URMĂREȘTE-NE PE
VINERI, 29 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Primăria Oradea a decis să modifice regulamentul de salubrizare. La fel cum deja ne-a obișnuit, schimbarea s-a făcut fără o dezbatere publică serioasă. Mi se pare o greșeală strategică, pentru că despicarea firului în patru atunci când e vorba de problemele tuturor locuitorilor poate duce la soluții bune, unde mai pui că elimini din start suspiciunile și speculațiile.
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
14 Martie 2013, 12:13

Gata cu gălăgia! Specialiştii propun Oradiei soluţii anti-poluare fonică

Gata cu gălăgia! Specialiştii propun Oradiei soluţii anti-poluare fonică "BLOCATOARE" DE ZGOMOT. Una din soluţiile anti-gălăgie identificate de specialişti a şi fost pusă în aplicare: de-a lungul unor sectoare ale şoselei de centură au fost montate paravane din beton, menite să reducă din decibelii provocaţi de maşinile care rulează pe şosea

Un orădean din zece e afectat de gălăgia din oraş, iar sursa principală de zgomot e traficul rutier. Acestea au fost concluziile trase de specialiştii angajaţi de Primărie pentru întocmirea hărţilor de zgomot ale Oradiei, care acum prezintă şi soluţiile pentru combaterea gălăgiei.

Printre altele, experţii propun reducerea vitezei de circulaţie pe şoselele aglomerate, refacerea căilor de tramvai deteriorate şi înlocuirea mijloacelor de transport în comun gălăgioase cu altele mai silenţioase. De asemenea, la "izolarea" fonică a orădenilor ar ajuta şi spaţiile verzi mari şi plantarea de gard viu de-a lungul străzilor.

O zecime, poluaţi

La cererea Uniunii Europeane, Oradea şi-a făcut anul trecut aşa-numitele hărţi de zgomot, studii care indică sursele de poluare fonică, arătând şi cât de tare sunt zgâriate urechile localnicilor. Specialiştii firmei Enviro Consult au fost cei care, vreme de un an, au ascultat gălăgia din Oradea, ţinând cont, aşa cum cere legea, de cele patru surse principale de poluare fonică: traficul rutier, feroviar şi aerian, dar şi de industrie. Concluziile au arătat că aproape 19.000 de orădeni sunt poluaţi fonic, iar sursa cea mai mare de zgomot o reprezintă traficul rutier, urmat de cel al tramvaielor şi de cel feroviar.

02 Bogdan Lazarovici_1.jpgAcum, compania a întocmit o listă cu soluţii pentru combaterea poluării fonice. "Sunt soluţii folosite în ţările Uniunii Europene şi care se pot aplica şi în Oradea", spune Bogdan Lazarovici (foto), specialist în cadrul Enviro Consult.

Soluţii psihologice

O recomandare făcută municipalităţii e ca străzile înguste ori care au clădirile aproape de şosea să aibă sens unic, pentru ca traficul să fie mai fluent, iar maşinile să nu stea prea mult pe loc. Specialiştii mai sfătuiesc ca în zonele rezidenţiale să fie restricţionat accesul autovehiculelor cu tonaj mare, iar viteza să fie redusă pe şoselele aglomerate. Evident, recomandă şi ca un număr cât mai mare de străzi să devină pietonale, eliminând, astfel, complet sursa principală de zgomot...

Totodată, zonele rezidenţiale ar trebui să fie înconjurate de spaţii verzi cât mai vaste, clădirile nou-construite să fie amplasate cât mai departe de şoselele principale, iar de-a lungul străzilor să fie plantat gard viu. "Din punct de vedere tehnic, gardul viu reduce foarte puţin din zgomot, însă ajută psihologic, căci omul nu mai vede direct şoseaua", explică Lazarovici. Altfel spus, oamenii nu mai sunt aşa de deranjaţi de traficul rutier dacă nu-l văd.

Decizii pe "cincinal"

Şinele de tramvai deteriorate trebuie înlocuite în Oradea, iar societatea de transport local ar trebui să dea tramvaiele şi autobuzele vechi pe altele mai noi şi mai silenţioase, mai spune raportul înaintat Primăriei. Nu în ultimul rând, municipalitatea ar putea lua în calcul să stimuleze orădenii prin diferite măsuri fiscale să-şi izoleze fonic locuinţele ori să contribuie la liniştea oraşului. "De exemplu, cine îşi cumpără o maşină electrică poate primi un abonament gratuit de parcare", sugerează Lazarovici.

Pentru că nu doar Primăria are răspunderea gălăgiei din oraş, în planul pentru reducerea zgomotelor făcut de Enviro au fost cuprinse şi Compania Naţională de Drumuri Naţionale şi Autostrăzi şi Compania Feroviară Română. CNADNR şi-a făcut deja treaba, montând panouri antifonice de-a străzilor Podului, Densuşianu, Cazaban, Meşteşugarilor, în vecinătatea cartierului Europa şi în zona căminelor Universităţii Emanuel din Nufărul. La rândul său, CFR şi-a asumat modernizarea trecerii de cale ferată din Episcopia.

Toate aceste măsuri vor fi dezbătute public pe data de 28 martie, de la ora 16.30, în sala mare a Primăriei. Apoi, Consiliul Local va decide şi care dintre ele vor fi aplicate efectiv, astfel încât peste 5 ani, când decibelii din oraş vor trebui din nou măsuraţi, hărţile Oradiei să fie mai "silenţioase"...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
ding-dang
Arata infiorator betoanele acelea si nici solutia cu izolarea fonica a locuintelor nu mi se pare o rezolvare, spre norocul nostru traim intr-o zona unde din primavara pana toamna tarziu stam cu geamurile deschise, nu ca altii care stau vesnic cu aerul conditionat in functiune. Poluatoare sunt si bisericile ingramadite intre blocuri, care ne obliga sa le ascultam slujbele la statii de amplificare si clopotele batute dumineca din ora in ora, minute in sir!
Postat 15 Martie 2013, 08:35 de Rodica
cacat
O mare porcarie, iti aduc aminte de zidul berlinului cand te uiti la chestiile alea .O mare porcarie in loc sa faca naibii podu din iosia de peste cris ca sta asa de cat timp.Imi cer scuze.... trebuie sa se mai fure bani de undeva asa ca punem parasolarele naibii anti zghomot
Postat 14 Martie 2013, 20:19 de emilut din germania
otl
dar jafurile de masini de la OTL de la interventie...masinile cu turn...cand naiba le schimba ca fac o galagie si poluiaza...nu ii este primariei sa aiba tranvaie noi si masini de interventie preistorice?
Postat 14 Martie 2013, 15:52 de gogu
Serios?
"De exemplu, cine îşi cumpără o maşină electrică poate primi un abonament gratuit de parcare", sugerează Lazarovici. - sigur va fi silentioasa din moment ce nu are unde sa o alimenteze :) Putem sa-i amintim domnului Lazarovici ca nu tot ce citeste in revistele americane e aplicabil in Romania?
Postat 14 Martie 2013, 12:50 de Prius
extraordinarrrrrr s au trezit betivi !!!!
pana acum ce va oprit , am decontat deplasari in Ungaria de catre Primar si degeaba am investit in el dar se pare ca a avut preocupari mai ciudate ca DIVORTUL< intretinerea mafiei buteliiilor, etc AVEM TEAVA DE GAZ IN ORADEA de ce nu avem caldura si gaz pe conducta ? pentru ca avem falsi ingineri, falsi proiectanti, avem salariatii fictivi pe statele de plata la bugetari, regresul se naste din nepotism predominant impus cu analfabeti, non profesionisty !!!!
Postat 14 Martie 2013, 12:44 de s au trezit betivi d
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6085 RON
  • 1 EUR = 4.973 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON