URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
18 Ianuarie 2012, 12:21

Maşină, scumpă maşină: Cum poate fi ocolită taxa de poluare

Maşină, scumpă maşină: Cum poate fi ocolită taxa de poluare POLUEZI, DECI PLĂTEŞTI! Noua lege se aplică inclusiv maşinilor înmatriculate în România. Cumpărătorul unui astfel de autoturism va trebui să plătească taxa de poluare când îl trece pe numele său, singurele maşini care scapă de incidenţa legii fiind cele pentru care deja taxa a fost plătită
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

În ultimii ani, oricine a vrut să-şi cumpere o maşină şi-a făcut calcule în funcţie de faimoasa taxă de primă înmatriculare, rebotezată apoi ca taxă de poluare. Indiferent de denumire, taxa i-a lăsat pe proprietarii de maşini fără bani, născând nemulţumiri, controverse şi numeroase procese în instanţă.

Primele zile din 2012 au adus o nouă variantă a legii privind această taxă, care lărgeşte pătura celor puşi la plată. De acum, vor trebui să plătească inclusiv cei care cumpără din ţară o maşină pentru care nu s-a plătit anterior taxa, pe motiv că oricine poluează trebuie să plătească. În acelaşi timp, însă, deja apar soluţiile pentru a ocoli legea...

01 Alina Borza.jpgSentinţe favorabile

Povestea taxei auto în România a pornit în 2007, când în Codul Fiscal a fost prevăzută taxa de primă înmatriculare pentru autoturismele aduse din străinătate. Taxa se calcula în funcţie de cât de poluant era autoturismul. În 2008, taxa a fost redenumită ca taxă de poluare, iar criteriile de calcul s-au înăsprit, determinând creşterea cuantumului ei. N-a durat mult până când instanţele au fost bombardate cu cereri de restituire a banilor, dat fiind că reglementările erau contrare legislaţiei europene.

"Taxa a avut mereu un caracter nelegal, pentru că se încălcau prevederile din Tratatul UE referitoare la libera circulaţie a mărfurilor", explică Alina Borza (foto), avocat care a reprezentat în instanţă numeroşi bihoreni doritori să-şi recupereze banii. Pentru că taxa s-a aplicat doar maşinilor aduse din străinătate, nu şi celor produse în ţară, a fost definită imediat ca discriminatorie. "Acest lucru a fost dovedit atât de practica instanţelor româneşti, cât şi de Curtea de Justiţie a Comunităţii Europene", precizează avocata. Mii de bihoreni s-au adresat instanţelor pentru recuperarea taxei, şi toţi au câştigat. "În decembrie 2011 aveam pe rol 4.866 de cereri de restituire a sumelor plătite pentru taxa de poluare, ca urmare a sentinţelor judecătoreşti", spune Vasile Farc, purtătorul de cuvânt al Direcţiei Judeţene a Finanţelor Publice Bihor. Oamenilor li s-au restituit cu dobândă banii, dar şi cheltuielile de judecată, inclusiv onorariile avocaţilor. Deci statul a pierdut mai mult decât a crezut că va câştiga...

Reguli noi

După ce Curtea Europeană de Justiţie a decis că taxa din România era nelegală şi discriminatorie, Guvernul a modificat-o încă o dată, aşa că de vinerea trecută a intrat în vigoare o nouă taxă, reglementată prin Legea 9/2012.

Spre deosebire de precedentele, aceasta se aplică şi maşinilor deja înmatriculate în ţară. De acum, cumpărătorul unui autoturism va scoate bani din buzunar dacă pentru respectiva maşină nu a fost achitată niciodată vreo taxă de înmatriculare sau de poluare, adică dacă a fost introdusă în circulaţie înainte de 2007. Practic, cine cumpără o maşină fabricată, de pildă, în 2006 şi care e deja înmatriculată pe teritoriul României, va plăti şi noua taxă de poluare.

Sumele pe care proprietarii de maşini le vor da statului nu sunt deloc simbolice. Pentru o Dacie Logan cu motor Euro 3 fabricată în 2004, taxa de poluare trece de 1.000 de euro. Asta în condiţiile în care maşina valorează pe piaţă circa 3.000 de euro.

Soluţii pentru eludare

Tocmai fiindcă taxa de poluare poate depăşi valoarea maşinii, cum se întâmplă în cazul maşinilor mai vechi, românii vor căuta noi metode de a scăpa de plată. Astfel, nu e exclus ca în următoarea perioadă vânzătorul şi cumpărătorul unei maşini să încheie doar contracte de comodat, adică de închiriere gratuită. Metoda, însă, are şi riscuri. "Printr-un contract de comodat, cumpărătorului nu i se transferă dreptul de proprietate, deci trebuie să existe un grad mare de încredere între persoane", explică avocatul Alina Borza. Practic, cumpărătorul va trebui să se asigure că vânzătorul de la care închiriază fictiv maşina nu i-o va cere înapoi niciodată.

Bineînţeles, cei care vor prefera cumpărarea cu acte în regulă vor putea şi să conteste taxa în instanţă. Rămâne de văzut doar dacă avocaţii vor găsi motivele cele mai întemeiate pentru ca judecătorii să le dea dreptate, iar cetăţenii să-şi recupereze banii. Dacă acest lucru nu se va întâmpla, orădenilor le mai rămâne o variantă: înmatricularea maşinii în Ungaria, ţară în care nu există o astfel de taxă, pe numele unui prieten sau rude. Cert e că, oricât se va modifica taxa de poluare, românii vor găsi soluţiile cele mai bune pentru buzunarul lor. Pentru că, în fond, de ani de zile statul găseşte noi taxe, dar fără să ofere cetăţenilor nimic la schimb...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
Timpenii avocatesti
Sfaturi de avocat(a) care se baga in seama. Nu va luati dupa ea, pentru ca riscati procese civile pentru simulatie (ca nu ai cum cunoaste in totalitate omul cu care faci tranzactia si ce are in cap ca sa va pacaleasca). Pe de alta parte riscati penal, pentru ca ar fi fals in declaratii si uz de fals, respectiv evaziune fiscala pentru neplata obligatiilor la stat.
Postat 18 Ianuarie 2012, 20:14 de Barou
gresit!
Stimata redactie! De ce nu verificati informatiile inainte de a scrie vreun articol? In Ungaria se plateste taxa de prima inmatriculare, si suma nu este deloc de neglijat! Se numeste "regisztracios ado". Daca dati o simpla cautare pe google, veti gasi inclusiv calculator pt taxa din Ungaria...
Postat 18 Ianuarie 2012, 14:40 de S
toata greata
Una din solutii in instanta este si acee ca atunci cand am cumaprat aceasta masina din romania nu s-a cerut aceasta taxa pentru masinile imatriculate si eu pot declara ca in aceste coinditii de taxare nu cumparam masina> Exista o situatie concreta si legiferata ca masinile autohtone sunt scutite de taxa !!! Numai in RROMANICA poti introduce taxe retroactive cu 10- 15- 20 de ani atat cat vor muschii UDMR-ului !!!!
Postat 18 Ianuarie 2012, 13:27 de scarbit
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON