URMĂREȘTE-NE PE
MIERCURI, 17 APRILIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
Dacă suntem prea prost îmbrăcați pentru Qatar Airways? Dacă sacoșele de rafie nu cadrează cu standardul lui Turkish Airlines? Dacă poziția prea apropiată de Debrețin nu e pe placul lui Wizz Air? Dacă Ryanair e un low cost la fel de scump ca orice companie de linie, dar mult mai imprevizibil? Dacă, dacă, dacă... Atunci mai bine zburăm de la Oradea cu frații noștri moldoveni de la HiSky!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
De nu puține ori, pe meleagurile noastre veștile „de bine” se lasă cu surprinzătoare reacții adverse. Dacă trece prin Oradea o vedetă sau un turist oarecare și comite imprudența să-i remarce frumusețea, apar imediat frustrați și nefericiți gata să facă orice vizitator să se simtă, post factum, nepoftit. Îi cer intrusului aspru, cu indignare, ba și cu suspiciune, socoteală. De ce nu s-a plimbat și prin cartiere, să le vadă mizeria...
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Ce părere aveți de noul proiect de realizare a unui drum nou între Paleu și Șoseaua Borșului, contestat de unii locuitori din Oncea?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
În data de 21 martie a fost publicată în Monitorul Oficial al României Legea nr. 58/2024 prin care se aduc modificări atât legii speciale cu privire la sancționarea traficului de droguri, cât și codului penal.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
26 Martie 2012, 18:16

Ce ne zgârie urechile: O zecime din locuitorii Oradiei sunt poluaţi fonic de trafic

Ce ne zgârie urechile: O zecime din locuitorii Oradiei sunt poluaţi fonic de trafic MĂSURI ANTIFONICE. Potrivit studiului privind poluarea fonică din Oradea, aproape 19.000 de locuitori sunt afectaţi, ziua ori noaptea, de gălăgia traficului rutier şi feroviar. În lunile următoare, Primăria va trebui să ia măsuri ca zgomotul să fie redus
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Vreme de un an, Oradea a fost atent ascultată. Specialiştii unei firme angajate de Primărie au măsurat câţi decibeli trebuie să suporte orădenii pe fiecare stradă din oraş şi au depistat şi sursele care le agresează cel mai tare timpanele.

Concluziile sunt, în parte, previzibile: cele mai gălăgioase sunt maşinile, urmate de tramvaie şi trenuri. La polul opus e traficul aerian şi unităţile industriale, aproape imperceptibile. Ce-i drept, şi pentru că nici nu prea există...

Doar o anumită gălăgie

02 Bogdan Lazarovici.jpgToate oraşele cu peste 50.000 de locuitori sunt obligate prin lege să-şi întocmească o aşa-numită hartă a zgomotelor, pentru a lua măsuri de reducere a poluării fonice. La începutul anului trecut, Primăria Oradea a contractat serviciile firmei Enviro Consult pentru a măsura gălăgia din oraş. "Legea ne cere să calculăm media gălăgiei dintr-un an, pentru că hărţile de zgomot nu-şi propun să analizeze evenimente izolate, ci situaţia obişnuită", explică Bogdan Lazarovici (foto), specialist în cadrul Enviro Consult. Pentru fiecare stradă s-a calculat, la fiecare din cele patru surse de gălăgie (rutieră, feroviară, aeriană şi industrială), media zgomotelor pe timp de noapte, dar şi pe toate cele 24 de ore ale unei zile.

Vinerea trecută, rezultatele preliminarii ale cercetărilor făcute au fost prezentate beneficiarului (adică Primăriei), urmând ca acelea finale, inclusiv hărţile cu nivelul zgomotului din oraş, să fie prezentate public după ce Agenţia Regională pentru Protecţia Mediului va valida studiul.

Conform procedurii legale, specialiştii au numărat câţi orădeni locuiesc în jurul fiecărei surse de poluare fonică şi au evidenţiat numărul celor nevoiţi să suporte un nivel de poluare peste limita admisă, adică 70 de decibeli pe timp de zi, respectiv 60 noaptea. Nu s-a ţinut cont de zgomotul produs de activităţile recreative, de zgomotul produs de animale, vecini ori cel generat de clopotele bisericilor.

Industrie în linişte

"Aşa cum ne aşteptam, în Oradea cea mai mare poluare fonică o generează traficul rutier", spune Lazarovici, aproape 19.000 de orădeni fiind afectaţi de zgomotul diverselor vehicule auto. Timp de o zi, 6.162 din aceştia suportă galăgia maşinilor la valori peste limita de 70 de decibeli, în timp ce noaptea sunt afectaţi 12.770 de orădeni. Alţi aproape 60.000 de cetăţeni locuiesc în zone unde nivelul de poluare fonică este la limită, cele mai gălăgioase străzi din oraş fiind Densuşianu, Borşului, Podului, Matei Corvin, Calea Aradului, Calea Clujului şi Ogorului.

Traficul feroviar, care include circulaţia trenurilor şi a tramvaielor, ocupă locul doi în topul poluării fonice din Oradea. Valorile, însă, sunt mici: în 24 de ore sunt afectaţi fonic de aceste vehicule doar 12 orădeni, iar pe timp de noapte doar 8. Valorile mici se explică tocmai prin faptul că s-a ţinut cont de media decibelilor din 24 de ore, respectiv de pe timpul nopţii. Or, cum se ştie, tramvaiele circulă doar ziua...

La rândul lor, industria şi traficul aerian nu sparg timpanele orădenilor. Niciun localnic nu e afectat de cele două surse de zgomot, valorile poluării fiind sub limitele legale. Ce-i drept, trafic aerian nici nu prea există deasupra Oradiei, iar industria, puţină, e concentrată la periferie.

Hartă "cincinală"

Pe lângă măsurătorile făcute, specialiştii au ţinut cont şi de sesizările primite de Primărie în ultimul an referitor la gălăgia din oraş, 13 la număr. "Doar o sesizare, care se referea la zgomotul făcut de motociclete, am putut-o cartografia, rezultatul fiind cuprins în secţiunea de trafic rutier. Restul reclamaţiilor aveau în vedere zgomotul produs în baruri sau restaurante ori de lătratul câinilor, activităţi care nu fac obiectul studiului", precizează Lazarovici.

Pe baza hărţilor făcute de specialişti, Primăria va elabora, împreună cu aceştia, un plan de acţiuni, prin care să combată gălăgia cât e cu putinţă pentru a asigura liniştea locuitorilor. Rezultatele se vor vedea abia peste cinci ani, când municipalitatea va trebui să facă noi măsurători.

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
5 Comentarii
castiga OTL
In urma cu ceva vreme, domnul Csuszi de la OTL se plangea de traficul sufocant din Oradea care tinea tramvaiele pe loc. Propunerea lui era sa nu mai circule masini pe banda pe care exista linie de tramvai. Se pare ca nu ia iesit schema, asa ca ne abureste acum cu traficul auto foarte zgomotos ( a se citi: "nu s-a tinut cont de zgomotul produs de activitati recreative.." sau 'traficul feroviar, care include circulatia trenurilor si tramvaielor.." afecteaza doar 8 oradeni pe timp de noapte..). Intrebati-i pe locuitorii din zona Piata Mare - Cantemir ce parere au despre tramvaie.. O sa ne trezim in scurt timp ca pe langa monopolul CET pe care ni-l impune primaria, o sa fim obligati sa circulam doar cu autobuze si tramvaie OTL pe motiv ca masinile oradenilor sunt galagioase.
Postat 27 Martie 2012, 15:18 de vasi
titlu
Pe mine ma deranjeaza toti cretinii, care, cum vine putin caldura, cum isi tureaza rahaturile de motoare pe strada. Pe langa asta, si toti tampitii care merg cu toba sparta la masina, avand impresia ca ii adauga cai putere la masina. Nu mai spun de biserici, care, in fiecare duminica si la fiecare sarbatoare, iti asigura fondul sonor de dimineata. Acum, vad ca e la moda sa scoti boxele afara, sa se auda slujba pe o raza de cativa zeci de metri.
Postat 27 Martie 2012, 09:21 de -_-
un om
Oare s/ar putea lua ceva masuri ca acei oameni care vand butelii sa se gandeasca si la copii care mai dorm de amiaza sau chiar la anumite ore de liniste. Respecta ca sa fii respectat
Postat 27 Martie 2012, 00:48 de un om
ce ne zgaraie urechile
galagia rutiera ziua si noaptea in iosia sud veterani str.balogh istvan s-a calculat cati deciberi sunt ziua si noaptea peste media admisa acolo nu se poate dormi te imbolnavesti, ce masuri o sa ia primaria d-l primar ca sa-l votam
Postat 26 Martie 2012, 22:09 de florica
salvarile si buteliile exagereaza
eu locuiesc langa spitalul pelicanul si masinile lor de salvare sunt o sursa permanenta de disconfort fonic -- eu cred ca volumul sirenei poate fi reglat, astfel incat sa nu mearga cu ditamai volumul printre blocuri si pe corneliu coposu, cand au drumul liber in fata! rusine soferilor care nu fac loc ambulantei, asta e alta problema. stiti ce mai este nesuferit? dobitocii care livreaza buteliile si piesele lor personale cu ranga-n butelii! imi vine sa le arunc o caramida in cap de la etajul 4, ca am vizibilitate foarte buna!
Postat 26 Martie 2012, 21:53 de domnica
count display
Ultimele Comentarii

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.6818 RON
  • 1 EUR = 4.9763 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON