URMĂREȘTE-NE PE
SÂMBĂTĂ, 20 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă te iei după iubitorii de clorofilă, în Oradea s-a defrișat în ultimii ani o suprafață egală cu jumătate din Pădurea Amazoniană. De la Primărie ți se va spune că în ultimii 10 ani abia au dispărut doi copaci și o creangă, și aceea din cauza furtunii de anul trecut...
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Săptămâna trecută, înainte ca lucrările de 70 milioane de euro derulate la Aeroportul Oradea să se încheie (apropo, va fi un şoc diferenţa!), suspansul privind utilitatea lor s-a risipit: CJ Bihor şi Primăria Oradea au bătut palma cu LOT şi cu HiSky.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
04 Martie 2011, 10:59

Directorul Zonei Metropolitane speră să atragă 350 milioane de euro

0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Înfiinţată în 2005 ca o contrapondere la forţa de gravitaţie a centrelor urbane învecinate, precum Timişoara sau Cluj, Zona Metropolitană Oradea (ZMO) cuprinde astăzi 12 localităţi învecinate decise să îşi joace viitorul pe o singură carte. Iar tânărul director Adrian Foghiş spune că asocierea nu poate fi decât câştigătoare. Pentru că deja rezultatele se văd...

- Ce este Zona Metropolitană Oradea: o asociaţie de proprietari la nivel de localităţi, un mini-guvern local sau un mega-municipiu?

- Nu e un mega-municipiu pentru că nu vorbim despre o preluare în forţă de către Oradea a localităţilor vecine, nu este un mini-guvern local pentru că îi lipseşte partea executivă, şi nu este o asociaţie de proprietari pentru că deciziile Comitetului Director reflectă priorităţi ce depăşesc teritoriul unei singure localităţi. Este vorba despre proiecte cu caracter intercomunitar, precum dezvoltarea reţelei de utilităţi şi drumuri, care ar putea fi implementate abia peste 3 sau 5 ani. Rolul nostru este de a pregăti documentele suport pentru atunci când vor fi asumate.

- Cum se împacă atâţia primari de culori politice diferite când au de aprobat un proiect comun?

- Şedinţele la care am participat eu nu au fost influenţate politic. Proiectele care pot fi exploatate în beneficiul membrilor sunt asumate prin vot deschis. Există şi cazuri în care unii primari nu le consideră prioritare, dar atunci se discută aşezarea lor pe nevoile comunităţilor locale şi de cele mai multe ori se ajunge la o înţelegere.

Proiecte pentru viitor

- Care sunt cele mai importante proiecte ale ZMO?

- Avem proiectul Aparegio, de extindere a reţelei de apă şi canalizare, în valoare totală de 123 milioane de euro, derulăm deja de trei ani proiectul Reosal privind managementul în comun al deşeurilor, iar pe partea de drumuri lucrăm la ringul metropolitan. Acesta va înconjura pe la periferie comunele din ZMO scoţând traficul din zonele rezidenţiale şi asigurând accesul la viitoarea autostradă Transilvania, fiindcă drumul prin Biharia nu face faţă nici la ora actuală. Din calculele noaste, în 7-8 ani am putea avea toată infrastructura modernizată.

- Ce fonduri vor atrage aceste proiecte pentru dezvoltarea zonei?

- Pentru ciclul bugetar comunitar 2007-2013, sperăm să atragem cam 150 milioane de euro. Având în vedere că avem deja pregătite documentele marilor proiecte, până în 2017 am putea atrage peste 350 milioane de euro. Depinde de momentul lansării programelor de finanţare...

În sfidarea crizei

- Va reuşi Parcul industrial să relanseze economic Oradea şi ZMO?

- Parcul industrial relansează deja Oradea. Pe lângă activităţile de bază ale investitorilor, au deja de lucru constructorii, firmele de catering şi mulţi alţii. Anul trecut s-au înfiinţat 400 de locuri de muncă, iar pentru 2011 sunt estimate alte 1.000. Rămâne să găsim soluţii pentru creşterea nivelului de salarizare. Pentru că Eurobusiness Parc este un succes, vrem să înfiinţăm o nouă zonă industrială la fostul tancodrom şi să înfiinţăm parcuri tematice pe componente electronice ori auto în Oşorhei şi, dată fiind apropierea de aeroport, Nojorid. În plus, dacă reuşim să dotăm aeroportul cu infrastructură de cargo, atractivitatea zonei va creşte exponenţial...

- Când vor avea toate localităţile din ZMO reţele de apă şi drumuri asfaltate?

- Depinde foarte mult de perioada de lansare a instrumentelor structurale. În strategia de dezvoltare noi am estimat că partea de transport public va fi asigurată până în 2013, iar pe partea de infrastructură pe apă şi canalizare vom lucra până în 2015, pentru că nu am reuşit să includem în proiectul Aparegio toate reţelele din ZMO. De drumuri ne vom apuca în 2015-2016, după finalizarea reţelelor.

- Ce nevoie are ZMO de un ocol silvic propriu?

- Totul a pornit de la faptul că Oradea are pădure lângă Borş, Borş lângă Paleu, Toboliu lângă Oradea şi tot aşa. Spre exemplu, de la strada Gheorghe Doja din Oradea în sus, unde au păduri şi Borşul şi Paleul şi nu se face nimic, s-ar putea amenaja un centru de agrement. Membrii noului Ocol Silvic vor decide ce anume vor să facă şi dacă lucrează în continuare cu Romsilva sau îşi creează propriul operator, care ar deveni eligibil inclusiv pentru atragerea de finanţări nerambursabile...

Megacentura

- De când datează proiectul ringului metropolitan şi ce şanse de materializare are?

- Ideea ringului metropolitan există de trei ani. Este un megaproiect în valoare de 250 milioane de euro, prin care se vor construi 60 de kilometri de şosea. Studiul de prefezabilitate a fost finalizat şi avem o variantă de traseu acceptată de responsabilii tehnici şi Consiliul Director al ZMO, care a fost dezbătută public şi poate fi consultată pe site-ul www.zmo.ro. Lucrările ar putea începe prin 2015-2016.

- Comuna Biharia se va retrage sau nu din proiectul Aparegio?

- Ultima poziţie oficială comunicată Primăriei Oradea şi asociaţiei de dezvoltare Aparegio era de retragere. Proiectul va continua fără Biharia, dar trebuie spus că localitatea a câştigat un proiect de reabilitare a drumurilor şi, dacă nu îşi modernizează reţelele, nu va mai putea lucra la ele decât peste 5 ani. Ceea ce nu cred că îşi doreşte...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
4 Comentarii
abureli a la ZMO
Sa publice in presa, daca se vrea a fi credibil ca om, si credibila ca institutie ZMO, toate finantarile atrase, exceptand Aparegio care e extern/consultanta, cu sume cu rezultate, cu impactul lor in viata de zi cu zi a locuitorilor zonei. Sa vada si cei care platesc ca acest ONG sa existe pe ce se duc banii lor Ce treaba are ZMO cu Parcul Industrial?! Au scris ei vreun rand pentru SF-ul acestei investitii, au scris ei vreun rand pentru obtinerea contractului de finantare?!Il vor implementa ei?! NU! Alti, mereu altii.
Postat 06 Martie 2011, 12:04 de George T
Drum comunal
Ce noroc ca primarii din Oroshei si Ineu se inteleg si la drumul comunal dintre Fughiu si Husasaul de Cris
Postat 05 Martie 2011, 10:42 de Mihai
replica la articol
,,Lauda de sine nu miroase a bine ,,,,miroase precampanie electoralaPNL galbena pishatie :))=)) Ce tot lauda atita ZMO ?Zona Metropolitana Oradea are limita teritoriala vis a visde ex Suin Prod Palotalinga indicatorul postat si trebuie sa cuprinda doar comunele vecine orasului Oradea ,nu si comunele limtrofe la 30 de kilometri de Oradea de ex,Girisul de Cris,Toboliu,Biharia etc etc pentru ce atita reclama PNL ?mai este 1 ansi citeva luni bune pina la alegeri :))=))Pentru ca populatia ZMO sa ajunga in jurul cifrei de 280 000 de locuitori ,si sa creasca impozitele,preturile la terenuri ,case in comunele din ZMO.Nu suntem de acord,dar agricultura cine va mai face atunci in aceste comune ?AGRICULTURA -i la baza,totii vor fi la oras navetisti sclavi ai unui salariu minim pe economoie ,si atunci unde este beneficiul ?doar in taxe maximale care trebuiesc platite,APAREGIO o escrocherie pe fata mai scumpa apa si canalul decit viata la tara in mediul ecologic:))=)).Si taxa pe gunoiul menajer asa ca si la Oradea in oras se va plati persoana cu persoana ?NU SUNTEM DE ACORD !suntem de la tara din mediul rural si ne place asa cum suntem :))=))Aceasta este opinia lui Romanul Simplu.
Postat 04 Martie 2011, 15:31 de Romanul Simplu
Bravo!
E un tip fain. Pacat ca umbla tot timpul la costum, macar cand e la serviciu. L-am vazut si in cizme de guma si era la fel de ok.
Postat 04 Martie 2011, 15:07 de Victor
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6625 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON