi ani de când are Prius-ul, şoferiţa a învăţat să conducă în aşa fel încât maşina să aibă un consum de combustibil de 5,7 litri la suta de kilometri. Nici de puterea maşinii nu se plânge. Cu motorul de 1,5 litri şi 77 cai putere, Prius se comportă bine pe şosea. "Răspunde foarte bine la depăşiri, e stabilă, nu am de ce să mă plâng. Dacă apeşi tare acceleraţia, pornesc ambele motoare", zice Geta. Totodată, la fiecare ridicare a piciorului de pe acceleraţie, bateria pentru motorul electric se încarcă.

03 bord.jpgÎn timp ce motorul pe combustibil al maşinii e silenţios, cel pe energie electrică e mut de-a dreptul. La pornire, autoturismul foloseşte motorul electric, astfel că nici nu ştii că s-a pus în mişcare. La staţionare, trece mereu pe energie. "Când stai la semafor sau eşti prins în ambuteiaje, maşina nu consumă combustibil. Se ştie că în ambuteiaje maşinile poluează cel mai mult, aşa că maşina hibrid elimină din start această poluare", spune Geta. Iar ca şoferul să ştie pe care motor merge maşina, display-ul de la bord (foto) afişează constant modul de alimentare, dar şi cât e de încărcată bateria.

Perfectă pentru femei!

Un alt lucru care o încântă pe proprietară e faptul că maşina pe care o are e suficient de inteligentă să se deschidă şi să pornească fără cheie. "Are buton, atât pentru deschidere, cât şi pentru pornire, pe care când apăs e suficient să am cheia în geantă sau în buzunar ca să funcţioneze. Pentru o femeie e foarte convenabil să nu-şi mai cotrobăie prin geantă după cheie", zâmbeşte Geta.

Astfel, senzorii fac maşina să fie nu doar economică şi ecologică, ci şi inteligentă. În plus, proprietara hibridului e mulţumită de faptul că întreţinerea nu e scumpă. "Revizia tehnică m-a costat 300 de lei, ca la o maşină obişnuită".

Orădeanca e determinată să folosească şi în viitor numai maşini hibrid. Asta până când România va evolua şi va avea posibilităţi de alimentare la tot pasul pentru maşinile sută la sută electrice. Autoturisme care, cel mai probabil, vor avea priză nu doar de încărcare, ci şi la public...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
duhh
te -a pus shaful sa scrii un articol despre doamna patroana ca sa va distribuie si voua ziarele?
Postat 16 Ianuarie 2011, 20:01 de papa prius
interesant
chiar interesant. nu stiam pana acum cum functioneaza aceste prius-uri. articolul e scris excelent, aproape ma determina sa-mi cumpar asa ceva si nu glumesc. autorul articolului ar putea incepe o astfel de serie si nu doar despre masini ci si despre materiale de constructii, surse de energie, toate descrise in acest fel. felicitari.
Postat 16 Ianuarie 2011, 16:04 de ion
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON