URMĂREȘTE-NE PE
JOI, 28 MARTIE 2024
`

Părerea noastră

Folclor de Bihor
Mircea Chirila
De când au venit liberalii la conducerea Oradiei, numai de dezbinare avem parte. Se face un pod nou peste Criș: de ce se face? Și dacă se face, de ce are doar o bandă pe sens? La ce ne trebuie drum expres când pe terenurile alea vegetația creștea liniștită încă de pe vremea lui Ladislau Întemeietorul? Iar se fac pasaje supra și subterane? E scandalos cum se intervine la renovarea parcurilor, nu era mai bine înainte?!
Cu tupeu
Florin Ciucaş
Țineți-vă bine, urmează perioada tumultoasă, marcată de agitație și circ, a campaniei electorale! Precampania se desfășoară deja, unii competitori grăbindu-se să fure startul și să ocupe spațiul public cu mesaje și inițiative care mai de care mai colorate, ca să nu zic caraghioase. Peisajul este trist și dezamăgitor, îndeosebi prin prisma calității oamenilor politici care-l populează, dar și a mesajelor vehiculate, cele mai multe izvorâte dintr-un populism deșănțat.
Zic şi eu
Adrian Cris
Oradea și Bihorul au ajuns într-o perioadă fastă, cum din perspectiva dezvoltării infrastructurii n-au mai cunoscut niciodată. Anul acesta se deschid circulației o mulțime de noi drumuri, vreo 70 de kilometri: legătura centura Oradea - Autostrada Transilvania (chiar la finele acestei săptămâni), plus centurile Sânmartin, Aleșd, Beiuș, Oșorhei, Nojorid, Sântandrei (în vară). „Miracolul” ar putea fi explicat prin faptul că 2024 e an electoral. Și, da, este! Dar, totuși, nu asta-i explicația, ci parcurgerea întregii evoluții de la germinarea la coacerea proiectelor.
Newsletter
Vreau să primesc periodic newsletter de la eBihoreanul.ro pe adresa de email:
Spune ce crezi
Sunteți mulțumit de noile trasee de tramvai gândite de OTL pentru a asigura un flux mai bun în oraș?





De stiut

Colțul juridic
Mircea Ursuta
Din data de 31 martie, România devine, parțial, parte a spațiului de liberă circulație Schengen, aspect care ar trebui să ne bucure, ca națiune, deoarece vine după un îndelung proces de negociere cu celelalte state ale Uniunii Europene, aspectele privind negocierea cu Austria fiind comentate pe larg în ultima perioadă.
Bihoreanul la medic
Mircea Dumitrescu
Numeroasele studii efectuate demonstrează legătura dintre fumat şi unele boli. Fumatul reprezintă o cauză majoră a bolii coronariene şi este responsabil de circa 20% din decesele datorate acestei boli. Bărbaţii fumători cu boală coronariană au o rată de mortalitate cu 60-70% mai mare decât nefumătorii, iar femeile fumătoare au un risc mai mare de a face boală coronariană decât nefumătoarele, riscul fiind de 10 ori mai mare dacă concomitent utilizează şi anticoncepţionale orale.
13 Mai 2015, 14:15

Barca verde: Oradea va sărbători Ziua Mediului lansând la apă o ambarcaţiune realizată exclusiv din deşeuri de plastic

Barca verde: Oradea va sărbători Ziua Mediului lansând la apă o ambarcaţiune realizată exclusiv din deşeuri de plastic PE RÂU ÎN JOS. Pe 5 iunie, barca din PET-uri va fi lansată pe Crişul Repede în zona Podului Sovata
0 clipuri
0 audio
0 fisiere

Anul acesta, Oradea vrea să sărbătorească Ziua Mondială a Mediului în stil mare. Mai precis, lansând la apă o barcă făcută din plastic, 100% funcţională.

Proiectul bărcii ce va purta pe Crişul Repede şase persoane a fost deja selectat printr-un concurs pentru studenţii de la Arhitectură, barcagiii voluntari au fost aleşi din rândul acestora şi al unor elevi, aşa că orădenii sunt îndemnaţi să adune doar materia primă necesară: PET-urile!

Colectare ca la şcoală

Ideea construirii unei bărci din PET-uri au lansat-o două agente ale Poliţiei Locale Oradea. E drept, nu este originală, în ţară fiind încercate în trecut proiecte similare, dar e totuşi o premieră locală. „Barca Verde este un proiect menit să promoveze reciclarea şi prin care ne dorim să implicăm întregul oraş într-o acţiune cetăţenească”, spune Monica Ambro (foto), purtător de cuvânt al Poliţiei Locale.

Practic, angajaţii instituţiei îşi provoacă toţi concitadinii să colecteze PET-uri de toate dimensiunile, pentru strângerea lor cooptând în proiect şcolile şi grădiniţele din oraş. „Am căutat forma cea mai potrivită prin care să adunăm organizat PET-urile”, explică Ambro opţiunea. Dacă ar fi stabilit un loc unde să fie lăsate, pur şi simplu, flacoanele, poliţiştii riscau să transforme zona respectivă într-o groapă de gunoi.

Adunaţi PET-uri!

Aşa, fiecare unitate de învăţământ din oraş s-a transformat deja într-un punct de colectare a materiei prime pentru barca verde. „Împreună cu operatorul RER Ecologic Service, partenerul nostru în proiect, vom prelua PET-urile de la fiecare şcoală şi grădiniţă”, precizează reprezentanta Poliţiei Locale. Ca urmare, agenţii îi îndeamnă pe orădenii dornici să participe la proiect, fie şi indirect, să ducă PET-urile la cea mai apropiată şcoală ori grădiniţă. Atenţie, însă: pentru a putea fi folosite la construcţia bărcii, flacoanele trebuie să fie întregi, nestrivite.

Din şcoli şi grădiniţe, PET-urile vor ajunge la voluntarii mobilizaţi tot de Poliţia Locală, elevi şi studenţi, care vor munci efectiv la construirea ambarcaţiunii.

Nu o simplă adunătură

Coordonatorul operaţiunii va fi Cătălin Spiridon, student în anul IV la Facultatea de Arhitectură a Universităţii orădene, autorul proiectului desemnat câştigător la concursul de idei organizat în rândul studenţilor. Modelul propus de Cătălin a fost ales de un juriu format din ecologişti şi specialişti în arhitectură pentru că părea cel mai viabil.

„A propus un design foarte aplicat şi foarte bine documentat din două puncte de vedere: al materialului de construcţie şi al noţiunii de navigare. A demonstrat că a studiat ce înseamnă un obiect plutitor şi navigabil, iar barca proiectată este mai mult decât o adunătură de PET-uri”, explică arhitectul Cristian Puşcaş, cel care a organizat competiţia. Ambarcaţiunea concepută de Cătălin are locuri anume pentru vâslaşi, precum şi un catarg cu pânză, aşa că nu există niciun motiv să nu poată fi folosită conform regulilor navigaţiei.

Arhitect cu emoţii

Pentru proiectant, confecţionarea bărcii este totuşi o provocare. „Barca este gândită să susţină 6 persoane, aşa că va conţine cam 2.500-3.000 de PET-uri netăiate, plus multe altele tăiate”, spune Cătălin. În consecinţă, necesarul de flacoane ce vor fi lipite şi legate cu frânghii este semnificativ. „Am emoţii, pentru că timpul e scurt şi niciunul dintre noi, cei care lucrăm voluntar la proiect, nu am mai făcut o barcă din PET-uri”, explică tânărul. Tocmai de aceea, echipa e deschisă oricărui orădean dornic să dea o mână de ajutor, voluntar, bineînţeles.

Cel mai important detaliu, în momentul de faţă, este colectarea PET-urilor necesare pentru confecţionarea bărcii. O provocare pentru toţi orădenii, care pot dovedi că au spirit de echipă şi pot contribui la un proiect care nu va aduce niciun beneficiu material nimănui. Nu în mod direct. Dar va fi, în schimb, o bună lecţie de reciclare pentru fiecare dintre noi...

Comentarii
Trebuie să fii autentificat pentru a lăsa un comentariu.

Utilizatorii înregistraţi pe acest site trebuie să respecte Regulamentul privind postarea comentariilor. Textele care încalcă prevederile regulamentului vor fi editate sau şterse. Îi încurajăm pe cititori să raporteze orice abuz.
3 Comentarii
dacă plutea altceva, sigur era mai eco...
mesajul e simplu... nu aruncați deșeuri în apă, că plutesc! nu se scufundă, iar mediul arată mai urât și se deteriorează, oricât de frumos ați aranja gunoaiele acelea.
Postat 16 Mai 2015, 13:04 de vg
Poate trebuia sa poarte alt nume
Cred ca multi n-o sa inteleaga ''mesajul''. Mai bine ar imbraca-o in ceva iarba verde,cetina,frunzis etc.,sa fie verde de tot.Nu glumesc.
Postat 13 Mai 2015, 15:53 de User anonimizat
Ziua Mediului la Oradea e precum Noaptea de la CET !!!
.
Postat 13 Mai 2015, 14:55 de WinDos
count display

CURS VALUTAR

  • 1 USD = 4.5892 RON
  • 1 EUR = 4.971 RON
  • 1 HUF = 0.0126 RON