URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
14 Aprilie 2011, 11:11

Gunoaie cu ştampile: Orice firmă e obligată să ţină evidenţa deşeurilor produse

Gunoaie cu ştampile: Orice firmă e obligată să ţină evidenţa deşeurilor produse BIROCRAŢIE LA MAX. Un contract încheiat cu un operator autorizat de salubritate nu e o dovadă suficientă pentru Garda de Mediu că firmele şi-au aruncat deşeurile legal
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

E lucru ştiut: în România birocraţia îi îngroapă pe cei care vor să-şi deschidă o firmă în sute de documente, unul mai important decât altul şi fiecare în sine motiv suficient de amenzi, dacă lipseşte sau e incorect completat.

Administratorii de firme care au impresia că, din perspectiva deşeurilor, e suficient să aibă un contract valid de salubritate cu un operator autorizat şi să plătească lunar contravaloarea serviciului, se înşală. Două hotărâri de Guvern obligă societăţile comerciale, fie ele simple buticuri sau fabrici, să ţină o evidenţă stufoasă a deşeurilor, dar şi să aibă mereu dovada că gunoaiele au ajuns unde trebuie, adică la halda de deşeuri ecologică.

Gunoiul şi codul

România are acte normative care, deşi nu sunt suficient promovate, le aduc întreprinzătorilor privaţi obligaţii şi amenzi de care nici nu bănuiau. Una dintre ele e Hotărârea de Guvern 856 din 2002, privind evidenţa gestiunii deşeurilor, care îi obligă pe administratori să înregistreze explicit toate deşeurile ce ies din firmă, prin identificarea lor cu codul specific fiecăruia şi cu cantităţile estimate într-un formular tipizat.

De asemenea, trebuie specificat tipul recipientului în care se colectează deşeurile (metalic, din plastic, bazin decantor, container fix sau transportabil, saci, platformă de deshidratare, în vrac acoperit sau neacoperit sau în recipient de lemn), cum le tratează până la evacuare (mecanic, chimic, mecanico-chimic, biochimic, deshidratare, termic sau altele), care e scopul tratării (valorificare sau eliminare), cu ce sunt transportate şi unde ajung (depozitul de gunoi al oraşului sau al comunei, halda proprie, halda industrială comună, incinerare, valorificare prin agenţi economici autorizaţi, utilizare materială sau energetică în propria întreprindere).

Evidenţă necesară

Pe lângă acest formular lunar, la fiecare colectare a deşeurilor din firmă, deci cel puţin săptămânal, administratorii mai trebuie să completeze alte acte, prevăzute de HG 1.061 din 2008, care transpune legislaţia europeană şi reglementează transportul deşeurilor periculoase şi nepericuloase.

Mulţi administratori se întreabă, pe bună dreptate, ce legătură au ei cu transportul deşeurilor, dat fiind că acesta este responsabilitatea firmei de salubritate cu care au contract. "E necesară această evidenţă ca să vezi tu, ca administrator, că deşeurile au fost eliminate la o haldă autorizată", răspunde Călin Mocan, comisarul-şef al Gărzii de Mediu Bihor. Altfel spus, paronii, din simţ civic, ar trebui să se asigure că gunoaiele nu ajung pe la colţuri de străzi. "E şi un mod de a verifica firma de salubritate pe care o plăteşti că şi-a făcut treaba", mai spune funcţionarul.

Ştampile din trei părţi

Pentru a avea această "certitudine", administratorul trebuie să completeze la fiecare colectare un formular cu data activităţii, cantitatea şi caracteristicile deşeurilor, datele firmei şi să pună ştampila. Formularul prevede apoi informaţii completate de transportator: numele delegatului, numărul de înmatriculare al mijlocului de transport, cantitatea de deşeuri ridicată, categoriile deşeurilor, date despre licenţa de transport, autorizaţia de mediu (inclusiv data la care expiră aceasta). Iar la final actul se completează şi de destinatarul deşeurilor, adică administratorul gropii de gunoi. Pe lângă datele firmei sale şi numărul autorizaţiei de mediu deţinute, administratorul haldei mai pune şi el o ştampilă, alături de cea a transportatorului, care atestă că deşeurile au ajuns la el.

Din fericire, nu administratorii de firme trebuie să umble după ştampilele firmei de salubritate şi ale haldei de deşeuri. Transportatorul trebuie să ia acest formular, realizat în trei exemplare, şi îl duce la ştampilat, iar apoi returnează firmei un singur exemplar. În Oradea, şoferii utilajelor RER Ecologic Service culeg de la firme formularele când ridică deşeurile, le duc la RER şi la Eco Bihor, apoi iar la client. "E o obligaţie şi o respectăm, chiar dacă implică multă birocraţie", spune Horia Burlău, şeful secţiei salubrizare din cadrul RER.

Exces sau control?

Deşi mulţi administratori cred că aceste formulare sunt doar motive în plus pentru Gardă să sancţioneze, dat fiind că lipsa formularului de gestiune se amendează cu sume între 3.000 şi 7.500 de lei, iar a celui de transport între 5.000 şi 10.000 de lei, Călin Mocan susţine că, atunci când comisarii sancţionează lipsa acestor documente, e doar pentru că nu pot şti ce s-a întâmplat cu deşeurile.

Dacă ştampilele lipsesc, poate fi un semn că firma care a produs deşeurile sau cea care le-a transportat le-a abandonat pe vreo stradă sau câmp. Dar aşa, punând administratorii să colecteze ştampile, există "siguranţa" că s-a făcut efortul de a fi evacuate ca la carte.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
2 Comentarii
exact asta lipsea
Exact asta ii lipsea cui isi deschide o mica firma, sa faca inca o gramada de hartii. Jenant cate piedici se pun.....
Postat 14 Aprilie 2011, 12:25 de Flavius Saracut
GREATA DE ROMANIA LOR
LEGILE ASTEA SUNT FACUTE INASA FEL INCAT SA FIE CAT DE MULTI BUGETARI ANGAJATI PE TAXE SI IMPOZITE , CAT DE MULTI CHIULAI, HOTI DE BUGET CARE NU FAC ALTCEVA DECAT UMBLA DUPA MILOAGA SI UNDE NU PRIMESC NIMIC DAU AMENZI NAUCITOARE SA ARATE EI CINE SUNT SI ALTADATA SA VII DE ACASA NU ASA CU MANA IN FUND !!! TRE SA-I SALUTI TARE SU " SATYRAITI" SI SA LE DAI CAFELE SI KENTANE SA-I PU[I SI IN FUND CA DUPA LEGILWE CARE SUNT LA NOI NU SE POATE SA NU GRESESTI CU CEVA >. PRACTIC DACA IEI LEGEA IN MANA POTI OPRI TOATA INDUSTRIA SI TOATE FIRMELE DIN TARA !! POTI OPRI TARA IN LOC DE DRAGU TAMPITILOR CARE NASC LEGI AIURISTICE !!!! SA TE PLIMBI LUNAR DUPA STAMPILE PENTRU A ADEVERI CONTRACTELE SI A VERIFICA PRESTATORII DE SERVICII DACA SI-AU PRESTAT LEGAL LUCRU . MAI O NATIE DE TAMPITI PUSI UNI DUPA ALTII SA SE URMAREASCA SI SA SE SCUIPE UNI PE ALTII CA BUGETARII SA POATA SA VINA SA-TI DEA AMENZI ! TOTI ISI AU BASTARZII LA SCOLI PRIN STRAINATAE SI AU NEVOIE DE "SPONSORIZARI" PENTRU AI LOR CACI TOTI SUNT APARTINATORI AI UNOR PARTIDE FIE DE LA GUVERNARE FIE DIN OPOZITIE !!!!
Postat 14 Aprilie 2011, 12:07 de SCARBITU
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON